xperia z3 compact, får inte igen öppningen vid simkortet

Permalänk

xperia z3 compact, får inte igen öppningen vid simkortet

hej har precis fått hem min z3c men upptäckte att jag inte får igen locket vid simkortet helt, vet inte om det beror på att den där lilla pappers biten som sitter där inne är ivägen, det andra locket för laddaren går igen helt, är mest orolig över vattentätheten.
har ni råkat ut för detta också? vågar inte dra på pappersbiten om jag skulle behöva lämna in den haha.
bifogar bilder så ni kan se:

verkar inte som bilderna funkar, jag la upp dom på imgur, urls:
http://imgur.com/xvZK1AY
http://imgur.com/k3E7gtN

Permalänk
Medlem

På min lur är "pappersbiten" något vikt uppåt, är din det med?

Permalänk
Skrivet av hkman:

På min lur är "pappersbiten" något vikt uppåt, är din det med?

yes det är den. har du dragit ur den, upplever du samma problem som jag?

Permalänk
Medlem

Nix jag har min kvar, tror det är dumt att dra ut den. Min lucka stänger som den ska.
Kan det vara simkortshållaren på din som är något knas med då?

Permalänk
Medlem

"pappersbiten" är bara CE märkningen och all annan sån info som brukar stå bakom löstagbara batteriet på andra mobiler. Den ska gå att ta bort. Se den baksidan lilla foldern som följde med där det står om hur du sätter i simkortet mm...

Permalänk
Medlem

Frågan är vad som händer med garantin om man tar bort den. Sån märkning brukar ha texten "Warranty void if removed" på sej.

Jag skulle nog byta in telefonen omgående, försöka få den till ett DOA-ärende och få en ny över disk.

Permalänk

Jag har samma problem! Kan man ta loss ce-märkningen? Kag vwt att den går att dra ut men går den att ta loss? Har för övrigt varit i kontakt med min operatör om problemet som tänker ta emot den och slicka till sony för diagnos. En 4 veckor lång process så jag funderar på om jag inte ska hävda distansköplagen och bara beställa en ny för så kan vi inte ha det.

Permalänk
Skrivet av Telecaster:

Jag har samma problem! Kan man ta loss ce-märkningen? Kag vwt att den går att dra ut men går den att ta loss? Har för övrigt varit i kontakt med min operatör om problemet som tänker ta emot den och slicka till sony för diagnos. En 4 veckor lång process så jag funderar på om jag inte ska hävda distansköplagen och bara beställa en ny för så kan vi inte ha det.

skulle dom inte ge dig en ny medan dom skickar den andra? ska man dra til en tele2 butik och visa dom eller vad ska man göra?

Permalänk
Skrivet av hkman:

Frågan är vad som händer med garantin om man tar bort den. Sån märkning brukar ha texten "Warranty void if removed" på sej.

Jag skulle nog byta in telefonen omgående, försöka få den till ett DOA-ärende och få en ny över disk.

hur gör man att de blir ett doa ärende då?

Permalänk
Skrivet av Vikingbjörn:

skulle dom inte ge dig en ny medan dom skickar den andra? ska man dra til en tele2 butik och visa dom eller vad ska man göra?

Jag besökte ett tele2-ombud och visade upp telefonen och de konstaterade samma sak som jag: att luckan inte gick att stänga. De ville dock inte ta emot telefonen och ge mig en ny vilket är helt sjukt. Istället skulle jag kontakta kundservice för onlinehandeln (där jag köpt telefonen) och få en returfraktsedel skickad så att de senare skulle returnera till Sony för utvärdering/reparation/utbyte. Sony skulle utifrån skicket laga eller skicka ut ny till tele2 som sedan skulle skicka till mig. En process som killen på tele2-ombudet sa brukade ta 4 veckor.

Dock kontaktade jag, nu under morgonen, kundservice med deras chattfunktion och fick ett annat besked, nämligen att jag skulle kontakta tele2:s leverantör på måndag (fick ett telefonnummer) och begära en returfraktsedel samtidigt som de skulle skicka ut en ny. Det låter ju nästan för bra för att vara sant efter den helvetesbeskedet på tele2-ombudet.

Hade planer på att häva köpet (distansköplagen = ångerrätt 14 dagar) och bara beställa igen men ska testa ovanstående på måndag. Skickar de inte ut en ny direkt häver jag köpet.

För att svara på din fråga: Nej jag skulle inte få en telefon tillfälligt och nej, det finns ingen mening i att gå till en tele2 butik om du inte köpt telefonen där. Kontakta istället kundservice på chattfunktionen så får du även skriftlig bekräftelse på vad som sagts.

