Färgmarkera dubletter i excel 2010 mellan fält i olika blad

Permalänk

Färgmarkera dubletter i excel 2010 mellan fält i olika blad

Jag har 2 blad.

På blad 1 ska jag jämföra tal i 6 kolumner med 1 kolumn på blad 2. Om det finns samma tal i nån av de 6 kolumnerna som det finns i kolumnen på blad 2 så vill jag att de rutorna på blad 2 blir (bakgrunds)fyllda med grön färg.
Jag kommer med jämna mellanrum kopiera över all data (inte rubriker) i blad 2 och vill att regeln ska fortsätta fungera (automatiskt helst).

Jag är lite (excel)trög så vänligen svara som om du pratade med ett barn.

Permalänk
Medlem

Lite VBA-kod (script) som loopar igenom båda arken och färgmarkerar vid träff. Ungefär som ett Lotto-rättningsprogram.
Dvs. jämför dina stående rader med veckans utfall.
Hittar inte exempel, måste vara 15 år sedan jag skrev Excel-VBA.

Permalänk
Medlem

Vilkorsstyrd formatering borde fungera.
Till skillnad från VBA så sköter Excel det helt själv.

Prova googla på det så kommer du hitta exempel på hur man använder funktionen.

Permalänk

Det funkar på ett områden i 1 blad men problemet som kvarstår är att jag inte får det att fungera mellan områden på 2 blad. Jag har gjort markeringar som jag har döpt ex på blad 1 är "markering 1" (a3>a9+c3->9) och på blad 2 är "markering 2" (a2>a112). Men jag får inte in markeringarna i en fungerande formel.
Någon som vet hur jag kan få in markering 1 och markering 2 på rätt sätt i en formel?

Permalänk

Kan jag skapa markeringar som sträcker sig över blad och på det sättet skapa en markering (genom att döpa den) som jag använder i formeln?

Permalänk
Medlem

Alltså, det är sjukt rörigt att läsa vad du skriver.
Inte för att du beskriver dåligt men vi vet inget alls om hur ditt Excelark ser ut.
Du pratar om markeringar och blad men vi vet inget.

Kanske kan underlätta för oss på något vis?
*Hint: ladda upp filen nån stans?*

Permalänk

Ignorera tidigare inlägg och kolla istället på bilderna. Jag vill att om det finns samma värde nånstans i markeringen på bild 1 (blad 1) som det finns i A-fältet på blad 3 så ska det bli grönt och annars ska det bli rött.

Permalänk
Medlem

Hej! Ingen "finlösning" kanske, men så här gjorde jag. Först lade jag till en FORMEL i cellen till höger om tabellen med ordernr: =IF(AND(ISERROR(MATCH(Blad2!A2;Blad1!A:A;0)); ISERROR(MATCH(Blad2!A2;Blad1!E:E;0))); "SAKNAS"; "FINNS")
Då fick jag "FINNS" eller "SAKNAS".
Sedan lade jag till TVÅ villkorsstyrda formateringar i cellerna med ordernr i blad2(där jag hade Ordernr-tabellen): Den ena gjorde cellen GRÖN om B2="FINNS", det andra villkoret gjorde cellen RÖD om B2="SAKNAS".
Då fungerar detta.....man kan ju alltid DÖLJA kolumnen med formlerna om man inte vill se dessa....
Hoppas detta hjälper!
Björn

Visa signatur

Det verkar som om enda chansen att få ett långt liv är att bli gammal!

Permalänk
Medlem

Sedan måste man addera FLERA kolumner att leta i , i formeln. I ditt exempel så sökte Du ju i 4 olika kolumner, om jag förstod....formeln ovan tittar bara i 2 kolumner (A och C), men det är ju lätt att addera....

Visa signatur

Det verkar som om enda chansen att få ett långt liv är att bli gammal!