Permalänk

Köpråd till NAS

Funderar på att köpa mig en NAS. Jag behöver ha den till att lagra filer. Filmer, musik och dokument. Jag behöver kunna nå den från datorn, men även min LG TV (LG 55 667 V) då jag vill streama film och musik till den.

Jag vill helst också ha en Bittorrentklient så jag kan ladda ner direkt i NAS,en .

Funderar lite på denna (ASUSTOR AS-302T 2-bay NAS) som finns på komplett.

https://www.komplett.se/asustor-as-302t-2-bay-nas/793511#!tab...

Men den är inte certifierad till DLNA och jag undrar lite om det då kommer att gå att streama film till TV,n utan att ha den direktkopplad via HDMI?

Jag vill också kunna spegla den ena disken till den andra så jag har backup på mina fotografier och sånt.

Några tips och råd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickan1963:

Funderar på att köpa mig en NAS. Jag behöver ha den till att lagra filer. Filmer, musik och dokument. Jag behöver kunna nå den från datorn, men även min LG TV (LG 55 667 V) då jag vill streama film och musik till den.

Jag vill helst också ha en Bittorrentklient så jag kan ladda ner direkt i NAS,en .

Funderar lite på denna (ASUSTOR AS-302T 2-bay NAS) som finns på komplett.

https://www.komplett.se/asustor-as-302t-2-bay-nas/793511#!tab...

Men den är inte certifierad till DLNA och jag undrar lite om det då kommer att gå att streama film till TV,n utan att ha den direktkopplad via HDMI?

Jag vill också kunna spegla den ena disken till den andra så jag har backup på mina fotografier och sånt.

Några tips och råd?

"Jag vill också kunna spegla den ena disken till den andra så jag har backup på mina fotografier och sånt."
Nej Nej Nej och återigen Nej. Raid är inte en ersätning för backup. Raid skyddar mot disk ras. Men finns fortfarande massor av andra faktorer som kan slå ut din utrrsutning. Till exempel en strömspik kan döda båda dina diskar och nasen på en milisekund.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av upl8447:

"Jag vill också kunna spegla den ena disken till den andra så jag har backup på mina fotografier och sånt."
Nej Nej Nej och återigen Nej. Raid är inte en ersätning för backup. Raid skyddar mot disk ras. Men finns fortfarande massor av andra faktorer som kan slå ut din utrrsutning. Till exempel en strömspik kan döda båda dina diskar och nasen på en milisekund.

Jaha. Men vad föreslår du då som bästa lösning? Är diskarna så känsliga att de slås ut av en spänningsförändring?

Onlinebackup verkar lite väl dyrt.

Extern hårddisk som jag kopplar ur sedan känns krångligt, men kanske ändå är ett alternativ.

Förslag på bra NAS då?

Funderar som sagt på Asustor 302 T.

Funderar lite på hur bra den kommer fungera med min Tv framför allt som är DLNA certifierad, vilket Asustor NAS inte är. Vad tror ni?

Asustor har ju heller inget trådlös nätverk, men jag antar att då jag kopplar in den i min router kommer jag ändå att kunna nå den från åtminstone min dator.

Vore just att få lite råd kring det här av dem som kan det här.

Jag har aldrig haft en NAS, men det jag behöver är mer lagringskapacitet och jag vill gärna kunna streama film till min dator och TV framför allt. Men kanske även min Ipad och Iphone

Jag har också tänkt att det vore bra att ha någon slags backup på fotografier och dokument jag har.

Janne

Permalänk
Medlem

Hej
Jag kör en Synolgy DS211+ och är mycket nöjd. Har använt den i 3 år ca och helt utan problem.
Den kan det du efterfrågar och mycket mer därtill.
Så mitt tips är en Synolgy produkt.

När det gäller backup. Om du ska vara säker så är det en extern hårddisk som gäller.
Denna ska inte vara uppkopplad överhuvudtaget förutom då du ska lägga filer på den.
Jag gör så ca 2 gång i månaden. Jag lägger det jag absolut vill spara i en mapp, kopplar upp disken och läser över fil, det är inte krångligt på något sätt. Förutom detta så har jag nas och moln lagring, hängslen och livrem...
Hälsn
David

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Skrivet av Kern:

Hej
Jag kör en Synolgy DS211+ och är mycket nöjd. Har använt den i 3 år ca och helt utan problem.
Den kan det du efterfrågar och mycket mer därtill.
Så mitt tips är en Synolgy produkt.

När det gäller backup. Om du ska vara säker så är det en extern hårddisk som gäller.
Denna ska inte vara uppkopplad överhuvudtaget förutom då du ska lägga filer på den.
Jag gör så ca 2 gång i månaden. Jag lägger det jag absolut vill spara i en mapp, kopplar upp disken och läser över fil, det är inte krångligt på något sätt. Förutom detta så har jag nas och moln lagring, hängslen och livrem...
Hälsn
David

Molnlagring? Vad kostar det och vad använder du?

Men om jag två gånger i månaden för över filerna till en extern hårddisk räcker det nog i så fall med en NAS med ett hårddiskfack i tror jag.

Funderar ändå vidare på NAS

Fler tips, förslag o vinklingar från andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickan1963:

Molnlagring? Vad kostar det och vad använder du?

Men om jag två gånger i månaden för över filerna till en extern hårddisk räcker det nog i så fall med en NAS med ett hårddiskfack i tror jag.

Funderar ändå vidare på NAS

Fler tips, förslag o vinklingar från andra?

Hej
Jag kör denna lösning;
http://blogs.office.com/2014/06/23/1-tb-of-onedrive-storage-c...
Jag får då hela office paketet och upp till 5x1tb lagring, passar perfekt till familjen med 5 pers och en hiskelig massa datorer.
Kostnaden på 10 usd/mån tycker jag är helt ok, finns säkert billigare lösningar men detta passar bra för mig.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Hedersmedlem

Har min film/seriesamling på en Netgear ReadyNAS Ultra 4-bay (4x3TB) som via routern är trådad med min Samsung TV. Kör via DLNA och använder mig av Samsungs egna lite halvpissiga mediaspelare, men det duger! Kör även en torrentklient (transmission) direkt på NAS:en som jag styr via ett gui från min ultrabook eller stationära beroende på humör. Fungerar fin fint.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Jag använder min NAS till ungefär samma saker som du funderar på. Denna funkar för mig och mina behov.

Zyxel NSA325 V2

Permalänk

Jag undrar om det kommer att fungera bra med ASUSTOR AS-302T trots att den inte är DLNA certifierad som min LG TV är och om det då kommer att gå bra i hop?

Är inte så intresserad av att köra via HDMI då jag i så fall måste ha NAS,en så nära TV,n.

Permalänk
Medlem

Har du tittat på den här sidan ?

http://www.asustor.com/product?p_id=16

Tillverkarens sida om produkten du frågar om.

Där står b.l.a.

" you can install additional multimedia server Apps such as UPnP Media Server and iTunes Server giving your NAS the ability to stream multimedia content to your computers, TVs and mobile devices.
"

Hur/om det funkar är en annan femma , själv har jag en Synology som vilket redan sagts klarar allt du vill och lite till.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av Toye666:

Jag använder min NAS till ungefär samma saker som du funderar på. Denna funkar för mig och mina behov.

Zyxel NSA325 V2

Skrivet av mr_sQuinty:

Har du tittat på den här sidan ?

http://www.asustor.com/product?p_id=16

Tillverkarens sida om produkten du frågar om.

Där står b.l.a.

" you can install additional multimedia server Apps such as UPnP Media Server and iTunes Server giving your NAS the ability to stream multimedia content to your computers, TVs and mobile devices.
"

Hur/om det funkar är en annan femma , själv har jag en Synology som vilket redan sagts klarar allt du vill och lite till.

Halloj igen

Zyxel går bort på grund av att jag är oerhört ljudkänslig och att jag läst att den NAS,en låter ganska mycket.

Netgear Ready NAS verkar inte finnas att köpa där jag tittat.

Verkar stå mellan Synology o Asustor.

Hur funkar Bittorrent med SYnology?

Hade ändå vart intressant att höra från någon som äger en Asustor.

Skrivet av Kern:

Hej
Jag kör denna lösning;
http://blogs.office.com/2014/06/23/1-tb-of-onedrive-storage-c...
Jag får då hela office paketet och upp till 5x1tb lagring, passar perfekt till familjen med 5 pers och en hiskelig massa datorer.
Kostnaden på 10 usd/mån tycker jag är helt ok, finns säkert billigare lösningar men detta passar bra för mig.

Det är One drive som du har va?

Testade lite med gratisversionen. Verkar ta en hiskelig till med att ladda upp filer. Men det är kanske nå inställningar som ska göras.

Permalänk

Hur fungerar antivirus på en NAS? Jag menar går det att installera antivirusprogram på Nasen?

Jag tänker på om jag ska använda bittorrent och ladda ner film och musik t.ex. ??

Permalänk
Medlem

Jag kör QNAP och på den kör jag Plex, Sickbeard med Usenet nedladdning, Twonky Mediaserver, Playstation Media server, TimeMachine för Mac backup, Clam antivirus som skannar varje dygn. Skall sätta upp en Cloud lösning men har inte bestämt mig om jag skall köra QNAPs egna eller Owncloud. Qnap kör Linux i botten så man kan göra det mesta men även en App store som jag har använt för att sätta upp de flesta av applikationerna på den. Mycket enkelt. Jag har tidigare även använt den för torrents men kör numer torrents på en virtuell maskin.
Qnap hade kvalitetsproblem för några år sedan men de är borta nu. Har inte haft några problem alls.

Jag vet också att de har en 2-diskars fläktlös enhet om man vill göra det väldigt tyst men så länge du inte använder rack NASen så är de tysta nog.

*Edit* jag spelar upp på två Samsung TV med Plex eller PS3 eller direkt på TV'n genom att bläddra på NASet med hjälp av Twonky.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickan1963:

Hur fungerar antivirus på en NAS? Jag menar går det att installera antivirusprogram på Nasen?

Jag tänker på om jag ska använda bittorrent och ladda ner film och musik t.ex. ??

Dt går fint att installera antivirus direkt på NAS:en. Synology har två officiella paket, ett som dom kallar Antivirus Essential och ett paket med McAfee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Jag kör QNAP och på den kör jag Plex, Sickbeard med Usenet nedladdning, Twonky Mediaserver, Playstation Media server, TimeMachine för Mac backup, Clam antivirus som skannar varje dygn. Skall sätta upp en Cloud lösning men har inte bestämt mig om jag skall köra QNAPs egna eller Owncloud. Qnap kör Linux i botten så man kan göra det mesta men även en App store som jag har använt för att sätta upp de flesta av applikationerna på den. Mycket enkelt. Jag har tidigare även använt den för torrents men kör numer torrents på en virtuell maskin.
Qnap hade kvalitetsproblem för några år sedan men de är borta nu. Har inte haft några problem alls.

Jag vet också att de har en 2-diskars fläktlös enhet om man vill göra det väldigt tyst men så länge du inte använder rack NASen så är de tysta nog.

*Edit* jag spelar upp på två Samsung TV med Plex eller PS3 eller direkt på TV'n genom att bläddra på NASet med hjälp av Twonky.

Hur tycker du hastigheten och OSet är på QNAP? Enkelt setup och att komma igång med NASen och installera appar?

Funderade själv på deras passiva 2-bays NAS när den kom, men såg nu att dom släppt en ny modell med bla processor från Intel. Blir nog till att vänta lite till, men är väldigt intresserad av dessa passiva modeller som sagt.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem

Jag har en synology 212+ som jag varmt kan rekommendera. Det kommer ständigt ut uppdateringar och behöver aldrig managera den, precis som det ska vara. Finns massor med inställningar och funktion för den som önskar. Men vill man bara låta den stå där och tugga torrents så fungerar det fint det med.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk

Tänk bara på att köpa den senaste Synologyn, då den når "end of life" efter 4 år, alltså att inga nya funktioner tillkommer efter 4 år.

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickan1963:

Jag undrar om det kommer att fungera bra med ASUSTOR AS-302T trots att den inte är DLNA certifierad som min LG TV är och om det då kommer att gå bra i hop?

Är inte så intresserad av att köra via HDMI då jag i så fall måste ha NAS,en så nära TV,n.

Asustorn kan köra Plex som i sin tur fungerar som DLNA-server om du inte har möjlighet att få Plex-appen i TVn. Såg att antivirus diskuterades nedan och även detta finns till Asustorn. Hade själv en AS-302T innan jag skaffade en HP-server.

Permalänk
Medlem

Senast jag självmant startade om min Synology hade den gått 364 dagar utan avbrott. Avbrottet den gången var också utförd av mig själv (uppdatering)

Jag använder min Synology till det du beskriver och lite till. Appar och program är toppen! Välj en "play"-modell om du ska streama till handhållna enheter utanför det lokala nätverket.
Jag skulle undvika "J"-modellerna då jag tycker extra prestandan i "icke-j" är värd pengarna

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Skrivet av bastardjim:

Jag har en synology 212+ som jag varmt kan rekommendera. Det kommer ständigt ut uppdateringar och behöver aldrig managera den, precis som det ska vara. Finns massor med inställningar och funktion för den som önskar. Men vill man bara låta den stå där och tugga torrents så fungerar det fint det med.

Ok. Har läst någonstans att det inte fungerar bra att ladda ner torrents till den. Det stämmer alltså inte?

Permalänk
Skrivet av KiWo:

Asustorn kan köra Plex som i sin tur fungerar som DLNA-server om du inte har möjlighet att få Plex-appen i TVn. Såg att antivirus diskuterades nedan och även detta finns till Asustorn. Hade själv en AS-302T innan jag skaffade en HP-server.

Ok. Tack för bra svar. är väldigt sugen på en Asustor. Men funderar även lite på 602 T nu. Den är lite dyrare, men med snabbare processor och minne som är utbyggbart till 3 GB.

Men den har bara HDMI 1,3 emedan Asustor 302T har HDMI 1,4 . Men det kan väl inte spela stor roll då man ändå aldrig kommer att kunna streama eller spela 3D film genom den?

Hm. Väldigt ambivalent och osäker på vad jag ska slå till med.

Permalänk
Medlem

kör en synology 213j. vet att man kan koppla in en extren hdd i den så sköter den bacupen till den men det kan säkert andra oxå göra.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av brickan1963:

Ok. Har läst någonstans att det inte fungerar bra att ladda ner torrents till den. Det stämmer alltså inte?

Nää det stämmer inte alls !

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Skrivet av ljudnisse:

Nää det stämmer inte alls !

Ok. Men den enda Synology med Bitorrentstöd jag kan hitta är denna Synology DiskStation DS214 . Men den har ganska klen processor tycker jag.

Vet ni någon bättre som går att köpa i dagsläget som har stöd för bitorrent?

hm. Det står mellan Asustor och Synology känner jag.

Permalänk
Medlem

Alla synology har bittorrentklient inbyggt genom programmet Download Station
https://www.synology.com/en-us/dsm/app_packages/DownloadStation

Har du kollat in denna?
DS214 Play https://www.synology.com/en-us/products/DS214play#overview

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Skrivet av KiWo:

och hur bra fungerade Asustorn som mediaspelare genom HDMI?

Undrar även om det spelar roll om det är HDMI 1,4 som på 302T eller HDMI 1,3 som det är på Asustor 602T?

Det kommer ju aldrig gå att spela 3D film ändå ju.

Tacksam för svar.

Permalänk
Skrivet av Javis:

Alla synology har bittorrentklient inbyggt genom programmet Download Station
https://www.synology.com/en-us/dsm/app_packages/DownloadStation

Har du kollat in denna?
DS214 Play https://www.synology.com/en-us/products/DS214play#overview

ser också intressant ut. Går det att ladda ner torrents utan att använda dator?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av brickan1963:

Ok. Men den enda Synology med Bitorrentstöd jag kan hitta är denna Synology DiskStation DS214 . Men den har ganska klen processor tycker jag.

Klen processor i förhållande till vad? Bittorrent och NAS-funktioner är långt ifrån krävande arbetsuppgifter. Såvida du nu inte har funderingar på att låta NASen även sköta omkodningen av videofilerna, utan bara tillåta datorn/TVn att nå filerna via nätverket så fungerar i princip vilken processor som helst.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Har själv en DS214 som är ca 500:- billigare än Play men nästan samma prestanda, så länge det inte är massa användare på loggade samtidigt räcker denna gott.
Det jag dock noterar är att OpenVPN med aktiv torrent tar runt 30-40% extra i last.
Utan VPN och torrent i nedlänk på 160 Mbit ligger CPU på 30% last.

Visa signatur

Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Skrivet av ljudnisse:

Har själv en DS214 som är ca 500:- billigare än Play men nästan samma prestanda, så länge det inte är massa användare på loggade samtidigt räcker denna gott.
Det jag dock noterar är att OpenVPN med aktiv torrent tar runt 30-40% extra i last.
Utan VPN och torrent i nedlänk på 160 Mbit ligger CPU på 30% last.

Ok. Men vill ha lite processorkapacitet över ändå. Går minnet att utöka även på Synology? Tänker på ramminnet och att det går att uppgradera på Asustor 602T. Men det kanske inte heller spelar så stor roll?

Det är många som tydligen tycker Synology är bra. Men Asustor har bra hårdvara ser jag. Tänker lite på framtida behov också och att den har HDMI ändå.

Tack för alla tipsen. Fortsätter att väga för och emot mellan Synology och Asustor.