(Fixad) Min processor är extremt överhettad (100 grader) men fläkten funkar.

Permalänk
Medlem

(Fixad) Min processor är extremt överhettad (100 grader) men fläkten funkar.

Hej jag har haft min dator i cirka ett år och den har funkat bra till igår... Datorn startade som vanligt men efter ett tag så började datorn lagga extremt mycket, jag öppnade aktivitets hanteraren och såg att flera program, bland annat skype använde över 30 cpu fast den brukar ta upp runt 1-2, så jag startade om datorn och men samma sak hände, jag startade om den igen men denna gång så slocknade den i uppstarten. Jag har testat att ta bort allting på hårdisken och ominstallerat windows, men så fort jag laddar ner någon så händer samma sak. Jag har ingen anning om vad jag ska göra och skulle verkligen uppskatta lite hjälp.

Min dator:
GPU :GeForce GTX 760
CPU: Intel Core i5-4430 3.00GHz 4 kärnig
RAM: 8Gb
Op: Windows 7 home premium
Moderkort: Msi Z87M-G43

Permalänk
Medlem

Jag gick in i bios och kollade och det verkar som att prossesorn är 99 grader, men fläkten snurrar så jag har ingen aning om vad felet är

Permalänk
Inaktiv

Byt kylpastan som sitter mellan din processor och kylare.

Permalänk
Medlem

Vill också säga byt kylpasta, alternativt byt kylare helt.. Även om din fläkten snurrar så kan de ju vara så att den gått sönder på någit vis (t.ex att fläkten börjar ge upp och inte snurrar lika snabbt som förr.)

P.s starta inte din dator mera tills du åtminstone byt pasta.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

rörande värme:
testa att "töm"/"reset" bios kan vara något halv wierd som hög volt el dy. - vad jag brukar börja med då jag pillar ganska friskt i bios och glömmer vad jag gjort >_>
rörande cpu load sådana problem suger absurt, hade själv ett likande spök problem fast med win 8.1. Blev av med det genom att manuellt välja och installera nätverks drivers. (dvs lada ner från hemsida inte låta windows auto installera)

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Hedersmedlem

Troligen felmonterad Intel-kylare där pushpinsen varit felvridna och den därför nu släppt och inte har fullgod kontakt. Köp ny pasta, läs på monteringsanvisningarna och gör om.

Lägg upp en bild så kan vi avgöra direkt hur det är.

Inga SKRIK på HJÄLP i trådrubrikerna, tack.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hur sitter kylaren ? Du har inte de där pushpinsen vridna åt pilens håll eller? För då ska du vrida tillbaks och trycka ner dem igen.
Man ska ha dem vända åt pilens håll när man ska ta loss kylaren.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Processorkylaren sitter säkert löst. Montera om den med ny kylpasta.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Förlåt för mitt skrikande och jag fixade till så att kylaren satt rätt men jag måste nog köpa ny kylpasta också eftersom att processorn fortfarande ligger runt 60 grader

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Manzar99:

Hej tack så mycket för hjälpen men jag tror att de har löst sig, det värkar som att det hade kommit damm runt processorn :/ men jag tror att jag behöver byta kylpasta också men nu ligger den runt 40 grader, varför jag inte kollade det förut var för att jag dammsög datorn förra veckan men jag måste ha missat runt processorn

Ajaj inte dammsuga datorn, iaf inte i denna, chassit utanpå är OK, men inte i den.

Förklaring: http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/1316080-statisk-ele...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ajaj inte dammsuga datorn, iaf inte i denna, chassit utanpå är OK, men inte i den.

Förklaring: http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/1316080-statisk-ele...

Är det verkligen ok att dammsuga utanpå?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag dammsög inte datorn men jag blåste bort lite damm och sedan sög upp det när det var i luften, jag var så försiktig jag kunde mot min älskling

Permalänk
Medlem

ska inte hända igen, är en nybörjare på datorer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NiftyNips:

Är det verkligen ok att dammsuga utanpå?

Ja det är det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Ja det är det.

Thank god för jord.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP