Står att jag är uppkopplad men kommer inte ut på nätet. [LÖST]

Permalänk

Står att jag är uppkopplad men kommer inte ut på nätet. [LÖST]

Så när jag vaknade imorse och slog på datorn så märkte jag att inga hemsidor laddades.
Nätverkssymbolen nere till höger var dock som den brukar och visade att jag hade internetuppkoppling.

Någon som kan gissa sig till eller ha en lösning på problemet? Jag sitter på en PC och kör på kabel mellan datorn och routern.

Tl;dr De står att jag har internet uppkoppling men inga sidor laddas.

Visa signatur

| CM Storm Scout II | MSI Z77A - G45 Gaming | Intel i5 - 3570K @4.2Ghz | Gigabyte GTX 670 OC Windforce 3X | Corsair Vengance 16GB 1600 Mhz | Adata 128GB SSD | Seagate Barracuda 1TB HDD | Corsair H100i | be quiet Pure Power L7 730W |

Permalänk
Medlem

Starta CMD, skriv ipconfig /all och kopiera in resultatet här så ska vi nog kunna klura ut vad problemet är .

Permalänk
Rekordmedlem

Datorn är troligen uppkopplad men inte routern, har det åskat där du bor ? har du startat om routern? har du kollat statusen på wananslutningen?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Datorn är troligen uppkopplad men inte routern, har det åskat där du bor ? har du startat om routern? har du kollat statusen på wananslutningen?

Det har mycket riktigt åskat här, så sent som i natt. Jag får dock tillgång till routerns Wifi till telefonen och mor mim har internet via wifi på sin bärbara.
Förlåt min okunnighet, men vad är wananslutningen?

Skrivet av KiWo:

Starta CMD, skriv ipconfig /all och kopiera in resultatet här så ska vi nog kunna klura ut vad problemet är .

Fick en satans massa tips text och eftersom jag inte har internet på datorn blire svårt att kopiera, kan nog fixa en bild med lite krångel men annars, vad letar jag efter?

Tack för båda era svar

Visa signatur

| CM Storm Scout II | MSI Z77A - G45 Gaming | Intel i5 - 3570K @4.2Ghz | Gigabyte GTX 670 OC Windforce 3X | Corsair Vengance 16GB 1600 Mhz | Adata 128GB SSD | Seagate Barracuda 1TB HDD | Corsair H100i | be quiet Pure Power L7 730W |

Permalänk
Rekordmedlem

Om andra får internet så fungerar ju wan anslutningen, det är den sida på routern som är kopplad mot internet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wide_Area_Network
Kan du prova att byta nätverksport på routern till din dator ?
Är allt omstartat efter åskan ?
Kan du stänga av wifi och prova att ansluta laptopen med kabeln som normalt går till din dator ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om andra får internet så fungerar ju wan anslutningen, det är den sida på routern som är kopplad mot internet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wide_Area_Network
Kan du prova att byta nätverksport på routern till din dator ?
Är allt omstartat efter åskan ?
Kan du stänga av wifi och prova att ansluta laptopen med kabeln som normalt går till din dator ?

De va så lätt att jag bara behövde ominstallera och uppdatera drivrutinerna för routern så nu funkar det!

Tack iallafall för hjälpen!

Visa signatur

| CM Storm Scout II | MSI Z77A - G45 Gaming | Intel i5 - 3570K @4.2Ghz | Gigabyte GTX 670 OC Windforce 3X | Corsair Vengance 16GB 1600 Mhz | Adata 128GB SSD | Seagate Barracuda 1TB HDD | Corsair H100i | be quiet Pure Power L7 730W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpingJaxx:

De va så lätt att jag bara behövde ominstallera och uppdatera drivrutinerna för routern så nu funkar det!

Tack iallafall för hjälpen!

drivrutiner för router? wat?
nu har du nog missuppfattat något, men kul att det funkar iaf

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpingJaxx:

De va så lätt att jag bara behövde ominstallera och uppdatera drivrutinerna för routern så nu funkar det!

Tack iallafall för hjälpen!

Que?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Skrivet av morxy49:

drivrutiner för router? wat?
nu har du nog missuppfattat något, men kul att det funkar iaf

Skrivet av Jilted:

Plastpappan kom hem och vi (läs; han jag fick klippa gräset) kunde uppdatera mjukvaran till routern, vilket måste göras från hans dator då han står som admin (enligt honom iaf)
Visste inte riktigt vad jag skulle kalla processen så det blev "Uppdatera drivrutiner"

Anyhow, han satt sig vid sin dator, sa att han hade uppdaterat något och simsalabim så funkade det. ^^

Visa signatur

| CM Storm Scout II | MSI Z77A - G45 Gaming | Intel i5 - 3570K @4.2Ghz | Gigabyte GTX 670 OC Windforce 3X | Corsair Vengance 16GB 1600 Mhz | Adata 128GB SSD | Seagate Barracuda 1TB HDD | Corsair H100i | be quiet Pure Power L7 730W |