Flerspråkig hemsida, visa olika texter beroende på parameter?
Ber om ursäkt för dålig rubrik, svårt att hitta något som beskriver min fråga både kort och bra Ska börja med att säga att jag inte sysslat med webbprogrammering/hemsideutveckling på många många år vid det här laget och att jag verkligen skulle behöva finslipa kunskapen lite, vilket gör att jag även ser detta projekt som gratis utbildning.
Problemet jag nu stött på är att sidan jag ska jobba med är tänkt att vara flerspråkig. Sidan kommer i huvudsak utformas på engelska, all text, alla menyer etc kommer skrivas på engelska till att börja med. Tanken är att i början köra något "Google translate-liknande" automatiskt översättnings-script för att användare som väljer andra språk åtminstone ska ha ett humm om vad det handlar om, för att allt eftersom göra riktiga professionella översättningar av samtliga språk (för närvarande kommer vi behöva översätta sidan till åtminstone 5 språk). Mina tankegångar går i att jag skulle vilja kunna köra auto-översättning på samtliga sidor, och när som helst kunna byta ut den automatiska texten mot den manuellt översatta.
Har googlat runt lite och sett många alternativ för flerspråksstöd. De flesta handlar om att skapa undermappar på sidan med en ny för varje språk, xxx.com/en, /se osv. Något som jag tycker verkar vara väldigt mycket jobb för något som borde kunna skötas på ett betydligt enklare sätt. Började fundera själv i banor på att lagra all text i en databas, och beroende på en parameter användaren anger i en php-fil som inkluderas i alla undersidor så laddas olika texter till hemsidan. Typ
If = $lang = 'sv'; {
$loadText = 'sv';}
men har noll koll på hur mycket belastning för webbservern det skulle innebära med såpass "mycket" förfrågningar till databasen så fort en text ska visas på hemsidan. Databasen kommer redan användas för ett forum på hemsidan och för att hålla i användarinformation osv.
Funderade även på om man skulle kunna göra något liknande, men med textfiler som läses in med php/html? Då kommer ju det andra problemet att jag även skulle behöva integrera php-kod och html-taggar mitt i allt, och som jag förstått går det inte att lösa så webbläsaren kan tolka det som annat än text om man väljer att visa en textfil.
Tacksam för alla typer av förslag/synpunkter kring detta!