Liten nyckelring som spelade upp ljud i stil med en PC-speaker (80-tal)?

Permalänk
Medlem

Liten nyckelring som spelade upp ljud i stil med en PC-speaker (80-tal)?

Är det någon som minns dessa?

Typ som en nyckelring, med en liten PC-speaker och 5-10 gummiknappar med olika ljud.

Ett ljud var som en kulspruta typ och ett som en bomb som faller... "iiiiiiiiiiiiiiuuuuuuuuuuuöööööö... krash".

Har försökt hitta en bild på dessa men inte lyckats. Alla hade dem på skolgården i slutet av 80-talet där jag bodde.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Är det någon som minns dessa?

Typ som en nyckelring, med en liten PC-speaker och 5-10 gummiknappar med olika ljud.

Ett ljud var som en kulspruta typ och ett som en bomb som faller... "iiiiiiiiiiiiiiuuuuuuuuuuuöööööö... krash".

Har försökt hitta en bild på dessa men inte lyckats. Alla hade dem på skolgården i slutet av 80-talet där jag bodde.

/hulle.

Hehe.... Dessa kommer jag ihåg.

VARNING för nostalgi när du klickar på länken

https://www.youtube.com/watch?v=RDn7HXjSaBY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagbarden:

Hehe.... Dessa kommer jag ihåg.

VARNING för nostalgi när du klickar på länken

https://www.youtube.com/watch?v=RDn7HXjSaBY

OMG! Du är guld!

Jag hade ett antal sådana och undrar om jag inte hade exakt den. Känner igen alla ljuden exakt! Skall försöka skaffa sådana till mina barn så de blir kungar på skolgården när de andra kidsen kommer med sina fattiga iPad Air:s...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Nyckelringen minns jag inte, men jag minns de där som alla barnen moterade på cyklarna. Samma grej fast större.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Åh, jag hade en sån också. Mitt favoritljud var det där "iiiiiiiiiiiiiiuuuuuuuuuuuöööööö... krash" du nämnde X)

Särskilt när batteriet började bli lite dåligt, för då saktades ljudet ned och blev lite instabilt och efterkraschen höll på jättelänge X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att jag fick en nyckelring när jag var riktigt liten som gav någon signal när man visslade. Problemet var väl att den svarade på mycket mer än visslingar.. så den "försvann" nog.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Testpilot

Minns att de där 8 ljuden var nån form av standardljud i flertalet leksaker, själv hade jag en liten pistol som roterade mellan ljuden varje gång man tryckte på avtryckaren och jag har också sett bilar och flygplan med samma funktionalitet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av hunden:

Minns att de där 8 ljuden var nån form av standardljud i flertalet leksaker, själv hade jag en liten pistol som roterade mellan ljuden varje gång man tryckte på avtryckaren och jag har också sett bilar och flygplan med samma funktionalitet.

jupp hade också plastpistolen. min var genomskinlig och hade massa blinkande lampor också i sig med olika färger.

man var lättimpad när man var liten...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Minns Nyckelringen och effekten då batteriet började bli dåligt...
Jag tror det stog något med: miniattak 8

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att min nyckelring var oval med knapparna i en halvcirkel.

De som man satte på cykeln hade olika slags sirener, och det fanns någon dyrare variant med mikrofon också så att den funkade som megafon.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

sådana hade man en del utav(3 olika har jag för mig).
rätt så fräna.
går att få tag i på teknikmagasinet, clas ohlsson och andra gadget butiker, dock inte de som fanns på 80 talet, men liknande, en liten nyckelrings dosa med knappar som spelar upp ljud.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer