The Phenomenal | Bitfenix Phenom M vattenkylt Crossfire X

Permalänk
Medlem

The Phenomenal | Bitfenix Phenom M vattenkylt Crossfire X

Hej allihopa!

Då var det dags för revision nummer två av mitt länge planerade vattenkylda mATX-bygge!
Från början var det tänkt att huseras i ett prodigy M och ha ett svart/grönt färgtema. Men efter många sömnlösa nätter och många frustrasioner så har jag nu börjat om på nytt. Den gamla projektloggen kan ni hitta här: Vattenkylt Prodigy M
Denna gång med nya komponenter och ett enklare färgschema.

Jag har redan gjort iprincip hela planeringen för bygget, ritat upp det i sketchup och därefter börjat skära plåt för att modda till chassit så att det funkar.
Jag har även gått över till ett Phenom M istället för ett Prodigy M. Mest för att det chassit gör det enklare att få plats med kablar och fläktar till top-radiatorn.

Specs
Komponenterna som kommer användas är som följande:
Asus Gryphon Z87
Intel Pentium G3258 (kan komma att bytas ut beroende på vad jag känner att jag behöver och vad jag kommer över)
Två stycken Powercolor 280X 3GB i CrossfireX
Silverstone Strider ST85F-GS 850W

Vattenkylning Specs
Vattenkylningen är inte bestämt än men det som är spikat är:
DDC pump
Två 240mm radiatorer
Kromade kopparrör

Som jag tidigare nämnt så har jag ett nytt färgschema för bygget. Det är tänkt att det ska vara så genomgående mattsvart som möjligt. Dvs, alla komponenter, chassit och all vattenkylning, förutom kopparrören. Därför kommer jag att måla dessa komponenter i samma mattsvarta färg:
Moderkortets färgade portar (Ram, PCI-e mm)
Moderkortets "Armor kit"
PSU
Radiatorer
Ram-stickor
Pump-top

Eftersom jag är en sån tidsoptimist så är planen att detta ska vara klart innan Dreamhack Winter 2014.
Jag moddar eller planerar så ofta som jag kan, men som alla ni som byggt vattenkylning vet så är det svårt att planera allt i minsta millimeter när allt ska passa ihop. Så därför måste jag göra en del av metallarbetet efter att jag har fått alla vattenkylningsdelar.

To-do lista
Här kommer dock en planering på allt som ska göras:
Google sketchup 3D-modell [X]
Skära ut plåt och slipa kanter i chassit [X]
Skära ut och bocka plåt som ska fästas i chassit [X]
Tillverka LED-slinga [X]
Skära ut fönstersida [X]
Skära ut hål för PSU, botten-radiator och kabeldragning i plåten [ ]
Borra hål för att kunna popnita fast plåt [X]
Slipa ner färgen i chassit [ ]
Måla chassi (antingen pulverlackering eller svart anodisering) [ ]
Måla komponenter [ ]
Nita fast plåt [ ]
Sleeva kablar i rätt längd [ ]
Skära och böja rör [ ]

Det är säkert något jag har glömt men då skriver jag in det i planeringen när jag kommer på det

Första modifikationer. Bantning av chassit, rendering och tillbehörsmods

Trip till sommarstugan. Mindre plåt, mer fönster!

Liten Update: Mindre aluminium, mycket planering och nya kompisar!

Hoppas ni tycker att detta är ett intressant bygge och att ni följer projektloggen!

Mvh, Fredrik | Since

Permalänk
Medlem

Första modifikationerna.

Offret i frågan. Så oskyldigt och försvarslöst...

... och såhär ska det snart se ut. Känns omöjligt.

Skar ut fronten och botten för att få bort den fula meshen.

Blev av med en hel del plåt. Förövrigt riktigt jobbigt att arbeta med jämfört med aluminium.

En till onödig plåtbit som bara är ivägen.

Biltema dremmeln fick kliva in och göra chassit ännu lite lättare.

Sådär ja! Mycket bättre

Istället för att fortsätta med tung plåt så införskaffade jag jag något mer lättarbetat och mindre tungt. Aluminium är verkligen en moddares frälsare.
Stort tack till min lokala aluminiumverkstad för perfekt utskärning och bockning! (De ville dock vara anonyma )

Gjorde chassit lite plattare för att kunna testmontera aluminiumplåten!

