Windows 10 Technical Preview innehåller dolt notifikationscenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

På tal om nytt filsystem, är det någon som vet vad som hände med det nya filsystemet som egentligen skulle komma med vista? (När det fortfarande hette longhorn.)

Det skulle väl hetat WinFS, och lades ner, men sen plockade man vissa bitar av det, som blev REFS istället, men det finns än sålänge på servrar bara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hej Andreas. Pling.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Vore kul om det fanns något sätt att se vad som sparas i den finurliga funktionen med keyloggern som medföljer.

Permalänk
Medlem

Som tur var så härmar Microsoft inte Growl/Apple's notfication center då det finns uppe till höger och Microsofts nere till höger

Om de nu kan sluta göra det lite snyggare också så vore det bra!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Sötast
Skrivet av 2infinity:

Haha precis! Skulle ta bort en fil idag och fick upp felmeddelandet att sökvägen är för lång så den kan inte tas bort. Fick döpa om några mappar så dom hade kortare namn sen gick den att ta bort. Känndes jävligt B.

Haha, går du åt såna längder för att gömma porren?

Permalänk
Medlem

Va? På vilket sätt har detta varit dolt i Win10? Det första jag fick upp när jag installerade Win10 Tech Preview var "Du har ett annat program som kan öppna denna filtypen" när jag öppnade en bild. När man sedan tryckte på notisen så fanns alternativet att konfigurera hur notiser visades, vilket aktiverade ikonen nere vid klockan. (Eller så var det Autostart som kom upp)

Så vad har varit dolt egentligen? Jag kan inte vara den enda som märkte denna funktionen direkt samma dag som preview:n släpptes...

EDIT: Startade upp Tech Preview:n igen och verkar inte kunna återkomma till notiscentret. Troligtvis var det en notis som visades för mig för Autoplay som när den försvann så aktiverades notiscentret. Detta allra första dagen som Tech Previewn släpptes. Antingen har det varit ren tur för min del eller så blockerade Microsoft funktionen kort efter att Tech Preview:n hade släppts.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Medlem

Ser ganska likt ut som Plasma 5 i KDE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Vi kan kanske enas om att kunden måste fatta ett välgrundat beslut om vad som är bäst. Jag kan inte se att MS kan erbjuda det som krävs för alla tillämpningar. Det är å andra sidan inte heller så att all mjukvara för stora datacenter finns tillgänglig för Windows.

Beror lite på hur man definiera "stora datacenter". Mjukvaran finns (e.g. Azure/SPO/EXO) men är bara inte till salu. Detsamma gäller även för Linux-sidan där du inte kan ladda ner Amazon S3/Google Cloud till ditt eget datacenter. Operativsystemet spelar egentligen ingen större roll för dessa plattformar.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Windows 10? Vad hände med Windows 9? Jag har inte ens hunnit använda Windows 8. Jag hänger inte med! Är det så här det känns att bli gammal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Windows 10? Vad hände med Windows 9? Jag har inte ens hunnit använda Windows 8. Jag hänger inte med! Är det så här det känns att bli gammal?

Håller med. Börjar bli som linux. Vem fan vill uppdatera hela tiden och installera om

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Weeblie:

Beror lite på hur man definiera "stora datacenter". Mjukvaran finns (e.g. Azure/SPO/EXO) men är bara inte till salu. Detsamma gäller även för Linux-sidan där du inte kan ladda ner Amazon S3/Google Cloud till ditt eget datacenter. Operativsystemet spelar egentligen ingen större roll för dessa plattformar.

Visst är det så. Nu utgick dock resonemanget ifrån att Windows 10 skulle vara en produkt för allt man skulle kunna tänka sig, vilket sätter lite ramar på vad vi pratar om. Med mjukvara i det här fallet avser jag självfallet inte de totallösningar de stora aktörerna använder sig av. Däremot är det fullt möjligt att bygga egna datacenter som utgår ifrån samma eller liknande mjukvara. Jag stöter på flera implementationer av NoSQL som har dåligt eller ibland inget stöd för Windows (vilket i och för sig också utgår ifrån att Windows inte har optimalt stöd). Vi kan nog kalla det Big Data än om det inte är gigantisk Big Data. I dessa fall spelar definitivt operativsystemet och likaså filsystemet roll.

Permalänk
Avstängd

Har lest på twitter at Windows 10 tech preview har innebygget keylogger.

Permalänk
Skrivet av danedi:

Personligen gillar jag inte notifikationer och stänger till och med av trayikoner på alla program som stödjer det. Bara störeande för min del.

Edit: Jag vägrar även browsers låtas öppna mer än ett fönster så man är helt säker på att aldrig få popups eller popunders.

Håller med. Valet måste finnas att stänga av det.

På min mobil har jag stängt av i princip alla notifikationer, om jag behöver något tar jag reda på det när jag har tid över.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krutet:

Nån som kör Windows 10 och kan berätta om det, ifall det är så fungerande att man kan använda det varje dag? Typ lirar steam-spel och pysslar med foton?

Oavsett så rekommenderar inte jag någon att sitta och köra Technical Preview som sitt main OS till att spela och redigera foton, osv på. Det är ju trots allt en preview. Have patience, young padawan.

Skrivet av Rossi46:

Linux är ju Unix för pc, o dom skall värderas i antik rundan i nästa program
Kör Windows 10, alla spel funkade rakt av direkt.

Va? Är Linux Unix för PC? Jag förstår inte din formulering alls.
Och ska man "spela allt rakt av direkt" så får man väl dual-boota Windows. Men fler och fler spel kommer till Linux och stödet blir sakta men säkert bättre rent generellt på spelfronten.
Jag supportar hellre Linux community genom att vara en stadig användare av deras dist och väntar på att fler spel portas över än att slickar rumpa hos M$ med argumentet att "allt bara funkar direkt".

Men vi har ju alla rätt till en åsikt, sen att din åsikt suger. Jag kan inte göra något åt det, tyvärr.

Skrivet av cabraja:

Håller med. Börjar bli som linux. Vem fan vill uppdatera hela tiden och installera om

Va? ... Vänta nu lite här?.... Linux?.... Installera om hela tiden? ..... JAHA! Du tänkte på Ubuntu. Okej, då förstår jag.

Nä men seriöst, om vi tar ner benen från bordet nu. Säger du att Windows börjar bli som Linux? Windows håller på att bli en global plattform för efterblivna fiskar som gillar fyrkanter och färger.

Linux behöver du inte installera om hela tiden, det finns rullande distributioner att välja mellan, exempelvis Arch och Gentoo. Du installerar det ordentligt ifrån början och sedan är det bara att köra updates av systemet och mjukvaror efter hand, och att det kommer updates är ju bra, det innebär, pålitligare, effektivare och säkrare kod. I alla fall för det mesta.

Däremot om du sitter på Ubuntu så får du kanske installera om vartannat år eller något men inget krav.
Det värsta är väl ändå de riktigt nostalgiska människorna som sitter och sliter ut sina XP maskiner fortfarande med motiveringen " Det kommer fungera i 10 år till det här......." mm.. Vi får väl se det! ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon180898:

Oavsett så rekommenderar inte jag någon att sitta och köra Technical Preview som sitt main OS till att spela och redigera foton, osv på. Det är ju trots allt en preview. Have patience, young padawan.

Va? Är Linux Unix för PC? Jag förstår inte din formulering alls.
Och ska man "spela allt rakt av direkt" så får man väl dual-boota Windows. Men fler och fler spel kommer till Linux och stödet blir sakta men säkert bättre rent generellt på spelfronten.
Jag supportar hellre Linux community genom att vara en stadig användare av deras dist och väntar på att fler spel portas över än att slickar rumpa hos M$ med argumentet att "allt bara funkar direkt".

Men vi har ju alla rätt till en åsikt, sen att din åsikt suger. Jag kan inte göra något åt det, tyvärr.

Va? ... Vänta nu lite här?.... Linux?.... Installera om hela tiden? ..... JAHA! Du tänkte på Ubuntu. Okej, då förstår jag.

Nä men seriöst, om vi tar ner benen från bordet nu. Säger du att Windows börjar bli som Linux? Windows håller på att bli en global plattform för efterblivna fiskar som gillar fyrkanter och färger.

Linux behöver du inte installera om hela tiden, det finns rullande distributioner att välja mellan, exempelvis Arch och Gentoo. Du installerar det ordentligt ifrån början och sedan är det bara att köra updates av systemet och mjukvaror efter hand, och att det kommer updates är ju bra, det innebär, pålitligare, effektivare och säkrare kod. I alla fall för det mesta.

Däremot om du sitter på Ubuntu så får du kanske installera om vartannat år eller något men inget krav.
Det värsta är väl ändå de riktigt nostalgiska människorna som sitter och sliter ut sina XP maskiner fortfarande med motiveringen " Det kommer fungera i 10 år till det här......." mm.. Vi får väl se det! ^^

Min installation av Debian (som Ubuntu bygger på till 99+ procent) är snart tio år. Enda ominstallationen är pga fallerande HDD. Tvivlar på att jag måste göra något radikalt på länge då jag nu har en SSD.

Gamla filer flyttades från gamla hårddisken till nya innan det var för sent, från en egen partition, /home/saab via mjuklänk till nya.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sAAb:

Min installation av Debian (som Ubuntu bygger på till 99+ procent) är snart tio år. Enda ominstallationen är pga fallerande HDD. Tvivlar på att jag måste göra något radikalt på länge då jag nu har en SSD.

Gamla filer flyttades från gamla hårddisken till nya innan det var för sent, från en egen partition, /home/saab via mjuklänk till nya.

Du behöver inte övertyga mig. Och Debian är stabilt, Ubuntu som bygger på Debian är inte alltid särskilt stabilt och snabbt. Hur som helst, det var inte jag som påstod att man måste installera om Linux stup i kvarten.

Och jag sa ju att man får installera om icke-rullande distributioner kanske vartannat år om man ska ha någorlunda "cutting edge" mjukvara.

För en hemmaserver och äldre burkar så kan man sitta på 5-10år gammal Debian om man känner för det och vill ha det stabilt och skiter i senaste nytt. Men på en desktop så vill man ju gärna hänga med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon180898:

Du behöver inte övertyga mig. Och Debian är stabilt, Ubuntu som bygger på Debian är inte alltid särskilt stabilt och snabbt. Hur som helst, det var inte jag som påstod att man måste installera om Linux stup i kvarten.

Och jag sa ju att man får installera om icke-rullande distributioner kanske vartannat år om man ska ha någorlunda "cutting edge" mjukvara.

För en hemmaserver och äldre burkar så kan man sitta på 5-10år gammal Debian om man känner för det och vill ha det stabilt och skiter i senaste nytt. Men på en desktop så vill man ju gärna hänga med.

Hoppas jag inte missförstått. SID är för gammal mjukvara? Jo, jag kan hålla med att vissa maintainers är lite slöa (wine mfl), men till skillnad från mint, ubuntu fedora och en held drös andra så testas paketen mot "breaks functionality" vilket är superviktigt för de flesta stora miljöer.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon180898:

Du behöver inte övertyga mig. Och Debian är stabilt, Ubuntu som bygger på Debian är inte alltid särskilt stabilt och snabbt. Hur som helst, det var inte jag som påstod att man måste installera om Linux stup i kvarten.

Och jag sa ju att man får installera om icke-rullande distributioner kanske vartannat år om man ska ha någorlunda "cutting edge" mjukvara.

För en hemmaserver och äldre burkar så kan man sitta på 5-10år gammal Debian om man känner för det och vill ha det stabilt och skiter i senaste nytt. Men på en desktop så vill man ju gärna hänga med.

Men det var inte menat som kritik mot dig.

Då jag kör Debian Sid ligger jag före såväl Mint som Ubuntu

Tyvärr kallas den även unstable, trots att den är mer stabil än Ubuntu, enligt min erfarenhet. Provade Ubuntu i fyra månader, men gav upp då den kraschade en till tre gånger i månaden. Min Debian unstable? Den kraschar varannat år...

Uppdaterar flera gånger per vecka med

aptitude safe-upgrade

som reder ut 99,9% av alla konflikter inna de ställer till något.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

är riktigt nöjs med hur windows 10 kommer bli men jag tycker som jag nämnde tidigare att utseendet kunde bli lite bättre min ide är att ta bort underdelen av aktivitetsfältet helt som android hittade något likt det jag menade

https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t31.0-8/1061...

Ser ut som ubuntu fast ännu plattare och fulare. Men en preview är ju inte slutprodukten. De kommer säkert fixa plattheten i framtiden.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Lite som i Linux Mint då... Trevligt

Ja på sätt och vis fast utan alla andra fördelar som de flesta andra moderna system (som tex mint) så jag tror nog jag håller mig från att gå tillbaks till windows även denna gång

..Men kul att se att de försöker hänga med i alla fall