Behöver synpunkter på dator för spelservrar m.m

Permalänk
Medlem

Tja! Det kommer bli en hel del text men hoppas du orkar läsa! Har kört en teamspeak-server på en laptop i cirka 4 år som nu har storknat och haft en minecraft-server uppe då och då på min vanliga gaming-dator. Inte 24/7 dvs. Men nu har jag börjat jobba och har råd att införskaffa mig lite roligare saker!

Har varit inne på att köpa en dedikerad server-dator av en kompis, för att vara exakt en Hp proliant dl380 g3. Det vart helt annat än vad jag tänkt mig då den var gigantisk, tung, lät högt som F*N (!) och onödigt komplicerad att greja med för mitt ändamål.

Lite viktig fakta innan man kommer till någon conclusion: Jag bor i en etta på 29 kvadrat. Jag kommer troligtvist att ha den i en garderob, kanske vid min vanliga dator ifall den är tyst nog. Det är alltså viktigt att den är liten och så tyst som möjligt. Det jag ska ha den till är teamspeak-server (som kräver väldigt lite, men men) minecraft-server (bukkit), diverse spelservrar som Gmod och Terraria då och då.

Därför har jag nu somsagt bestämt mig för att bygga en mATX-dator. Vill höra om det någon här som har lite tips! Jag är ganska säker på att prioriteringen är följande: 1. RAM 2. Processor 3. Hårddisk. Uppkoppling ska inte vara något problem då jag sitter på 260 ner och 100 upp.

Jag satt och pillade lite på inet och jag tänker att det kommer se ut något i den här stilen: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7113289/serverprojekt5

Notera att denna kundvagn inte är färdig utan det är bara hur jag tänker att det kommer se ut ungefär. Jag börjar med 8GB ram och skaffar mer senare tänkte jag.

Lite thoughts;
1. Borde jag satsa mer på CPUn?
2. Är det värt att satsa på AMD istället?

Några synpunkter? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Varför inte m-ITX? Vad behöver du från m-ATX?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så har jag dålig koll på skillnaden mellan mITX och mATX. Ska checka det.

Permalänk
Medlem

Hur många spelare kommer det vara på minecraft servern? Kommer du ha några plugins? Vad kommer du köra för os? Vad har du för krav på stabilitet? Ska den gå 24/7? Budget?

Bra val av dig att inte köpa dl380 g3n då den är urgammal. Dålig prestanda, hög strömförbrukning osv....Här kan du få en uppfattning om vad som behövs för en minecraft server. Minecraft servern kommer ju vara det absolut tyngsta du kör. Jag kan rekommendera dig att kolla på någon billig 64gb ssd och haft minecraft servern på.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Upl8447. Det kommer vara 5-15 spelare på servern, ofta runt 5-10. Kanske mer någon gång ibland, men sällan.

Ja jag kommer köra lite plugins, 5 stycken kanske.

Jag funderar på att köra Windows 7 för enkelhetens skull, då jag fått intrycket att köra t.ex linux inte är nödvändigt om det är så pass få spelare som i mitt fall. Men jag är inte säker. Om inte W7 börjar gå lite mot ubuntu. Notera att anledningen till att jag gärna kör W7 är att det ska vara flexibelt att använda, om jag vill sätta igång en server för något spel i steam, t.ex Gmod eller en CS-server så ska jag kunna göra det. Men det kanske inte är några problem med ubuntu. Lite därför jag vill lägga pengar på en egen setup hemma istället för att hyra och hålla på. Plus att har jag lite geek-kärlek för att hosta eget hehe

Mitt krav på stabilitet är inte extremt men jag vill inte heller att det ska krångla varje dag. Inte varje vecka heller, men jag tror inte det ska vara några problem på den fronten, var det något speciellt du tänkte på?

Min budget ligger runt 4k. Mer vill jag inte lägga. Kundvagnen jag länka ligger på ganska exakt 4k. På tal om ssd så ligger en billig 120gb SSD i kundvagnen. Ska jag ta en ännu billigare 64gb? Hur mycket tar t.ex Win7 upp nu igen?

Förtydligande gällande OS/användning
Permalänk

En bra grej är ju om moderkortet får plats i lådan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

En bra grej är ju om moderkortet får plats i lådan...

Sant det. Ska erkänna att jag hade usel koll på mITX/mATX innan jag gjorde denna tråd. Då är det alltså att hitta ett passande mITX-kort som gäller.

Permalänk
Medlem

Tycker ni jag borde satsa på mATX eller mITX? Egentligen behöver den inte vara mindre än att den får plats i min garderob. Är det lättare att få bygget tyst med mATX?

Om jag kör mITX så ska jag väl även ha en mindre PSU. Frågan är hur vilken effekt detta bygge behöver? Räcker 300w eller behöver jag 400w?

Så mycket frågor.. hoppas inte jag tar död på någon. Men som ni märker så har jag inte så bra koll vad gäller småbyggen. Men det är kul att lära sig!

edit: Såhär ser det ut just nu. http://www.inet.se/kundvagn/visa/7112937/serverprojekt3

Permalänk
Medlem
Skrivet av iWeeby:

Tycker ni jag borde satsa på mATX eller mITX? Egentligen behöver den inte vara mindre än att den får plats i min garderob. Är det lättare att få bygget tyst med mATX?

Om jag kör mITX så ska jag väl även ha en mindre PSU. Frågan är hur vilken effekt detta bygge behöver? Räcker 300w eller behöver jag 400w?

Så mycket frågor.. hoppas inte jag tar död på någon. Men som ni märker så har jag inte så bra koll vad gäller småbyggen. Men det är kul att lära sig!

edit: Såhär ser det ut just nu. http://www.inet.se/kundvagn/visa/7112937/serverprojekt3

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7106448/server Jah tror att detta alternativ är lite bättre(låter dock någon annan rätta mig). Denna processor går att klocka ganska mycket så du kan dra ur ganska bra prestanda ur den. Sen valde jag mATX vilket är lite större men du får plats med 4 ist för 2 som det brukar vara på mITX, och du får även plats med bättre kylare.

Permalänk
Medlem

Jag slopar mITX-idén då storleken inte är SÅ viktig för mig så länge den får plats i min garderob som sagt. Det är väl schysst i sig men känner att det blir negativa aspekter som sämre utbud, sämre uppgraderingsmöjligheter och högre kostnader för komponenterna med mITX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iWeeby:

Jag slopar mITX-idén då storleken inte är SÅ viktig för mig så länge den får plats i min garderob som sagt. Det är väl schysst i sig men känner att det blir negativa aspekter som sämre utbud, sämre uppgraderingsmöjligheter och högre kostnader för komponenterna med mITX.

Precis, Man måste oftast ha dyrare moderkort och nätagg för att det ska passa i chassit som även det brukar vara dyrare. så mATX tycker jag du ska gå på

Permalänk
Inaktiv

Ta en liten mITX låda, billigaste moderkortet, minsta nätagget och en i5 med 8 GB minne så har du en löjligt bra server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iWeeby:

Tja! Det kommer bli en hel del text men hoppas du orkar läsa! Har kört en teamspeak-server på en laptop i cirka 4 år som nu har storknat och haft en minecraft-server uppe då och då på min vanliga gaming-dator. Inte 24/7 dvs. Men nu har jag börjat jobba och har råd att införskaffa mig lite roligare saker!

Har varit inne på att köpa en dedikerad server-dator av en kompis, för att vara exakt en Hp proliant dl380 g3. Det vart helt annat än vad jag tänkt mig då den var gigantisk, tung, lät högt som F*N (!) och onödigt komplicerad att greja med för mitt ändamål.

Lite viktig fakta innan man kommer till någon conclusion: Jag bor i en etta på 29 kvadrat. Jag kommer troligtvist att ha den i en garderob, kanske vid min vanliga dator ifall den är tyst nog. Det är alltså viktigt att den är liten och så tyst som möjligt. Det jag ska ha den till är teamspeak-server (som kräver väldigt lite, men men) minecraft-server (bukkit), diverse spelservrar som Gmod och Terraria då och då.

Därför har jag nu somsagt bestämt mig för att bygga en mATX-dator. Vill höra om det någon här som har lite tips! Jag är ganska säker på att prioriteringen är följande: 1. RAM 2. Processor 3. Hårddisk. Uppkoppling ska inte vara något problem då jag sitter på 260 ner och 100 upp.

Jag satt och pillade lite på inet och jag tänker att det kommer se ut något i den här stilen: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7112937/serverprojekt3

Notera att denna kundvagn inte är färdig utan det är bara hur jag tänker att det kommer se ut ungefär. Jag börjar med 8GB ram och skaffar mer senare tänkte jag.

Lite thoughts;
1. Borde jag satsa mer på CPUn?
2. Är det värt att satsa på AMD istället?
3. Chassit kan verkas onödigt dyrt, men de som är billigare är antingen inte i lager, har inga omdömen eller har inte plats för en vettig CPU-kylare vilket gör mig tveksam till ett köp.

Några synpunkter? Tack på förhand!

Filserver, sFTP, Backupserver, Ventrilo, ASIC USB Stick miner + ASIC BFL Unit miner controller, PLEX server, MineCraft Server.
DNS-server, AntiVirus server. och den går ibland lite tungt när man använder TeamViewer då de snor mycket RAM, och när schemalagda backuper går.
PLEX tar ca 55% av CPU prestandan när man stream:ar men den går absolut inte på knäna, har vid några tillfällen funderat på 2GB ram till så jag får totalt 4GB men det har inte krisat tillräckligt för att beställa hem ännu

CPU-Z TXT Report

Processors
-------------------------------------------------------------------------

Number of processors 1
Number of threads 3

APICs

Processor 0
-- Core 0
-- Thread 0 0
-- Core 1
-- Thread 0 1
-- Core 2
-- Thread 0 2

Processors Information

Processor 1 ID = 0
Number of cores 3 (max 3)
Number of threads 3 (max 3)
Name AMD Athlon II X3 440
Codename Rana
Specification AMD Athlon(tm) II X3 440 Processor
Package Socket AM3 (938)
CPUID F.5.2
Extended CPUID 10.5
Brand ID 29
Core Stepping BL-C2
Technology 45 nm
TDP Limit 96 Watts
Core Speed 3007.7 MHz
Multiplier x FSB 15.0 x 200.5 MHz
HT Link speed 2005.1 MHz
Stock frequency 3000 MHz
Instructions sets MMX (+), 3DNow! (+), SSE, SSE2, SSE3, SSE4A, x86-64, AMD-V
L1 Data cache 3 x 64 KBytes, 2-way set associative, 64-byte line size
L1 Instruction cache 3 x 64 KBytes, 2-way set associative, 64-byte line size
L2 cache 3 x 512 KBytes, 16-way set associative, 64-byte line size
FID/VID Control yes
FID range 4.0x - 15.0x
Max VID 1.325 V
P-State FID 0xE - VID 0x12 - IDD 25 (15.00x - 1.325 V)
P-State FID 0x7 - VID 0x1A - IDD 20 (11.50x - 1.225 V)
P-State FID 0x2 - VID 0x22 - IDD 19 (9.00x - 1.125 V)
P-State FID 0x100 - VID 0x2E - IDD 12 (4.00x - 0.975 V)

Package Type 0x1
Model 40
String 1 0x7
String 2 0x6
Page 0x0
CmpCap 3
ApicIdCoreSize 4
TDC Limit 75 Amps
Attached device PCI device at bus 0, device 24, function 0
Attached device PCI device at bus 0, device 24, function 1
Attached device PCI device at bus 0, device 24, function 2
Attached device PCI device at bus 0, device 24, function 3
Attached device PCI device at bus 0, device 24, function 4

Chipset

Northbridge AMD 770/870 rev. 00
Southbridge AMD SB700 rev. 00
Graphic Interface PCI-Express
PCI-E Link Width x16
PCI-E Max Link Width x16
Memory Type DDR3
Memory Size 2048 MBytes
Channels Single
Memory Frequency 668.4 MHz (3:10)
CAS# latency (CL) 9.0
RAS# to CAS# delay (tRCD) 9
RAS# Precharge (tRP) 9
Cycle Time (tRAS) 24
Bank Cycle Time (tRC) 33
Command Rate (CR) 1T
Uncore Frequency 2005.1 MHz

Memory SPD

DIMM # 1
SMBus address 0x50
Memory type DDR3
Module format UDIMM
Manufacturer (ID) Samsung (CE00000000000000)
Size 2048 MBytes
Max bandwidth PC3-10700 (667 MHz)
Part number M378B5673GB0-CH9
Serial number 212A2642
Manufacturing date Week 25/Year 11
Number of banks 8
Nominal Voltage 1.50 Volts
EPP no
XMP no
JEDEC timings table CL-tRCD-tRP-tRAS-tRC @ frequency
JEDEC #1 6.0-6-6-17-23 @ 457 MHz
JEDEC #2 7.0-7-7-20-27 @ 533 MHz
JEDEC #3 8.0-8-8-22-30 @ 609 MHz
JEDEC #4 9.0-9-9-25-34 @ 685 MHz

Monitoring

Mainboard Model 870-C45 (MS-7599) (0x00000394 - 0xE7F0C110)

DMI

DMI BIOS
vendor American Megatrends Inc.
version V1.15
date 03/04/2011

DMI System Information
manufacturer MICRO-STAR INTERNATIONAL CO.,LTD
product MS-7599
version 1.0
serial To Be Filled By O.E.M.
UUID {00000000-0000-0000-0000-8C89A5373F19}

DMI Baseboard
vendor MICRO-STAR INTERNATIONAL CO.,LTD
model 870-C45 (MS-7599)
revision 1.0
serial To be filled by O.E.M.

DMI System Enclosure
manufacturer MICRO-STAR INTERNATIONAL CO.,LTD
chassis type Desktop
chassis serial To Be Filled By O.E.M.

DMI Processor
manufacturer AMD
model AMD Athlon(tm) II X3 440 Processor
clock speed 3000.0 MHz
FSB speed 200.0 MHz
multiplier 15.0x

Graphics

Number of adapters 1

Graphic APIs

API NVIDIA I/O

Display Adapters

Display adapter 0
Name Standard VGA Graphics Adapter
Revision B1
Codename GT218
Technology 40 nm
PCI device bus 1 (0x1), device 0 (0x0), function 0 (0x0)
Vendor ID 0x10DE (0x1458)
Model ID 0x0A65 (0x3530)
Performance Level 0

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jakob55:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7106448/server Jah tror att detta alternativ är lite bättre(låter dock någon annan rätta mig). Denna processor går att klocka ganska mycket så du kan dra ur ganska bra prestanda ur den. Sen valde jag mATX vilket är lite större men du får plats med 4 ist för 2 som det brukar vara på mITX, och du får även plats med bättre kylare.

Kan spara in ytterligare en 600 kronor till en tusenlapp och gå på billigare moderkort, skippa kylaren och köra 4 GB ram. Det kommer inte göra någon skillnad i prestanda eller ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Jag hade siktat på mATX (mITX brukar bli lite dyrare):
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7113727/2014-09-02-4k-server

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Just nu ser kundvagnen ut såhär istället: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7113289/serverprojekt5

Det fanns moderkort som var 150kr billigare, men den gör mig förvirrad då det står att den kunde ta 32GB ram men det fanns bara 2 slots. Det gör det väl omöjligt att få 32GB? Det finns väl ändå inte 16GB-minnen?

Jag funderar faktiskt på att satsa lite till på CPU:n. En i5a kanske? MEN, det jag tänker på då är att så vitt jag vet så tar "minecraft" bara vara på en kärna? Så att lägga extra för quad-core CPU:er kanske är waste of money.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iWeeby:

Tack för svaren! Just nu ser kundvagnen ut såhär istället: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7113289/serverprojekt5

Det fanns moderkort som var 150kr billigare, men den gör mig förvirrad då det står att den kunde ta 32GB ram men det fanns bara 2 slots. Det gör det väl omöjligt att få 32GB? Det finns väl ändå inte 16GB-minnen?

Jag funderar faktiskt på att satsa lite till på CPU:n. En i5a kanske? MEN, det jag tänker på då är att så vitt jag vet så tar "minecraft" bara vara på en kärna? Så att lägga extra för quad-core CPU:er kanske är waste of money.

Jag skulle ha satsat på ett Z87 eller Z97 moderkort så att du kan överklocka processorn vid behov. Den processorn är väldigt överklocknings vänlig så du får en bra prestanda ökning med lite klocking.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Jag skulle ha satsat på ett Z87 eller Z97 moderkort så att du kan överklocka processorn vid behov. Den processorn är väldigt överklocknings vänlig så du får en bra prestanda ökning med lite klocking.

Jag satt faktiskt och tänkte på samma sak! Får dock vänta 10 dagar på att moderkotet ska komma in i lager :'( *nerd-frustration kicks in*

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7113865/serverprojekt6

Permalänk
Medlem
Skrivet av iWeeby:

Jag satt faktiskt och tänkte på samma sak! Får dock vänta 10 dagar på att moderkotet ska komma in i lager :'( *nerd-frustration kicks in*

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7113865/serverprojekt6

Antingen får du vänta eller byta upp dig till ett annat

Permalänk
Medlem

Hej. Häromdagen så gjorde jag en tråd där jag ville ha synpunkter på mitt server-dator-bygge. Efter ett tag blev jag nöjd och resultatet blev detta:

MEN, satt och surfade timme efter timme idag då jag vill vara säker innan jag gör detta köp och då jag dessutom "måste" vänta på att moderkortet ska komma in i lager ändå. MEN!

Idag slog det mig, att för MINDRE, om än lite, pengar så kan jag få samma grejer fast en CPU från amd som är quad-core istället för 2-kärnig som intel-cpu:n och som jag inte ens behöver klocka för att nå den hastighet som intel-cpu:n behöver ett visst (dyrt) moderkort för att kunna komma upp i.
Anledningen till att jag började bygga intel igår kan jag inte förklara, det bara kändes givet, men det gör det inte idag. Här är en bild på den kundvagnen:

Utöver teamspeak så är det minecraft som står i spotlighten, men när jag tänker efter kommer jag även då och då hosta andra mindre servrar som CS, gmod, terraria etc - samtidigt som minecraft. Även att ha 2 minecraft sevrar igång ibland står på schemat.

Och det de flesta menar på när någon säger att man ska bygga en dator för att hosta minecraft så är ju riktlinjen att man ska gå efter hastighet och inte antal kärnor - vilket jag så långt min kunskap räcker håller med om, men jag får ju samma hastighet med AMD:n PLUS quad-core - för 60kr mindre.

Vad är det jag missar? Är det något viktigt med intel-setupen som inte står tydligt på papper? För jag är grymt mer sugen på AMD:n som det ser ut nu. Kan någon förklara för mig vart jag tänker fel, eller har jag rätt i när jag säger att det känns bättre att köra med AMD:n i och med att jag ska hosta flera saker samtidigt, då kan det väl aldrig skada med flera kärnor att dela upp arbetet på?

Tack på förhand
/Förvirrad kille

Permalänk
Avstängd

Intel-proppen är bra mycket lättare att kyla, har halva TDP:n jämfört med AMD:n (53 vs 100W).

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Intel-proppen är bra mycket lättare att kyla, har halva TDP:n jämfört med AMD:n (53 vs 100W).

Men överväger det verkligen dubbelt så många kärnor att jobba med? Kan verkligen inte 212 evo kyla den effektivt och tyst? Jag skulle kunna lägga till 200kr på kylningen och ta t.ex en Noctua NH-U9B SE2? Den använder jag för att kyla en CPU på 80w i min gaming rig och jag kan i princip strypa den till 600rpm i load utan några problem med temperaturer. Jag är fortfarande skeptisk över att välja kundvagn 1 för mitt ändamål :/

Gosh, hatar sånt här. Så mycket hit och dit, men man vill ju att det ska bli bra..

edit: Förresten, 53w är ju innan den är klockad. Den är värdelös oklockad och ska klockas typ 1GHZ för att komma upp till AMD:ns nivå frekvensmässigt. Tvekar på att AMD:n är mycket svårare att kyla än vad intel-prollen är när den är klockad.

Btw: http://www.inet.se/produkt/5308721/amd-a8-6500-3-5-ghz-fm2 65w, 4,1GHz i turbo. Intressant.

Permalänk
Medlem

En annan sak jag upptäckt efter lite djupare forskning - G3258 har inte support för 1600mhz-minnen, max 1300mhz medans AMD klarar 2133 MHz. Värt att tänka på för mig då RAM är a och o.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.
Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av iWeeby:

En annan sak jag upptäckt efter lite djupare forskning - G3258 har inte support för 1600mhz-minnen, max 1300mhz medans AMD klarar 2133 MHz. Värt att tänka på för mig då RAM är a och o.

RAM hastighet spelar inte så stor roll om man inte använder den interna GPUn.
Det borde i vilket fall gå att "överklocka" RAM till 1600mhz med Pentium processorn.

G3258 är bara dualcore, men Minecraft stöder endast 1 kärna så AMD processorn får inte användning för sina extra kärnor.
Pentiumen har även bättre enkeltråd prestanda än 6800K (som rimligtvis är snabbare än 6600K) i detta test, trots att den har lägre klockfrekvens.
Nu är det inte direkt jämförbart med Minecraft, men det ger en fingervisning.

Enligt denna wiki så borde båda processorerna duga för en liten server med ganska god marginal. Jag hade valt den med snabbare singelcore prestanda som dessutom drar mindre ström vilket borde leda till tystare kylning, dvs Pentium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

RAM hastighet spelar inte så stor roll om man inte använder den interna GPUn.
Det borde i vilket fall gå att "överklocka" RAM till 1600mhz med Pentium processorn.

G3258 är bara dualcore, men Minecraft stöder endast 1 kärna så AMD processorn får inte användning för sina extra kärnor.
Pentiumen har även bättre enkeltråd prestanda än 6800K (som rimligtvis är snabbare än 6600K) i detta test, trots att den har lägre klockfrekvens.
Nu är det inte direkt jämförbart med Minecraft, men det ger en fingervisning.

Enligt denna wiki så borde båda processorerna duga för en liten server med ganska god marginal. Jag hade valt den med snabbare singelcore prestanda som dessutom drar mindre ström vilket borde leda till tystare kylning, dvs Pentium.

Tack för insikten. Jag har tänkt overkilla lite så jag steppar upp min budget - sannerligen onödigt egentligen men ska ju faktiskt köra flera grejer samtidigt och jag vill att det ska hålla i några år iaf innan jag måste uppgradera. Men då är det ju alltså samma sak där, om man jämför i5 3570 och AMD FX-8350 t.ex.
Ska stalka på blocket och försöka få tag i en billig i7. Annars blir det väl en i5 3570.
Jag höjer budgeten lite och kör på intel med andra ord Då har ju ju bra single-thread prestanda samtidigt som jag har fler cores för bättre multitasking även till det andra jag vill köra. Optimalt vore ju somsagt att hitta en billig i7a men får se vad jag hittar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10