Permalänk
Skrivet av Telecaster:

Jag besökte ett tele2-ombud och visade upp telefonen och de konstaterade samma sak som jag: att luckan inte gick att stänga. De ville dock inte ta emot telefonen och ge mig en ny vilket är helt sjukt. Istället skulle jag kontakta kundservice för onlinehandeln (där jag köpt telefonen) och få en returfraktsedel skickad så att de senare skulle returnera till Sony för utvärdering/reparation/utbyte. Sony skulle utifrån skicket laga eller skicka ut ny till tele2 som sedan skulle skicka till mig. En process som killen på tele2-ombudet sa brukade ta 4 veckor.

Dock kontaktade jag, nu under morgonen, kundservice med deras chattfunktion och fick ett annat besked, nämligen att jag skulle kontakta tele2:s leverantör på måndag (fick ett telefonnummer) och begära en returfraktsedel samtidigt som de skulle skicka ut en ny. Det låter ju nästan för bra för att vara sant efter den helvetesbeskedet på tele2-ombudet.

Hade planer på att häva köpet (distansköplagen = ångerrätt 14 dagar) och bara beställa igen men ska testa ovanstående på måndag. Skickar de inte ut en ny direkt häver jag köpet.

För att svara på din fråga: Nej jag skulle inte få en telefon tillfälligt och nej, det finns ingen mening i att gå till en tele2 butik om du inte köpt telefonen där. Kontakta istället kundservice på chattfunktionen så får du även skriftlig bekräftelse på vad som sagts.

hej jag pratade just med tele2 kundservice via deras chattfunktion, de sa att jag skulle gå till en butik, detta svar fick jag:
"Det du kan göra är att försöka ta bort lappen själv om du har t.ex. en pincett. Alternativt kan du gå till en Tele2 butik eller skicka in den.

Det bästa samt enklaste bör dock vara att du går till en butik och ordnar detta.

ja, får jag en ny mobil där då eller?

Om du tar med telefonen till en butik så visar du bara hur det ser ut, så kan dem hjälpa dig med antingen att ta bort lappen eller skicka in den. Beror lite på vad de tycker i butik.

men om de skickar in den får man ny då sålänge eftersom jag inte har någon annan nu?

Du kan få en ny lånetelefon under tiden då ja."

ska ta med och visa upp det han sa i chatten och om de säger emot får jag väll ringa tele2.
Har de redan sänt iväg att du ska få en ny mobil eller gör de det när du ringer tele2s leverantör?

Permalänk
Skrivet av Vikingbjörn:

Har de redan sänt iväg att du ska få en ny mobil eller gör de det när du ringer tele2s leverantör?

Killen i chatten har sagt att leverantören kommer skicka ut en ny men det vet man väl aldrig

Permalänk

tror ni man kan få kompensation? typ en fri månad?, butiken sa att dom kunde ta emot och skicka ivägen den men att det då kan ta 2-3 veckor, alternativt att jag snackar med kundservice när jag fått kvittot att dom skickat iväg den och att dom sänder ut en ny på en gång.

Permalänk
Medlem

Har samma problem på min Z3 compact. Luckan stängs inte helt och öppnar sig sedan sakta under dagen. Har testat med *#*#7378423#*#*, then go to service test and pressure sensor för att se hur trycket ändras. Och när jag precis tryckt igen luckorna är det som det ska.
Men efter ett tag, några timmar så är trycket inte stabilt och telefonen släpper in och ut luft och jag kan inte få ett stabilt tryck i telefonen.

Har öppnat ett service ärende hos Sony samt ska gå förbi Tele2:s butik där jag köpte telefonen. Sedan får vi se vilken väg jag går.

Edit: Jag valde att gå via Tele2:s butik då dom kunde skicka in den direkt och samtidigt ge mig ett nytt SIM-kort till mitt nummer. Hoppas att det var rätt väg att gå. Hann få hem instruktioner från Sony angående lagningen (som jag avbeställde) och tydligen så hade dom Telecare Service/Soyny i Ljunby som verkstad. Tele2 i sin tur har skickat den till Deltaservice i Åkarp.

Någon som har erfarenheter av dessa? Med min tur så kommer jag säkert få den i retur utan att dom fixat något och kräva mig på 390 kr. Om dom gör det så säger jag upp bekantskapen med Tele2...

Hur gick det för er andra?

Permalänk
Medlem

precis samma problem jag med.

Hur gick det för er ? gick det på garantin?

Jag trodde den vita papperslappen var en fukt-sensor för garanti ärenden? känns inte så smart att dra bort eller mixtra med den.

Visa signatur

Hellre chins med dips än chips med dip