Det passade perfekt på millimetern!

Popnitarna passade också bra! Kan dock bli lite svårt att måla dom innan jag nitar fast dom. Thoughts?

Ritar ut hur jag ska borra hål för popnitarna så att plåten faktiskt sitter fast i stommen!

Lite osäker på hur jag ska göra med baksidan. Kommer nog att skära ut en hel del (iaf meshen), men det kan bli lite komplicerat när jag måste lösa fästningen av grafikkorten i PCI-e bracketsen.

Riktigt fint moderkort! Ännu finare med Armor på och målade portar!

Framsidan har en Bitfenixlogga som går att byta ut. Jag kommer att måla denna logga med silverfärg för att passa färgschemat. Men...

... ibland blir man lite för ivrig. Nästa gång låter jag nog färgen torka i rumstemperatur... Bitfenix håller ju på att lansera sin "spare parts"-butik i europa, så jag får helt enkelt vänta tills jag kan köpa en ny framsida!

Har även löst kabel för att kunna sleeva när jag har mätt ut exakta längder för alla kablar. Däremot har mitt förråd av ATX-pins tagit slut, så jag får slänga iväg en beställning på sånna ganska snart.

Sleeve behöver också införskaffas, ven om jag har en fin lite godispåse hemma. Jag kommer använda mig av svart och grå sleeve, men frågan är vilken tillverkare det blir nu när Nils på MDPC-X har tagit en välbehövd semester...

LED-slingorna är däremot klara! det kommer att sitta en del i toppen, en i bak och en i botten av chassit. Kommer inte att köra dom på denna styrkan dock, men oj vad dom lyser upp i 12 volt!

Dold text

Hoppas ni gillade updaten! Imorgon hoppas jag kunna skära ut sidoplåten för ett fönster. Men med en två-åring i lägenheten under mig så blir det inte mycket arbete för sticksågen in på småtimmarna.

Permalänk
Medlem

Kör hårt!

Permalänk
Medlem

En Intel's Kitchen deltagare startar nytt bygge tätt efter tävlingen... Jag spår en möjlig vinnare baserat på att priset var komponenter.

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cigge88:

En Intel's Kitchen deltagare startar nytt bygge tätt efter tävlingen... Jag spår en möjlig vinnare baserat på att priset var komponenter.

Haha, ja det kan man ju spekulera i Vi får väll se den 23e! Kul att du har koll på att jag varit med i Intels Kitchen! ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Since:

Haha, ja det kan man ju spekulera i Vi får väll se den 23e! Kul att du har koll på att jag varit med i Intels Kitchen! ^^

Jag tycker det låter som en kul grej. Dock har det varit tyst efter tävlingen. Inte för att någon skulle förtälja utgången av den, men inte ens något om det var bra eller lyckat. Hur som helst, om jag siar rätt får du nog känna av lite press på bygget

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cigge88:

Jag tycker det låter som en kul grej. Dock har det varit tyst efter tävlingen. Inte för att någon skulle förtälja utgången av den, men inte ens något om det var bra eller lyckat. Hur som helst, om jag siar rätt får du nog känna av lite press på bygget

Tyst har det varit från alla, finns något som heter tystnadsplikt som vi alla har
Oavsett så har jag höga förväntningar på det här bygget, men jag vet att Fredrik kommer klara de enkelt!

Permalänk
Medlem

Update 2: Mer fönster och mindre plåt!

Hallihallå allihopa!

Det har varit en väldigt produktiv helg!
Åkte med min mamma till hennes sommsstuga för att hjälpa till med lite grejer. Var rätt inställd på att kunna modda i helgen, men så kom jag på att jag kan ju faktiskt göra båda två! Det finns en lite verktygsstuga där, så jag packade alla verktyg jag behövde och tog med mig chassit
Fick klart nästan allt på stommen och jag blev även klar med fönstersidan som ska sitta på chassit!

Har som sagt en liten stuga med arbetsbänk och dylikt. Perfekt när man behöver modda chassin!

Packade bra mycket mer verktyg än kläder. Tog även med mig lite extra som jag kan ha där.
Sen tog jag även med mig min dremel som har legat död i snart ett halvår! Så jag tog med den till Clas Ohlsson och fick pengarna tillbaka som tillgodokvitto

Och istället för att köpa en ny dremel så tog jag istället en CoTech (precis lika bra som dremel, och den passar även i mitt Dremel borrstativ!) och spenderade resten på en del grejer jag behövde!

Här är även insidan på moddstugan! Riktigt mysigt med kaffekokare och allt Det finns heller inga grannar att störa, så jag kan köra igång sticksågen precis när jag vill!

När jag ställt in allt och fixat mammas cykel så började jag med att skära ut ett fönster i sidopanelen:

Tejpa och skissa upp är viktigt! Började såklart med att grovskära med sticksåg...

Och sedan fortsatte jag med att slipa ner kanter med dremmeln, fil och sandpapper!

Och såhär såg det ut efteråt! Blev riktigt nöjd faktiskt Ska sedan fästa fönstret. Men jag är lite kluven hur jag ska göra. Enklaste sättet är ju att bara köra dubbelhäftande tejp, men jag tycker inte att det blir så snyggt. Så jag tror att jag ska fästa muttrar på insidans kant, försänka ankrylen och sen skruva fast den med skruvar och distansringar! Vad tror ni blir bäst?

Fortsatte sen med själva chassit. Skar ut meshen på chassits baksida, jag borrade hål för popnitar och slipade ner kanterna på allt så att det passade prefekt och såg snyggt ut

Såhär ser baksidan ut nu. Allt ska som sagt fästas med popnitar och kanske lite lim för att det ska ligga helt yta mot yta

Slipa kanter är sjukt tråkigt... Men har man bra musik, lite gott sällskap då och då och fräscht kaffe så är det rätt kul!

Efter det så testade jag att montera ihop allt! Det satt som en smäck även om jag bara satte ihop det med skruvar och muttrar! Efter att man borrat popnitar ett tiotal gånger så blir det rätt tråkigt...

Och såhär ser det ut nu! Det ser såklart rätt tråkigt ut med kass färg och inga av plastpanelerna, men det kommer se grymt ut sen när det är lackat och klart!

Hoppas att ni tyckte om uppdateringen! Har även kommit över en reservoar och två Black Ice radiatorer som kommer att användas i bygget! Så nu kan jag mäta ut allt för att såga ut det sista i aluminiumplåten Ska försöka få till en studiofotografering hos en polare när jag har gjort det.

Dold text

Ska försöka ha en ny uppdatering till er i mitten eller slutet av denna arbetsveckan, så kanske vi kan köra en till datorbyggar-stream i helgen!

"Va?! Moddstream? Vad har jag missat nu?" undrar ni säkert nu...
Jodå, jag har kört ett par streams när jag bygger på helgerna och så. Jag är jätteny på att streama så det är ingen proffsproduktion direkt.
Men är ni sugna på att kolla in när jag bygger så kommer jag att streama på:

Jag kommer även att posta i facebook-gruppen jag driver, Swerigs, när jag streamar. Så det är bara att kolla där så ni inte missar nått!

Ha det gött allihopa!

Permalänk
Medlem

Liten update!

Hej allihopa!

En liten snabb uppdatering med lite nytt som hänt under denna veckan.

Jag har inte hunnit med allt för mycket vad gäller moddningen av chassit, men det finns mer än så att göra!

Iaf så har jag lyckats komma runt till att skära ut basidan av plåten för att göra plats för PCI-e bracketsen och moderkortets I/O.
I vanlig ordning så var det sticksåg, dremel, filning och långa sessioner med sandpappret som stod på schemat. Och såhär blev det:

Försökte få till kanterna så bra som möjligt, men det är svårt när det är så sköra bitar aluminium jag jobbar med!

När jag var klar så testmonterade jag allt igen med skruv och mutter. Jag satte även in reservoaren, som jag nyligen kom över, temporärt där den senare kommer att sitta. Och såhär ser chassit (även om toppen inte sitter på) ut just nu:

Tycker personligen att resen ser väldigt bra ut i bak. Frågan är om jag ska sätta fast den med klammrar eller om jag ska låta den hänga fritt i luften och bara sitta fast med de statiska rör och fittings som reservoaren sitter fast i!

