Permalänk
Medlem

Bra ljudkort?

Har tänkt på att köpa ett ljudkort, har märkt att det knastrar ibland i högtalarna, det kan ju vara högtalarna..

Har någon något bra förslag?

/Equb

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

vad sitter du på för nått nu då och hur har du kopplat.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska undersöka innan vilket som är felet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Equilibrium:

Har tänkt på att köpa ett ljudkort, har märkt att det knastrar ibland i högtalarna, det kan ju vara högtalarna..

Har någon något bra förslag?

/Equb

Knastrar det när du ändrar volymen, bland annat? I så fall är det nog högtalarna. De enda datorhögtalare som har fungerat felfritt för mig är sådana med (digital?) volymkontroll som går att vrida på hur som helst oberoende av volymen, exempel Logitech Z-5500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byss:

vad sitter du på för nått nu då och hur har du kopplat.

Skrivet av Axel95:

Jag tycker du ska undersöka innan vilket som är felet.

Skrivet av anon99339:

Knastrar det när du ändrar volymen, bland annat? I så fall är det nog högtalarna. De enda datorhögtalare som har fungerat felfritt för mig är sådana med (digital?) volymkontroll som går att vrida på hur som helst oberoende av volymen, exempel Logitech Z-5500.

Just nu bara via ASUS z77 Sabertooths ljudportar.

Okej.

Det knastrar för tillfället bara i en tv-serie som jag satte in på datorn. Tittar på mycket film och lyssnar ständigt på musik och jag har inte lagt märke till knastret någon annanstans.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Just nu bara via ASUS z77 Sabertooths ljudportar.

Okej.

Det knastrar för tillfället bara i en tv-serie som jag satte in på datorn. Tittar på mycket film och lyssnar ständigt på musik och jag har inte lagt märke till knastret någon annanstans.

Har du aldrig märkt av det innan så tvivlar jag på att det är ljudkortet det beror på. kan vara så att det är en dålig ripp på serien eller nått sånt.

Vad sitter du på för högtalare osv nu då?

Permalänk
Medlem

ASUS Xonar serien är bra och prisvärd.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

ASUS Xonar serien är bra och prisvärd.

Jag har ett ASUS Xonar DSX men märkte ingen skillnad alls för mitt Z-5500-system.

Nu ligger det bara och skräpar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att det distar och det upplevs som knastret? I så fall är det ljudnivåerna så är felinställda. Exempelvis så att du har får hög volym ut från datorn till högtalarna.
Så testa att sänk volymen på datorn och sen höj på högtalarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Jag har ett ASUS Xonar DSX men märkte ingen skillnad alls för mitt Z-5500-system.

Nu ligger det bara och skräpar.

Skickades från m.sweclockers.com

Faktum är att jag befinner mig i samma sits som dig förutom att jag tog bort mitt kort pga SLI. Måste säga att jag inte hör någon skillnad jag heller på mina Creative Gigaworks T20 eller i lurarna. Skälet till varför jag köpte det från första början var för att avlasta CPUn och tjäna några FPS pga det men sen har jag läst att det bara är bluff. Audiofiler säger iofs att läckage gör att signalen från ett ljudkort är mycket renare och finare än det från moderkortets ljudchip men vad vet jag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byss:

Har du aldrig märkt av det innan så tvivlar jag på att det är ljudkortet det beror på. kan vara så att det är en dålig ripp på serien eller nått sånt.

Vad sitter du på för högtalare osv nu då?

Sony SRS-D9 eller typ SRS-D8 men 2.1 system.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Sony SRS-D9 eller typ SRS-D8 men 2.1 system.

Som sagt hör du inte nå störningar osv i andra filmer eller musik, så tror jag inte att det är ljudkortet.

Och jag tvivlar starkt på att du kommer att höra nån större skillnad i kvaliteten på ljudet om du köper ett annat ljudkort heller. Dom som sitter inbyggt å lite nyare moderkort är faktiskt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byss:

Som sagt hör du inte nå störningar osv i andra filmer eller musik, så tror jag inte att det är ljudkortet.

Och jag tvivlar starkt på att du kommer att höra nån större skillnad i kvaliteten på ljudet om du köper ett annat ljudkort heller. Dom som sitter inbyggt å lite nyare moderkort är faktiskt bra.

Okej, nå det var ju en oklarhet som blev klar, man tackar och bockar.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.