Alien: Isolation rullar bäst på PC

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Så där har inte varit någon hype alls kring "next-gen"? Verkligen?...

Oja, jag förstår också varför konsoler säljer, dom har sin charm och användning.
Däremot är konsolerna som redan sagt hårdvarumässigt utdaterade redan innan dom har lanserats klart.

Att dom säljer får mig inte att sucka, det är snarare mängden kombinerat med hur undermåliga dom egentligen är så tidigt i sin livscykel.
Jag skulle gissa att över 90% av alla dom som köpt/köper Xbone/PS4 faktiskt inte har en aning om hur "dåliga" dom egentligen är, därav okunskap. (que "85,3% av all statistik är påhittad".)

Dom flesta vet nog mycket väl vad dom köper, har man vuxit ifrån pojkrummet så väljer många att prioritera annat i livet än det senaste grafikkortet och 5mer fps i spel..en konsol i vardagsrummet räcker för Svensson...och är man inte total fanboy av en plattform så köper man en konsol som komplement till pcn man redan äger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Äntligen får vi, PC-spelare, det erkännande, den cred vi förtjänar, de spel vi förtjänar.
Och smutsiga konsollfreaks får vackert krypa till korset, erkänna sina dåliga investeringar, och hylla oss för de gudar vi är.

RÄTTVISA BRÖDER!! rättvisa...

SNARK!!!

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Otippat.

Permalänk
Medlem

Det var ju otippat att PC ännu en gång presterar bättre än de allsmäktiga "next gen" konsollerna.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte påstå att jag tycker grafiken i detta spelet är vackert alls.
AA:n är nästintill obefintlig. Animationerna är så stela att dom få inte ens får ihop lip syncen på karaktärerna.

Jag kör på Ultra och det är ändå inget mer än "mjäe" vad beträffar grafiken.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carolus Rex:

har man vuxit ifrån pojkrummet så väljer många att prioritera annat i livet än det senaste grafikkortet och 5mer fps

Oj vad vi generaliserar här då.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Carolus Rex:

Dom flesta vet nog mycket väl vad dom köper, har man vuxit ifrån pojkrummet så väljer många att prioritera annat i livet än det senaste grafikkortet och 5mer fps i spel.

snacka skit nu
120+ FPS här på en 120Hz skärm

+ 90 fps

hade Svensson sett det flytet så hade han skitit ner sig och sålt sin PS4a direkt

problemet med svensson är att han köper allt som alla andra har utan att veta vad han kan få.
med PS4an eller Xbox one så tror han att han har det senaste och värsta i prestandaväg.
svensson borde vakna upp och inse att han ligger flera år efter PC prestandan.

sen borde svensson sälja sin LCD LED tv och skaffa en OLED tv istället.
spel som det här ser bäst ut med 0 i svärta i ett mörklagt rum

notera FPSen
det med 1st oklockat GTX780

140FPS med ett överklockat GTX780

1241mhz Core
6600mhz mem

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av whimsy191:

Så är det något som håller "tillbaka" spelutvecklingen så är det väl Pc:n själv som gör det för alla sitter inte på 12.000kr riggar och uppåt à la sweclockers-standard. Vilket inte behövs för att spela något av ovanstående spel.

Problemet är ju att även en begagnad rig med Core2Quad och 6950 kort verkar kunna spela detta spel bättre än modern konsol. Så jämför inte med 12kkr maskin, utan du får jämföra dessa konsoler med tex min begagnade (läs 5+ ÅR) 8000kr maskiner som fortfarande kan spela i 1080p 60fps. Därför är jag djupt besviken på dem. Inte för att de är en dålig maskin för 3500kr, utan för att de faktiskt håller tillbaka utvecklingen om spelen inte kräver mer än 5år gammal PC...
Sen självklart är ett bra spel inte bra grafik. Spelkänslan är så enormt mycket viktigare än fin grafik, och problemet är att dessa konsoler punga ut all fin grafik de kan, genom att offra spelkänslan. Tycker det är synd att man inte kan välja lägre inställning och 60fps som alternativ iaf.