Jag har även jobbat lite på en PSU-cover som kommer att underlätta en del kabeldragning och även göra utseendet av kablarnas väg till gpuerna snyggare.
Ni får gärna säga vad ni tycker! På bilderna nedan visas hur PSU-covern ser ut och hur den och SSDn kommer att sitta i chassit.

Det blir lite mer jobb, men jag tror verkligen att det kommer se riktigt bra ut. Dessutom sparar jag mycket plats på baksidan av PSUn.
Som ni ser på bilden är planen att göra "sidorna" i en plåt genom att bocka den på två ställen. Sedan borrar jag hål i denna och sätter fast "toppen" med mutterkuber, eller vad man ska kalla det... Detta gör att jag enkelt kan ta bort toppen och byta kablar etc. Frågan är bara hur jag ska fästa denna i själva chassit. Any thoughts?

Nu är det inte mycket jag kan göra med själva chassit, då jag måste mäta ut exakta hål för allt när jag väl har alla vattenkylningsdelar (iaf pumpen, och en radiator). Jag hoppas att kunna ha delarna inom drygt en vecka så att jag sedan kan skicka iväg allt för att målas när det väl har preppats.

Så nu får jag spela the waitinggame ett tag, och fila lite så att allt är klart när jag ska börja skära igen!

Under tiden har jag projektets delar i ett precis likadant chassi för att kunna arbeta på projektet! Aldrig kul med ett moment 22
Här är en bild på hur jag har det nu, så att ni kan visualisera hur det kommer att se ut när bygget är klart lite enklare än med bara bilder på renderingar

Men det är inte bara små nyheter i denna updaten!

Jag har nämligen fått veta att...
...
Trummvirvel tack!
...
...

HyperX
kommer att sponsra mig i detta projekt!

Jag är sjukt glad över detta, med tanke på att detta är mitt första stora projekt!

Det kommer att sponsra mig med följande produkter:

- Fyra, HyperX Fury RAM-moduler
- En, HyperX 3K SSD 240GB

Tack så hemskt mycket till HyperX för att de vill stödja mig i detta!

Dold text
Dold text

Det var allt för denna uppdateringen!
Tack så mycket för att ni läser min projektlogg! Hoppas att ni tycker om den
Ni får jättegärna lämna att kritik ni kommer på, positiv som negativ, i kommentarerna!

Till nästa gång, ha det gött!

Mvh, Since

Permalänk

Ser fram emot att se hur du gör rördragningen. Funderar nämligen själv på om jag ska göra slag i saken och vattenkyla om jag bygger ny dator. Om det blir vatten så är jag ganska säker på att det blir kromade rör.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Nu streamar jag på Twitch!

http://www.twitch.tv/catarun

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur du ska få in allt! Smått är härligt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

*följer*

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Hej allihopa!

Ledsen att jag inte har uppdaterat på länge.
Har haft mycket med nya rumskompisar, nytt jobb osv

Nu i helgen så kommer jag dock droppa två nya updates för att inte göra er alltför besvikna!

Men under tiden ni väntar så kan ni ju ta och kolla min stream!
I vanlig ordning (nästan iaf) så kommer jag köra en till upplaga av moddningsstreamen ikväll!

Denna gången kommer följande stå på schemat:
Unboxings
Tävlingar
Mera kapning av plåt!
Borrande
Testmontering av komponenter

Denna gången kan ni även förvänta er en mer smooth stream då jag har bytt upp mig från en pentium till en 4670K! (Courtesy of Tobias Svelander!)

Så gå in och kika på min stream! Jag ska bara hämta lite öl och tilltugg, fredagen till ära!

www.twitch.tv/catarun

Syns i Twitch chatten!

Permalänk
Medlem

Återigen så är jag ledsen för att jag inte har uppdaterat på länge...

Så fort jag har tid och möjlighet att skriva en update så kommer jag att göra det!
Men just nu så fokuserar jag på att få bygget klart!

Tills dess så får ni nöja er med denna teaser:

Nästa update blir definitivt snarare skriven än denna!