X99-A Biostrubbel
Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig ang. mina problem på bästa sätt, men ger det ett försök.
Hur som helst, jag tänkte från början skaffa mig ett X99-WS kort, men pga. tidspress för ett tyngre jobb som väntade och önskan om att göra det på min tänka nybyggda arbetsdator så fick det bli ett X99-A (Fanns inga X99-WS brädor inne någonstans när jag skulle börja bygga).
Så till problemet då. Nu när jag har fått lite lugn och ro så tänkte jag se om jag inte kunde pressa upp hastigheten lite på min 5960X. Sagt och gjort, började lite försiktigt med 3.5GHz och tänkte att det borde gå bra och lät allt vara på auto i övrigt. Bootar om och väntar på att windows ska komma upp. Nähä, blåskärmade under boot-upp. Resetta, in i Bios öka spänningen med 0.1 volt (ca 1.2 volt totalt) för att vara säker på att komma in i windows så jag fick testa lite iaf. Nope, blåskärm på samma ställe. Hmm, tänkte jag. Rutten CPU och drog nitlotten i silikonlotteriet, men men, in i bios igen, testar 1.3 volt och startar om. Nope, blåskärm.
Okej, jag får smeka henne lite mer då. Så på med lite mer spänning på 'CPU input voltage', nope, blåskärm. Ajaj, testar 2.1 volt där då, nope. Okej, Cache spänning, nope. Okej, Sänker hastighet på CPU till 3GHz bara för att, det är ju default. Nope. Allright!
Så några dagar senare med massa tester och inställningar in i det oändliga, inga ändringar jag gör i AItweaker fungerar, det enda som fungerar är Optimized defaults.
Jag är medveten om kassa CPUer (haft min beskärda del genom åren, men aldrig som det här.) Nästan på väg att ge upp i tron om att det verkligen är CPUn som är så kass när jag av en ren slump/ingivelse ger mig i kasst med ASUS Windowsprogramvara 'AI suit 3'.
Jamen hoppsan vad det går lätt att överklocka därifrån. 4.3GHz Prime 95 stabilt. Tyvärr så är jag inte det minsta intresserad av att överklocka från Windows, jag vill kunna göra det från Bios. Så jag tänker att jag ger det en chans till då, för uppenbarligen så klockar ju min 5960X, om inte bra så iaf något.
Så in i Bios och ställer in allt efter bokens alla regler. Men nej. Blåskärm, blåskärm efter blåskärm. Nu börjar jag fundera på om det är något fel på själva moderkortets Bios, så därför jag postar det i den här forumdelen. Jag har senaste Bios installerat som jag la in via "EZflash 2 (tror jag det heter)" inne i Bios. Samma problem oavsett Bios version.
Tankar och funderingar, vad tror ni som är fenor på det här?
Ride more, Work less!