Permalänk
Medlem

Projektlogg - Nintendomulator

Hej!

Välkommen till min första projektlogg här på SweC

Bakgrund
Idén till detta projektet kom efter jag såg projektet UDOO på Kickstarter . Gå gärna in på länken om ni vill se specs eller veta mer om UDOO. Förenklat så är det en förhållandevis kraftfull enkortsdator (quadcore) som klarar av att köra flera olika Linux-distar och även Android.
Jag har växt upp med Nintendo 64 och spelar fortfarande gamla godingar som Super Smash Bros. och Mario Kart. En sak som jag dock stör mig lite på när jag spelar är frameraten. Händer det mycket på skärmen så dimper gärna FPSen ner ganska mycket vilket minskar spelglädjen.
Därför kom jag på att detta kanske skulle kunna vara en lösning och ett roligt projekt

Utförande
Tanken är alltså att jag ska ersätta hårdvaran i ett N64 med en UDOO. Detta för att jag ska kunna emulera t.ex. N64 spel, men även andra konsoler såsom nes/snes. Efter en del testning så har jag kommit fram till att köra Android som OS och emulatorn Mupen64Plus. Jag har sedan tidigare 4st N64-kontroller som kommer anslutas med USB via två adaptrar som jag haft sedan tidigare. UDOO har en intern header för USB som jag kommer använda för att ansluta kontrollerna, så man slipper dra sladdarna på utsidan. Kontrollerna kräver 2st USB-portar, för att få detta ska jag använda mig av en usb-hub.
Så ni enklare ska förstå så klipper jag in en liten skiss på hur allt ska sitta:

Eftersom detta är min första projektlogg så kom gärna med feedback.

Todo:
[x]Montera UDOO i N64
[x]Fixa så man kommer åt IO på baksidan
[x]Intern USB header
[]Montera USB-hubb
[x]Montera USB-ingångar för kontroller
[]Power- och resetknapp
[]"Fläktgaller" till kassettöppningen
[]Power LED
[]Skönhetsfix

-----------------------------------------------------------

Köpte ett N64 på Blocket. Som tur var så var det trasigt vid köp, hade aldrig kunnat ta livet på det utan att få dåligt samvete

Om ni någonsin undrat hur ett N64 ser ut inuti: here you go

Naket N64

UDOO - Detta är hårdvaran jag ska sätta i

Det här är adaptrarna jag kommer använda för att kunna koppla in kontrollerna till USB.

USB-kabel för intern koppling till UDOO

...visade sig att jag hade beställt fel kabel. Den passade inte så fick göra lite ghettomoddning

Efter lite meck så fick jag den på plats iaf

Mer kommer inom kort!

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk

Ser trevligt ut, har du testat om det flyter på bra innan du monterat in allt i chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindstormer:

Ser trevligt ut, har du testat om det flyter på bra innan du monterat in allt i chassit?

Jodå, jag har testat en del olika spel och det flyter på betydligt bättre än på N64. Nackdelen med emulatorer är dock att vissa småbuggar kan finnas (texturer försvinner osv) men det har jag överseende med
Tycker bara det ska bli skönt och smidigt att kunna ha en passivt kyld maskin ståendes vid TVn som man kan spela N64/nes/snes på

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Uppdatering IO + Montering UDOO

Äntligen dags för en uppdatering!

Dagens inköp: Krympslangar och en limpistol

Eftersom jag behöver kunna komma åt HDMI, Ethernet och USB-portarna på baksidan av N64at så måste en del av plasten bort

Klippte bort lite plast med avbitartången. Får snygga till det lite mot slutet av projektet, men för nu så ser det ok ut tycker jag

Dags att montera fast moderkortet!
Jag kunde använda ett utav hålen som redan fanns där sedan innan, men den sitter inte så bra med en skruv såklart, så jag var tvungen att ha lite fantasi!
Gummiplupp + mutter + lim + gummiplupp = distans

Distans "monterad" (limmad) i chassit

Wohoo, moderkortet på plats!

Stay tuned!

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Uppdatering 21.1.2015 - Löda, löda, löda

Äntligen fått lite tid nu efter semestertiderna att jobba mer med projektet!
Ber på förhand om ursäkt för kvalitén på vissa av bilderna, varit lite för lat för att plocka fram systemkameran

Då kablarna till kontrollportarna var på tok för långa så behövdes dom kortas ner

På med isolering

Nu blev de mer plats

Som ni ser så är passformen riktigt kass, mycket mellanrum och svårt att sätta fast själva portarna (lim sucks)

så jag tänkte...
"Varför inte ta orginalportarna istället? Det är ju exakt samma anslutning"

Lät som en bra idé, bara börja löda bort dem

Sådärja, passade även på att plocka bort lysdioden då jag kommer behöva den senare

Dags att ta fram lödkolven igen för att ta bort "fake" portarna

One down, three to go

Dags att löda dit orginalportarna igen

Wiiie, nu ser det ju ut som ett vanligt N64!

Kom gärna med feedback eller förslag på förbättrningar

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

jag skulle ta bort usb kontakterna från kontroll adaptrarna löda dem direkt till hubben.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosapoP:

jag skulle ta bort usb kontakterna från kontroll adaptrarna löda dem direkt till hubben.

Tack för tipset!

Jo tanken slog mig också, det dumma är ju nu att jag kortat ner kablarna såpass mycket att jag måste förlänga dom igen om jag ska kunna löda fast dom direkt i hubben. Men ja, jag tror faktiskt jag ska göra så, blir nog mycket mer cleant då

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm