Permalänk
Medlem

Tre bildskärmar på ett grafikkort

Hejsan

Tänkte höra med experterna här på sweclockers om det är möjligt att koppla in tre bildskärmar på mitt Asus Radeon 6970 2048 MB DirectCUII grafikkort?
Grafikkortet har nämligen 4st displayport utgångar och 2st DVI utgångar, så som jag har kopplat in det nu så sitter två skärmar i var sin DVI utgång och en bildskärm i ett displayports uttag.

Datorn hittar den tredje bildskärmen fast det går inte att använda alla tre samtidigt om ni förstår hur jag menar.
Någon som har något svar på problemet?

Visa signatur

Intel Core i5 2500K 3,3 GHz | Noctua NH-D14 | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 16 GB (4x 4096 MB) 1600 Mhz VENGEANCE | SAMSUNG HD502IJ 500GB 7200 RPM SATA 3.0 gbit/s | Intel 330 60GB SSD | Asus Radeon 6970 2048 MB DirectCUII | Antec 900 | fractal design newton R2 1000W

Permalänk
Skrivet av Viktor-:

Hejsan

Tänkte höra med experterna här på sweclockers om det är möjligt att koppla in tre bildskärmar på mitt Asus Radeon 6970 2048 MB DirectCUII grafikkort?
Grafikkortet har nämligen 4st displayport utgångar och 2st DVI utgångar, så som jag har kopplat in det nu så sitter två skärmar i var sin DVI utgång och en bildskärm i ett displayports uttag.

Datorn hittar den tredje bildskärmen fast det går inte att använda alla tre samtidigt om ni förstår hur jag menar.
Någon som har något svar på problemet?

Sitter på samma problem. Som jag har förståt det som behöver du antingen en aktiv display hub som delar upp en signal till 4st. Eller så behöver du en aktiv displayport addapter, vissa är passiva å då klarar dom inte av att visa en tredje skärm. Jag själv har ett 270x som har 2dvi, 1 hdmi och en Displayport. har en kabel jag ska få låna imorgon för att prova om jag kan kicka igång min tredje skärm.

Permalänk
Medlem

intressant! Hör av dig så man få veta hur det går

Visa signatur

Intel Core i5 2500K 3,3 GHz | Noctua NH-D14 | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 16 GB (4x 4096 MB) 1600 Mhz VENGEANCE | SAMSUNG HD502IJ 500GB 7200 RPM SATA 3.0 gbit/s | Intel 330 60GB SSD | Asus Radeon 6970 2048 MB DirectCUII | Antec 900 | fractal design newton R2 1000W

Permalänk
Medlem

Jag är inte helt säker på detta, så lita inte allt för mycket på mina ord, men vill minnas att det är så med lite äldre grafikkort, de vill inte köra fler skärmar än två åt gången. Hade samma problem med mitt HD7970, då körde jag dock med en massa adapters till den sista skärmen.

Det ska gå utan problem så länge du inte kör adapters emellan så länge ditt grafikkort är nyare än HD7000/GTX600-serien, tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Jag är inte helt säker på detta, så lita inte allt för mycket på mina ord, men vill minnas att det är så med lite äldre grafikkort, de vill inte köra fler skärmar än två åt gången. Hade samma problem med mitt HD7970, då körde jag dock med en massa adapters till den sista skärmen.

Det ska gå utan problem så länge du inte kör adapters emellan så länge ditt grafikkort är nyare än HD7000/GTX600-serien, tror jag.

Tycker det låter lite lustigt eftersom den har 6st monitor utgångar, varför skulle man liksom inte kunna utnyttja tre stycken då när det finns iaf 4st displayutgångar

Visa signatur

Intel Core i5 2500K 3,3 GHz | Noctua NH-D14 | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 16 GB (4x 4096 MB) 1600 Mhz VENGEANCE | SAMSUNG HD502IJ 500GB 7200 RPM SATA 3.0 gbit/s | Intel 330 60GB SSD | Asus Radeon 6970 2048 MB DirectCUII | Antec 900 | fractal design newton R2 1000W

Permalänk
Skrivet av Viktor-:

Tycker det låter lite lustigt eftersom den har 6st monitor utgångar, varför skulle man liksom inte kunna utnyttja tre stycken då när det finns iaf 4st displayutgångar

Dold text

Tror som sagt att sladarna måste vara aktiva så kallat. Lite för att dom ska spara på priset tror jag "But i don't know the science" men som sagt kommer med mer info imorgon :3

Permalänk
Medlem

Den ena DVI utgången delar hårdvara med ena displayporten. Prova en annan displayportutgång och se om det fungerar.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viktor-:

Hejsan

Tänkte höra med experterna här på sweclockers om det är möjligt att koppla in tre bildskärmar på mitt Asus Radeon 6970 2048 MB DirectCUII grafikkort?
Grafikkortet har nämligen 4st displayport utgångar och 2st DVI utgångar, så som jag har kopplat in det nu så sitter två skärmar i var sin DVI utgång och en bildskärm i ett displayports uttag.

Datorn hittar den tredje bildskärmen fast det går inte att använda alla tre samtidigt om ni förstår hur jag menar.
Någon som har något svar på problemet?

Skrivet av Ninjaflipp:

Jag är inte helt säker på detta, så lita inte allt för mycket på mina ord, men vill minnas att det är så med lite äldre grafikkort, de vill inte köra fler skärmar än två åt gången. Hade samma problem med mitt HD7970, då körde jag dock med en massa adapters till den sista skärmen.

Det ska gå utan problem så länge du inte kör adapters emellan så länge ditt grafikkort är nyare än HD7000/GTX600-serien, tror jag.

Jag har haft ett sånt kort som TS har, körde tre skärmar i eyefinity på det, alla tre via display-port.

Kortet klarar faktiskt av att driva 6 skärmar.

Ska man använda båda DVI-portarna måste man se till så den switch som finns på kortets långsida är ställd i rätt läge (ena läget disablar sista DP-kontakten och sätter den andra DVI-porten i Dual Link-läge, andra läget behåller den sista DP-kontakten igång och sätter DVI-porten i single link-läge).

Se till så du inte använder den DP-kontakten som är närmast moderkortet när du använder båda DVI-portarna, så slipper du tänka på switchen.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktor-:

Det är en AKTIV displayport adapter som gäller för dig när du kopplar 3-6 skärmen. När man letar på butikers hemsidor har rätt adapter ordet AKTIV eller Eyefinity nånstans i beskrivningen eller rubriken. Vill du slippa det behövde skärmar med inbyggd displayport så det blir displayport i båda ändarna.

Det är vad som krävde för mig med 7770 kort. Går ni till en butik måste ni veta vad ni ska ha innan ni går ditt för när jag och andra personalen i olika butiker blev vi först hänvisad till fel adapter. Jag blev inte så glad av att behöva gå tillbaka och lämna tillbaka adaptern.

Vilka portar har skärmarna och hur har du kopplat i den änden?

För det funkar INTE heller att koppla till skärmars VGA port från många displayport adaptrar. Måste ni koppla via VGA så krävs speciella adapterar där med för 3-6 skärmen.

Skrivet av Ninjaflipp:

Vet inte du fortfarande har problem men du behöver också AKTIV adapter enligt dom med samma grafikkort som dig.

Skrivet av era909:

Den ena DVI utgången delar hårdvara med ena displayporten. Prova en annan displayportutgång och se om det fungerar.

Har du inte hört fel?
Bruka vara HDMI som ena DVI porten delar med.

Permalänk
Medlem

För att jag skulle får igång min tredje skärm med mitt 280x så behövde jag en https://www.inet.se/produkt/8906426/accell-displayport-mini-d... för att det skulle funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Har du inte hört fel?
Bruka vara HDMI som ena DVI porten delar med.