Skrivet av pg_ice:

problemet med svensson är att han köper allt som alla andra har utan att veta vad han kan få.

Typ som alla fina bilar med V6or, V8or 300 hästar och allt... och sen klarar de knappt hänga med den lilla Nissan Micra som kör om dem.
Långt från alla behöver dessa prestanda monster, men de som behöver dem, kör så hårt de kan på det lilla de har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Jag kan inte påstå att jag tycker grafiken i detta spelet är vackert alls.
AA:n är nästintill obefintlig. Animationerna är så stela att dom få inte ens får ihop lip syncen på karaktärerna.

Jag kör på Ultra och det är ändå inget mer än "mjäe" vad beträffar grafiken.

Håller delvis med, vissa aspekter är sjukt vackra, vissa vyer och rum kan få en att tappa hakan... och sen så ser man dåliga animationer och massa aliasing i en annan scen... spelet är lite ojämt på det sättet, ska man berömma grafiken så måste man vara rätt så specifik antar jag.

Permalänk

Spelat det i 3 dagar. 9/10 poäng får spelet av mig.
Installerat på 7200rpm HD. Kör en 3770 med GTX 760. Kör på max på alla inställningar.
Knappt så mitt system klarar av det.

Permalänk
Skrivet av 0n0ffknappen:

Jag är less på den här PC vs. konsolkriget. Kan inte någon vänlig själ bygga en PC värd 3500 kr med tillhörande tbord + mus + os och kolla hur bra det spelas på PCn?

Ditt argument funkar inte.
Du köper en konsoll för Xx, spel för Yx och internet tjänsten för Zx
*x är den summa som spelen drar in till konsollen för MS/Sony/Nintendo säljer sina enheter för ett pris långt under det de igentligen ville ha för den.

Se det som ett telefonabonnemang där de ger dig en telefon men då bindingstiden är över ar du betalt 150% för telefonen.
Spelen på konsollerna är alltid dyrare just för den anledningen.

TL;DR
konsollers inköpspris är helt orelevant då de kostar mer i det långa loppet.

Skrivet av ExtremeZero:

Spelat det i 3 dagar. 9/10 poäng får spelet av mig.
Installerat på 7200rpm HD. Kör en 3770 med GTX 760. Kör på max på alla inställningar.
Knappt så mitt system klarar av det.

Funkar felfritt på min dator, sitter på 1600p vilket är dubbla pixelantalet över 1080p nästan.
Plus att jag kör inte på 2048 i shadow resolution, utan 16384 samt med bättre reflektioner genom att öka Planar Reflections till int="6"

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Måste också säga att trots att jag inte la spelet på SSDn så laddar det riktigt najs. Prestandamässigt så låg jag runt 100-140 fps med 780.

Ville dock ha Vsync så begränsade min FPS till 58 och satte på vsync.

Permalänk
Medlem

Dålig AA, såg ingen skillnad av som på. Dåliga animationer, lipsyncing är katastrofala, cutscenes rullar i 30fps eller mindre, värdelös voice acting då och då.

Det var det dåliga. Allt annat är bra. Grafiken är helt ok och snygg men inte direkt något ban brytande. Allt annat tycker jag är helt ok, förutom att det känns som det är några studenter som har gjort spelet, det känns lite B på sina ställen, men inte direkt någonting som förstör spänningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

snacka skit nu
120+ FPS här på en 120Hz skärm

+ 90 fps

hade Svensson sett det flytet så hade han skitit ner sig och sålt sin PS4a direkt

problemet med svensson är att han köper allt som alla andra har utan att veta vad han kan få.
med PS4an eller Xbox one så tror han att han har det senaste och värsta i prestandaväg.
svensson borde vakna upp och inse att han ligger flera år efter PC prestandan.

sen borde svensson sälja sin LCD LED tv och skaffa en OLED tv istället.
spel som det här ser bäst ut med 0 i svärta i ett mörklagt rum
http://privat.bahnhof.se/wb192876/alien1.jpg

notera FPSen
det med 1st oklockat GTX780

140FPS med ett överklockat GTX780
http://privat.bahnhof.se/wb192876/Alien2OC.jpg

1241mhz Core
6600mhz mem

Det är detta som irriterar mig så jävla mycket. En snubbe förklarar varför vissa inte bryr sig så mycket om FPS och at det skall vara i 144mHz och allt jävla skit. Jag kan hålla med dig om att om man är så kåt på att få så mycket fps och gfx som möjligt i ett spel så ok... låt gå för er. Ni lägger ner en jävla massa pengar på att införskaffa er en sjuk dator och sitter på 144 skärmar (gärna 3st) i UHD och sen sitter och gnäller på de som gillar att spela på konsoll.
Sluta fan trolla för det e faktisk irriterande att se folk vara så naiva och egenspåriga att man bara ser sitt eget stråk.

Jag sitter själv med en helt ok dator. Lirar en hel del spel på min PC. men vissa spel älskar jag faktiskt att lira på min PS4. TRO mig det finns sjuk mycket folk där ute som inte bryr sig ett dugg om ett spel ligger i 30 eller 60 fps. för på en normal tv som kör på 60Hz så ser du inte någon speciell skilland.. Problemet blir när man försöker jämföra en TV som uppdaterar skärmen 2 gånger per frame eller en 120/144 skärm som uppdaterar den 4 eller fler gåner per frame.. klart man ser skillnad. men vem faan kopplar in sin PS4 på en 144 skärm och lirar på den.. NOONE!. vi vill spela på en 65 tums skärm, utan att bry oss om ett skit.

Så sluta visa en massa dravel som faktiskt inte har något att göra med saken. Jag har själv en helt ok dator och sitter på ruggigt bra skärmar. MEN de kör jag för att lira spel där det krävs FPS... Spel som Shadow of mordor, NHL, FIFA eller GTA behöver inte detta och därför är det onödigt.
Där tycker jag att det är riktigt kul att lira på en 65" skärm med polarna, att sitta dricka lite bira och rocka loss till NHL eller dyl. så smidigt.

Det är kul att se alla som skriker åt att ett spel ligger på 30 fps och säger att de mår illa när de spelar det. För 3-4 år sen så var detta standard, och jag lovar dig att våra hjärnor har inte utvecklats så mycket att vi börjar kräkas för att vi ser ett spel i 30fps eller 60fps.. Evolutionen är sjuklt mycket långsammare än så...

PS. (Ursäkta mina svärord, mina stavfel och eventuell tro att detta var ett påhopp, för det var det inte, detta var mer en sammanfattning av vad jag läst i hela denna debatt. ) Inget illa menat till dig nu PIG_ICE. utan dett var mer ett påstående för hela tråden... Detta skall för fan vara en sammankomst för folk som gillar spel, teknik och datorer. Att se folk som dissar alla andra för att de har en anna uppfattning är löjligt. och det hela med "PC master race" är så jävla dåligt. För PC suger generellt i hastigheter.... fakta...

PEACE! och var snälla mot varandra där ute

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av djlasseman:

Jag spelar sparsamt på PS3, varje gång blir det 5-10 minuters startsträcka pga systemuppdatering.
På PC får jag också uppdatera spelen ibland, men då har det ofta hänt något kul i spelet som jag får en vinst av. PS3an uppdateras utan att jag märker någon skillnad före och efter, men uppdateringen måste göras för att kunna spela :/

Det är klart det kommer uppdateringar som sinkar dig lite om du inte kör igång PS3:an så ofta. Men det är ändå mer uppdaterande och trixande med en PC totalt sett, håller du inte med? Framförallt uppdaterandet av grafikdrivare är något som tar rätt mycket tid/möda i anspråk tycker jag.

Skrivet av pg_ice:

snacka skit nu
**en massa översittarskryt**

Jag hade gärna haft allt det där, men har för tillfället inte tid, lust, ork eller möjlighet att skaffa en krallig PC och dessutom koppla in den till TV:n som står i vardagsrummet. Sluta tro att det bara är ”Svensson” som köper en PS4 och uppskattar den. Jag är fullt medveten om att det i vissa hänseenden finns än bättre upplevelse att hämta om jag har annan utrustning, men det innebär inte att den jag har tillgång till är värdelös.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma