Så här får du Telia IPTV att fungerar på ASUS routers utan annan utrustning.

Permalänk

La in Merlin 3.0.0.4_374.32_0 för ett tag sen och satte port 4 på vid på 845 och både tv och internet fungerade perfekt. Idag ville jag koppla in ännu en dator i port 3 som varit oanvänd tills nu. Problemet är att jag inte får nåt internet på den porten? Under LAN - IPTV-inställningarna finns ju port 3 med, vad ska jag ställa den på?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

det är faktiskt den ända porten som står oanvänd hemma hos mig, men det bör bara vara blankt i den. (rätta mig gärna om jag har fel!)

Visa signatur

Intel 10700K | ASUS ROG STRIX Z590-F GAMING WIFI | 32GB Corsair Vengeance | ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech MX Master 3 | ASUS ROG Strix Scope TKL| Sennheiser Game Zero

Server Intel 7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 64GB Corsiar Vengeance | 2x Samsung 970 EVO 500GB | NZXT H440 |

Permalänk
Skrivet av KeTonic:

det är faktiskt den ända porten som står oanvänd hemma hos mig, men det bör bara vara blankt i den. (rätta mig gärna om jag har fel!)

Får tyvärr ingen ip-adress om den står blank så antar att jag måste fylla i nåt värde. Att inget nånsin får gå lätt...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Får tyvärr ingen ip-adress om den står blank så antar att jag måste fylla i nåt värde. Att inget nånsin får gå lätt...

Kanske du kan skicka över några bilder så vi kan kanske hjälpa de med dig.

mvh

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Testa med 835 på port 3

Visa signatur

Intel 10700K | ASUS ROG STRIX Z590-F GAMING WIFI | 32GB Corsair Vengeance | ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech MX Master 3 | ASUS ROG Strix Scope TKL| Sennheiser Game Zero

Server Intel 7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 64GB Corsiar Vengeance | 2x Samsung 970 EVO 500GB | NZXT H440 |

Permalänk
Skrivet av KeTonic:

Testa med 835 på port 3

Fungerade tyvärr inte. NÅgra andra förslag? Fungerar det för dig?

Edit: Det verkar som att port3 är tänkt att kunna användas till iptelefoni, men man måste väl kunna använda den som vanligt även om man kör IPTV på port4RT4??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör med ASUS standard drivers just nu.
Får så slö hastighet över WiFi med merlins firmware tyvärr.
Det är någon bugg tydligen för det är fler som har samma problem med AC66U routern.
Med merlins firmware så kommer jag bara upp i 3-5 Megabytes/s, men med ASUS standard kommer jag upp i 45-50 Megabyte/s, när jag för över filer från min NAS.
Är samma på internet fast där cappar jag 100mbit.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag kör med ASUS standard drivers just nu.
Får så slö hastighet över WiFi med merlins firmware tyvärr.
Det är någon bugg tydligen för det är fler som har samma problem med AC66U routern.
Med merlins firmware så kommer jag bara upp i 3-5 Megabytes/s, men med ASUS standard kommer jag upp i 45-50 Megabyte/s, när jag för över filer från min NAS.
Är samma på internet fast där cappar jag 100mbit.

http://www.mediafire.com/download/hrhd72q8knt07di/RT-AC66U_3....

3.0.0.4_374.34_2 Nytt uppdatering igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!
Har senaste uppdateringen på min RT-N66U från Asus... 3.0.0.4.374_979
Har ingen digitalbox från Telia än men tänkte försöka få igång detta innan den kommer, har samma problem som många att nätet (routern får inget ip) inte funkar när jag provar dom VID ni har anget, typ 845.

Har ni kommit fram till något mer eller står vi på samma ställe och trampar?

//HB

PS, märkte precis att det var inte längesen ni posta....

Om man tar kontakt med Telia, hur ska man formulera sig för att få bästa möjliga svar tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HBcore:

Hej!
Har senaste uppdateringen på min RT-N66U från Asus... 3.0.0.4.374_979
Har ingen digitalbox från Telia än men tänkte försöka få igång detta innan den kommer, har samma problem som många att nätet (routern får inget ip) inte funkar när jag provar dom VID ni har anget, typ 845.

Har ni kommit fram till något mer eller står vi på samma ställe och trampar?

//HB

PS, märkte precis att det var inte längesen ni posta....

Om man tar kontakt med Telia, hur ska man formulera sig för att få bästa möjliga svar tror ni?

Tja!

Jag står fortfarande still på samma problem... Internet har alltid funkat men jag har aldrig fått telia boxen att fungera på asus routern, varken med fungerande internet eller ej. Testade lösningen som zolid skrev med en total reset X3 gånger sen gav jag upp i hoppet om att dom släpper en firmware som fungerar istället.

Sitter inte i sjön direkt då jag kör internet,telefoner m.m via asus nätverket och tvn på telia nätverket så det enda jag går miste om är att inte kunna byta kanal via appen (då iphonen och telia boxen inte är på samma nätverk) men jag får ändå säga att det är tröttsamt, man vill ju att allt ska fungera och ringer du telia så har dom inte en susning vad man kan göra, vilket inte var så oväntat...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej allihop!

Jag lånar tråden lite för att ta reda på vad jag kan tänkas behöva.

Jag har fiber uppkoppling via Telia och har fått en Inteneo (eller vad den heter) hägnades på väggen, jag fick en TG799TSvn v2 av telia för att köra mitt trippleplay (internet, ip telefoni, ip tv).

Kruxet här är att jag slängde in Inteneo routern samt routern från telia i en garderob i teknikrummet, därifrån skall jag alltså försöka få wifi att fungera men den routern är inte den bästa kan jag säga, på övre plan hemma så har jag sällan någon täckning alls och på nedre plan får jag en svag signal i köket som ligger ca 12-13m därifrån med datorn men ingen signal med telefonen (Iphone).

Jag har 4 sovrum i huset där vi har dragit nätverkskablar till vardera rum samt ett allrum och ett vardagsrum där det även där är draget nätverkskablar till (för ip-tv), så totalt 6 uttag i huset. Om jag nu vill att IP-TV ska fungera på båda tv apparaterna och bara har ett uttag för det via inteneo routern så behövs det säkert en switch för dom två kablarna. Sedan behöver jag en switch som fördelar trafiken till vardera sovrum (4st) för internetförbindelsen.
Jag har planer på att köpa en Asus RT-AC66U för mina trådlösa enheter, en Synology Nas som skall stå i samma garderob som Inteneo routern som jag vill komma åt från alla enheter man kan tänkas ha.

Jag har funderingar på att ha Asus routern på övreplan så att jag får en bra signalstyrka i hela huset (har rätt så öppna ytor i huset) men jag vet inte vad jag ska göra med telias router som står i garderoben med dålig signalstyrka? Ska jag använda Inteneo routern via Telia routern och vidare till Asus routern för att få en bra wifi i huset.

Tror ni att det här kan fungera?

Permalänk
Medlem

Verkar lite dött i tråden nu, är jag ensam att fortfarande ha problem med att få Telia IPTV att fungera på RT-N66U?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rastman:

Verkar lite dött i tråden nu, är jag ensam att fortfarande ha problem med att få Telia IPTV att fungera på RT-N66U?

Problem här med, så det finns fler.. det kan jag lova!

Permalänk
Medlem

Har slutat fungera med IPTV för mig med nu när dem gick över till open universe.Har funkat hur bra som helst innan. Har för övrigt Bredbandsbolaget. Har provat väldigt många inställningar. Har även kontaktat bredbandsbolaget. Inget dem kunde hjälpa mig med.

Nån som vet hur man kan få det och fungera?

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Hitta detta:Att bli fri från Telia SMART router
Så drog en liten beställning Netgear GS105E så här på kvällskvisten!
Hoppas det löser problemet, har precis fått IPTV och gillar fan inte att behöva ha Telia SmartSkit inkopplat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rastman:

Skrivet av HBcore:

Problem här med, så det finns fler.. det kan jag lova!

Skrivet av nzt:

Har slutat fungera med IPTV för mig med nu när dem gick över till open universe.Har funkat hur bra som helst innan. Har för övrigt Bredbandsbolaget. Har provat väldigt många inställningar. Har även kontaktat bredbandsbolaget. Inget dem kunde hjälpa mig med.

Nån som vet hur man kan få det och fungera?

Har ni provat proceduren som jag skrev?
Jag kör den, fast jag kör med senaste ASUS standard firmware istället för Merlin, eftersom jag får slöare WiFi hastighet med Merlins firmware.

Så här gjorde jag för att få det att fungera: (och det borde fungera för er med)
1: Ladda hem den äldsta versionen av router programvaran ni kan hitta på ASUS hemsida. På samma ställe laddar ni ner "Firmware restoration".
2: Dra ut alla sladdar ur routern. (Även nätverkssladdar)
3: Håll inne reset knappen och stoppa i el kabeln i routern, och fortsätt hålla inne knappen tills power lampan börjar blinka väldigt sakta.
4: När lampan blinkar sakta så har du satt routern i recovery läge. Stoppa i en nätverks sladd i port 1 och den andra ändan in i din dator.
5: Öppna Restoration programet på datorn och visa den till programvaran du laddade hem från ASUS.
6: Tryck på Upload och låt programmet återställa routern till programvaran du laddat in.
7: När den är klar så går du in i routern och trycker på Fabriks återställning. Efter detta kan du stoppa i alla nätverks kablar igen, dvs internet osv.
8: När fabriks återställningen är klar så får du upp Wizarden för routern. Ställ in allt som du vill ha det i Wizarden. I slutet kommer den att fråga om du vill uppgradera till senaste programvaran. Tryck NEJ.
9: Gå in i routern och gör ALLA inställningar som du vill ha i routern, dvs inställningar för IPTV, WiFi, Portar osv osv. (Ladda inte in en Save av inställningar)
10: När du är klar med det så kolla att allt fungerar. Dvs både internet och IPTV.
11: Gå till firmware uppgrade inne i routern och tryck på check for update. Låt den hitta den senaste programvaran från ASUS och installera den. (Jag gick den här vägen, det är möjligt att det fungerar att ladda hem den manuellt också. Men såhär gjorde jag och det fungera)
12: Kolla förslagsvis igen att både IPTV och Internet fungerar.
13: Ladda hem Merlins senaste firmware och installera den som vanligt. (Eller kör ASUS senaste, det fungerar bättre för mig just nu)

Dold text
Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag kör den, fast jag kör med senaste ASUS standard firmware istället för Merlin, eftersom jag får slöare WiFi hastighet med Merlins firmware.

Så här gjorde jag för att få det att fungera: (och det borde fungera för er med)
1: Ladda hem den äldsta versionen av router programvaran ni kan hitta på ASUS hemsida. På samma ställe laddar ni ner "Firmware restoration".
2: Dra ut alla sladdar ur routern. (Även nätverkssladdar)
3: Håll inne reset knappen och stoppa i el kabeln i routern, och fortsätt hålla inne knappen tills power lampan börjar blinka väldigt sakta.
4: När lampan blinkar sakta så har du satt routern i recovery läge. Stoppa i en nätverks sladd i port 1 och den andra ändan in i din dator.
5: Öppna Restoration programet på datorn och visa den till programvaran du laddade hem från ASUS.
6: Tryck på Upload och låt programmet återställa routern till programvaran du laddat in.
7: När den är klar så går du in i routern och trycker på Fabriks återställning. Efter detta kan du stoppa i alla nätverks kablar igen, dvs internet osv.
8: När fabriks återställningen är klar så får du upp Wizarden för routern. Ställ in allt som du vill ha det i Wizarden. I slutet kommer den att fråga om du vill uppgradera till senaste programvaran. Tryck NEJ.
9: Gå in i routern och gör ALLA inställningar som du vill ha i routern, dvs inställningar för IPTV, WiFi, Portar osv osv. (Ladda inte in en Save av inställningar)
10: När du är klar med det så kolla att allt fungerar. Dvs både internet och IPTV.
11: Gå till firmware uppgrade inne i routern och tryck på check for update. Låt den hitta den senaste programvaran från ASUS och installera den. (Jag gick den här vägen, det är möjligt att det fungerar att ladda hem den manuellt också. Men såhär gjorde jag och det fungera)
12: Kolla förslagsvis igen att både IPTV och Internet fungerar.
13: Ladda hem Merlins senaste firmware och installera den som vanligt. (Eller kör ASUS senaste, det fungerar bättre för mig just nu)

Dold text

Från vilken leverantör har du IP tv?

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Från vilken leverantör har du IP tv?

Telia.
Men det är inte bara med Telia denna fix lär fungera med.
För problemet jag haft (och många andra) är att antingen fungerar internet, eller så fungerar TV.
Och det har med en bugg i ASUS firmware att göra (och merlin). Så man måste gå igenom hela proceduren.

Är ju värt att prova iallafall?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HBcore:

Hoppas det löser problemet, har precis fått IPTV och gillar fan inte att behöva ha Telia SmartSkit inkopplat!

Väldigt intressant! Väntar med spänning på ditt resultat, och om det funkar så blir det att göra en beställning direkt!

Skrivet av zOlid:

Japp, testade din procedur 3 gånger utan lyckat resultat. Använder Asus RT-N66U med telia 24mbit adsl.

Permalänk
Medlem

Har varit i kontakt med Asus och frågat lite allmänt, fick detta till svar:

Citat:

In short, very often you need to use port forward to the device, and some of these services might even need 2 ip adresses and multiple port forward, depening on service you are trying to use with them, eg remote, subtiltes etc.
So you will need to check with the service provider of this service on how this is supposed to work here.

We can only support the device itself, eg check for faults in hardware or FW issues, but we cannot help directly with this, it is the responsibility of the provider of this service to give help here.

Best Regards
Alf
ASUS Nordic
Technical Support Department

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Telia.
Men det är inte bara med Telia denna fix lär fungera med.
För problemet jag haft (och många andra) är att antingen fungerar internet, eller så fungerar TV.
Och det har med en bugg i ASUS firmware att göra (och merlin). Så man måste gå igenom hela proceduren.

Är ju värt att prova iallafall?

Jag har provat merin och ett antal andra firmwares. Det funkar ändå inte.

Vad jag än byter på iptv porten som i mitt fall är port4 så funkar ingenting längre. Varken internet eller tv.

Skrivet av HBcore:

Har varit i kontakt med Asus och frågat lite allmänt, fick detta till svar:

Aa det var ju inget uppmuntrande svar iaf. Bredbandsbolaget säger att dem inte heller kan göra något eftersom dem endast ansvarar för om någonting inte skulle fungera med deras egna fantastiska router.

Har bryggat deras router nu och använder den endast till Tv. Jävligt tråkigt att ens behöva ha den framme. Ful som fan är den också.

EDIT: Vilken glad person jag verkar efter en sån här inlägg.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rastman:

Väldigt intressant! Väntar med spänning på ditt resultat, och om det funkar så blir det att göra en beställning direkt!

Japp, testade din procedur 3 gånger utan lyckat resultat. Använder Asus RT-N66U med telia 24mbit adsl.

jorå-så-att, fick det att funka!:D

En lösning

Skrivet av HBcore:

Kommer uppdatera mera ikväll om jag hinner, ta lite prints och beskriva hur jag gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HBcore:

Kommer uppdatera mera ikväll om jag hinner, ta lite prints och beskriva hur jag gjorde.

Det hade vart grymt om du kan göra det! Jag använder ju även ip tele till min thomson, har du det med och isåfall hur gjorde du med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rastman:

Det hade vart grymt om du kan göra det! Jag använder ju även ip tele till min thomson, har du det med och isåfall hur gjorde du med den?

Det funkar fortfarande finfint, har tyvärr ingen IPtele att prova med men antar att det är bara slänga in i switchen med.
Gjorde precis som det stod på forumet jag hitta:

p1 PVID 1 VLAN1 untagged (till egen router)
p2 PVID 1 VLAN1 untagged (framtida behov...)
p3 PVID 845 VLAN845 untagged (IPTV-box)
p4 PVID 1 VLAN1 untagged, VLAN845 tagged (framtida behov...)
p5 PVID 1 VLAN1 untagged, VLAN845 tagged (inkommande)

IGMP Snooping = Enabled
IGMP Snooping VLAN ID = 845
IGMP Static Port = p5

Var lite klurigt innan man fatta men efter ett tag så fixa det sig!

Börja med att koppla in switchen i routern och installera mjukvaran som följde med.
Sedan confa jag upp den så som jag skrev..
Efter det koppla jag:
............ switch ->IPTV
Uttag -> switch ->Router -> min dator

När jag hade gjort det så koppla jag in min dator direkt i switchen och "uppdatera" IPt så switchen fick rätt(gjorde via medföljande mjukvara) sen koppla jag tillbaka min dator i routern igen och vips.... Så hade man fungerande IP-TV fast man använder vilken router man vill!

Permalänk
Skrivet av Nzt:

Jag har provat merin och ett antal andra firmwares. Det funkar ändå inte.

Vad jag än byter på iptv porten som i mitt fall är port4 så funkar ingenting längre. Varken internet eller tv.

Aa det var ju inget uppmuntrande svar iaf. Bredbandsbolaget säger att dem inte heller kan göra något eftersom dem endast ansvarar för om någonting inte skulle fungera med deras egna fantastiska router.

Har bryggat deras router nu och använder den endast till Tv. Jävligt tråkigt att ens behöva ha den framme. Ful som fan är den också.

EDIT: Vilken glad person jag verkar efter en sån här inlägg.

Har samma problem när jag kör 845 får jag ingen dhcp till datorn.

Visa signatur

Finns det något mera rogivande än att installera om sitt Os

Permalänk

Kör med asus RT-AC56U. Har telia fiber. Bryggat telias sunkrouter och är supernöjd med min asus. Men, jag vill att min IP telefoni skall fungera. Kör med Merlins senas FW.

Så här ser mina vlan inställningar ut "out of the box":

Jag ändrar till detta på lanport 3:

.

Har även testat med att ändra till 237. Satte även då till prio 5.

Men då dör internet. Missar jag något? Eller har jag bara otur att det inte funkar hos mig?

EDIT: Ringde Telia support. De sa att bara internet var bryggat i thomsonen. Telefoni skall funka. Får prova när jag kommer hem men har för mig att telefoning slutade direkt att funka när den blev bryggad...

Permalänk
Inaktiv

Alla ni som har problem med Tv. Har ni provat vlan id 243 istället för 845? För mig funkar inte 845 men 243 funkar klockrent.

Edit: Den FW jag kör med är Merlin 3.0.0.4.374.32

Permalänk
Medlem
Skrivet av discomega:

Kör med asus RT-AC56U. Har telia fiber. Bryggat telias sunkrouter och är supernöjd med min asus. Men, jag vill att min IP telefoni skall fungera. Kör med Merlins senas FW.

Så här ser mina vlan inställningar ut "out of the box":

https://dl.dropboxusercontent.com/u/78692467/vlan.PNG

Jag ändrar till detta på lanport 3:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/78692467/telefoni.PNG
.

Har även testat med att ändra till 237. Satte även då till prio 5.

Men då dör internet. Missar jag något? Eller har jag bara otur att det inte funkar hos mig?

EDIT: Ringde Telia support. De sa att bara internet var bryggat i thomsonen. Telefoni skall funka. Får prova när jag kommer hem men har för mig att telefoning slutade direkt att funka när den blev bryggad...

Hade precis samma problem hos mig fast med IPTV, jag löste det så här, beskriver det även i ett tidigare inlägg. Det funkar utan problem och var inte så svårt att fixa, då har man ju även några portar över till framtida behov.

Skrivet av llrobbanll:

Alla ni som har problem med Tv. Har ni provat vlan id 243 istället för 845? För mig funkar inte 845 men 243 funkar klockrent.

Edit: Den FW jag kör med är Merlin 3.0.0.4.374.32

yes, provade båda och tror dom flesta har gjort detsamma. Provade även med TomatoUSB shibby, men det ville verkligen inte börja funka... så det blev lösningen med switchen istället.

Permalänk

[QUOTE="HBcore;14177107"]Hade precis samma problem hos mig fast med IPTV, jag löste det så här, beskriver det även i ett tidigare inlägg. Det funkar utan problem och var inte så svårt att fixa, då har man ju även några portar över till framtida behov.

Tack för ditt svar! Då får det bli så! Dum fråga. Då kör du Telias mediaomvandlare (http://gfef.net/images/fcon.jpg), asus router och sen Netgear GS105E? Eller kör du Netgear GS105E före Asus routern? Sorry, nätverk är inte min starkaste sida...