Varför inhandla en NAS?

Permalänk
Medlem

Varför inhandla en NAS?

Är lite sugen på att köpa en NAS och tittade lite på en eventuellt lösning:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7065817/nas

Spontant tänkte jag att Raid 5 skulle kunna passa bra samt att då är det lika bra att slänga in 4 diskar direkt.

Dock så fick jag mig en ordentlig funderare. Varför skall jag lägga flera tusen på en NAS? Varför kan jag inte bara koppla in hårddiskarna i min befintliga dator? I nuläget är den på 24/7 ändå så jag får ingen vinning på den delen.

Därför får ni gärna beskriva er anledning till varför ni valde att köpa en NAS. Lägg inte för mycket vikt på mitt val ovan utan istället för och nackdelar med NAS.

Permalänk
Medlem

Jag sitter och skall precis skaffa mig en NAS med följande motivering. Att ha en till dator ökar säkerhet då jag får en till dator ifall elektriska problem skulle förstöra diskar. Dessutom kan jag få tillgång till filer online, avancerade backupplaner och synka filer automatiskt mellan enheter. Dessutom så kan du om du vill göra häftigare grejer skaffa ett egenkontrollerat moln och server.

Vissa av dessa saker förutsätter att du kör freeNAS som operativsystem, (kolla upp det, det är riktigt häftigt). För dem pengarna du lägger så kan du bygga en egen riktigt kraftig NAS för samma/lägre pris

Permalänk
Hedersmedlem

Beror på vad du ska ha NASen till.

Vanligtvis skaffar väl folk en NAS för att datan inte är säker nog om den bara ligger i den stationära datorn. RAIDlösningar är ju inte riktigt backup utan en lösning för att säkrerställa "uptime". Så en andra enhet att ha sin data på för att den ska vara skyddad från elfel, komponentfel, virus och mänskliga faktorn typ.
Eller, ja... vanligast kanske är att flera vill komma åt samma data utan att en persondator ska stå igång men det verkade inte vara något problem i ditt fall ;).

I mitt fall har jag en kombinerad HTPC/NAS. De saker jag är rädd om måste jag ju ha på ett annat ställe än bara i den stationära för att minska risken för dataförlust och så blev det rätt smidigt att smälla ihop det med en HTPC-lösning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Fördelarna:

Streama till TV/Tablet/Mobil
Backup till flera datorer
Driva wordpress-sajter/bloggar
FTP-server
Lägre strömförbrukning än en vanlig dator
Tyst och behöver inte större fläktar för att kyla

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Ha backup på alla dina filer, snabbåtkomlig, smidig att sätta upp samt tar mindre plats än en stationär.

Just vilken modell kan jag inte tipsa dig om, men kör på Synology om du ska köpa, är asnöjd med min om man jämför med mina två Zyxel modeller.

Permalänk
Medlem

Om jag skulle skaffa en NAS, så skulle jag inte längre ha några lagringsdiskar på min dator, utan den skulle enbart ha SSD diskar för OS/Program och spel resten anser jag att vi kan lägga på NASen. Är det helt fel att tänka så? Medveten om att detta inte blir bra backup mässigt. En backup tjänst behöver jag fixa iaf.

Då min dator redan är på 24/7 så får jag redan många av de fördelar som ni redan nämner.
NAS känns för mig som en rolig teknisk pryl än något annat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EyeNEye:

Fördelarna:

Streama till TV/Tablet/Mobil

Kan man visserligen göra även från en stationär om filerna ligger där istället.

Skrivet av EyeNEye:

Backup till flera datorer

Går ju också att göra från den stationära om den nu är igång.

Skrivet av EyeNEye:

Driva wordpress-sajter/bloggar

Går väl att ha igång även från den stationära om nu diskarna är kopplade dit istället. Fast det känns väl bättre att köra från en NAS visserligen. Inga reboots för windows update eller liknande. Valid point.

Skrivet av EyeNEye:

FTP-server

Thnk you know the answer here as well ;). Fungerar även om diskarna sitter i den stationära.

Skrivet av EyeNEye:

Lägre strömförbrukning än en vanlig dator

Bra tänkt. I den här fallet så verkar å andra sidan TS dator stå igång 24/7 ändå så det kommer bara bli en enhet extra som står igång i så fall vilket kanske inte leder till lägre strömförbrukning då.

Skrivet av EyeNEye:

Tyst och behöver inte större fläktar för att kyla

Yepp. Stationära kommer kanske överrösta NASen om inte diskarna låter mer än fläktarna. Men är det motiv nog att välja en NAS?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hemma hos oss är den stora fördelen centraliserad lagring. Vi har en HTPC, ett par stationära, en bärbar samt mobiler och surplatta.
Det är väldigt smidigt att kunna komma åt t.ex filmer från NASen oavsett vilken enhet man använder.

Om du bara har en dator och egentligen bara behöver backup så är kanske en portabel hårddisk att föredra. Den kan du dessutom förvara på annan plats än hemma ifall du drabbas av t.ex brand eller inbrott.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kan man visserligen göra även från en stationär om filerna ligger där istället.

Går ju också att göra från den stationära om den nu är igång.

Går väl att ha igång även från den stationära om nu diskarna är kopplade dit istället. Fast det känns väl bättre att köra från en NAS visserligen. Inga reboots för windows update eller liknande. Valid point.

Thnk you know the answer here as well ;). Fungerar även om diskarna sitter i den stationära.

Bra tänkt. I den här fallet så verkar å andra sidan TS dator stå igång 24/7 ändå så det kommer bara bli en enhet extra som står igång i så fall vilket kanske inte leder till lägre strömförbrukning då.

Yepp. Stationära kommer kanske överrösta NASen om inte diskarna låter mer än fläktarna. Men är det motiv nog att välja en NAS?

Ja, jag tycker att det är värt att överväga en NAS. Jag personligen vill inte ha igång datorn i signaturen/vattenkyld dator för att kunna streama på landet.

Min förra dator dammsög el så det skvätte...3000 kr för 3 månader, hade haft datorn igång nonstop.

Största fördelen är väl backup

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Söderbäck har lyckats att sätta sig in i min situation

Den största fördelen ser ut som att om jag skaffar en NAS behöver min dator inte vara på 24/7, detta sparar ström. Lär dock ta evigheter för att jag skall gå plus på det hela

Om jag skulle skaffa en NAS så skulle min nästa dator ha 512 GB av SSD utrymme, inget mer. Så en NAS blir ju ingen backup för det är där data kommer primärt att ligga och användas.

Jag ser även fördelen med ett NAS skulle vara att datorbyte hade varit mer bekymmersfritt, dock så byter jag dator var tredje/fjärde år så det är ingen bra motivering.

Permalänk
Medlem

En NAS klarar väl egentligen inget som inte en stationär dator klarar, man får ju ingen extra funktionalitet på det sättet.

För min del handlade det dels om säkerhetsaspekterna, men också om att det är otroligt skönt att lyfta ut en stor del av detta helt från datorn. Min NAS gör att när datorn ska uppgraderas, något havererar, den ska formateras osv så krävs det verkligen noll och ingenting för att det mesta ska kunna återställas till sitt ursprungliga skick. Alla filer är kvar, det är bara att konfa XBMC så är man direkt på banan igen.

Även om datorn är igång hela tiden så är det också väldigt smidigt att sätta den i viloläge/hibernate, då sparar man väldigt mycket ström och kan streama till övriga huset utan att vara datorberoende. Då NAS:en kan hantera torrents och sånt också så kan man även fortsätta bygga ratio även om man är bortrest och vill ha datorn avstängd.

Jag är kanon-nöjd med min NAS och tycker att det är mycket bättre att slippa ha de grejerna i datorn. Då har jag hellre några mappade kataloger som pekar mot NAS:en.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Förstår dina funderingar om du ändå alltid har din dator på. Andra har skrivit mycket redan så jag upprepar inte. Det enda jag kanske tillägga är att jag blev positivt överraskad över en massa funktionalitet som min DS212 Synology-NAS erbjöd.

Ex:
- Photostation. Snyggt och enkelt att sätta upp om du vill dela bilder "från egen IP" och undvika nättjänster.
- Relativt smidigt att ge vänner etc behörighet både till fil-foldrar (och bild-foldrar på photostation).
- Dela en specifik fil från NAS:en med några enkla knapptryckningar. Unik länk skapas med valbar giltighetstid och optional password. Den kan tom generera en QR-kod till länken.
- Bra bittorrent-client som söker samtidigt på flera trackers. (inkl. RSS download)
- "Kul leksak" precis som du själv konstaterat.

Tips: Fundera djupt och länge om du verkligen behöver en 4-serien och RAID5. Var själv inne på en 4-bay (för att kunna köra RAID5) men nöjde mig med en 2-bay.
Varför?
- Blir dyyyrt med 4-bay och alla diskar.
- RAID 5 skyddar ja. Men vad gör jag när själva NAS:en tackar för sig? (Går säkert att ordna men bökigt kom jag på.)
- Jag har inte egentligen TB av egen/unik oersättlig data som måste skyddas.
- RAID ersätter aldrig en riktig back-up. Billigare och säkrare att tänka om på vad som verkligen behöver backas upp och göra det på en extern egen drive/lagringsställe.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tino:

Söderbäck har lyckats att sätta sig in i min situation

Den största fördelen ser ut som att om jag skaffar en NAS behöver min dator inte vara på 24/7, detta sparar ström. Lär dock ta evigheter för att jag skall gå plus på det hela

Om jag skulle skaffa en NAS så skulle min nästa dator ha 512 GB av SSD utrymme, inget mer. Så en NAS blir ju ingen backup för det är där data kommer primärt att ligga och användas.

Jag ser även fördelen med ett NAS skulle vara att datorbyte hade varit mer bekymmersfritt, dock så byter jag dator var tredje/fjärde år så det är ingen bra motivering.

Ja är din önskan att inte ha den stationära igång alltid så ökar ju motivet att skaffa en NAS. Vad kan du spara då? Beror på vad du har för komponenter och vad du väljer att bygga NASen av. Totala energiåtgången kommer säkert minska en del men det blir ju en extra inköpskostnad. Kanske går du inte plus alls.
Men det är rätt skönt att ha en NAS också. En rätt stor "dumpplats" som inte är huvuddatorn.
Och återigen. Främsta anledningen att jag tycker det låter bra är att du får möjlighet till riktigt backup! Dina viktiga bilder/dokument och liknande kan ligga både på din stationära och på NASen så att allt inte blir utslaget om nätagget beter sig riktigt illa eller när/om ett virus bestämmer sig för att kryptera alla diskar i datorn.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag funderar på en NAS för att få datorn tystare, den mekaniska disken är vad som lever om mest i dagsläget för mig när jag inte spelar (ja den är monterad med vibrationsdämpning).
Sen är det kul med prylar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Beror på vad du ska ha NASen till.

Vanligtvis skaffar väl folk en NAS för att datan inte är säker nog om den bara ligger i den stationära datorn. RAIDlösningar är ju inte riktigt backup utan en lösning för att säkrerställa "uptime". Så en andra enhet att ha sin data på för att den ska vara skyddad från elfel, komponentfel, virus och mänskliga faktorn typ.
Eller, ja... vanligast kanske är att flera vill komma åt samma data utan att en persondator ska stå igång men det verkade inte vara något problem i ditt fall ;).

I mitt fall har jag en kombinerad HTPC/NAS. De saker jag är rädd om måste jag ju ha på ett annat ställe än bara i den stationära för att minska risken för dataförlust och så blev det rätt smidigt att smälla ihop det med en HTPC-lösning.

Skrivet av Tino:

Söderbäck har lyckats att sätta sig in i min situation

Den största fördelen ser ut som att om jag skaffar en NAS behöver min dator inte vara på 24/7, detta sparar ström. Lär dock ta evigheter för att jag skall gå plus på det hela

Om jag skulle skaffa en NAS så skulle min nästa dator ha 512 GB av SSD utrymme, inget mer. Så en NAS blir ju ingen backup för det är där data kommer primärt att ligga och användas.

Jag ser även fördelen med ett NAS skulle vara att datorbyte hade varit mer bekymmersfritt, dock så byter jag dator var tredje/fjärde år så det är ingen bra motivering.

Har också en HTPC/NAS och lagrar back-up på foton på annan fysik plats (Copy 'n Paste extern hårddisk). Har funderat längre på NAS men kan inte motivera kostnaden. HTPC/NAS drar så pass lite ström att den kan stå på för jämnan. Har inget behov av den övriga funktionaliteten en NAS erbjuder.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att köpa en bara för att det skulle var roligt att pilla runt med den och testa

Permalänk
Medlem

Jag har server och NAS i samma burk, virtualiserar ungefär 6 datorer varav tre av dom är servrar. Jag personligen har min NAS för att kunna lagra data och komma åt den via alla andra datorer hemma samt att streama till TVn och surfplatta när man ska kolla film och serier.

Sen har jag såklart en dedikerad backup vid sidan där jag lagrar känslig data som inte får försvinna.

Permalänk
Medlem

Jag är i samma läge som TS. Streamar till hembio och tv, har några bärbara som kommer åt min stationära, samma med telefoner. Så jag ser ingen anledning till Nas för min del. Har en extern hd som jag gör backup på.
Det som lät intressant här var: - Bra bittorrent-client som söker samtidigt på flera trackers. (inkl. RSS download)
Det måste jag kolla vidare på, kan jag inte göra det på min stationära?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Jag är i samma läge som TS. Streamar till hembio och tv, har några bärbara som kommer åt min stationära, samma med telefoner. Så jag ser ingen anledning till Nas för min del. Har en extern hd som jag gör backup på.
Det som lät intressant här var: - Bra bittorrent-client som söker samtidigt på flera trackers. (inkl. RSS download)
Det måste jag kolla vidare på, kan jag inte göra det på min stationära?

Jag har det på min stationära, kör µTorrent (RSS Tutorial)

Detta är en av anledningarna till att datorn är på jämt. Om jag fixar en NAS så kan jag nog gå över till att inte behöva på datorn 24/7.

Permalänk
Medlem

Det finns många bra saker med en NAS

  • Du kan enkelt ta med dig din NAS om du så behöver¨

  • Du behöver inte ha diskarna i din main dator

  • du behöver inte tilldela systemresurser till skrivning och läsning från din main dator (tar en ganska bra del cpu kraft och ram, för att inte tala om bandbredd om du för över många filer från en dator till en annan)

  • Du kan enkelt konfa Raid på din NAS utan att riskera att något förstörs eller ändras på din main Dator. Dessutom så har vissa NAS'er hårdvaru raid kort.

  • Du får ofta möjlighet till HOTSWAP funktion

  • Bättre kyld miljö då många kommer med en väldigt intensiv fläkt (läs "stark")

Och några bra saker med att använda din MAIN som "nas"

  • Du behöver inte punga ut med 10k för en lagringslösning

  • Du har allt på samma ställe och slipper extra kablar och burkar

Det hela beror på vad just du behöver. Har du mycket data som ska skickas och tas emot av NASen? Om inte så är ju en NAS ofta lite overkill!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Köpte precis samma setup, men kan inte rekommendera det. HAft massa problem hittils. NASen har spciellt svårt med statisk IP. Vilket tydligen enligt Synology är 'ett kännt problem med vissa routrar'. Måste välja DCHP annars tappas anslutningen. Inte för att det finns en kompabilitetslista men ändå... Sedan att man inte kan föra över mappar utan måste föra över filer. Haft så många problem med nasen att jag inte ens vill beblanda mig med den längre.

