Permalänk
Medlem

3D-skrivare Prusa i3 bygglogg

Jag och en vän har nyligen dragit igång ett nytt projekt, att bygga en billig 3d-skrivare i medelstort format. Vi vill ha en utskriftsyta på ungefär 200x200mm och landa på en kostnad kring 2500kr. Reprap Prusa i3 Rework blev vårt val. Arbetet kommer att pågå under hösten 2014.

Vi kommer att lägga upp inköpslistor och länkar till de delar som vi har använt, de delar vi har valt kanske inte passar alla byggen och listorna är inte kompletta, men vi hoppas någon får nytta av materialet ändå! Länkarna i excelbladet kanske blivit inaktuella under arbetets gång, framförallt produkter ifrån ebay försvinner ibland och vi kan inte hålla dem uppdaterade.

Vi kommer att hålla en bygglogg här på Swec och en blogg på Printa.tumblr.com, bloggen kommer att uppdateras lite oftare och innehålla lite mer bildmaterial. Mr2clean har en liknande mycket populär bygglogg här på Swec, vi tackar honom för inspiration. Vi vill profilera oss genom att bygga en mer estetiskt tilltalande Prusa i3, det vill vi åstadkomma genom bland annat sleeving och andra materialval.

Vi vill tacka www.maskindelen.se för sponsring av maskindelar!

Materiallista, excelblad.

Materiallista Maskindelen, dokument.

Diverse sleeving.

3D-printade delar i PLA. Plasten håller hög kvalitet tycker jag, fin färg och fin yta. Några få delar behövdes rensas från överbliven plast. Plasten är mycket hård och svår att skära i, men det får man väl se som mest positivt! Passformen är god och bara två delar har smärre bryggfel i utskriften.

Nema 7 Stegmotor.

Atmega 2560.

Axelkoppling.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant tråd, som jag har tänkt följa då jag börjat titta på reprap skrivare och jag kommer nog att påbörja ett bygge så fort jag läst in mig lite till. En fråga också vad innebär rework är det ramen som är i metall eller?

Permalänk
Medlem

Prusa i3 Rework är en upgradering av Prusa i3, det är lite förändringar här och var. Bland annat har Rework tjockare stänger i ramen, extrudern är omgjord m.m. Vad de praktiska fördelarna eller förbättringarna är vet jag ärligt talat inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja lite förbättringar överlag verkar det som. Jag hittade en mall på en ram som mr2clean lagt upp. Sedan verkar det som att det mesta hänger på hot end munstycket och extrudern, samt kylningen på dessa. Hot end som ni valt verkar vara 'Bang for the Bucks' lite dyrare än de billigaste men mycket bättre. Sedan har jag en fråga om nema 17 volten på dessa verkar kunna variera väldigt mycket utan problem, men jag hittar ingenstans hur långa de får vara, 34mm,40mm eller 60mm verkar finnas men jag hittar inte något om Max längd. Det blir nog att börja beställa grejjer i veckan. En sak som jag kommer att Fästa under ramen är en plywoodskiva under skrivaren som allt kommer att stå på.

Permalänk
Medlem

Jag antar att de flesta stegmotorer märkta Nema 17 fungerar tillsammans med resten av elektroniken, jag tror inte du behöver oroa dig över de övriga specifikationerna, men jag är inte säker. Längden på axeln har jag inte kollat upp, våra är 24mm, jag antar att det är standard.

Vi hade också tänkt att använda oss av mr2cleans ram, med lite modifikationer. Troligtvis blir det 12mm mdf som material för ram och värmebäddens ram, i alla fall till en början.

Några delmontage har gjorts!
Motor för y-led.

Motor för x-led och lager som ska gå längst z-led.

Lager tillhörande extrudern, rör sig i x-led.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, jag fick plastdelarna i fredags, beställde i måndags. Så jag har gjort lådan och skruvat ihop lite grejor bara för att ser hur det blir, men väntar än på det mesta. Var har ni för firmware och andra program.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Våra maskindelar kommer troligtvis i vecka, då händer det grejer!
Jag har inte kikat så mycket på mjukvara ännu faktiskt.

Permalänk

Fler och fler som ger sig in i leken
Det är ett kul bygge... och billigt om man orkar vänta på grejer från kina.

På tal om kina - varning att köra 24 volt på korten från kina, kolla om det står 16V på komponenterna eller om det är gjort för 30-35V.
Och se till att sätta stepdrivarna åt rätt håll annars brinner dom upp.

Och på tal om kort, om det är fler som kommer på tanken så kan jag tipsa om kika på "arduino due", om man vill ha uppföljaren till megakortet. Reprap-beskrivningar/modellerna hänger ju inte riktigt med. Obs i så fall också att alla påbyggnadsmoduler / drivare måste passa due.

Kör ni ändå megakortet så välj drv8825 som dirvare (istället för a4988) markant skillnad för samma peng.

/Karlsson

Permalänk
Medlem

Vi ska börja med att testa Matter control för G-koder och slicing tillsammans med Marlin firmware.

Extruderdrivaren tar form:

Något jag inte har förstått ännu är varför det är ett stort glapp i greppet mellan det stora kugghjulet och bulten. Spänner man bulten sitter den ändå fast, dessutom ser det likadant ut på reprapwikis monterings guide. Är det någon som förstått syftet med glappet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thekarlsson:

Fler och fler som ger sig in i leken
Det är ett kul bygge... och billigt om man orkar vänta på grejer från kina.

På tal om kina - varning att köra 24 volt på korten från kina, kolla om det står 16V på komponenterna eller om det är gjort för 30-35V.
Och se till att sätta stepdrivarna åt rätt håll annars brinner dom upp.

Och på tal om kort, om det är fler som kommer på tanken så kan jag tipsa om kika på "arduino due", om man vill ha uppföljaren till megakortet. Reprap-beskrivningar/modellerna hänger ju inte riktigt med. Obs i så fall också att alla påbyggnadsmoduler / drivare måste passa due.

Kör ni ändå megakortet så välj drv8825 som dirvare (istället för a4988) markant skillnad för samma peng.

/Karlsson

Tack för tipsen. Vilka förbättringar är det som har gjorts med dessa kort?

Permalänk
Medlem

Lödar 4-pins kontakter på motorerna.

E3D v6 HotEnd, välbyggd och dyr liten sak. Tror dock den kommer att vara värd pengarna.

Permalänk
Medlem

Vi har haft ett uppehåll bland annat på grund av att vi har varit tvungna att flytta vår verkstad, men nu är vi tillbaka och bygget går framåt!

Ramen är en något modifierad version av mr2cleans modell. Tillverkad i 16mm mdf och rollad med halvmatt svart träfärg.

Permalänk
Medlem

3D skrivaren är mer eller mindre färdigbyggd nu. Sitter just nu och ställer in den för att skriva ut i PLA, många parametrar, men lovande resultat än så länge! Återkommer med bilder på färdiga prints!

Permalänk
Medlem

Ett par korta klipp på de första utskrifterna. Det är en hel del vibrationer i Y led som ni hör, jag har inte kommit på någon bra lösning till detta ännu.

Jag har dessutom provat att sätta en Gopro på extrudern, jag ska se hur resultatet har blivit senare i veckan.