Permalänk
Medlem

X99-A Biostrubbel

Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig ang. mina problem på bästa sätt, men ger det ett försök.

Hur som helst, jag tänkte från början skaffa mig ett X99-WS kort, men pga. tidspress för ett tyngre jobb som väntade och önskan om att göra det på min tänka nybyggda arbetsdator så fick det bli ett X99-A (Fanns inga X99-WS brädor inne någonstans när jag skulle börja bygga).

Så till problemet då. Nu när jag har fått lite lugn och ro så tänkte jag se om jag inte kunde pressa upp hastigheten lite på min 5960X. Sagt och gjort, började lite försiktigt med 3.5GHz och tänkte att det borde gå bra och lät allt vara på auto i övrigt. Bootar om och väntar på att windows ska komma upp. Nähä, blåskärmade under boot-upp. Resetta, in i Bios öka spänningen med 0.1 volt (ca 1.2 volt totalt) för att vara säker på att komma in i windows så jag fick testa lite iaf. Nope, blåskärm på samma ställe. Hmm, tänkte jag. Rutten CPU och drog nitlotten i silikonlotteriet, men men, in i bios igen, testar 1.3 volt och startar om. Nope, blåskärm.

Okej, jag får smeka henne lite mer då. Så på med lite mer spänning på 'CPU input voltage', nope, blåskärm. Ajaj, testar 2.1 volt där då, nope. Okej, Cache spänning, nope. Okej, Sänker hastighet på CPU till 3GHz bara för att, det är ju default. Nope. Allright!

Så några dagar senare med massa tester och inställningar in i det oändliga, inga ändringar jag gör i AItweaker fungerar, det enda som fungerar är Optimized defaults.

Jag är medveten om kassa CPUer (haft min beskärda del genom åren, men aldrig som det här.) Nästan på väg att ge upp i tron om att det verkligen är CPUn som är så kass när jag av en ren slump/ingivelse ger mig i kasst med ASUS Windowsprogramvara 'AI suit 3'.

Jamen hoppsan vad det går lätt att överklocka därifrån. 4.3GHz Prime 95 stabilt. Tyvärr så är jag inte det minsta intresserad av att överklocka från Windows, jag vill kunna göra det från Bios. Så jag tänker att jag ger det en chans till då, för uppenbarligen så klockar ju min 5960X, om inte bra så iaf något.

Så in i Bios och ställer in allt efter bokens alla regler. Men nej. Blåskärm, blåskärm efter blåskärm. Nu börjar jag fundera på om det är något fel på själva moderkortets Bios, så därför jag postar det i den här forumdelen. Jag har senaste Bios installerat som jag la in via "EZflash 2 (tror jag det heter)" inne i Bios. Samma problem oavsett Bios version.

Tankar och funderingar, vad tror ni som är fenor på det här?

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sgtprobe:

Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig ang. mina problem på bästa sätt, men ger det ett försök.

Hur som helst, jag tänkte från början skaffa mig ett X99-WS kort, men pga. tidspress för ett tyngre jobb som väntade och önskan om att göra det på min tänka nybyggda arbetsdator så fick det bli ett X99-A (Fanns inga X99-WS brädor inne någonstans när jag skulle börja bygga).

Så till problemet då. Nu när jag har fått lite lugn och ro så tänkte jag se om jag inte kunde pressa upp hastigheten lite på min 5960X. Sagt och gjort, började lite försiktigt med 3.5GHz och tänkte att det borde gå bra och lät allt vara på auto i övrigt. Bootar om och väntar på att windows ska komma upp. Nähä, blåskärmade under boot-upp. Resetta, in i Bios öka spänningen med 0.1 volt (ca 1.2 volt totalt) för att vara säker på att komma in i windows så jag fick testa lite iaf. Nope, blåskärm på samma ställe. Hmm, tänkte jag. Rutten CPU och drog nitlotten i silikonlotteriet, men men, in i bios igen, testar 1.3 volt och startar om. Nope, blåskärm.

Okej, jag får smeka henne lite mer då. Så på med lite mer spänning på 'CPU input voltage', nope, blåskärm. Ajaj, testar 2.1 volt där då, nope. Okej, Cache spänning, nope. Okej, Sänker hastighet på CPU till 3GHz bara för att, det är ju default. Nope. Allright!

Så några dagar senare med massa tester och inställningar in i det oändliga, inga ändringar jag gör i AItweaker fungerar, det enda som fungerar är Optimized defaults.

Jag är medveten om kassa CPUer (haft min beskärda del genom åren, men aldrig som det här.) Nästan på väg att ge upp i tron om att det verkligen är CPUn som är så kass när jag av en ren slump/ingivelse ger mig i kasst med ASUS Windowsprogramvara 'AI suit 3'.

Jamen hoppsan vad det går lätt att överklocka därifrån. 4.3GHz Prime 95 stabilt. Tyvärr så är jag inte det minsta intresserad av att överklocka från Windows, jag vill kunna göra det från Bios. Så jag tänker att jag ger det en chans till då, för uppenbarligen så klockar ju min 5960X, om inte bra så iaf något.

Så in i Bios och ställer in allt efter bokens alla regler. Men nej. Blåskärm, blåskärm efter blåskärm. Nu börjar jag fundera på om det är något fel på själva moderkortets Bios, så därför jag postar det i den här forumdelen. Jag har senaste Bios installerat som jag la in via "EZflash 2 (tror jag det heter)" inne i Bios. Samma problem oavsett Bios version.

Tankar och funderingar, vad tror ni som är fenor på det här?

Hej,

Det låter väldigt konstigt att det ska gå så bra i Ai Suite men inte när du gör det från UEFI. När du överklockar med Ai Suite så justerar den inställningarna i UEFI. Det är inte 2 olika överklockningar så att säga. Kika gärna på den här videon.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Det låter väldigt konstigt att det ska gå så bra i Ai Suite men inte när du gör det från UEFI. När du överklockar med Ai Suite så justerar den inställningarna i UEFI. Det är inte 2 olika överklockningar så att säga.

Hej ASUS_Caroline!

Ja, det är verkligen märkligt. Om jag tar och laddar in optimized defaults och sedan går in i Ai-tweaker under Bios och sedan sätter ett fast värde för multipliern för Cores som den borde klara av utan problem (för att utesluta CPUn), säg 20x100=2000MHz så hänger den sig obönhörligen. Faktum är att den konstant hänger sig så fort jag rör något under Ai-tweakern under Bios, även om jag sätter manuella standardvärden.

Ang Videon, yes, jag har sett den redan faktiskt, men slår en titt på den igen "just in case". (faktum är att jag har gått igenom hur många forum/youtubeklipp som helst bara för att utesluta så det inte är jag som har blivit dum i huvudet eller något)

Alla mina burkar åtminstone från och med socket 775 och framåt har jag mer eller mindre uteslutande bara kört på ASUSbrädor och aldrig haft problem av den här karaktären. Oh well, vad är väl ett mysterium som vore för lätt att lösa?

Tackar för ditt svar!

/Jonas

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Hej hej.

Ingen förändring, moderkortet superkraschar så fort man tittar på inställningar som vanligt, till och med manuella "default" inställningar.

Och idag så har den helt plötsligt fått för sig att stoppa ladda windows och visar koden AE vilket enligt manualen betyder 'Legacy boot event', Tur jag inte har något arbete eller klient som väntar på jobb denna veckan, så man får ge det eloge att den bryter ihop en lugn vecka.

Jag kör på helt default inställningar, men testat att ladda optimized Bios så klart. Håller man på och resettar "frenetiskt" så kommer den in i windows då och då.

Windows ligger på en Samsung 840 Pro SSD med bra hälsa.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Update:

Testade att rycka allt som var kopplat till USB förutom Tangentbord och mus, då verkar det fungera, har dock bara gjort 2 omstarter hittills, så vi får se. Oavsett så är det något fel med moderkortet. Om jag inte kör "5-way optimization" optionen och låter den själv hitta en stabil överklock i windows utan går direkt på "TPU" inställningarna och sätter den på, säg 4.2 GHz, så visar den värden under belastning på 2.2 till 2.4GHz eller något liknande konstigt.

Jag kan väl inte kalla mig ett överklockningsproffs, men har hållit på med överklockning sen Amiga tiden och även överklockat Silicon Graphics Maskiner, så jag är väl inte helt nybörjare på området.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Sådär, efter många om och men så har jag nu bytt moderkort till ett Asus X99 WS-E och ersätter mitt uppenbarligen defekta X99-A.

Alla problem jag har haft med X99-A är som bortblåsta med mitt nya X99 WS-E. Problemen är beskrivna här ovanför i tråden, med bland annat totala krascher så fort man bara ändrar något inne i AI tweakern plus diverse legacy problem med vissa produkter istoppade i USB portarna.

Var skickar jag mitt uppenbarligen helt defekta Asus X99-A för snabbast RMA så jag får ett nytt så fort som bara möjligt? Meningen att X99-A kortet ska in bland mina andra Rendernoder så fort som bara möjligt.

Vänligen
/Jonas

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sgtprobe:

Sådär, efter många om och men så har jag nu bytt moderkort till ett Asus X99 WS-E och ersätter mitt uppenbarligen defekta X99-A.

Alla problem jag har haft med X99-A är som bortblåsta med mitt nya X99 WS-E. Problemen är beskrivna här ovanför i tråden, med bland annat totala krascher så fort man bara ändrar något inne i AI tweakern plus diverse legacy problem med vissa produkter istoppade i USB portarna.

Var skickar jag mitt uppenbarligen helt defekta Asus X99-A för snabbast RMA så jag får ett nytt så fort som bara möjligt? Meningen att X99-A kortet ska in bland mina andra Rendernoder så fort som bara möjligt.

Vänligen
/Jonas

Hej,

RMA för moderkort görs till återförsäljaren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

RMA för moderkort görs till återförsäljaren.

Ah, ingen ARS för de vanliga X99 brädorna då!

Uppfattat!

Visa signatur

Ride more, Work less!