Jag har inte provat själv, men kortet har ingen HDMI utan 4 st displayport varav en är inringad tillsammans med en DVI-utgång på samma sätt som normalt görs när portarna delar.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av didjikasd:

För att jag skulle får igång min tredje skärm med mitt 280x så behövde jag en https://www.inet.se/produkt/8906426/accell-displayport-mini-d... för att det skulle funkar

Den var dyr.

https://www.inet.se/kategori/257/adapter/275/XFX
Jag kör mini versionen från XFX. Tycker dock att priset på inet är konstigt för normala versionen för båda bruka kosta lika lite, ca250 kr i andra butiker.

Skrivet av era909:

Jag har inte provat själv, men kortet har ingen HDMI utan 4 st displayport varav en är inringad tillsammans med en DVI-utgång på samma sätt som normalt görs när portarna delar.

Ok, då har du nog en special version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Den var dyr.

https://www.inet.se/kategori/257/adapter/275/XFX
Jag kör mini versionen från XFX. Tycker dock att priset på inet är konstigt för normala versionen för båda bruka kosta lika lite, ca250 kr i andra butiker.

Ok, då har du nog en special version.

Jag har ingen alls. Kollade på reviews och bilder på kortet och det är inte så svårt att se vad det har för portar och hur IO-plåten ser ut.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det är en AKTIV displayport adapter som gäller för dig när du kopplar 3-6 skärmen. När man letar på butikers hemsidor har rätt adapter ordet AKTIV eller Eyefinity nånstans i beskrivningen eller rubriken. Vill du slippa det behövde skärmar med inbyggd displayport så det blir displayport i båda ändarna.

Det är vad som krävde för mig med 7770 kort. Går ni till en butik måste ni veta vad ni ska ha innan ni går ditt för när jag och andra personalen i olika butiker blev vi först hänvisad till fel adapter. Jag blev inte så glad av att behöva gå tillbaka och lämna tillbaka adaptern.

Vilka portar har skärmarna och hur har du kopplat i den änden?

För det funkar INTE heller att koppla till skärmars VGA port från många displayport adaptrar. Måste ni koppla via VGA så krävs speciella adapterar där med för 3-6 skärmen.

Vet inte du fortfarande har problem men du behöver också AKTIV adapter enligt dom med samma grafikkort som dig.

Har du inte hört fel?
Bruka vara HDMI som ena DVI porten delar med.

Har i en av skärmarna så sitter det en VGA kabel med en adapter från VGA till DVI in i datorn. Den andra är det DVI till DVI och den tredje är det HDMI till displayport.

Visa signatur

Intel Core i5 2500K 3,3 GHz | Noctua NH-D14 | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 16 GB (4x 4096 MB) 1600 Mhz VENGEANCE | SAMSUNG HD502IJ 500GB 7200 RPM SATA 3.0 gbit/s | Intel 330 60GB SSD | Asus Radeon 6970 2048 MB DirectCUII | Antec 900 | fractal design newton R2 1000W

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/136913-x...
Den adaptern har jag, har funkat fint i ~3år nu

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Fan funkar det med en sådan. Det jag läste mig till så behövde man en sådan som jag linkade för att får det att funkar med tre skärmar och med 120Hz+ men då har jag bränt 1k för mycket då bra att veta

Permalänk
Medlem

http://www.asus.com/websites/global/products/jX64GujNeYxnA4sd...
En bra bild som visar vilket uttag som delar med vilket. Är det kopplat rätt så är det nog aktiv adapter som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av didjikasd:

Fan funkar det med en sådan. Det jag läste mig till så behövde man en sådan som jag linkade för att får det att funkar med tre skärmar och med 120Hz+ men då har jag bränt 1k för mycket då bra att veta

Osäker på om den klarar 120hz, kör bara med 60hz skärmar.
6400x1080 är ganska tungt att driva ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-