Permalänk
Skrivet av buddaz:

Comodo kan man kasta i närmsta papperskorg. Skräp och åter skräp. Eller jag kanske trampade på en öm tå där.

Sandlådan är ett skämt det med. Går att knäcka. Nej jag är ingen hacker så jag tänker inte gå in på hur man tar sig runt. Däremot är sandlåda bara ett extra fature som man har kommit på för att få resten av omvärlden att wow vi har en sandlåda därför kan du inte skada oss.

Så klart vet jag det. Det jag ville komma fram till var att istället att fokusera på det grundläggande skyddet så utvecklade Avast istället ett skräp UI. Det Avast skulle ha fokuserat på kommer minst 1 år för sent. Vilket i sin tur har medfört till att Avast har halkat efter. Får se om Avast kan rädda sig själva.

Det man betalar för är inte för de extra funktioner man får utan det är för att man vill stödja ett visst företag som även dem måste överleva.

Istället att klanka ner på folk om dess kompetens så kan man istället hjälpa till. Dem personerna har kanske en kunskap som du saknar. Eller ser uppgiften på ett annat synsätt. Det är det folk har så svårt med inom olika jobbsammanhang som du så fint tar upp i en annat inlägg.

fast är han då normalanvändaren som inte klickar på vad som helst och inte är lättlurad och redan köpt avast funkar då inte detta utan ska han behöva spendera mer pengar ?

vilken brandvägg/AV skulle du rekommendera finns det gratis alternativ som är acceptabla ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

fast är han då normalanvändaren som inte klickar på vad som helst och inte är lättlurad och redan köpt avast funkar då inte detta utan ska han behöva spendera mer pengar ?

vilken brandvägg/AV skulle du rekommendera finns det gratis alternativ som är acceptabla ?

Varför inte fråga mig istället? Lite arrogant om det nu är mig du pratar om, men jag ska svara ändå: Naturligtvis klickar jag inte "på vad som helst", däremot så händer väl det att man halkar in på nån skum sida nån gång..

EDIT/ADD: Avast funkade faktiskt jäkligt bra de 5+ åren som jag använde det, hade fortsatt om det inte hade krånglat på nya datorn.

Visa signatur

Strip the flesh! Salt the wound! *Manical laughter*

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

Enklaste programmet jag har testat är ESET. Alla andra idag kommer med allt för krångliga menysystem.

Enklaste fria AV är Bitdefender eftersom den använder enbart den prisbelönta motorn utan allt annat onödigt skit som Bitdefender har lagt in i sin betal variant.

Fri FW som är bra blir svårt. Däremot den som är enklast som många är vana vid är Windows egna.

Bitdefender free + Windows FW kommer man långt med. Sedan får man som vanligt helt enkelt testa sig fram.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

OT: När vi som nu är 40 knåpade ihop egna maskiner så var ni inte födda. Skulle tro att vi har ett skapligt kunskapsförsprång före dig t.ex.
OnT: Jag har kört ett antal olika AV de senaste decennierna. De sista åren mest ESET. Fördelen med Eset är att man kan justera i princip allt och det är snyggt. Den har en jämn prestanda. Många AV som topptestar i prestanda har ett grafiskt interface/funktioner som driver en till vansinne och kan få de mest märkliga saker att hända i ens maskin (läs Bitdefender...grrr...)

Hur vet du det? Dessutom har jag aldrig direkt påstått att jag var någon datorexpert. Jag är absolut ingen expert, speciellt inte när det gäller mer åt hårdvaruhållet..

(Är det jag som e trött eller e vissa här jäkligt odrägliga?)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MasterZeroFlash:

Varför inte fråga mig istället? Lite arrogant om det nu är mig du pratar om, men jag ska svara ändå: Naturligtvis klickar jag inte "på vad som helst", däremot så händer väl det att man halkar in på nån skum sida nån gång..

inget illa menat.. då ja läste om AV-tester för 2-3 år sen så var Avast en av dom bättre.. ville ha en annan åsikt
installera Adblocker & noscript i webbläsaren så slipper du massor av försök på skumma sidor.

installera en enkel ubuntu / linux surfa in på sidan som är skum, varit med om några gånger som den säger att program.exe inte kan starta eller undrar om ja kan välja program att starta filen med som laddas ner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har kört samma "setup" i flera år, vilket är:
1. Microsoft Security Essentials/Defender - Liveskydd.
2. Anti-Malware (malwarebytes.com) - Kör jag en gång i månaden.

Inget som påverkar datorprestandan och ger bra skydd mot allting. (och dessutom behöver du inte betala en krona!)

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus TUF Z690 Plus - CPU: Core i7 12600k - Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

Har kört samma "setup" i flera år, vilket är:
1. Microsoft Security Essentials/Defender - Liveskydd.
2. Anti-Malware (malwarebytes.com) - Kör jag en gång i månaden.

Inget som påverkar datorprestandan och ger bra skydd mot allting. (och dessutom behöver du inte betala en krona!)

Håller helt med dig, kör samma själv.

AV och FW mjukvara för privatperson är nog bland det mest bortkastade pengarna enligt min uppfattning.
MS egna lösningar + sunt förnuft fungerar hur bra som helst och så slipper man en massa resursslösande på falsk säkerhet.

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att tillägga att fria antivirus sällan har bra skydd (eller inget skydd alls) mot trojaner. vilket måste vara det absolut vanligaste folks datorer drabbas av.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

inget illa menat.. då ja läste om AV-tester för 2-3 år sen så var Avast en av dom bättre.. ville ha en annan åsikt
installera Adblocker & noscript i webbläsaren så slipper du massor av försök på skumma sidor.

installera en enkel ubuntu / linux surfa in på sidan som är skum, varit med om några gånger som den säger att program.exe inte kan starta eller undrar om ja kan välja program att starta filen med som laddas ner.

Ja, Adblocker e ju i princip ett måste nuförtiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, skulle ni säga att enbart brandväggen i routern duger eller bör man kör nån mjukvaru firewall ovanpå? (win7)

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Hur vet du det? Dessutom har jag aldrig direkt påstått att jag var någon datorexpert. Jag är absolut ingen expert, speciellt inte när det gäller mer åt hårdvaruhållet..

(Är det jag som e trött eller e vissa här jäkligt odrägliga?)

Vissa börjar nog bli lite gamla o gnälliga kanske *host*

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Säkerts besvarats ganska bra i tråden, men själv så har jag kört på enbart Windows Defender sen vi studenter fick tillgång till Windows 8 (vilket var tidigare än det offieciella releasen). Kompletterar enbart med Malwarebytes som jag söker med ibland.

Fungerar bra, inte fått något skit vad jag vet (dvs inga mail hackade, spel eller kontokort, ingen onormal internetanvändning då jag ofta har koll på hur mycket datorn använder från task manager)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

Lånar tråden lite, skulle ni säga att enbart brandväggen i routern duger eller bör man kör nån mjukvaru firewall ovanpå? (win7)

Är brandväggen i routern rätt inställd så räcker det med windows egna.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av muli:

Ganska intressant och se hur olika alla kör Som de flesta skriver rekommenderar jag Sunt förnuft. Haft min dator i 2 år atm och den är lika snabb som dag ett. Hur har man lyckats med detta? Jo inte gått in på random sidor etc. Sen kör jag diskfragmenteringar typ vecka efter vecka, Ccleaner som egentligen inte behövs så länge man inte får ont om utrymme men är bra att ha. Sen kör jag mina favorit program på månadsbas eller egentligen så mycket jag orkar. Spybot & malwarebyte. Stängt av windowsdefender:) Fungerar skit bra detta. Massor av kompisar som upplevt sina datorer som långsamma har jag "speedat upp" med dessa knep. Dem är guld värda

Har du inget aktivt skydd så är du med 99% säkerhet redan infekterad... Ignorance is bliss, antar jag.

Skrivet av ArKAN:

Kan vara bra att tillägga att fria antivirus sällan har bra skydd (eller inget skydd alls) mot trojaner. vilket måste vara det absolut vanligaste folks datorer drabbas av.

Källa på det, då gratisprogrammen brukar hamna i topp på rankinglistorna.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Vad tror ni om Aviras gratisversion?

http://www.avira.com/en/avira-free-antivirus

Visa signatur

Permalänk

så länge du är normalbegåvad och lite street smart så spelar det nog inte någon roll om du använder avira avg eller avast.

ska du gå lite längre gör en mindre partition på hårddisken på 20GB sen installerar du ubuntu/linux. då kan du surfa på alla möjliga märkliga sidor risken att du får nåt virus är minimalt liten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv använder jag från listan som nämndes ovan, 360 internet security. Bra gratis program (lite för bra när den får för sig att mina egna filer är trojaner liksom andra körbara spelfiler som är köpta)

Den har fått bra betyg. Det var det som gjorde att jag började pröva den.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk

Jag har sen två dagar börjat testa Kaspersky Internet Security, och om det funkar lika bra om 28 dagar när licensen går ut, så vete fan om jag nog inte ska ta å punga ut med 600 spänn för en licens på ett år..

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefanp67:

Defender tror jag ger ett ok grundskydd men vill man höja något/några snäpp får man nog betala. Själv kör jag också Avast fast Pro versionen sen jag fick ett erbjudande om 1 år för 143kr. Kan tillägga att jag kör 8.1 x64 och har inga problem med Avast.

McAfee är nog helt ok, kanske tom en av dom bästa men kostar tyvärr skjortan :D.

Det är varken dyrt eller bra. En gång i tiden (runt millennieskiftet) var de bra, men sedan dess har det gått utför.

McAfee Internet Security 2012
Billigt McAfee bättre än sitt rykte

+ Många funktioner. Bra pris.
- Knappt godkänt virusskydd. Något rörigt.

Stort test: 11 säkerhetspaket testas - bara 4 klarar kraven!

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

så länge du är normalbegåvad och lite street smart så spelar det nog inte någon roll om du använder avira avg eller avast.

ska du gå lite längre gör en mindre partition på hårddisken på 20GB sen installerar du ubuntu/linux. då kan du surfa på alla möjliga märkliga sidor risken att du får nåt virus är minimalt liten.

bara för att man kör linux är man inte helt 100% säker eäven linux datorer kan sprida virus men är sällan själva drabbade av dss effekter.

så även om du surfar din porr i linux kan du fortfarande få ner nått utan din vetskap å sen när du startar windows så vips har du en infekterad windows installation på din dator.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag har sen två dagar börjat testa Kaspersky Internet Security, och om det funkar lika bra om 28 dagar när licensen går ut, så vete fan om jag nog inte ska ta å punga ut med 600 spänn för en licens på ett år..

Om man inte använder alla extrafunktioner man får med betalvarianterna så ser jag ingen poäng med att betala för det... Vad är det som funkar så himla bra att du skulle betala 600kr för det?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Om man inte använder alla extrafunktioner man får med betalvarianterna så ser jag ingen poäng med att betala för det... Vad är det som funkar så himla bra att du skulle betala 600kr för det?

Om Kaspersky har en gratisversion att tillgå så får du gärna visa mig den. Jag är in i h-e trött på det här med antivirusprogram nu, om "K" fortsätter att vara lika bra som det är nu, då betalar jag 600kr för ett år. Ursäkta om jag låter otrevlig, men det är 4 på morgonen och jag är jävligt trött på att hela grejen med antivirusprogram verkar ha samma stabilitet och moral som maffians "protection"... Sen är det ju vissa som uppenbarligen inte har en susning om vad de snackar om heller, när de på fullt allvar tror att Windows Defender skulle räcka...eller så ljuger de när de säger att de gör skumma saker med datorn. Bleh.
//End rant

PS. En bra brandvägg känns ju som en hyfsad anledning. 600kr är dyrt, ja. Men när alla rekommenderar olika program (och vissa dessutom rekommenderar inget program alls), så har man ju inte lust att testa mer, jag orkar inte leta mer. Kaspersky har fått väldigt bra betyg, har bra funktioner, en brandvägg som går att konfigurera väldigt mycket, påverkar inte prestandan alls. 600 spänn (återigen) dyrt, men "so be it".

(Tål väl att sägas också att detta absolut inte är personligt menat mot dig bara för att det är din kommentar som jag gör en "reply" till, men det antar jag att du redan hajar).

Fan vad jag upprepar mig, nog dags att gå å lägga sig O.o

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Det är varken dyrt eller bra. En gång i tiden (runt millennieskiftet) var de bra, men sedan dess har det gått utför.

McAfee Internet Security 2012
Billigt McAfee bättre än sitt rykte

+ Många funktioner. Bra pris.
- Knappt godkänt virusskydd. Något rörigt.

Stort test: 11 säkerhetspaket testas - bara 4 klarar kraven!

*Facepalm* Testet e från 2012...

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions

Om Kaspersky har en gratisversion att tillgå så får du gärna visa mig den. Jag är in i h-e trött på det här med antivirusprogram nu, om "K" fortsätter att vara lika bra som det är nu, då betalar jag 600kr för ett år. Ursäkta om jag låter otrevlig, men det är 4 på morgonen och jag är jävligt trött på att hela grejen med antivirusprogram verkar ha samma stabilitet och moral som maffians "protection"... Sen är det ju vissa som uppenbarligen inte har en susning om vad de snackar om heller, när de på fullt allvar tror att Windows Defender skulle räcka...eller så ljuger de när de säger att de gör skumma saker med datorn. Bleh.
//End rant

PS. En bra brandvägg känns ju som en hyfsad anledning. 600kr är dyrt, ja. Men när alla rekommenderar olika program (och vissa dessutom rekommenderar inget program alls), så har man ju inte lust att testa mer, jag orkar inte leta mer. Kaspersky har fått väldigt bra betyg, har bra funktioner, en brandvägg som går att konfigurera väldigt mycket, påverkar inte prestandan alls. 600 spänn (återigen) dyrt, men "so be it".

(Tål väl att sägas också att detta absolut inte är personligt menat mot dig bara för att det är din kommentar som jag gör en "reply" till, men det antar jag att du redan hajar).

Fan vad jag upprepar mig, nog dags att gå å lägga sig O.o

Brandväggen ZoneAlarm är helt gratis och går också att konfigurera... Gratisalternativ som Avast, t.ex., ger också bra skydd...

Vad är del för fel på deras stabilitet och moral?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Det är klart värt det, kört Kaspersky i ett antal år nu och är inte besviken och de ligger i topp på alla tester sedan flera år tillbaka.

*Facepalm* Testet e från 2012...

So?! Läste du första raden jag skrev? Sen kan du kolla vilket test du vill fån vilket år du vill och du finner samma sak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beställ Kaspersky från Amazon.co.uk. Man får 5 licenser för ca 25 pund istället för de hutlösa priser de tar någon annanstans.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Det är klart värt det, kört Kaspersky i ett antal år nu och är inte besviken och de ligger i topp på alla tester sedan flera år tillbaka.

So?! Läste du första raden jag skrev? Sen kan du kolla vilket test du vill fån vilket år du vill och du finner samma sak.

http://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-8/oc...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Var ser du McAfee där? Är ju inte ens med på listan

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Var ser du McAfee där? Är ju inte ens med på listan

jo den e med fast den heter "Internet Security 2015" och bilden säger intel Security

tog ett bra tag innan ja såg den lilla M:et
http://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-8/oc...

Visa signatur