Ny VeraCrypt partition inget innehåll kvar

Permalänk
Medlem

Ny VeraCrypt partition inget innehåll kvar

Hej,

Igår så beslöt jag mig att dekryptera min externa hårddisk med TrueCrypt och sedan krypera den igen med VeraCrypt (https://veracrypt.codeplex.com/)

Efter dekrypterningen så dubbekollade jag om allt såg bra ut och alla filer är kvar etc. Gröntljus och jag började kryptera disken med VeraCrypt.

Jag har saker på disken som jag inte vill förlora. (jag vet att programmet varnar när man ska kryptera och säger att man ska ta backup på all data, men vem har en extra tom 500 gb liggandes hemma och har tiden att kopiera över detta?).. Aja i alla fall så tog denna process totalt 28 timmar, 500 GB hårddisk. Så jag vill gärna inte "testa" att dekryptera disken igen för att se om datat ligger kvar.

När jag går in på Den här datorn (som det så fint heter nu i Windows 8 ) så ser det ut så här:

Och när jag försöker gå in på disken ser det ut så här:

Trycker så klart Avbryt, och denna ruta dyker upp:

Kollar i VeraCrypt om det ser rätt ut:

Har ni några tips på hur jag ska fixa detta?

Jag lägger gärna upp skärmdumpar och förklarar bättre om är något som är oklart.

Hoppas ni kan hjälpa mig!

MVH
Robbin

Permalänk
Medlem

Det är nog jättekört.

Varför har inte folk backup..

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ser ingen frågeställning i inlägget, enbart en antydan i trådrubriken. Kanske förtydliga exakt vad du ser och vad ditt problem är? (eller så är mina ögon slut, hehe)

Jag ber om det för andras skull (och din för bättre svar) eftersom jag själv saknas kunskap om dessa krypteringsmetoder.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Innan jag gav mig på att krypterade prövade jag på mina 250mb externa... bara ett tips innan man prövar på större

Finns ju olika sätt att kryptera Truecrypt med, själv kör jag en öppen hd över den dolda hd, på den öppna hd har jag ca 100 mb röra mig på, överskrider jag 100 mb då försvinner allt annat på den dolda hd

Hur det blir när man krytperar med ytterligare program ovanför Trucrypt vet jag inte

När jag krypterar brukar det ta 3 dar från formatering kryptera fylla på "semesterbilder"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Innan jag gav mig på att krypterade prövade jag på mina 250mb externa... bara ett tips innan man prövar på större

Finns ju olika sätt att kryptera Truecrypt med, själv kör jag en öppen hd över den dolda hd, på den öppna hd har jag ca 100 mb röra mig på, överskrider jag 100 mb då försvinner allt annat på den dolda hd

Hur det blir när man krytperar med ytterligare program ovanför Trucrypt vet jag inte

När jag krypterar brukar det ta 3 dar från formatering kryptera fylla på "semesterbilder"

Grejen är att jag har gjort detta så många gånger och det har aldrig strulat förut. Har två st 500 gb och 1 tb som är krypterad och dekrypterad och krypterad igen... Men har aldig varit med om detta förrut.

Hopplöst...