Ärvt gammla fickur efter min farfar.

Permalänk

Ärvt gammla fickur efter min farfar.

har idag fått några gammla fickur av min farmor som kommer från bakåt i släkten de ska tydligen tillhört min farfars far eller ev farfars farfar hon var osäker visste att någon av klockorna skulle varit riktigt gammal men troligen var det finsilverklockan brorsan ville ha.

är troligen vanliga vardagsklockor som hon kallade det men efter lite googlande verkar det handla om iaf 2 st gammla silverklockor (vänster och höger).

dock har två av klockorna bara en väldigt konstig stämpel jag inte kan hitta (den i mitten och den till höger).

1. (mitten) den är stämplad med en stjärna med en prick i mitten följt av nummret 105. eller om det står 106 stårt att se dock ser det mer ut som 105 på innerlocket in mot urverket.

2. (höger) sen har den högra en silverstämpel som inte stämmer med hur den borde vara stämplad.

den är stämplad 0,800 i en oval cirkel istället för i en rektangel som det ska vara den har även en liten stämpel som också den andra har ser ut som en liten känguru eller nått skitsvårt att se.

såhär borde den se ut (stämpeln till vänster som säger 0,800 i en rektangel och nån känguru eller vad det är över.)

lånad bild pga avsaknaden av macro objektiv för ändamålet...

min klocka har dock samma 0,800 och kängurustämpel men att 0,800 stämpeln ligger i en oval cirkel istället för rektangel.

för övrigt den högra går som en klocka (hehe).
den i mitten är komplett men har tagit ihop och urtavlan i riktigt slitet skick.
den tredje till vänster är ihoptagen samt att timvisaren och sec visaren saknas.

men planerar inte på att sälja dem ändå det är familjeklenoder även om de inte är värda dyft men kul att veta vad man ev sitter på för guldgruva och hoppas att någon här har lite koll på silverstämpling eller tips om andra forum som passar bättre för ändamålet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag är ingen jätteexpert på klockor, men det brukar det vara så att värdet är helt beroende av tillverkaren. Är det från en känd urmakare stiger värdet och vice versa. Fickur är dock generellt sett väldigt lågt värderade. Åk till en antikhandlare och kolla upp!

http://www.tradera.com/search?q=fickur&categoryId=19

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Dimestam:

Jag är ingen jätteexpert på klockor, men det brukar det vara så att värdet är helt beroende av tillverkaren. Är det från en känd urmakare stiger värdet och vice versa. Fickur är dock generellt sett väldigt lågt värderade. Åk till en antikhandlare och kolla upp!

http://www.tradera.com/search?q=fickur&categoryId=19

den nedre bilden är bara lånad här kommer bild på stämplarna jag har i mina.

den med konstiga 0,800 stämplingen.

ända namnet som står är på väggen mot urverket "Anere 15 Rubis" men detta är bara namnet på urverket tror jag. verkar inte finnas någon info om tillverkare då den bryter mot alla regler för silverstämpling typ...

och här är den med konstiga stjärnstämplingen som inte går att hitta på google.

den 3é är en Galonne rättstämplad med 0,800 stämpel månskära samt en krona dvs importerad från tyskland iaf längre kommer jag inte med den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Rouge of Darkness:

den nedre bilden är bara lånad här kommer bild på stämplarna jag har i mina.

den med konstiga 0,800 stämplingen.
https://imagizer.imageshack.us/v2/1327x885q90/540/MrYRFD.jpg

ända namnet som står är på väggen mot urverket "Anere 15 Rubis" men detta är bara namnet på urverket tror jag. verkar inte finnas någon info om tillverkare då den bryter mot alla regler för silverstämpling typ...

och här är den med konstiga stjärnstämplingen som inte går att hitta på google.

https://imagizer.imageshack.us/v2/1327x885q90/745/hY5S9x.jpg

Spännande! Värt att kolla upp hos en antikhandlare och glöm inte att uppdatera oss i forumet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Kolla även hos en urmakare.
Har ett gammalt fickur själv som är ganska slitet, men fungerar. Troligen från 1870-talet och var värderat till dryga tusingen. Kul att ha, så den behåller jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Resorb:

Kolla även hos en urmakare.
Har ett gammalt fickur själv som är ganska slitet, men fungerar. Troligen från 1870-talet och var värderat till dryga tusingen. Kul att ha, så den behåller jag

Skickades från m.sweclockers.com

jo jag fick dom ikväll så har inte hunnit kolla runt något än men urmakare å antikhandlare var tänkt att besökas i morgon tror dock ingen här i stan är speciellt kunniga om just fickur dock men vi får se.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

0,800 är silverhalten (80%), vilket inte är särskilt högt.

Månskära och krona är, om jag minns rätt, tyska markeringar, någon gång från sent 1800-tal tills 1950, beroende på hur stämpeln ser ut mer exakt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

0,800 är silverhalten (80%), vilket inte är särskilt högt.

Månskära och krona är, om jag minns rätt, tyska markeringar, någon gång från sent 1800-tal tills 1950, beroende på hur stämpeln ser ut mer exakt.

jo tackar ungefär samma som jag kom fram till med den. är de andra 2 ja e mest intresserad av att veta vad det är iom att deras stämplar är lite mysko/ovanliga/svåra att hitta.information om.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Fråga på http://forums.watchuseek.com/f11/. De kanske vet där

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk

ok så gör väl en liten uppdatering nu då.

enligt några antikhandlare här i stan är iaf den med den udda 0,800 stämpeln också silver även om stämpeln är lite annorlunda så rör sig iaf inte om någon 1800tals version på en kinakopia.

dock den andra med stjärnstämpeln är ingen som lyckats identifiera.
så söker vidare efter svar på vad det kunde vara.

en guldsmedsaffär här i stan misstänkte att dt kunde röra sig om guldbelagt silver men antikhandlarna var osäkra eftersom den inte har några direkta nötfläckar där guldlagret nötts hål på utan är relativt jämnsliten över hela.

så min jakt går vidare får prova forumet ovan tack för länken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Värdet på klockorna är sannolikt väldigt lågt. För att gamla klockor ska vara värda något bör de helst vara tillverkade av en anrik urmakare och urverket ska vara av hög kvalitet, de ska heller inte vara för vanliga. Dessutom är fickur inte speciellt högt värderade om de inte är någon speciell modell (typ en grande complication).

Permalänk

jo att de inte är värda många kronor det misstänker jag också men har ändå inte för anledning att sälja dom utan kommer ha dem som inredningsdetalj ihop med resten av mina möbler från slutet på 1800talet.

ä mest kul grej att göra lite detektivarbete om dem för att få lite mer exakt historik på dem än att bara veta ungefär när de är tillverkade.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows