Ny lägenhet, vad kan tänkas behövas?

Permalänk
Avstängd

Ny lägenhet, vad kan tänkas behövas?

Utflytt från andrahand till förstahand i ett nybygge så behöver investera i lite prylar (Obs inte elektronik.. eller ..)
Det som finns är väl dator och tv.. Har en budget på cirka 20-22 tusen kronor och behöver säng/soffa/diskmaskin och allt vad det är.

Tips på affärer?
Kampanjer?
osv, allting uppskattas enormt då min kunskap inom dessa branscher inte är någon vidare.

Permalänk
Medlem

En bra gjutjärns panna, tallrikar bestick vattenkokare brödrost bl.a.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem

För den summan så är det IKEA som gäller.
IKEA är magiskt billiga om du jämför med affärer så som EM Möbler och liknande.
Det enda man aldrig ska köpa begagnat är en säng. Lägg gärna ner en slant på den, du ska trots allt spendera rätt så mycket av din tid i den.

Köp saker i omgångar, allt behöver inte inhandlas på en gång.
Bor du ensam är väl ändå en diskmaskin onödigt?
Behöver du allt till lägenheten, har du inget förutom en dator och en tv?

Dags att börja priotera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recks:

För den summan så är det IKEA som gäller.
IKEA är magiskt billiga om du jämför med affärer så som EM Möbler och liknande.
Det enda man aldrig ska köpa begagnat är en säng. Lägg gärna ner en slant på den, du ska trots allt spendera rätt så mycket av din tid i den.

Köp saker i omgångar, allt behöver inte inhandlas på en gång.
Bor du ensam är väl ändå en diskmaskin onödigt?
Behöver du allt till lägenheten, har du inget förutom en dator och en tv?

Dags att börja priotera!

Håller helt med föregående talare

20-22 papp är inte mycket att handla för om du saknar det mesta. Prioritera det som är absolut viktigast och lämna bort allt som inte är nödvändigt, typ diskmaskin

IKEA är definitivt ditt utgångsläge om allt måste vara nytt, de har bra och billiga lösningar för mindre utrymmen (du skrev ingenting om storlek, men antar etta/tvåa?), de har uppbyggda små rum som kan ge dej en ide om hur du vill ha det.

Ett komplement är loppisar/second-hand, men då kanske du inte har grejerna då du flyttar in eftersom det kan ta en tid att hitta det man vill ha. Du får mest för pengarna här bara du är villiga att leta och vänta lite.

Blocket, fantastisk ställe att handla ifrån om du har tid och tycker om att fara hit och dit och se på saker som till sörsta del inte motsvarar beskrivning (skick), MEN finns många bra basgrejer till salu till ok skick.

Med din snäva budget skulle jag se mej om efter begagnat i första hand (förutom säng), speciellt om du kan ordna med bil att transportera dina inköp som lär bli lite utspridda. Med lite envishet får man tag i möbler, hyllor, osv för en billig slant som förhoppningsvis lämnar lite extra pengar till saker som inte finns på priolistan.

Lycka Till med det nya hemmet!

Permalänk
Medlem

Flytta in först, fundera sen?

Själv tog man en madrass och la på golvet i ett annars tomt rum. Ganska snabbt insåg man vad man verkligen behövde på studs och vad man kunde leva utan i månader bara man lät bli att skämmas.

Sover fortfarande på golvmadrassen kan tilläggas.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

20 papp är tyvär inte speciellt mycket men som andra skrev är IKEA magiskt, det finns färdiga "flytta hemifrån-kit"
Säng, soffa, möbler överhuvudtaget kostar en del.

Jag pröjsade upp mot 40 (taget ur huvudet) för prylar i min etta.

Det du främst ska bry dig om är matbord/stolar, förvaring för kläder i garderob, säng och köksgeråd.

Permalänk
Medlem

Tycker inte att 20-22 papp låter speciellt lite. Totala summan för alla möbler när jag flyttade till min tvåa var nog en bit under det. Då räknar jag in soffa, säng, matbord, soffbord, bokhyllor, skrivbord osv.
Köksmaskiner köpte jag inte mycket av. En mikro för 400 kr var väl allt. Diskmaskin behövs knappast. Är man en större familj kan det kanske vara mer viktigt.

Givetvis är det då Ikea eller motsvarande som gäller. Jag beställde rubbet från Ikea som körde hem det och bar upp.
Ska man ha någon sorts designmöbler eller annat fancy kan det givetvis bli hur dyrt som helst.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

När jag gick i gymnasiet så fick i i uppgift i Hemkunskap att inreda en tvåa för en budget på 20 000 kr. Det krävdes lite planering, men det var inga problem. Och då skulle ALLT köpas: säng, bestick, gardinstänger osv.

Köp en bekväm säng, även om den tar en förhållandevis stor bit av din budget, är mitt bästa tips.

Köp bara det som behövs till en början, kosta på sig extra saker kan man göra senare.

Planera och mät så att det du köper får plats som du vill ha det.

Lycka till.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Jag skulle tipsa om att inte stirra dig blind på IKEA utan kolla på jysk. För visst IKEA är billiga på allt hela tiden, medan jysk har väldigt mycket erbjudanden

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt innan IKEA!!!

Du kan lätt få ihop ett helt hushåll för 22k om du är sparsam och inte tar de dyraste serierna.

Permalänk

Jag skulle säga att lägg hellre pengarna på bra saker som du verkligen behöver än att lägga dem på onödiga saker. Bor du själv så känns det som att man klarar sig utan diskmaskin. Undvik allt för många spontanköp och tänk lite på hur länge du tänkt att du ska ha det du köper. Planerar du att exempelvis bara ha micron i 2-3 år så behöver du nog inte supermicron med 48 funktioner i som är superstor och den bästa som någonsin gjorts.....

Permalänk
Inaktiv

Vissa prylar tycker jag att man köra lågbudget på, tex mikro som nämns ovan. Den jag hade innan min nuvarande kostade 300kr på rea och höll i ca 5 år. Mio har bra priser på en del (några) grejor, köpte nyligen en soffa där: https://www.mio.se/produkt/memphis/25938188

Bra pris och helt okej soffa, om man gillar den stilen. Den ser mindre ut på bilden än den är (2.39m bred). På Rusta, Jysk och ÖB kan man också fynda om man är lite smart.

Permalänk
Medlem

En liten tanke föll att varför inte leta begagnat i de lokala delarna där du bor ( Inte när det gäller säng! )? Annars har jag sett Jysk kan ha nått för mer än halva priset som 1 bord och 4 stolar 500kr för köket då, mycket det jag har, har jag fått eller köpt begagnat, putsat, oljat eller målat möblerna och du får de precis som du vill. Väldigt lite är nytt, som skrivbord (1100kr) och tv-bänk (600kr) och köpta för halva priset.

Jag har inte ens 5000kr i möbler som jag har köpt själv (1a på 46) och då har jag mer än vad jag behöver och rensar ut för tillfället.

Visa signatur

💻GPD WIN 1 Portable "3DFX" | 💻 CATICORN (22")Lappy | 💻Compaq Armada 1592 DT | 💻Thinkpad x240 Linux Mint |
🖥️Desktop | i9 10850k | Kraken X53 CPU |Trident Z 4000MHz 32GB RAM | PALIT RTX 3090 | BYKSKI AIO WC GPU | 3x NVME | 2x SSD | Kolink Stronghold Overseer |
💻IBM Thinkpad T42 | 32GB IDE SSD | 128MB RAM | Radeon 7500 | 14" |
Länk till över 20 års Egenkomponerad Musik

Permalänk
Medlem

Slår även jag ett slag för begagnat, med undantag för säng (madrass vill säga, stomme kan gott skaffas i andrahand). Kan du stå ut med att inte ha allt på en gång och har möjlighet att ordna frakten på egen hand kan du lätt komma undan för en bråkdel av din budget. Därefter är det bara att byta ut sakerna när du hittar några kampanjer eller begagnat i än bättre skick/stil/whatever.
Visst, det är inte lika roligt, men du slipper stå där efter att ha bränt hela budgeten och inse att "oj, en <sådan pryl> skulle jag ha behövt, men jag har inte råd för stunden".

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

Till att börja med vill jag tacka alla för kommentarerna.

Har varit lite upptagen och kikat runt lite. Fick dubbeldivansoffa + kontinental dubbelsäng båda nypris över 10 000 kr st för 6500 totalt via lite kontaktnät. Öppnade upp rätt mycket för andra saker. Nej tallrikar bestick kastruller och allt sånt finns. Diskmaskin tänker jag aldrig leva utan igen, det känns som prio 1. Råkar faktiskt bo med en tjej vettni.

Soffa
Säng
Soffbord
Tv-bord
Matbord + stolar
Skrivbord
Detta är alltså inhandlat
Och har lagt ned ungefär 12 tusen kr.

Diskmaskin ska inhandlas, rekommendationer? Har svårt att finna saker som behövs köpas nu, vilket för tankarna till LJUD. Vilket inte är bra. Har just nu ett gammalt DENONpaket med förstärkare baslåda och 2 högtalare. Kan man utöka med 2 högtalare av valfritt märke eller blir ljudet fel?

Mer tips på saker som behövs uppskattas!

Permalänk
Medlem

Fint att du fick tag på, vad jag antar är, en bra säng. Skulle säga att det är den absolut bästa investering man kan göra.

Något som jag skulle säga är trevligt, men inte absolut nödvändigt, är en dammsugare som inte är i det absolut billigaste skiktet. Går man bara upp lite i pris så får man mycket bättre och tystare produkter.

Skulle även rekommendera smarta förvaringsutrymmen, vilken sorts är ju beroende på hur lägenheten är upplagd men vad som helst som går att trycka in massor av saker i. Är tyvärr extremt dålig på smarta lösningar själv men har en sambo som älskar att använda vartenda vinkel och vrå för förvaring. Skulle säga att skaffa ungefär 10-25% mer förvaring än vad som verkar behövas så kanske det räcker

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har du köpt lampor? Clas Ohlson har en hel del billiga lampor.

En trappstege är väldigt bra att ha när man ska sätta upp/byta lampor, greja med gardiner eller annat. Jag har en sån här http://www.clasohlson.com/se/Trappstege/Pr406946000 och är väldigt nöjd, stabil men ändå lätt att bära.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Willhelm:

Fint att du fick tag på, vad jag antar är, en bra säng. Skulle säga att det är den absolut bästa investering man kan göra.

Något som jag skulle säga är trevligt, men inte absolut nödvändigt, är en dammsugare som inte är i det absolut billigaste skiktet. Går man bara upp lite i pris så får man mycket bättre och tystare produkter.

Skulle även rekommendera smarta förvaringsutrymmen, vilken sorts är ju beroende på hur lägenheten är upplagd men vad som helst som går att trycka in massor av saker i. Är tyvärr extremt dålig på smarta lösningar själv men har en sambo som älskar att använda vartenda vinkel och vrå för förvaring. Skulle säga att skaffa ungefär 10-25% mer förvaring än vad som verkar behövas så kanske det räcker

Skrivet av Xellofan:

Har du köpt lampor? Clas Ohlson har en hel del billiga lampor.

En trappstege är väldigt bra att ha när man ska sätta upp/byta lampor, greja med gardiner eller annat. Jag har en sån här http://www.clasohlson.com/se/Trappstege/Pr406946000 och är väldigt nöjd, stabil men ändå lätt att bära.

Underbart! Sånt tänkte jag absolut inte på. Dammsugare skall investeras i helt klart, vet ni andra bra saker att ha till hands när man ska städa? specifik golvmopp som står ut över det vanliga kanske.

Lampor behövs också, härligt.

Tack för länken till klubbkompis, verkar finnas en del att välja mellan!