Laptop till framtida Civilingenjör inom Datavetenskap

Permalänk
Medlem

Laptop till framtida Civilingenjör inom Datavetenskap

Min dam tänker börja plugga till hösten och behöver en lämplig dator till detta.

Datorn ska fungera till studier, samt lite photoshop.
Den bör även ha en batteritid på 5 timmar eller mer.
15-17" skärm (ni vet vad jag menar).
Datorn måste klara sig minst 3 år helst 5 utan att den blir att betrakta som trött.
Windows 8 gissar jag att man måste stå ut med....
Samt en del lagring då hon är fotointresserad.

Jag skulle vilja säga att dessa riktlinjer är att gå efter men jag kan ha fel:
Quad Core
SSD
>8GB ram
>500GB lagring

Priset är sekundärt, men prestanda per krona är viktig samt kvalité.
Jag är lite off på bärbara datorer så därför blev beskrivningen aningen flummig men fråga om jag missat något:)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Beror helt på budget.
Men vad jag läst i de andra trådarna så verkar macbook pro överlägset, och tror helt ärligt du kommer föredra 13.3-15" för att de är lätta att bära med sig, du vill inte ha en stor 17" att släpa runt på vid UNI.

Bra batteritid, grym skärm, överlägsen musplatta med "gestures", väldigt bra kvalite och dualboot eller vad de nu heter löser problem med program där du behöver Windows.

Är din budget minst 8000, kör på MacBook Pro.
Under? Ja, då är du i samma dilemma som mig, lite svårare

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Beror helt på budget.
Men vad jag läst i de andra trådarna så verkar macbook pro överlägset, och tror helt ärligt du kommer föredra 13.3-15" för att de är lätta att bära med sig, du vill inte ha en stor 17" att släpa runt på vid UNI.

Bra batteritid, grym skärm, överlägsen musplatta med "gestures", väldigt bra kvalite och dualboot eller vad de nu heter löser problem med program där du behöver Windows.

Är din budget minst 8000, kör på MacBook Pro.
Under? Ja, då är du i samma dilemma som mig, lite svårare

Macbook är de trendkänsligas val. Vill du vara som alla andra får i flocken - skaffa en sådan. Den är SJÄLVKLART inte överlägsen någon annan dator och jag tycker det är sunkigt att skriva det för att du gått på hajpen. Det är sjukt tröttsamt att höra om Macbooks i varenda tråd, varför skriver ni inte i Apple-forumet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Min dam tänker börja plugga till hösten och behöver en lämplig dator till detta.

Datorn ska fungera till studier, samt lite photoshop.
Den bör även ha en batteritid på 5 timmar eller mer.
15-17" skärm (ni vet vad jag menar).
Datorn måste klara sig minst 3 år helst 5 utan att den blir att betrakta som trött.
Windows 8 gissar jag att man måste stå ut med....
Samt en del lagring då hon är fotointresserad.

Jag skulle vilja säga att dessa riktlinjer är att gå efter men jag kan ha fel:
Quad Core
SSD
>8GB ram
>500GB lagring

Priset är sekundärt, men prestanda per krona är viktig samt kvalité.
Jag är lite off på bärbara datorer så därför blev beskrivningen aningen flummig men fråga om jag missat något:)

Du kan kolla på Mysn.se och konfigurera egen dator i alla möjliga prisklassar och med alla möjliga komponenter. Rätt så bra prestanda per krona där.

Permalänk
Medlem

Mac är inte en bra ide , flesta program som används på kurserna är till för Windows.

Om du nu inte vill krångla till det med VM osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spidey:

Mac är inte en bra ide , flesta program som används på kurserna är till för Windows.

Om du nu inte vill krångla till det med VM osv.

Har du någonsin testat dig på OSX så vet du hur smidigt det går med bootcamp. Macbook PRO är en väldig bra allround dator, som håller minst i 3år, om du har råd för den.

TS: Kommer själv köpa en MacBook PRO när den nya kommer ut med samma ändamål. Köper du via Applestore får du studentrabatt samt 700kr presentkort att handla för i Applestore (appar och program).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spidey:

Mac är inte en bra ide , flesta program som används på kurserna är till för Windows.

Om du nu inte vill krångla till det med VM osv.

Inte i lund, kör själv med en Air och har inte varit ute för problem med program endast till Windows. Men så finns ju BootCamp.

Skrivet av Salleee:

Har du någonsin testat dig på OSX så vet du hur smidigt det går med bootcamp. Macbook PRO är en väldig bra allround dator, som håller minst i 3år, om du har råd för den.

TS: Kommer själv köpa en MacBook PRO när den nya kommer ut med samma ändamål. Köper du via Applestore får du studentrabatt samt 700kr presentkort att handla för i Applestore (appar och program).

Min MacBook Pro från mid 2008 fungerar fortfarande kanon, minst tre år är lätt i underkant. Tror min Pro kommer rulla på lätt ett par år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spidey:

Mac är inte en bra ide , flesta program som används på kurserna är till för Windows.

Om du nu inte vill krångla till det med VM osv.

Typ hälften av mina skolkompisar kör med mac, funkar utmärkt för dom och kommer funka utmärkt för ts tjej. Däremot tycker jag att man får mer dator för pengen om man köper en windowsdator.

Skrivet av Litenskit:

15-17" skärm (ni vet vad jag menar).

Jag kör med 13" till skolan, ska hon släpa med den till skolan ofta är nog det den bästa storleken att gå på. Tänk på att hon kommer släpa runt på ett gäng böcker och anteckningsblock varje dag också och dessa väger en hel del.

15" kan funka om hon inte ska släpa runt på den så ofta eller om det möjligtvis blir nån mac eller en zenbook eller va dom nu heter. Oftast är det smidigast att använda skolans datorer när man är i skolan (har alla program man behöver installerade) och mest använda den bärbara hemma och i så fall hade jag kört på en 15"

17" är mitt tycke helt uteslutet att dra med sig till skolan då den blir för stor och klumpig.

edit:
Köp en dator med ssd vilket kommer göra att datorn känns mycket snabbare och att den kommer kännas snabb mycket längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spidey:

Mac är inte en bra ide , flesta program som används på kurserna är till för Windows.

Om du nu inte vill krångla till det med VM osv.

Ursäkta, var har du pluggat?

Jag har pluggat (eller, ptja, jag pluggar fortfarande - har några tentor kvar) D-programmet på Chalmers. Där var det en salig röra bland vad olika personer hade. Visst, gick du bort till teknisk design eller industriell ekonomi så sitter 95% med någon form av Mac.

Jag har själv en mac med OS X, en maskin med Linux och en med Windows. Jag har för det mesta använt min Linux- eller min OS X-maskin - det är ytterst få Windows-specifika mjukvaror som används (och de flesta fungerar ypperligt i Wine om man pillar lite).

Min rekommendation: Köp en dator du trivs med. Oavsett om det är en OS X-, Linux- eller Windowsmaskin. För de ytterst få fall där man behöver nåt specifikt finns det datorsalar med Windows- och Linux-maskiner så man klarar sig med vad som helst.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spidey:

Mac är inte en bra ide , flesta program som används på kurserna är till för Windows.

Om du nu inte vill krångla till det med VM osv.

Efter pluggat elektro på KTH kan jag inget annat än att hålla med föregående talare. Du får dessutom ett normalt tangentbord och slipper svära varje gång du letar efter delete eller page down osv.
Du kommer spara mycket tid på att köra pc framför mac genom att ha mindre meck med mjukvaran.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014