Hur många watt drar mitt grafikkort

Permalänk

Hur många watt drar mitt grafikkort

heej

Vill kolla hur mycket mitt grafikkort drar i watt när jag överclockar/underclockar det. Så är ute efter något program som kan mäta watt och liknade till grafikkortet.

Eller finns det något annat sätt att bara räkna ut watten till kortet ?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Inaktiv

Amper*volt=watt.

Fram med multimetern.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Medlem

Nja skulle inte rekommendera multimeter när du ska räkna ut ampere. Det är krångligt och det blir dålig stämning om du gör fel när du mäter. Rekommenderar dig att köpa en wattmätare på classe eller biltema.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Avstängd

Köp en mätare som du kopplar in i uttaget, finns på Jula, ClasOhlson, Biltema osv osv

Denna har jag: http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/te...

Permalänk

Har du inbyggt grafikkort kan du använda det och koppla ut ditt externa för att mäta effekten för hela datorn i skrivbordsläge, sedan kopplar du in det externa igen och mäter hela datorns effekt igen, skillnaden borde vara effekten till ditt grafikkort. För att veta vad det drar vid last får du använd ett stressprogram som enbart belastar GPU.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk

Men hur exakt kan man mäta från väggen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Men hur exakt kan man mäta från väggen?

http://www.clasohlson.com/se/Elenergimätare/36-2897

Sedan kommer ju effektvärdet vid väggen att vara högre än det som nätagget levererar pga dess verkningsgrad.

Permalänk
Skrivet av AndraBullar:

http://www.clasohlson.com/se/Elenergimätare/36-2897

Sedan kommer ju effektvärdet vid väggen att vara högre än det som nätagget levererar pga dess verkningsgrad.

Det kan man väl kompensera om man vet effektivitet i procent eller tänker jag helt fel ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bacon-Matte:

Det kan man väl kompensera om man vet effektivitet i procent eller tänker jag helt fel ?

Jo, man kan kompensera för det, leta upp något test av ditt nätagg och se vilken effektivitet det har vid aktuell last.

Edit: Fast vill man veta vad hela datorn förbrukar så ska man inte kompensera för nätagget eftersom det är en del av datorn

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Skrivet av gamefreak:

Jo, man kan kompensera för det, leta upp något test av ditt nätagg och se vilken effektivitet det har vid aktuell last.

Edit: Fast vill man veta vad hela datorn förbrukar så ska man inte kompensera för nätagget eftersom det är en del av datorn

Jag vill veta vad bara grafikkortet drar

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bacon-Matte:

Jag vill veta vad bara grafikkortet drar

Ta ut grafikkortet, mät hur mycket datorn drar utan grafikkortet. Sätt in grafikkortet sedan, mät hur mycket datorn drar då. T.ex dator utan grafikkort drar 350 watt, med grafikkort 500 watt, grafikkortet drar 150 watt i detta exemplet.

Givetvis ska du mäta när du kör tung mjukvara på grafikkortet t.ex MSI Kombustor.

Permalänk
Medlem

Ett lättare, men kanske inte lika nogrannt, sätt är att leta upp Swecs test på ditt grafikkort och jämföra hur mycket deras rig drar med ett respektive två sådanna grafikkort.

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Ett lättare, men kanske inte lika nogrannt, sätt är att leta upp Swecs test på ditt grafikkort och jämföra hur mycket deras rig drar med ett respektive två sådanna grafikkort.

Dom brukar väl inte underclocka

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bacon-Matte:

En sida brukar vara rätt bra på sådana siffror och det är Guru3D.
Rent allmänt kan du räkna med att kortet drar från 150W till drygt 200W om du ökar spänningen och Hertzen. (Vram och GPU)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Bacon-Matte:

folk har sagt det tidigare, msi afterburner har den funktionen....

Permalänk
Skrivet av AlvarBerglind:

folk har sagt det tidigare, msi afterburner har den funktionen....

Jo har sett de men hur bra stämmer den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är du ute efter vinsten med underklockning kan du ju skita i att mäta på grafikkortet och enbart mäta i väggen

Men det är ju enbart om du enbart är intresserad av jämförelsen underklockat mot klockat

(DatorW+GrafikW) - (DatorW+GrafikWefterKlock) = GrafikW - GrafikWefterKlock = Ändring

Permalänk
Skrivet av The Door:

Är du ute efter vinsten med underklockning kan du ju skita i att mäta på grafikkortet och enbart mäta i väggen

Men det är ju enbart om du enbart är intresserad av jämförelsen underklockat mot klockat

(DatorW+GrafikW) - (DatorW+GrafikWefterKlock) = GrafikW - GrafikWefterKlock = Ändring

Ja men hur mäter man med afterburner ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur mycket drar ett gtx1660 räcker det med 500w eller måste man köpa en ny powersupplay??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spyro03:

Hur mycket drar ett gtx1660 räcker det med 500w eller måste man köpa en ny powersupplay??

Beror ju på resten av burken men jag har svårt att tänka mig en dator utrustad med 1660 som har en HEDT-processor. Med rena konsumentkomponenter så lär datorn inte dra över 250-280 W vid maxbelastning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Exakt värde (om spänning och ström konstanta) är givetvis p=u*i, där u är spänning och i är ström. Mäter man på växelströmssidan blir det svårare, eftersom spänningen kanske inte har perfekt sinusform och strömmen kan vara fasförskjuten relativt spänningen. Förr hade effektmätare ibland ett elelement kopplat till ett motstånd som var temperaturberonde. Jag brände ett sådant, dyrt, precisonsinstrument en gång av misstag. Jag skäms fortfarande för detta efter flera årtionden!