Microsoft tillkännager Windows 9 i september

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

XP var till en början ett riktigt r*vhål jämfört med Vista. Hade inte heller några större problem med Vista. Var väl nån drivrutin som strulade i början men det hör nästan till med nya OS.

Precis, man ska alltid ha i åtanke att barnsjukdomar kan uppstå vid nya releaser. Det gäller alltifrån spel till os i min mening.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

On topic:
Härligt, kan inte vänta på att testa det.

Även om jag använt 8 och därefter 8.1 mer eller mindre sedan betan så kan jag inte säga att jag tycker om menysystemet i dagsläget.

Off topic:

Skrivet av Broken-arrow:

sen lagt till ribbon som gör fönsterlisten höst upp onödigt tjock. Kör man 19/24 tum tar det onödigt mycket yta.

Om du stör dig väldigt mycket på ribbon så kan du alltid fulhacka bort den.

1) ladda ner någon form av resource hacker (exempelvis reshacker)

2) göra en kopia av ExplorerFrame.dll och en backup

3) öppna kopian i reshacker och ta bort EXPLORER_RIBBON (som du hittar under UIFILE)

4) spara och ersätt systemfilen (Du kan behöva ta över ägandet av filen och ändra rättigheterna)

5) starta om datorn

(Du kanske även will byta till ett windows tema som inte har "Organize", "Open" mm i menyn högst upp).

Det är den enda systemfilsmodifikationen jag gjort i windows 8 (och 8.1) och upplever inga problem med stabilitet eller liknande (Men gör modifieringen endast om du enkelt kan återställa datorn, för säkerhets skull).

Kom på att jag även ändrat storleken på bordern i bilden, görs enkelt via registerfil:

Windows Registry Editor Version 5.00 ;Should reduce the Windows Border size (after restart) [HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop\WindowMetrics] "PaddedBorderWidth"="0" ;Original value: ;"PaddedBorderWidth"="-60"

Dold text
Permalänk
Medlem

Fint! Hoppas på mycket gott och blandat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Då återstår det att se om Windows 9 blir vad W8 borde varit.
Känns det inte som vi upplevt detta innan?

Du menar att nutiden borde vara framtiden?

Permalänk
Medlem

Detta ska bli intressant och se hur det artar sig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Behövs inget fulhack. Det räcker att trycka på pilen vänster om frågetecknet eller CTRL + F1 för att dölja ribbon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwelln:

Behövs inget fulhack. Det räcker att trycka på pilen vänster om frågetecknet eller CTRL + F1 för att dölja ribbon.

Bra att du tog upp möjligheten att minimera ribbon, är ju onödigt att göra mer ingripande åtgärder om det löser Broken-arrows problem.

Jag utgick (kanske felaktigt) från att han redan minimerad ribbon och ville bli av med den rad ("File", "Computer", "View", "Manage") som ligger och tar upp plats trots minimering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Varannan bra/varannan dålig på konsumentsidan verkar hålla i sig!

Uhm nej? De enda som tycker Win8 är dåligt är de som inte får som de vill eller inte är kapabla att anpassa sig och använda lösningarna som finns. Tar vi Windows Millenium Edition så var det ett genuint och defacto dåligt operativsystem, Windows 8 är bara dåligt för att du tycker det. Det finns ingenting i Windows 8 som är defacto sämre än samma sak i Windows 7, det finns heller inget du måste använda i åttan som defacto gör det sämre.

Sedan förstår jag inte vilken anledning du skulle ha till att vilja ha Windows 9. Det kommer vara ännu mer molnbaserat än åttan.

Skrivet av Sebastian R:

Här kommer en som är så nöjd med Windows 8 och längtar stort till 9'an.

8.1 är det man använder.

Samma här, kör 8.1 på många maskiner och ser fram emot att se utvecklingen. Ska bli intressant att se, även om jag personligen inte kommer uppdatera för ens 9.1 (eller motsvarande) kommer.

Skrivet av Friterad:

Tycker inte det alls är varannan som är bra och varannan dålig snarare att varannan kanske blir en eller flera missar vid release vilket har förstört ganska mycket. Egentligen är inget Windows perfekt från start utan alla har något dåligt som man kan klaga på. Men hoppas nu på att Windows 9 kommer vara gratis för Windows 8 användare, blir det inte så får man nog vänta till 9an och skippa 8an helt till framtida bygget

Exakt, minnet är kort. Windows 7 före SP1 var väl inte heller så där superballt egentligen.

Skrivet av Batman:

Tycker inte heller det stämmer. Det har istället blivit närmast en obligatorisk mening för framförallt Windows 8 hatare att hävda sig med.
Windows 8 är knappast det fiasko som många hävdar, kanske rent försäljningsmässigt men verkligen inte när det kommer till stabilitet.
Under mina år har jag inte stött på nån Windows version som har varit lika stabil som 8:an var vid lansering.

Faktum är att undantaget Windows 7 så är Windows 8 det bäst säljande operativsystemet genom tiderna. Man ska också ha i åtanke att antalet sålda datorer, från sommaren 2012 och framåt, har sakta men säkert minskat i antal - mycket på grund av konkurrens från iPads och Androidplattor.

Citat:

Det är interfacet många (förståeligt) har problem med, vilket jag också till viss del kan hålla med om. Fast i grund och botten är det ett oerhört stabilt os, betydligt stabilare än vad Windows 7 var vid lansering som sedermera blev bättre och bättre.
Fixar Microsoft bara själva designfilosofin i Windows 8 så är det enligt mig ett av deras os på länge.

Skickades från m.sweclockers.com

ModernUI är ju inget måste att använda, en snabb googling genererar flera träffar på hur man åtgärdar det mesta. Förståeligt att man inte gillar det men det är inget argument egentligen då det finns riktigt bra lösningar. Lite som att vägra installera en annan webbläsare bara för att IE är den som medföljer kan jag tycka. Man ska också komma ihåg att Windows 8 antagligen är det mest innovativa operativsystemet på väldigt länge, med tanke på integreringen i Store och kontohantering osv. Det är nog på det stora hela omöjligt att "få till det" på första försöket, men också naivt att tro att det inte kommer utvecklas och förändras.

Skrivet av Allexz:

MS verkar jobba på ackord!

Glömt kvalitén igen?

Uh nej? Det finns bara ett enda operativsystem under de senaste 20 åren som varit standardoperativsystemet under längre tid än så här och det är Windows XP. Annars har tiden varit någonstans mellan två och tre år. Windows 10 är säkerligen tillgängligt runt 2018.

Skrivet av DeathRider:

windows visa var ju ochså en fail så då gjordes win 7

Vista var inte en fail utan på sin höjd missförstått. Med de funktioner vi fick i Vista tog utvecklingen enorma kliv och lade grunden för Windows 7. Men sjuan var inte särskilt bra vid release, då var ett uppdaterat Vista bättre. Först efter SP1 var sjuan bra nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

On topic:
Härligt, kan inte vänta på att testa det.

Även om jag använt 8 och därefter 8.1 mer eller mindre sedan betan så kan jag inte säga att jag tycker om menysystemet i dagsläget.

Off topic:

Om du stör dig väldigt mycket på ribbon så kan du alltid fulhacka bort den.

http://thumbnails110.imagebam.com/34645/f1204a346440660.jpg

1) ladda ner någon form av resource hacker (exempelvis reshacker)

2) göra en kopia av ExplorerFrame.dll och en backup

3) öppna kopian i reshacker och ta bort EXPLORER_RIBBON (som du hittar under UIFILE)

4) spara och ersätt systemfilen (Du kan behöva ta över ägandet av filen och ändra rättigheterna)

5) starta om datorn

(Du kanske även will byta till ett windows tema som inte har "Organize", "Open" mm i menyn högst upp).

Det är den enda systemfilsmodifikationen jag gjort i windows 8 (och 8.1) och upplever inga problem med stabilitet eller liknande (Men gör modifieringen endast om du enkelt kan återställa datorn, för säkerhets skull).

Kom på att jag även ändrat storleken på bordern i bilden, görs enkelt via registerfil:

Windows Registry Editor Version 5.00 ;Should reduce the Windows Border size (after restart) [HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop\WindowMetrics] "PaddedBorderWidth"="0" ;Original value: ;"PaddedBorderWidth"="-60"

Dold text
Skrivet av Marwelln:

http://i.imgur.com/mCZ8Atn.png

http://i.imgur.com/jbnBYzZ.png

Skrivet av illya_:

Bra att du tog upp möjligheten att minimera ribbon, är ju onödigt att göra mer ingripande åtgärder om det löser Broken-arrows problem.

Jag utgick (kanske felaktigt) från att han redan minimerad ribbon och ville bli av med den rad ("File", "Computer", "View", "Manage") som ligger och tar upp plats trots minimering.

Får tacka får råden vilken respons för detta i-landsproblem löst det genom att köra win 7 på main burken och på HTPC behöver jag inte bry mig så mycket om det fula UI:t (får stå ut helt enkelt):) Tack för lösningen, men kör utan fulhack så länge. Får se när man byter os på andra burken kan det bli aktuellt, med fulhack.

Dom behövs egentligen inte bli av med. Win 7 har redan detta med.

Sjukt många diskar ni kör med, inte funderat på nas (jag vill hellre ha tyst burk utan många diskar som snurrar, trots jag kör R4 chassi )?:D

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Batman:

Tycker inte heller det stämmer. Det har istället blivit närmast en obligatorisk mening för framförallt Windows 8 hatare att hävda sig med.
Windows 8 är knappast det fiasko som många hävdar, kanske rent försäljningsmässigt men verkligen inte när det kommer till stabilitet.
Under mina år har jag inte stött på nån Windows version som har varit lika stabil som 8:an var vid lansering. Det enda lilla problem jag hade var den berömda musbuggen som gjorde min trackball lite knixig till en början, men i det stora hela är det egentligen en piss i Mississippi.
Problem jag hade vid Windows 7:s ankomst var bland annat svårigheter vid installation då det bara frös sig (helt ny hårdvara ), mängder med småproblem med alltifrån ljud, inkompatibilitet med mitt ljudkort trots korrekta drivrutiner och officiellt stöd. Det tog säkert 2-3.veckor innan jag kunde använda mitt separata. En bagatell kan tyckas, men det var irriterande.
Vidare så var det enorma problem med mitt Windows update som konstant vägrade att fungera utan hela tiden avbröt installationerna, installerade äldre uppdateringar osv.
Finns mer men tänker inte lista allt här och nu.

Det är interfacet många (förståeligt) har problem med, vilket jag också till viss del kan hålla med om. Fast i grund och botten är det ett oerhört stabilt os, betydligt stabilare än vad Windows 7 var vid lansering som sedermera blev bättre och bättre.
Fixar Microsoft bara själva designfilosofin i Windows 8 så är det enligt mig ett av deras os på länge.

Om man ska leta efter Windows fiaskon så är 2000 ME (millennium edition) det värsta jag vart med om. Konstanta krascher, frysningar, blåskärmar, inkompatibilitet etc.
Det är ett fiasko, ett riktigt fiasko.

Det finns väldigt många bakåtsträvare som är livrädda för förändringar. Hade dessa fått bestämma så hade vi fortfarande plaskat runt i kanoter tillverkade av urgröpta trädstammar.

Det är tydligen ruskigt svårt det där med kortkommandon i Windows..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Det har funnits sen XP men det är inte integrerat i OSet utan man får ladda hem det direkt från Microsoft och installera själv. Senaste versionen heter Desktops v2.0.

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/cc817881.aspx

Som du säkert vet är detta egentligen inte en MS produkt utan tillhör en kollektion program utvecklade av Sysinternals. Det är så sent som 2006 MS köpte bolaget. Mark är väl den som mest synts utåt och som MS ofta använt som en typ av föreläsare. Hur som handlar det om en tredjeparts mjukvara som via uppköp hamnade i MS domän; notera dock att avtalet uppenbarligen innefattade ett märkesskydd, eftersom det fortsatt går under Sysinternals namn.

Permalänk

Fan vad tiden går fort nu på äldre dar. Känns som det var igår jag uppgraderade från Win 7 till Win 8.1. Men jag gillar ändå Windows. Nu har jag visserligen aldrig testat något annat operativsystem. Har aldrig saknat något i Windows eller känt mig handikappad på något sätt det är nog den största/enda anledningen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KimTjik:

Som du säkert vet är detta egentligen inte en MS produkt utan tillhör en kollektion program utvecklade av Sysinternals. Det är så sent som 2006 MS köpte bolaget. Mark är väl den som mest synts utåt och som MS ofta använt som en typ av föreläsare. Hur som handlar det om en tredjeparts mjukvara som via uppköp hamnade i MS domän; notera dock att avtalet uppenbarligen innefattade ett märkesskydd, eftersom det fortsatt går under Sysinternals namn.

I XP var det en del i Microsoft PowerToys. Sen verkade de köpa in en extern lösning för Vista och senare istället för att köra på sin egna. Poängen kvarstår, det har funnits lösningar för virtuella skrivbord från Microsoft sedan XP för den som vill. Plus ett gäng tredjeparts som inte distribueras av Microsoft.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Det finns väldigt många bakåtsträvare som är livrädda för förändringar. Hade dessa fått bestämma så hade vi fortfarande plaskat runt i kanoter tillverkade av urgröpta trädstammar.

Det är tydligen ruskigt svårt det där med kortkommandon i Windows..

Håller med, fast det är inget får säga högt på vissa forumdelar här inne tyvärr.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Batman:

Håller med, fast det är inget får säga högt på vissa forumdelar här inne tyvärr.

Menar du att ifall Windows 10 enbart är kinect-styrt och därmed bara kan användas av 10% av användarna så kommer du återigen att kalla dessa för bakåtsträvare och att bara för att du kan så borde alla andra kunna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

I XP var det en del i Microsoft PowerToys. Sen verkade de köpa in en extern lösning för Vista och senare istället för att köra på sin egna. Poängen kvarstår, det har funnits lösningar för virtuella skrivbord från Microsoft sedan XP för den som vill. Plus ett gäng tredjeparts som inte distribueras av Microsoft.

Sant att det finns två olika lösningar, där den senare av Sysinternal är bättre. Oavsett version kommer dock ingen i närheten av den funktionalitet som finns tillgänglig för andra operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Menar du att ifall Windows 10 enbart är kinect-styrt och därmed bara kan användas av 10% av användarna så kommer du återigen att kalla dessa för bakåtsträvare och att bara för att du kan så borde alla andra kunna?

Nej, bara i Windows8 fallet självklart, det är ju det vi diskuterar om. Den dagen då ett os kommer på det sättet du beskriver (vilket jag är 110% på att det aldrig kommer) så får jag ta ställning. Men i Windows 8 fallet är det annorlunda, man ska inte dra alla över en kam, men jag tycker det är lite naivt av dom som säger att Windows 8 är helt oanvändbart när man komma runt det man inte gillar som MUI , charmsmenyn, avsaknaden av startmenyn etc. Ordet bakåtsträvare är lite hårt att kalla folk för som sagt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Får tacka får råden vilken respons för detta i-landsproblem
...
Sjukt många diskar ni kör med, inte funderat på nas (jag vill hellre ha tyst burk utan många diskar som snurrar, trots jag kör R4 chassi )?:D

Har lagt ner på tok för mycket tid på motsvarande i-landsproblem

Angående mängden diskar så menar du nog i främsta hand Marwelln. I mitt fall så har mitt lagrings- och backupbehovet sakta men säkert ökat.

Då diskarna är rätt tysta och jag är student ett år till, så blir det ingen nas än. Men planen är att göra en 'helt' tyst dator i framtiden och placera alla diskarna i en nas.

Permalänk

För de flesta vanliga användare är det interfacet som spelar roll. Den stora massan skiter i om Windows X är 8% snabbare än Windows Y. Om interfacet suger så tycker de med rätta att OS:et suger.

Det är inget fel med förändring, däremot är det fel med förändring som ett självändamål särskilt om folk upplever att produkten faktiskt blir sämre.

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt underbart vad folk gnäller över Win 8 ungefär som om de flesta spenderar 95% av tiden på startskärmen. Vad är det för människor som startar nya program stup i kvarten och då störs av att det blir en annan vy? Är ju fortfarande WIN-tangent + skriva program eller fästa saker och klicka på dem. Inte jättesvårt och återigen... vem är det som under tiden den använder datorn spenderar så fruktansvärt mycket tid med att starta nya program?

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

För de flesta vanliga användare är det interfacet som spelar roll. Den stora massan skiter i om Windows X är 8% snabbare än Windows Y. Om interfacet suger så tycker de med rätta att OS:et suger.

Det är inget fel med förändring, däremot är det fel med förändring som ett självändamål särskilt om folk upplever att produkten faktiskt blir sämre.

Instämmer! Och självändamålet för förändringen här var att MS önskade att deras OS för PC skulle se likadant ut som för deras OS för telefoner, i ett forsök att få sälja mer telefoner när folk "kände igen sig". Självändamålet som gjorde att PC-användare med tangentbord och mus fick ett interface som sög var alltså att MS skulle tjäna än mer pengar.

Sådant suger.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Instämmer! Och självändamålet för förändringen här var att MS önskade att deras OS för PC skulle se likadant ut som för deras OS för telefoner, i ett forsök att få sälja mer telefoner när folk "kände igen sig". Självändamålet som gjorde att PC-användare med tangentbord och mus fick ett interface som sög var alltså att MS skulle tjäna än mer pengar.

Sådant suger.

Du har rätt det låter sjukt skruvat att ett företag vill tjäna mer pengar, förmodligen något som aldrig hänt tidigare.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Du har rätt det låter sjukt skruvat att ett företag vill tjäna mer pengar, förmodligen något som aldrig hänt tidigare.

Det är sjukt skruvat när de later detta önskemål gå ut over sin kundbas, ja.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Verkar dom vill göra som Apple?... istället för att släppa nytt OS var 5te år som skapar en massa problem vid uppgradering så kanske det blir mindre OS uppdateringar varje år fram över med Windows också?...

Virtuella skrivbord är väntat. Har känt mig väldigt begränsad i Windows i många år om man arbetar på en laptop jämfört med Mac och Linux. Hoppas bara det är bra implementerat, tog ju ett par år inann Mac/Linux fick till det riktigt perfekt som det är idag (att fönstrena är i real-tid osv. exempelvis om man visar en film eller dra-o-släpp så spelas innehållet som det skall osv.).

Nu måste Windows också bara fixa en bra fönsterhantering (ironi med namnet windows) som i linux/mac har med "Expośe" där man kan se aktiva/minimerade fönste... at ha musen över ikonerna i aktivitetsfältet eller AeroFlip 3D är ganska värdelöst i jämförelse, bara riktigt irriterande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Det är sjukt skruvat när de later detta önskemål gå ut over sin kundbas, ja.

Snälla, kom igen nu.
ModernUI är ett grafiskt interface som ligger över de olika enheterna, dvs stationära, bärbara, plattor, xbox, telefoner, med mera. Ett grafiskt formspråk som ska gå över hela kunddatabasen som Microsoft besitter. Det är mycket mer än bara datoranvändarna. Det ska innehålla Store och kontohantering över plattformar. Windows 8 är uttalat riktat mot hemanvändare och användare på språng, hur vi har slutat sitta vid gråa ATX torn gömda under skrivbordet och istället tagit med oss datorn på tåget, på toaletten, på puben osv. Om man högerklickar på aktivitetsfältet finns det alternativ för att inaktivera delar av ModernUI. Om man googlar på alternativ till ModernUI så finns det både gratis och betalalternativ för att inaktivera ModernUI helt.

Det är helt otroligt hur man kan tycka att det är "sjukt skruvat", det finns inte en enda logisk förklaring i ditt resonemang. ModernUI är väldigt bra på enheter med touch. Med mus och tangentbord, ja men avaktivera ModernUI så är problemet löst. Din slutsats är dessutom helt felaktig.

Skrivet av 1337sweden:

Verkar dom vill göra som Apple?... istället för att släppa nytt OS var 5te år som skapar en massa problem vid uppgradering så kanske det blir mindre OS uppdateringar varje år fram över med Windows också?...

Det är bara ett enda operativsystem som levt i fem år utan att ha en efterföljare, Windows XP. De flesta andra versionerna har haft en livscykel på runda slag 2½ år, precis där vi är nu med möjlig release av Win9 våren 2015. Efter ungefär ett år, kanske 18 månader, har ett Service Pack kommit. Windows 8 lever ett helt normalt Windows- liv skulle jag säga.

Skrivet av 1337sweden:

Nu måste Windows också bara fixa en bra fönsterhantering (ironi med namnet windows) som i linux/mac har med "Expośe" där man kan se aktiva/minimerade fönste... at ha musen över ikonerna i aktivitetsfältet eller AeroFlip 3D är ganska värdelöst i jämförelse, bara riktigt irriterande.

Svep in från vänster så har du aktiva fönster/appar

Permalänk
Skrivet av rektor:

Jag ser fram emot Windows 9, den riktiga uppföljaren till Windows 7, efter snedsteget Windows 8.

Ser förövrigt även fram mot Ubuntu 14.10 "Utopic Unicorn" som kommer i oktober.

Synd bara att Ubuntu ännu är ganska förstört sen Cononical valde att skapa sitt egna Unity. Inte konstigt att Linux Mint är mer populär nu då dom utvecklade ett gränsnitt mer likt Windows (Cinnamon). Sen finns det ElementaryOS som tatt fart senaste, då det gränsnittet är mer likt OSX. (Både Mint/ElementaryOS är gjort på ubuntu/debian... personligen avskyr jag allt med debian-baserat bortsätt att apt-get har mycket paket/program vilket är det enda bra med den pakethanteraren)

Själv ser jag mer fram emot OSX Yosemite på Mac datorn i höst... sen min andra dator kör Archlinux, inte behöver man vänta på någon release^^

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Fast det är ju MetroUI "appar"/spaces som visas. Inte alla fönster på Skrivbordet (som visas som ett eget)

Exempelvis gnome har detta jag menar, att man ser aktiva fönste rpå det valda skrivbordet:

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337sweden:

Vill och vill. I fallet MS så släpper man dåliga produkter så tvingas man väl uppgradera dem i form av nya OS oftare, helt sonika.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 1337sweden:

Fast det är ju MetroUI "appar"/spaces som visas. Inte alla fönster på Skrivbordet (som visas som ett eget)

Hmm ja, missförstod dig. Skrivbordet kan väl dock vara en "app" i sammanhanget tror jag.
Gamla hederliga Alt-Tab är väl det enda som finns i dagsläget. Ska bli intressant att se hur de löser det

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Känns nästan som PC-industrin inte kunde fixa problemen dom haft med sina Pekplattor/Touchpads att alla är så små, usel respons och dålig multi-touch... så dom beslutade sig att använda touchskärmar gimmick istället för det också säljer.