Så nej, köp någon annan model eller märke. DS415play var inte en bra investering.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Klickade runt lite på Synology live demo och det ser ju ut att vara roliga saker

En följdfråga angående bittorrent-client som söker samtidigt på flera trackers. (inkl. RSS download).
Kan jag ställa in så den följer följande steg

1. Via ett filter för RSS download skall en fil laddas ner till en viss plats
2. Den skall eventuellt packas upp.
3. Efter den har seedats ett tag skall det nedladdade materialet tas bort, fast det uppackade skall behållas.

En annan fråga är om det finns stöd för att köra script på synology och eventuella timer jobs?

Permalänk
Medlem

Bara en sak att komma ihåg.
NAS är inte backup.
Lagra inga filer som är av kritiskt värde utan att ha extern backup.
Allt för många människor som blir ledsna när deras viktiga filer försvinner utan förvarning.
Personligen lagrar jag bara övervakningsdata på NAS.

Permalänk
Avstängd

Väldigt mycket av poängen med en NAS försvinner ju om man ändå har en dator igång hela tiden, typ allt man kan göra på en NAS kan man ju göra på en dator. Nyinstallation av en ny dator blir inte direkt mer komplicerad heller enligt min erfarenhet, bara att flytta lagringsdiskarna, gärna efter Windows är installerat på den nya för enkelhetens skull, och aktivera dem.

Jag har varit nära ett köp några gånger men jag har alltid hamnat i att behålla min stationära igång konstant istället. Min dator är inte så krävande när det gäller strömförbrukning så skillnaden blir inte så jättestor och en del av det som min dator gör på natten eller så kan inte en NAS göra. Det är ju jättefint att de kan hantera torrents exempelvis men om klienten inte fungerar på de privata trackers där uppladdning faktiskt är värdefullt så är det inte så stor idé liksom.

När det gäller säkerhet och att kunna dela filer så finns det ju väldigt bra och smidiga tjänster för det redan. Jag har exempelvis typ 68GB på Dropbox och det räcker för all backup av dokument, personliga videos och foton och dessutom en hel del annat. Dropbox erbjuder också enkel delning både privat och publikt osv. och gillar man inte att använda ett (amerikanskt) företag för sådana här saker (eller om man inte vill betala) så kan man köra OwnCloud eller liknande egen lösning, gärna ihop med någon polare så har man backupen fixad också.

Permalänk
Medlem

Om du inte måste ha HW accelerering av media så skulle jag reka den betydligt snabbare 412+ istället.

Man köper NAS för att det är så otroligt skönt att ha lagringen samlat i en liten, tyst, strömsnål burk som kör ett OS som är slimmat och designat för att just din data skall vara så säker det bara går.
Och vid första anblicken så kan man tycka att en NAS är väldigt dyr för vad dom faktiskt innehåller.
Det är ju en "klen" dator nästan utan minne i ett pyttechassi.
Men kollar man vidare så inser man att dom är jäkligt väl genomtänkta.
Jag har t.ex en 1513+ och polaren har en 412+ (samma CPU).
Båda är knäpptysta och otroligt snabba.
OS'et (DSM 5) är otroligt smidigt och snabbt, samtidigt som du har tillgång till en hel massa appar som bara fungerar.
Det är i min bok värt en extra slant.

Och som du ju ser i din kundvagn så är det ju även med en förhållandevis dyr NAS fortfarande lagringen som är dyrast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Om du inte måste ha HW accelerering av media så skulle jag reka den betydligt snabbare 412+ istället.

Funderat på samma sak. Vill streama till min xbox one. Dock skall den få stöd för fler format så då kanske HW accelerering inte behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Funderat på samma sak. Vill streama till min xbox one. Dock skall den få stöd för fler format så då kanske HW accelerering inte behövs?

Om du verkligen menar streama och inte bara spela upp över nätverket så finns det säkert situationer då en "play" version är bättre.
Å andra sidan så har min inga problem att streama HD material via plex.
Men då är det bara jag som använder den, har man flera klienter samtidigt så kanske den inte orkar (har inte testat).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cheben:

Jag sitter och skall precis skaffa mig en NAS med följande motivering. Att ha en till dator ökar säkerhet då jag får en till dator ifall elektriska problem skulle förstöra diskar. Dessutom kan jag få tillgång till filer online, avancerade backupplaner och synka filer automatiskt mellan enheter. Dessutom så kan du om du vill göra häftigare grejer skaffa ett egenkontrollerat moln och server.

Vissa av dessa saker förutsätter att du kör freeNAS som operativsystem, (kolla upp det, det är riktigt häftigt). För dem pengarna du lägger så kan du bygga en egen riktigt kraftig NAS för samma/lägre pris

Allt de du räknar upp kan man göra med sin vanliga stationära dator. Behövs ingen nas för sånt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bozzeta:

Bara en sak att komma ihåg.
NAS är inte backup.
Lagra inga filer som är av kritiskt värde utan att ha extern backup.
Allt för många människor som blir ledsna när deras viktiga filer försvinner utan förvarning.
Personligen lagrar jag bara övervakningsdata på NAS.

Näe, backup är backup och en NAS är en NAS. Men en NAS kan väl agera som backup beroende på hur man använder den? Som ensam enhet utan andra lagringsplatser är det inte någon backup, men det finns ju fler sätt.

Jag har de filer jag är rädd om på min stationära och kopierar med jämna mellanrum över allt till min NAS.
Visst är NASen inte helt säker för jag har den i samma hushåll om den stationära, men utöver det vill jag nog påstå att det är en ok backup för mina filer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Är lite sugen på att köpa en NAS och tittade lite på en eventuellt lösning:

...Dock så fick jag mig en ordentlig funderare. Varför skall jag lägga flera tusen på en NAS? Varför kan jag inte bara koppla in hårddiskarna i min befintliga dator? I nuläget är den på 24/7 ändå så jag får ingen vinning på den delen.

Därför får ni gärna beskriva er anledning till varför ni valde att köpa en NAS. Lägg inte för mycket vikt på mitt val ovan utan istället för och nackdelar med NAS.

Jag har haft ett antal NAS:ar de senaste tio åren, av flera olika fabrikat.

Från början skaffade jag en NAS för att kunna säkerhetskopiera innehållet i mina arbetsplatsdatorer. Originalfilerna låg därmed i arbetsplatsdatorerna och säkerhetskopian på NAS:en. Men tämligen omgående insåg jag att det var bättre att lägga originalet i NAS:en och dela dessa filer. På så sätt var originalfilerna åtkomliga för alla datorer i mitt lokala nätverk. Det var ett lyft.

Problemet blev då att det inte fanns något vettigt sätt att säkerhetskopiera. Det kändes väldigt bakvänt att kopiera originalfilerna till en arbetsplatsdator, men det var faktiskt så jag gjorde inledningsvis. Ganska snart skaffade jag mig dock en NAS till och då kunde jag automatisera backupprocessen så att innehållet på den nya nasen varje natt synkades med den gamla nasen. I Synologys produkter finns utmärkt inbyggt stöd för säkerhetskopiering mellan enheter.

Jag tror att mina första nasar var Synology DS-101 och DS-102 och allt sedan dess har både fildelning och säkerhetskopiering funkat perfekt. En ytterligare finess med den valda lösningen är att jag alltid har en säkerhetskopia om jag av misstag skulle råka radera en originalfil i produktionsnasen. En kopia finns ju alltid i den nas som innehåller säkerhetskopian.

Idag delar jag i vårt interna nätverk både produktionsdokument och multimedia. Jag har också testat att använda bevakningskamera via NAS:en, med gott resultat. Dagens uppsättning består av en DS-411 och en DS-413. Jag har nog i genomsnitt uppgraderat den äldsta av mina enheter var tredje år och jag lägger ned minimalt med tid på administration.