Permalänk
Medlem

AMD eller Nvidia

Okej nu sitter man och velar för andra gången i livet om Grafik kort.

Mitt moderkort funkar bäst med AMD

Dock har jag Intel CPU vilket jag har hört Nvidia funkar bättre med

Nu vet inte jag vilken skillnad det gör i längden men men.
Striden ligger förstunden mellan 290 och 780.

Jag lirar som mest Planetside 2, Space engineers och har börjat leka med lite animationer och annat.
Dock satsar jag mest på att ha ett bra kort för lirandet. Och som blivande student vill jag ha nått som håller sig i matchen ett tag.

Uppskatar verkligen hjälp om detta

Nuvarande kort.
Raedon Sapphire 6970 2GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvir:

Mitt moderkort funkar bäst med AMD

Varför skulle det göra det?

Citat:

Dock har jag Intel CPU vilket jag har hört Nvidia funkar bättre med

Bullshit. Det spelar ingen som helst roll.

Köp 290(x) om du vill ha mycket råprestanda för pengarna (och ev. mantle) och 780 om du vill ha tillgång till nvidias påhitt, shadowplay och gsync.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

R9 290 ger bra prestanda för pengarna, lyckas du hitta ett för 3000kr på någon rea gör du ett fint kap.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Potatismos från felix eller eldorado?

AMD är generellt billigare för mer prestanda vilket gör valet självklart för min del.

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Inaktiv

Om du har anslutit din dator till en TV skärm (LCD, LED, Plasma) så har AMD bättre skalning och optimisering.

Permalänk
Skrivet av Koffe_93:

AMD är generellt billigare för mer prestanda vilket gör valet självklart för min del.

Eldorados potatismos smakar fan jämfört med Felix enligt mig.

On topic: Kör på R9 290, i 1080p skiljer det i princip ingenting (prestandamässigt) mellan korten, Men ju högre upplösning desto mer drar 290 ifrån GTX 780

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
99:e percentilen

Du nämner inget om prisklass eller övriga specifikationer, vilket gör det svårt att rekommendera ett särskilt kort. Och att rekommendera en av tillverkarna, oavsett prisklass, användningsområden eller övriga krav är bara meningslöst.

Skrivet av anon244686:

Om du har anslutit din dator till en TV skärm (LCD, LED, Plasma) så har AMD bättre skalning och optimisering.

Kan du utveckla?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

On topic: Kör på R9 290, i 1080p skiljer det i princip ingenting (prestandamässigt) mellan korten, Men ju högre upplösning desto mer drar 290 ifrån GTX 780

Pulvermos är alltid pulvermos, tog bara något märke jag hade i huvudet, rediga potäter är alltid att föredra.

Men som sagt, AMD i min mening är mer prisvärt

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Koffe_93:

Pulvermos är alltid pulvermos, tog bara något märke jag hade i huvudet, rediga potäter är alltid att föredra.

Men som sagt, AMD i min mening är mer prisvärt

Eldorado är ju ett riktigt skitmärke med så gott som uteslutande dålig kvalitet på produkterna. Rätt dumt att använda som jämförelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Eldorado är ju ett riktigt skitmärke med så gott som uteslutande dålig kvalitet på produkterna. Rätt dumt att använda som jämförelse

Det värsta eldorado måste vara deras kaffe, omd et ens finns kvar nuförtiden.

290 är prisvärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffe_93:

Skrivet av H4nsson:

Skrivet av Koffe_93:

Skrivet av nackskägg:

Skrivet av Silcan:

Det värsta eldorado måste vara deras kaffe, om det ens finns kvar nuförtiden.

Sweclockers allt från datorer till potatismos. NYHET! Nu igår även kaffe i Sweclockers sortiment.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Har du råd med Nvidia tycker jag det är ett bra val om du kör en HD skärm. Ofta mer effektivt, mindre strömförbrukning och värmeutveckling, stabilare drivrutiner, vadå specialkablar, enkelt med SLI eftersom det drar mindre ström, kräver lite mindre kylning och bara att plugga in skärmarna som vanligt.
Har / el ska du uppgradera till högre upplösningar i framtiden blir det svårare, då är AMD starkt. AMD är ofta mer generösa med VRAM, särskilt i mellansegmentet och har bättre priser.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk

Orkar du vänta till slutet av september då GTX 880 enligt rykten kommer?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Det värsta eldorado måste vara deras kaffe, omd et ens finns kvar nuförtiden.

290 är prisvärda.

Toapappret är inte heller särskilt trevligt. Värre än sandpapper...

Skrivet av OliZ:

Har du råd med Nvidia tycker jag det är ett bra val om du kör en HD skärm. Ofta mer effektivt, mindre strömförbrukning och värmeutveckling, stabilare drivrutiner, vadå specialkablar, enkelt med SLI eftersom det drar mindre ström, kräver lite mindre kylning och bara att plugga in skärmarna som vanligt.
Har / el ska du uppgradera till högre upplösningar i framtiden blir det svårare, då är AMD starkt. AMD är ofta mer generösa med VRAM, särskilt i mellansegmentet och har bättre priser.

Här har vi en s.k. fanboy. De tar man bäst med ett badkar salt. Det var inte länge sedan nvidia hade fermi som var törstigare än en maratonlöpare. Sedan ska vi ju inte glömma att nvidias drivrutiner eldade upp redaktionens 590. https://www.youtube.com/watch?v=sRo-1VFMcbc
Observera att jag inte försöker baktala nvidia. Är mycket nöjd med mitt 760. Försökte bara jämna ut det lite.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Du nämner inget om prisklass eller övriga specifikationer, vilket gör det svårt att rekommendera ett särskilt kort. Och att rekommendera en av tillverkarna, oavsett prisklass, användningsområden eller övriga krav är bara meningslöst.

Kan du utveckla?

Har använt alla sorters GPU manufaktörers grafik, och det är AMDs modeller som jag aldrig har haft problem eller fått behöva ställa in skärmen (eller datorns) inställningar för att TV-skärmen ska ha rätt skärmupplösning & aspekt ratio. Nvidia gav alltid (testat 3 skärmar) en standar dator upplösning och låste sig utanför TV skärmen, så startmenyn och spelen HUD paneler inte syntes. Men om man kalibrerade inställningarna var det möjligt att skapa en anpassad upplösning som t ex: 1216x684 (1280x720), men alla spel stödde inte detta. AMD grafikkort har alltid gjort anpassning automatiskt och skallning behövdes inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Varför skulle det göra det?
Bullshit. Det spelar ingen som helst roll.

Köp 290(x) om du vill ha mycket råprestanda för pengarna (och ev. mantle) och 780 om du vill ha tillgång till nvidias påhitt, shadowplay och gsync.

- står en massa tjafs om AMD sammarbete på lådan till den inte för att jag fullt ut litar på sånt men men. . .

- Endå hör jag det från flera håll men dock osäker därav varför jag tog up det precis som ovanstående påstående. . .

-Har för mig att man behöver en skärm som has anpassats för G-sync??

Skrivet av Alling:

Kan du utveckla?

För stunden så är jag inte så jätte haj på att gå över 4000 sträcket men en hundring eller två är inte så farligt då jag också behöver en ny skärm
En annan anledning till min tvekan är att det jag spelar mest just nu är Planetside 2 vilket i stort sett är en enda stor Nvidia sponsrad test plats.
Men majoriteten av de andra spelen jag har är AMD Optimiserade.

Jag satsar mest för att ha till spel. Och då väldigt blandat mellan FPS, RPG och RTS.
Kollar även in Occulus rift för nya Alien och lite andra spel som kommer. Och då gärna så att jag kan pusha kortet att bit även efter att det börjar bli trött

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244686:

Har använt alla sorters GPU manufaktörers grafik, och det är AMDs modeller som jag aldrig har haft problem eller fått behöva ställa in skärmen (eller datorns) inställningar för att TV-skärmen ska ha rätt skärmupplösning & aspekt ratio. Nvidia gav alltid (testat 3 skärmar) en standar dator upplösning och låste sig utanför TV skärmen, så startmenyn och spelen HUD paneler inte syntes. Men om man kalibrerade inställningarna var det möjligt att skapa en anpassad upplösning som t ex: 1216x684 (1280x720), men alla spel stödde inte detta. AMD grafikkort har alltid gjort anpassning automatiskt och skallning behövdes inte.

Det där är ju bara SBS. Stäng av skalning så är det problemet ur världen.

Skrivet av Silvir:

- står en massa tjafs om AMD sammarbete på lådan till den inte för att jag fullt ut litar på sånt men men. . .

- Endå hör jag det från flera håll men dock osäker därav varför jag tog up det precis som ovanstående påstående. . .

-Har för mig att man behöver en skärm som has anpassats för G-sync??

1) Inget du behöver bry dig om öht, bara marknadsföringstrams
2) Källorna du hör det från är uppenbarligen inte pålitliga
3) Japp, men det behöver väl inte vara ointressant för det? Jag kan omöjligt veta hur du tycker.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Det där är ju bara SBS. Stäng av skalning så är det problemet ur världen.

Jag har testat vartenda inställning, följt flera guider, och har mixrat och ställt in över 10 timmar. Oavsett om skallnings läget är på eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244686:

Jag har testat vartenda inställning, följt flera guider, och har mixrat och ställt in över 10 timmar. Oavsett om skallnings läget är på eller inte.

Jag köper inte att det skulle funka med ett AMD-grafikkort men inte med ett NVIDIA. Isf har du inte lyckats få 1:1 pixelmapping med AMD heller eller något.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag köper inte att det skulle funka med ett AMD-grafikkort men inte med ett NVIDIA. Isf har du inte lyckats få 1:1 pixelmapping med AMD heller eller något.

Jag har lyckats med Nvidia på alla TV-skärmar. Men både skallning och icke-skallning kräver anpassad upplösning så hela skrivbordet syns. Flera program och spel stödjer heller inte den upplösningen. Så det tar tid och har några negativa delar. (Nvidia control panel)

AMD dock har aldrig gett mig några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244686:

Jag har lyckats med Nvidia på alla TV-skärmar. Men både skallning och icke-skallning kräver anpassad upplösning så hela skrivbordet syns. Flera program och spel stödjer heller inte den upplösningen. Så det tar tid och har några negativa delar. (Nvidia control panel)

AMD dock har aldrig gett mig några problem.

Då gör du alltså fel. Någonstans i kedjan har du skalning, annars hade det fungerat att köra rätt upplösning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244686:

Kan vara så att TV'n inte fattade att den skulle 1:1 pixelmappa videoströmmen från ett Nvidia-grafikkort medan den gjorde det på amd. Kopplat mina Nvidia-kort till TV'n då och då och har inte haft något problem, men har också 1:1 pixelmapping forcerat i inställningarna på min Samsung.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Inaktiv

Då gör du alltså fel. Någonstans i kedjan har du skalning, annars hade det fungerat att köra rätt upplösning.

- Jag har använt mig utav samma inställningar som andra har.
- Har använt mig utav fabriksinställningarna
- Har gjort det på 2 Panasonic och 1 LG Tv-skärm.
- Hade samma problem med min ASUS G74S laptop med Nvidia GTX 560M
- Har testat HDMI igenom moderkort och GPU

Så det enda som någonsin funkat är skallningen.