Permalänk
Medlem

1920x1080 fyller inte hela skärmen

Hej! Updaterade för en timme sen min laptop till windows 8.1. Har tackat nej till denna uppdatering väldigt länge då jag varit rädd att inställningar ändras.
Mycket riktigt ändrades den minsta inställningen som man egentligen inte tänker på och tar för givet, nämligen skärm upplösningen.

Kör 2 bild skärmar, en laptop skärm på 1366x768 och en extern skärm på 1920x1080. 1366x768 skärmen är som den ska, men 1080 liksom... fyller inte ut hela skärmen, om ni förstår vad jag menar? Det är lite som att koppla in ett ps2 med scart till en full hd tv och man måste "tweaka" inställningarna med det där 16:9 wide etc för att få det som det ska (ser skit ut ändå för övrigt hehe).
Men tidigare var allt som det skulle, min 1080p skärm var helt utfylld. Skärmen är 21.5" och nu är den som kanske 17-19 fast med 1920x1080 upplösning. Irriterar mig som in i helvete på det.

Snälla, någon kunnig. hjälp.
extremt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Om din dator använder AMD-drivrutiner så kan jag nog hjälpa till

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Om det är AMD så öppna AMD catalyst control center>My Digital Flat-Panels>Scaling Options välj rätt skärm och sätt den på 0%

Visa signatur

Rigg: i5 3570K | XFX HD 7950 3GB | Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE LP | ASRock Z77 PRO3 ATX | BitFenix Outlaw | Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 | Antec VP650PM 650W | Windows 7 Home premium 64bit
Kringutröstning: Steelseries Kinzu v2 pro edition| Microsoft SideWinder X4 Gaming Keyboard | Logitech G430 | Samsung 22'' S22B350H LED | BenQ 22'' GL2250 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av albinb4:

Hej! Updaterade för en timme sen min laptop till windows 8.1. Har tackat nej till denna uppdatering väldigt länge då jag varit rädd att inställningar ändras.
Mycket riktigt ändrades den minsta inställningen som man egentligen inte tänker på och tar för givet, nämligen skärm upplösningen.

Kör 2 bild skärmar, en laptop skärm på 1366x768 och en extern skärm på 1920x1080. 1366x768 skärmen är som den ska, men 1080 liksom... fyller inte ut hela skärmen, om ni förstår vad jag menar? Det är lite som att koppla in ett ps2 med scart till en full hd tv och man måste "tweaka" inställningarna med det där 16:9 wide etc för att få det som det ska (ser skit ut ändå för övrigt hehe).
Men tidigare var allt som det skulle, min 1080p skärm var helt utfylld. Skärmen är 21.5" och nu är den som kanske 17-19 fast med 1920x1080 upplösning. Irriterar mig som in i helvete på det.

Snälla, någon kunnig. hjälp.
extremt tacksam för svar!

Dold text

Kan man inte ändra det i den menyn kallad "Skärmupplösning". (Högerklick på skrivbord)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av txzzo:

Om det är AMD så öppna AMD catalyst control center>My Digital Flat-Panels>Scaling Options välj rätt skärm och sätt den på 0%

Skrivet av YamahaDGX630:

Helt rätt! ska testa nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Skrivet av txzzo:

Tack så mycket!!! Fungerade