12 Volt 2A till Ps2? = Yay?

Permalänk
Medlem

12 Volt 2A till Ps2? = Yay?

Tjena! Jag hittade ett PS2 slim hemma hos mamma men ingen strömförsörgnings kabel. Och PS2:t är gjort för 8.5 Volt och 5.65A men jag hittade en 12 volt 2A ström adapter från en gammal extern hårrdisk på 400Gb men strunt samma, allt funkade. Den startade och jag kunde tillockmed dra igång en film skiva Men här kommer saken!: Undrar om det är effektivt att göra som jag gjorde? kommer jag ha sönder PS2:t eller ska jag låta det vara för jag vill helt inte köpa en ny strömförsörjning!

Tack på förhand!

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk

du kommer troligen i längden bränna den då den inte är gjord för så pass hög spänning...

ja skulle inte äns vågat prova med tanke på skiillnaden...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du kommer troligen i längden bränna den då den inte är gjord för så pass hög spänning...

ja skulle inte äns vågat prova med tanke på skiillnaden...

Pappa sa att det är lungt men undrar bara ifrån andra

Tack för svaret!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Koppla ur den omedelbart ! koppla aldrig fel spänning till något om den inte är specad till den spänningen. punkt!

Permalänk

om din pappa är elektriker så tycker ja han ska fundera på annan karriär...

ä risk för brand osv om man matar med fel spänning. så kan vara både ps2 och hem som ryker i smällen...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Föredetting

Lite snabbt räknat: 8.5V*5.65A=48.025W, 12V*2A=24W. Att den öht startar (och inte brinner upp) med 12V in är lite av ett under, men det kan vi nog räkna med att den gör på lite sikt. Om konsolen eller adaptern ger upp först är däremot en lite mer spännande frågeställning, under spel lär den genomsnittliga belastningen vara 30-35W, en hel del mer än adaptern är specad för.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Det finns rätt slags nätadapter på Tradera eller eBay för runt en hundring inklusive frakt annars.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det finns rätt slags nätadapter på Tradera eller eBay för runt en hundring inklusive frakt annars.

Ja men det är problemet har inga pengar just nu och vill helst slippa att köpa nytt :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Lite snabbt räknat: 8.5V*5.65A=48.025W, 12V*2A=24W. Att den öht startar (och inte brinner upp) med 12V in är lite av ett under, men det kan vi nog räkna med att den gör på lite sikt. Om konsolen eller adaptern ger upp först är däremot en lite mer spännande frågeställning, under spel lär den genomsnittliga belastningen vara 30-35W, en hel del mer än adaptern är specad för.

Måste då med andra ord köpa en adapter nåjaaaa måste ändo köpa minnes kort

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sunezata:

Måste då med andra ord köpa en adapter nåjaaaa måste ändo köpa minnes kort

Det viktiga är att Volt är så nära originalet som möjligt. Och Högre ampere spelar inte någon roll bara det inte är lägre än originalet.
Volten pressas in i konsolen vare sig den vill eller inte medan ampere dras så mycket som konsolen behöver

Permalänk
Medlem

Konsollen har kanske nån spänningsregulator internt också, men skulle inte köra en 8,5V-enhet på 12V.
Den kan väl vila tills du har 150 pix till en riktigt nätadapter?
?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Konsollen har kanske nån spänningsregulator internt också, men skulle inte köra en 8,5V-enhet på 12V.
?

Har inget minnes kort eller några spel test körde den bara igår för att se så den inte har gått sönder men okej säger du så, okej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

?

Självklart har den en intern DC-DC omvandlare som uppenbarligen klarar upp till 12V eftersom det fungerar. Elektroniken internt i PS2 går ju på lägre spänningar än 8.5V (typ 5V och 3V etc). Men det är ju en stor risk att chansa.

Det största problemet nu när det visar sig fungera är ju att nätagget blir överbelastat eftersom det bara ger halva effekten mot orginal.

Permalänk
Medlem

Efter första sökningen på ebay hittar jag en för 22kr.
Spara månadspengen nån månad så ska du se att du har råd till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunezata:

Ja men det är problemet har inga pengar just nu och vill helst slippa att köpa nytt :/

Då gör du nog bäst i att inte riskera hemmet. 100 kr vs. huset brinner ner.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Då gör du nog bäst i att inte riskera hemmet. 100 kr vs. huset brinner ner.

Håller med annars kan man spela utomhus... Nä men kolla om du hittar någon annan adapter hämma som är mer lik.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

När du matar en enhet som är speccad för en viss volt så värms spänningsregulator/spänningsregulatorerna (om det finns mer än en) upp till en viss temp.
Denna temp beror ju då dels på vad det är för spänningsregulator men även luftflöde och eventuella kylflänsar/plåtar som den kan vara skruvad till.

Ökar man sen volt så ökar även värmeutvecklingen ifrån spänningsregulatorn har den då ganska bra luftflöde och/heller en bra kylfläns som den sitter skruvad i så ökar det ju inte så mycket har den dock ingen kylfläns och lite luftflöde så kan tempen öka ganska mycket.
Ett exempel nu!
Om vi antar att spänningsregulatorn hade en temp av 50° med orginal volt (8,5v) och du ökar volt till 9,5v så antar vi att den får 60° NU kommer problemet vilket är att om du ökar volt igen till 10,5v så ökar tempen INTE till 70° utan betydligt mer till tex 80° istället och sen vid 11,5v så är temp uppe på 110+° (100°-120° brukar vara gränsen för vad spänningsregulatorer klarar av).
Dvs temp ökningen är INTE linjär med volt ökningen!

Och dessa 50° som jag tog som ett exempel är troligen ganska lågt räknat (70°-80° är nog det man ska räkna med som minst) då tillverkare brukar dimensionera kylning av spänningsregulatorer så att dom enbart har en väldigt liten marginal kvar till tempen blir för hög och särskilt när det handlar om enheter som tillverkas i miljontals (som ps2) detta för att kylning (kylflänsar/fläktar/kylpasta/etc kostar pengar).

Sen OM spänningsregulatorn har kylfläns som den sitter skruvad i så tar det ju ett tag innan den och spänningsregulator har kommit upp i "arbets" temp.
Dvs prova en dvd/spel i några minuter är en sak att spela i timmar är en helt annan sak!
Jag skulle inte rekommendera att köra med volt som är mer än 1volt över den speccade och absolut max 2volt utan att veta exakt vilken spänningsregulator och hur den är kyld.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

Om prylen drar över 5A kan det ju hända att den lastar ner nätagget så att spänningen sjunker. Det skulle medföra att själva nätagget tar skada i stället.

Kontentan är att med för hög spänning och för låg strömförmåga så kan du inte på ett enkelt sätt *veta* vad som händer, det kan vara så att din PS2 far mycket illa, men det kan också vara så att nätagget far mycket illa.

Troligtvis kommer spänningen variera mycket beroende på belastningen från PS2, så inspänningen kan säkert vara allt mellan 6 och 12 volt. Vad som brinner först, om något brinner, är inte lätt att veta om man inte monitorerar åtminstone spänningen med en multimeter.

När man väljer en ersättningsadapter ska man alltid försöka få spänningen så nära originalet som möjligt och strömmen ska vara minst samma som originalet (eller säg inte mindre än original - 10%), så det går bra om du hittar ett nätagg på säg 8,5 V och 10A. Troligtvis fungerar ett 9V-agg bra, men tillse att det kan leverera strömmen.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Okej. jag lyssnade på vad ni hade att säga och nu har jag beställt ett power supply.

Visa signatur