Hej,
Har läst ganska mycket men får inte riktigt kläm på hur/vad man kan göra med IPTV och VoIP via Telias fiber om man har flera switchar i nätet.
Vi har Ethernet uttag i hela huset men bara en kabel till varje rum och de är samlade per våning (3 vån). Fiber kommer in i källaren, går till en Router/FW/NAT, vidare till en 24p huvudswitch och sedan vidare till en 3st 8p switchar, en på varje våning som delar ut Internet lokalt per våning. Funkar utmärkt.
Nu skulle jag gärna kunna köra Internet, IPTV och VoIP i samma ”kabel” och dela ut lokalt till flera TV och IP-telefoner på varje våning. Givetvis med riktiga tvillingabonnemang och org boxar. TV boxar är Motorola och VoIP är Telias Telgin. Funkar än så länge inte utmärkt, typ inte alls.
Jag vill slippa Telias lådor och köra med egna burkar (Netgear rakt igenom). Idag har jag en HW brandvägg (UTM5) kopplad direkt till mediakonvertern där fibern kommer in. Ser idag ut som följer;
Fiber till Ethernet (Telia fibermodem 1p) till
Netgear UTM5 (Router/ HW brandvägg & NAT) till
Netgear JGS524PE (24p "master" switch) till
--Accesspunkt för WiFi
--Switch1 Netgear GS108Tv2--- IPTV-box1 + VoIP1 + PC's
--Switch2 Netgear GC108Ev2 --- IPTV-box2 + VoIP2 + PC's
--Switch3 Netgear GS108Ev2 --- IPTV-box3 + PC's
--Blandade grejor som NAS, skrivare och annat hänger också på "master" switchen...
Dvs från fiber till respektive Telia IPTV box ligger det en router + 2 switchar i serie före. Funkar det?
Routern/FW/NAT (UTM5) är idag konfigurerad med 3 VLAN och funkar även som DHCP för alla 3 VLANen som ligger i olika subnät (IP mässigt) ;
VLAN 1 = Internet för alla i familjen. subnät 1, egen DHCP range, tråd och WiFi.
VLAN 2 = Gästnätverk, subnät 2, egen DHCP range, bara WiFi.
VLAN3 = NAS på Internet via egen dedikerad port på UTM5 (ej genom ngn switch), subnät 3, egen DHCP range, går direkt till en liten NAS, bara tråd.
Jag förstår att man måste konfigurera nya VLAN för IPTV och VoIP. –Men gör man det i "sista" switchen innan Telia boxen eller direkt i router/FW/NAT?
Jag ser att många har en switch/router först och delar upp i VLAN i fasta portar där och det kräver ju också direkta kablar till varje Telia IPTV & VoIP box från de dedikerade portarna. Eller i vart fall dubbla LAN, då ett LAN blir deikerat till Internet
Kan man inte köra allt i samma "sladd" om man delar upp i alla VLAN som behövs på ett ställe?
Frågor;
* Kan man ha en router/FW/NAT emellan fibermodem och IPTV boxar med rätt inställningar? Den vill man ju ha för att skydda internetanvändarna. Om inte måste man dela upp trafiken före på ngt sätt.
* Lägger man in Telias olika VLAN (243/237/845/855) i sista switchen i kedjan eller första?
* Om man lägger in i sista switchen vad måste man då (om något) öppna i framförliggande switchar/brandvägg?
* Om man lägger in i första switchen eller routern vad måste man då (om något) öppna i efterliggande switchar?
* Behövs IGMP snooping? I så fall varför och hur sätter man upp det med multipla switchar/VLAN. Behövs det för både IPTV och VoIP?
* Om man måste dela upp trafiken före router/FW/NAT, kan man skicka ”tillbaka” VLAN för IPTV och VoIP in i vanliga LANet genom att koppla ut från ”Inteno” switchen som då ligger före router/FW/NAT in i min switch som ligger efter router/FW/NAT. Dvs bara köra internettrafik genom route/FW och resten direkt. I så fall hur gör man med DHCP? I och för sig kan switcharna DHCP men inte lika snyggt som en router/FW.
* Vad är skillnaden mellan port baserade VLAN och 802.1Q?
* Behöver QoS vara portbaserat eller 802.1P? Vad är skillnaden?
Många frågor jag vet, men man kan bli tokig på detta. Många timmar har gått t redan…
Tack förhand