Video: Rockstar jämför GTA V på PS3 och PS4

Permalänk
Melding Plague

Video: Rockstar jämför GTA V på PS3 och PS4

Högre upplösning och förbättrade texturer är några av höjdpunkterna, men framförallt ska den nya utgåvan av GTA V leverera betydligt högre detaljrikedom än originalet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väntat på detta ett år nu, äntligen är det dags! Ser riktigt bra ut också.
Kommer bli en bra tid framöver, en dotter på ingång om en månad, nytt jobb vid årskiftet samt GTA V

Permalänk
Medlem

Tror det kommer bli så najs när det kommer till PC

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i7-7700K CPU @ 4.20GHz

Memory 16.00 GB
Video Card NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Trots att nyaste gen är lte klen lyckas som ändå få det snyggare än förgående gen. Dock vilken fps körs spelet i tro:)

Kan säkert funka i 30FPS, om den är stabil.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Undrar vad alla som envist hävdat att skillnaden inte kommer vara så stor säger nu då

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Jubileumsmästare

Som sagt, skönt att de kunde funktionstesta på PS3/360 och ge oss på PC/nextgen fullt med ögongodis.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Då största skillnaden är rejält uppfräschad grafik så är det ju inte mycket att höja på ögonbrynen för.

Skulle gärna sett ett nytt spel istället.

Jag tycker det är just grafiken som behövt ett ansiktslyft, och det är det som folk menat på att det inte kommer vara så stor skillnad på nextgen/PC. Sen kommer ju FPS-läge också, och då blir det ju nästan som ett annat spel faktiskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Alltså, det går verkligen inte att läsa någonting trevligt i YouTubes kommentarsfält på spelvideos. Det är helt omöjligt. Alltid är det de där personerna som skriker i caps och försöker få sin föredragna platform att se bättre ut än andra.

OnT: Är det värt att spela detta på Xbox One eller PC med mina specs? Är det ens värt att spela det över huvud taget?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Ser ju helt klart bättre ut i videon. Har inte spelat det på konsol så det ska bli riktigt spännande att få köra på pc. Förhoppningsvis skall väl min processor/gpu klara 60fps på någon slags medel-inställningar.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Håller verkligen tummarna för en bra PC version. Kan tom tänka mig att upgpradera för att spela det på höga inställningar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Verminator:

Då största skillnaden är rejält uppfräschad grafik så är det ju inte mycket att höja på ögonbrynen för.

Skulle gärna sett ett nytt spel istället.

jag är en av dom som inte håller med. GTA5 är ett av dom få spel där grafiken haft så pass negativ inverkan att det förtagit spelglädjen.

Spelet är fantastiskt, men jag hade hellre sett en lägre ambitionsnivå på grafiken. Mycket detaljer på låg upplösning gör att det i nuläget oftast blir en gröt av pixlar, och den hemska fps'en gör att jag blir smått åksjuk av att spela det.

För min del är det 100% värt att vänta ett år för att få samma fantastiska spel med uppdaterad grafik. Det enda jag ångrar är dom 600kr jag lade på en ej färdigspelad PS3-utgåva

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Trots att nyaste gen är lte klen lyckas som ändå få det snyggare än förgående gen. Dock vilken fps körs spelet i tro:)

Kan säkert funka i 30FPS, om den är stabil.

Ska vara 30 fps. Hoppas den ligger stabilt på 30, det fungerar galant i ett spel som GTA.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte gräs i spel, det är det första jag stänger av på PC. Hahaha.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Spelclockers får se till att fixa ett event till realisen samt en clan. Ska bli skoj att spela det på PC

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Då största skillnaden är rejält uppfräschad grafik så är det ju inte mycket att höja på ögonbrynen för.

Skulle gärna sett ett nytt spel istället.

Tycker 1st person mode är rätt stor skillnad

Permalänk
Medlem

Stör mig mest på att vattnet inte reflekterar omgivningen, bilen passerar den blöta asfalten utan att synas. Kommer säkert inte vara någon skillnad på pc versionen. Det ser så snyggt ut i övrigt och då saknas en sån viktig detalj.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

First person mode med min Rift, har inte längtat så mycket för ett spel sedan julen jag fick super mario world (snes) eller första gången jag spelade GTA 3.

Permalänk
Skrivet av Flygman:

Alltså, det går verkligen inte att läsa någonting trevligt i YouTubes kommentarsfält på spelvideos. Det är helt omöjligt. Alltid är det de där personerna som skriker i caps och försöker få sin föredragna platform att se bättre ut än andra.

OnT: Är det värt att spela detta på Xbox One eller PC med mina specs? Är det ens värt att spela det över huvud taget?

Svårt att säga i dagsläget eftersom ingen har provat det än, har vi riktigt otur och det här spelet blir lika omöjligt att driva som 4an var vid release så är det garanterat bättre att köpa på konsol men det bästa du kan göra är att vänta tills det kommer ut lite benchmarks

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Ska vara 30 fps. Hoppas den ligger stabilt på 30, det fungerar galant i ett spel som GTA.

Jo, tänkte att det är lite långsamare typ av spel och inget fps spel

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, tänkte att det är lite långsamare typ av spel och inget fps spel

Långsamt vetefan om jag vill hålla med om.

Hittar man en nice bil och kör i tex 200km/h, och spelet går i 30fps, så rör man sig ca 1,9 meter per bildruta. Alldeles för ryckigt för min smak.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Långsamt vetefan om jag vill hålla med om.

Hittar man en nice bil och kör i tex 200km/h, och spelet går i 30fps, så rör man sig ca 1,9 meter per bildruta. Alldeles för ryckigt för min smak.

60fps PC gaming for the win.

Eller 90fps om din dator klarar av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

Svårt att säga i dagsläget eftersom ingen har provat det än, har vi riktigt otur och det här spelet blir lika omöjligt att driva som 4an var vid release så är det garanterat bättre att köpa på konsol men det bästa du kan göra är att vänta tills det kommer ut lite benchmarks

Portningen görs till samma motor som Max Payne använder och enligt vad jag har läst var det inga problem att driva det spelet. Så den allmänna förväntan verkar vara att spelet ska flyta på mycket bättre än vad fyran gjorde på sin tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Portningen görs till samma motor som Max Payne använder och enligt vad jag har läst var det inga problem att driva det spelet. Så den allmänna förväntan verkar vara att spelet ska flyta på mycket bättre än vad fyran gjorde på sin tid.

Är det i närheten av lika bra optimerat som MP3 så kommer då inte jag klaga i alla fall.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Oh va gutt det ärrrrr. Hoppas mina specs räcker åt till att spela i 1440p utan att behöva dra ner inställningarna till noll. Kan t.om bli en uppgradering bara för GTA 5! Ägde det på xbox 360, men känner att det är värt att skaffa igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fin kassako för rockstar att sälja samma spel två gånger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barra85:

Väntat på detta ett år nu, äntligen är det dags! Ser riktigt bra ut också.
Kommer bli en bra tid framöver, en dotter på ingång om en månad, nytt jobb vid årskiftet samt GTA V

Nytt jobb och barn och du tänker dig att du ska spela GTA5?

Jag fick en son för snart 3 månader sen, total speltid sen dess är 30 min för att testa så att lite saker jag köpt begagnat fungerade.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det är just grafiken som behövt ett ansiktslyft, och det är det som folk menat på att det inte kommer vara så stor skillnad på nextgen/PC. Sen kommer ju FPS-läge också, och då blir det ju nästan som ett annat spel faktiskt.

Grafikdelen är ungefär 7-10 gånger starkare jämfört med generationen innan, det är 16 gånger så mycket RAM. Men CPU-delen ligger på ungefär samma nivå.

Så vad man kommer få är samma typ av spelmekanik/AI/etc som förra generationen fast med bättre grafik. Inte fy skam det heller men det är inte alls det lyft som man fick från PS->PS2->PS3 där ALLA delar blev minst tio gånger starkare per generation.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av moztech:

Fin kassako för rockstar att sälja samma spel två gånger.

Kan nog lova att vissa kommer köpa det en tredje gång när PC-utgåvan väl dyker upp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Grafikdelen är ungefär 7-10 gånger starkare jämfört med generationen innan, det är 16 gånger så mycket RAM. Men CPU-delen ligger på ungefär samma nivå.

Så vad man kommer få är samma typ av spelmekanik/AI/etc som förra generationen fast med bättre grafik. Inte fy skam det heller men det är inte alls det lyft som man fick från PS->PS2->PS3 där ALLA delar blev minst tio gånger starkare per generation.

Ja, det är sorgligt att det går så utför för konsolerna, rent tekniskt. Historiskt så ska ju konsoler vara bättre för spel än PC eftersom de är specialutvecklade för just spel, men nu är det mer en fråga om "back for your buck", vilket är väldigt surt då det hämmar utvecklingen även på PC-sidan. Men som tur är så verkar det ju som de faktiskt lägger lite krut på att PC-versionen av GTA V ska bli så bra som möjligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Grafikdelen är ungefär 7-10 gånger starkare jämfört med generationen innan, det är 16 gånger så mycket RAM. Men CPU-delen ligger på ungefär samma nivå.

Så vad man kommer få är samma typ av spelmekanik/AI/etc som förra generationen fast med bättre grafik. Inte fy skam det heller men det är inte alls det lyft som man fick från PS->PS2->PS3 där ALLA delar blev minst tio gånger starkare per generation.

Då får du inte glömma att cell processorn var det som det klagades mest på hos utvecklarna. Hur mycket cpu kraft används i spel mot vad grafikkortet får jobba? Ska man ha grafik i 4k eller hög fps så är grafikkortet det viktigaste som finns. Hur mycket cpu-delen begränsar ai osv törs jag inte svara på. Men det är inget man hör alltför ofta.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd