Permalänk
Medlem

Alla PS4 högljudda?

Köpte en PS4'a som jag lämnade igen. Har en takmonterad projje ovanför skallen som låter ganska högt men PS4'an överröstade projjen efter typ 1 timmes TLOU. Ser att många klagar på ljudet medans en del säger att den i stort sett är ljudlös. Min var iaf mycket värre än PS3 slim och gamla tjock PS3'an.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min Ps4 låter i stort sätt ingenting. Men min brorsas är rätt högljud. Men vet inte om den var så från start eller hans konsol bara fått in mer damm.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

tror knappt fläkten har gått igång på min trots många timmars intensivt spelade. Och om det gjort det så låter den ingenting

Permalänk
Medlem

Det är ett problem med TLOU inte själva PS4an. Av någon anledning så körs antingen fläkten eller Blu-ray skivan i full fart när man spelar det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5090 RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial T500 4TB, Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

Mitt PS4 är tyvärr högljutt i bland annat TLOU och Infamous. Båda två utan skiva.
Destiny på skiva brukar vara tystare. Men när fläkten drar igång ordentligt så är det inte särskilt behagligt, men vad kan man förvänta sig av en konsol? Hade varit coolt att modda in en 120/140 mm lågvarvig fläkt istället för den jetmotor som sitter i nu.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem

Visst låter det lite, mest när man stoppar in en skiva och det snurrar igång men inte alls farligt. Men inte i närheten av att vara "högljudd". Men ja räknar man allt som inte är ljudlöst för högljudd så visst.

Permalänk
Medlem

Köper inte spel på skiva då de är svindyra så jag kan inte avgöra om den är högljudd eller inte men den låter iaf nästan ingenting när jag spelar från hårddisk. Min PS4 står dock helt öppet uppe på en möbel så den har mycket luft att kyla med.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är kanske känslig, men PS4an är långt ifrån tyst oavsett skiva i eller inte. Den är i alla fall tystare än min gamla PS3.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsychoSaurus:

Jag är kanske känslig, men PS4an är långt ifrån tyst oavsett skiva i eller inte. Den är i alla fall tystare än min gamla PS3.

Ja definitivt.

Permalänk
Medlem

Tycker inte den är speciellt högljudd. Fläktarna går ju igång såklart om man spelar nåt tyngre 3D-spel men inte på någon störande ljudnivå (sitter ca 3,5-4m bort). Det som kan låta störande mycket är vibrationer pga den optiska läsaren, om den sätter igång på full fart. Det verkar bero helt på hur konsolen står balanserad om det blir en hög ljudnivå eller inte så det kan man ju testa att justera om man upplever mycket resonansljud.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

Det som låter mest på min PS4 är CD-läsaren. Annars hörs den knapp alls. Min öron hör inget i alla fall.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svbg:

Mitt PS4 är tyvärr högljutt i bland annat TLOU och Infamous. Båda två utan skiva.
Destiny på skiva brukar vara tystare.

TLOU och Infamous låter bilduppdateringen jobba fritt <60fps, vilket den ofta inte klarar fullt ut så den får jobba tyngre i dom spelen.

Destiny är låst till 30fps och det är ju ingen som vet hur mkt marginal dom har upp till "full load" för ps4an. Om den t ex skulle klara skicka ut 50fps om man lät den så innebär det ju att den bara jobbar på lite drygt halvfart när dom har låst till 30fps.

Samma sak med Assassins Creed IV, 30fps och fläkten är lugnare.
Om andra spel är låsta till 30fps och inte klarar av att hålla det med marginal så blir det ju förstås samma sak som i TLOU och Infamous ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

TLOU och Infamous låter bilduppdateringen jobba fritt <60fps, vilket den ofta inte klarar fullt ut så den får jobba tyngre i dom spelen.

Destiny är låst till 30fps och det är ju ingen som vet hur mkt marginal dom har upp till "full load" för ps4an. Om den t ex skulle klara skicka ut 50fps om man lät den så innebär det ju att den bara jobbar på lite drygt halvfart när dom har låst till 30fps.

Samma sak med Assassins Creed IV, 30fps och fläkten är lugnare.
Om andra spel är låsta till 30fps och inte klarar av att hålla det med marginal så blir det ju förstås samma sak som i TLOU och Infamous ändå.

Ja, det låter som en rimlig förklaring!
Önskar dock att den kunde vara tystare, känns lite förlegat.
Man kan ju dock inte förvänta sig hur mycket som helst för endast 4000 kr.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem

Tja min PS4 låter nästan inget när jag spelar TLOU, eller tja vissa varma sommardagar när jag hade runt 27-28C i rummet så spinner fläkten upp ganska rejält efter en timmes spelande på ett ungefär, skulle tippa på att den börjar bli hyfsat varm då.

Men annars hör jag den nästan inte alls.

Själv har jag min konsol stående helt fritt, runt 15cm eller mer fritt åt alla ytor och inte instängt i något skåp/hyllplan.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svbg:

Man kan ju dock inte förvänta sig hur mycket som helst för endast 4000 kr.

Om dom byggde den efter funktion istället för utseende så skulle dom kunna göra den lite större med mer luftflöde igenom, större fläktar osv. Borde inte bli så mkt dyrare men ändå tystare.
Men jag antar att som vanligt så vill den stora massan ha "fel" saker.

Permalänk
Medlem

Hej!

Vet inte om jag ska ta in mitt PS4 och byta ut det på garantin. Det låter RIKTIGT högt fast jag knappt spelat på det. Min garanti tar ju slut den 28:e då jag köpte min på release.
Här är en video på mitt PS4;

Vad tycker ni? Ska jag ta den till Webhallen och be dom byta ut den?

Visa signatur

ASUS ROG Strix X870-F
AMD 9800X3D & Noctua NH-D15S
G.Skill Trident 6000MHz CL28 DDR5
ASUS ROG STRIX RTX 4080 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Om dom byggde den efter funktion istället för utseende så skulle dom kunna göra den lite större med mer luftflöde igenom, större fläktar osv. Borde inte bli så mkt dyrare men ändå tystare.

Den stora massan vill inte betala extra för sånt. Hör folk som gnäller på att ps4an är för stor så att göra den ännu större känns inte som rätt väg att gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsychoSaurus:

Det är väl kanske en av de punkterna där faktiskt kryssboxen är bättre. Hur som helst så är det förmodligen ett misstag att de har gjort konsollen såpass liten och med inbyggt nätagg.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfeNn:

Hej!

Vet inte om jag ska ta in mitt PS4 och byta ut det på garantin. Det låter RIKTIGT högt fast jag knappt spelat på det. Min garanti tar ju slut den 28:e då jag köpte min på release.
https://www.youtube.com/watch?v=ymS83CMZ4Pw

Det borde vara skillnad om den står i en helt öppen miljö. Är elementet i bakgrunden på, för det kan naturligtvis också påverka.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det borde vara skillnad om den står i en helt öppen miljö. Är elementet i bakgrunden på, för det kan naturligtvis också påverka.

Nej, elementet är inte på. Behöver inte ha elementet då jag har ett PS4 som värmer upp rummet...

Har även provat att ställa PS4an helt öppet, därav sladd-härvan bakom konsolen. Det måste väl ändå vara något fel? Inte ska det låta så mycket. Låter mycket värre än mitt tjocka PS3 60gb...

Visa signatur

ASUS ROG Strix X870-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfeNn:

Nej, elementet är inte på. Behöver inte ha elementet då jag har ett PS4 som värmer upp rummet...

Har även provat att ställa PS4an helt öppet, därav sladd-härvan bakom konsolen. Det måste väl ändå vara något fel? Inte ska det låta så mycket. Låter mycket värre än mitt tjocka PS3 60gb...

Ja då är det troligen nåt fel, kanske fått inte för mycket damm i kylflänsen, alt att fläkten helt enkelt är ett måndags ex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Ja då är det troligen nåt fel, kanske fått inte för mycket damm i kylflänsen, alt att fläkten helt enkelt är ett måndags ex.

Kan ju vara knas med fläktkontrollen också.

Har inte bara detta felet med min konsol, utan även ett annat. Kolla denna video ;

Haft detta sen release.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X870-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Skrivet av elajt_1:

Det är väl kanske en av de punkterna där faktiskt kryssboxen är bättre. Hur som helst så är det förmodligen ett misstag att de har gjort konsollen såpass liten och med inbyggt nätagg.

storlek och tomrum i en maskin är närmast meningslöst, eller rent av negativt, om den är vettigt uppbyggd annars.

jämför man de värmeavledande materialen mellan maskinerna, kollar på fläktarnas dimensioner och sen väger det mot respektives energiomsättning och den resulterande ljudkurvan så bör man inse att en av dem är helt idiotiskt konstruerad. att göra en avledare med mer tomt utrymme påverkar också kyleffekten negativt.

det betyder naturligtvis inet att PS4 inte skulle kunna vara lite tystare med en större och kraftigare fläkt, eller en avledare med mer yta. men mer tomrum, meningslöst.

tror folk här är mycket fast i PC-byggtänk i den här frågan, där det är svårare att skapa en följsam luftgång, och finns då visst fog för lite överdrivet mycket luftrum.

Skrivet av smurfeNn:

Hej!

https://www.youtube.com/watch?v=ymS83CMZ4Pw

låter ingenting.

oj ljudet var av.

skämt åsido, sånt är alltid närmast omöjligt att avgöra från en film. men relativt volymen på spelet om du nu så har det på en moderat nivå så låter det förfärligt skulle jag säga.

garantin gäller mer än ett år, det gäller även om det är ett symptom som börjat ge sig till känna senare. men säg ingenting om att "det alltid varit lite så" där du lämnar in den, får då kan de börja krångla vare sig de har rätt i det eller ej. säg öht så lite som möjligt annat än om det aktuella problemet är mitt tips.

Skrivet av smurfeNn:

Har inte bara detta felet med min konsol, utan även ett annat. Kolla denna video ;
https://www.youtube.com/watch?v=su6qPl4ATR4

Haft detta sen release.

plast som knirkar mot plast, ta det som ett tecken på att passformen är bra. lite för bra här då kanske.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfeNn:

https://www.youtube.com/watch?v=su6qPl4ATR4

Haft detta sen release.

Fifan va plastigt, kan det verkligen vara att delarna sitter bra som ovanstående inlägg hävdar (eller var han ironisk kanske). Tryck på en annan maskin på samma sätt och jämför. Hur som helst, så låter ju din fläkt mer än vanligt. Garanti ärende for sure.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

storlek och tomrum i en maskin är närmast meningslöst, eller rent av negativt, om den är vettigt uppbyggd annars.

jämför man de värmeavledande materialen mellan maskinerna, kollar på fläktarnas dimensioner och sen väger det mot respektives energiomsättning och den resulterande ljudkurvan så bör man inse att en av dem är helt idiotiskt konstruerad. att göra en avledare med mer tomt utrymme påverkar också kyleffekten negativt.

det betyder naturligtvis inet att PS4 inte skulle kunna vara lite tystare med en större och kraftigare fläkt, eller en avledare med mer yta. men mer tomrum, meningslöst.

tror folk här är mycket fast i PC-byggtänk i den här frågan, där det är svårare att skapa en följsam luftgång, och finns då visst fog för lite överdrivet mycket luftrum.

låter ingenting.

oj ljudet var av.

skämt åsido, sånt är alltid närmast omöjligt att avgöra från en film. men relativt volymen på spelet om du nu så har det på en moderat nivå så låter det förfärligt skulle jag säga.

garantin gäller mer än ett år, det gäller även om det är ett symptom som börjat ge sig till känna senare. men säg ingenting om att "det alltid varit lite så" där du lämnar in den, får då kan de börja krångla vare sig de har rätt i det eller ej. säg öht så lite som möjligt annat än om det aktuella problemet är mitt tips.

plast som knirkar mot plast, ta det som ett tecken på att passformen är bra. lite för bra här då kanske.

Vem pratar om tomrum? Naturligtvis med en större kylfläns, en större fläkt med lägre varv såklart. Xboxen verkar ha precis detta. Iofs så har den även ett större chip att kyla. Sen som jag förmodligen skrev tidigare, så hjälper det ju inte att nätdelen är inbakad (värmemässigt).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Vem pratar om tomrum?

Naturligtvis med en större kylfläns, en större fläkt med lägre varv såklart.

Xboxen verkar ha precis detta. Iofs så har den även ett större chip att kyla. Sen som jag förmodligen skrev tidigare, så hjälper det ju inte att nätdelen är inbakad (värmemässigt).

ah, ursäkta då. men det är vad "folk" brukar mena när de säger det.

visst. hade inte haft nått mot det.

nja. först och främst så visst, den har en massiv kylkloss, och på den sitter en stor fläkt. men, en stor tung kylare i sig är inte nödvändigtvis optimalt när det är fler grejer som ska kylas tex. och den stora fläkten som bara verkar placerad med enda tanke att den är nära ett hål i chassit signalerar tydligt att konstruktionstanken bakom närmast verkar ha varit obefintlig. som sagt, man måste ha med i tanken den enorma skillnad i resultat som det är mellan PS4 och XBO, där den förra klarar av betydligt mer med mycket mindre medel, till ganska nära samma ljudnivå. (på fungerande enheter såklart, inte exemplet ovan här)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag tyckte min låter rätt mycket efter lite längre spelpass nu efter jag började med gta men det löste sig nu är den knappt hörbar från soffan jag vände på konsolen 180 så värmen går rakt ut i rummet istället för in mot väggen gjorde mycket mer skillnad än jag trodde fast jag har öppen baksidan på tvbänken
satte även under lite tjockare gummifötter i varje hörna för att få upp den ett par cm

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem

Jag provade att lägga min konsoll ner då jag också tyckte min var högljudd, efter det så blev den mkt tystare. Kan det vara så att plattan för att ha den stående blockerar luftintaget på en sida och att fläkten får jobba hårdare för att skapa det nödvändiga luftflödet?

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Köper inte spel på skiva då de är svindyra så jag kan inte avgöra om den är högljudd eller inte men den låter iaf nästan ingenting när jag spelar från hårddisk. Min PS4 står dock helt öppet uppe på en möbel så den har mycket luft att kyla med.

Finns det andra sätt än Playstation store att köpa spel online?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Jag provade att lägga min konsoll ner då jag också tyckte min var högljudd, efter det så blev den mkt tystare. Kan det vara så att plattan för att ha den stående blockerar luftintaget på en sida och att fläkten får jobba hårdare för att skapa det nödvändiga luftflödet?

Intressant, har min stående och stör mig på fläkten ibland i "tunga" spel. Har svårt att få till att lägga min men kanske ska prova och se vad som händer...