Hur säkert är PayPal?

Permalänk

Hur säkert är PayPal?

Hej allihopa!

Har jag lagt denna tråd på fel ställe så får gärna en moderator flytta tråden.

Jag la ut en annons på swec ang. köp av CPU och moderkort.

Fick svar från en kille i neråt i Sverige som har ett ASUS Maximus VII Formula och en i7-4790K.
Detta vill han ha 2500 kr för och betalningen ska ske genom PayPal.

Är det säkert för mig som köpare? Är det ett normalt pris på dessa saker begagnade? Kvitto och garanti finns kvar säger han.

Kan tillägga att han ej har någon hemtelefon utan ringer bara med skype. Han vill heller inte att nån av mina vänner hämtar sakerna då han ej kommer att känna sig trygg som han skrev. Han är ej heller medlem på Sweclockers, utan han brukar kolla annonserna och sälja saker enligt honom.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Medlem

Kändes lite lätt osäkert med den säljaren, ringer bara skype (har han inget mobilnr?), man får inte hämta sakerna, betala i förskott? mm
mja kändes inte lovande

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig köpa av honom, luktar skumt. Att han inte är medlem gör det bara ännu värre.

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45CPU:4670K RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: ASUS R9 280X Crossfire PSU: AX850 HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm HDD2: WD Caviar Blue 500gb SSD: Samsung 840 basic 120GB
Tangentbord: Qpad MX 85 Cherry red

Permalänk
Medlem

Skulle ställa mig lite tveksam till det hela faktiskt enda sättet du kan betala han är på en "personlig överföring" på paypal tror inte buyer protection är giltigt utanför ebay/paypal be han skicka det på postförskott bättre det än att du skall bli lurad.

Jag skulle nog ha avstått antingen sätter han ut annonsen på blocket och ni kan utnyttja deras garantier jag skulle inte skicka 250okr till en person jag inte känner utan någon form av säkerhet.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag avstått. Det luktar bedrägeriförsök (även in det inte behöver vara det).

Erik

Permalänk
Medlem

PayPal brukar väl anses rätt schysst Men övriga faktorer i ditt inlägg angående säljaren hade fått mig att helt tvärsäkert avstå.

Permalänk
Rekordmedlem

Paypal som system är lika säkert som andra betallösningar, men det säger ju inget om personen som du handlar med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa från denna individ. Att sköta affären öga mot öga är väl det absolut säkraste man kan göra för båda parter – han får pengarna i handen och köparen får varan i handen och kan inspektera att det är rätt – så att han vägrar att göra det skickar varningssignaler direkt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasRutten:

Är det säkert för mig som köpare?

Du kanske redan känner till det här men om du nu ska genomföra köpet (jag skulle ha avstått) så väljer man i regel varor (merchandise) och inte gåva (gift) när du ska skicka pengarna om inte mottagaren är någon du litar på. Blir massa huvudvärk med chargeback claims annars, väljer du varor omfattas du i alla fall av paypal buyer protection.

https://www.paypal.com/webapps/mpp/paypal-safety-and-security

Permalänk
Avstängd

Använd Swish istället. Vill han inte det så struntar du i köpet.

Permalänk
Hjälpsam

Som de andra säger, PayPal är ett tryggt alternativ i sig. MEN säljaren är det inte.

Rekommenderar att dy avstår denna.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Paypal är klart bättre för köparen än för säljaren men har nackdelen att det är mindre uppenbart i en polisutredning än ett bankkonto (och man måste typ lägga upp allt för polisen på silverfat för att de ens ska fundera på att titta på det) då det är rätt lätt för köparen att få pengarna tillbaka.
Med det sagt så verkar ändå hela affären lite skum..

Permalänk
Avstängd

Nu har jag ett konto, hihi.

Anledningen till att jag vill använda PayPal är för skippa problem, hur man kan bedra någon när personen återfår pengar vet jag inte, det skadar enbart mig om jag får PayPal efter mig.

Klart man vill ha lite säkerthet och blocket, bank, swish erbjuder inte detta. Vem som helst kan göra polisanmälan men återfår man pengar genom det? Nej, samt polisen lägger ner det ganska snabbt. PayPal är det absolut säkrarste alternativ för second hand på internet, och givetvis väljer man att köpa en vara och inte skicka som en donation.

Varför ska man outta sig själv med bankuppgifter, personliga uppgifter när det finns PayPal. I dagens samhälle där folk blir rånade för man lägger upp annonser på blocket så är det en självklarhet att använda PayPal.

Vem vill få besök av köparens vänner? Nej tack. I så fall får du väl komma själv.

Permalänk
Skrivet av BasRutten:

Han vill heller inte att nån av mina vänner hämtar sakerna

Detta luktar skumt som tusan, hade avstått från affären.

Paypal är ett säkert betalningsmedel dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolletc:

Nu har jag ett konto, hihi.

Anledningen till att jag vill använda PayPal är för skippa problem, hur man kan bedra någon när personen återfår pengar vet jag inte, det skadar enbart mig om jag får PayPal efter mig.

Klart man vill ha lite säkerthet och blocket, bank, swish erbjuder inte detta. Vem som helst kan göra polisanmälan men återfår man pengar genom det? Nej, samt polisen lägger ner det ganska snabbt. PayPal är det absolut säkrarste alternativ för second hand på internet, och givetvis väljer man att köpa en vara och inte skicka som en donation.

Varför ska man outta sig själv med bankuppgifter, personliga uppgifter när det finns PayPal. I dagens samhälle där folk blir rånade för man lägger upp annonser på blocket så är det en självklarhet att använda PayPal.

Vem vill få besök av köparens vänner? Nej tack. I så fall får du väl komma själv.

Om du nu är säljaren som det diskuteras om i tråden så tror jag även du förstår att ett visst mått av information fodras i dagens samhälle. Folk blir blåsta till höger och vänster och utifrån vad som skrevs i första inlägget hade iaf jag aldrig handlat av dig!
Om han ville skicka en polare är det väl bara att bestämma en allmän plats att träffas på? Du behöver ju inte bjuda in dom på fika!?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jolletc:

Varför ska man outta sig själv med bankuppgifter, personliga uppgifter när det finns PayPal. I dagens samhälle där folk blir rånade för man lägger upp annonser på blocket så är det en självklarhet att använda PayPal.

Paypal tar betalt, det är väl en anledning till att det inte alltid passar, jag vill helst se varan innan jag betalar, när jag vet att varan är ok så spelar det liten roll för mig hur betalningen går till men slipper jag betala extra avgifter för betalningen så bli jag gladare än om jag ska betala en avgift.

Den här tråden har en lite felaktig rubrik för det handlar inte om att lita på Paypal för de kommer inte att stjäla pengar utan om förtroendet för säljaren och det påverkas inte av betalmetoden, en säljare som inte vill visa upp varan hade jag undvikit totalt oavsett om han vill ha betalt via Paypal, kontanter, direktöverföring via bank, postväxel eller Guldtackor, det spelar ingen roll i det fallet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av jolletc:

Vem vill få besök av köparens vänner? Nej tack. I så fall får du väl komma själv.

Nu var det inte tal om att några vänner skulle komma på besök, utan jag frågade om En vän kunde komma förbi. Ser inga problem med det då jag själv haft besök av vänner till köpare som hämtat upp saker.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Medlem

Begär att få använda en escrow-tjänst, Blocket har nån variant, annars typ escrow.com. Du betalar in köpesumman till en tredjepart, denne meddelar säljaren att pengarna finns, han skickar, du får grejerna och godkänner. När det är gjort släpper tredjeparten pengarna till säljaren. För detta tar de såklart en avgift men det gör ju Paypal med.

Vill han inte, avstå. Det finns fler fiskar i havet.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Paypal tar betalt, det är väl en anledning till att det inte alltid passar, jag vill helst se varan innan jag betalar, när jag vet att varan är ok så spelar det liten roll för mig hur betalningen går till men slipper jag betala extra avgifter för betalningen så bli jag gladare än om jag ska betala en avgift.

Den här tråden har en lite felaktig rubrik för det handlar inte om att lita på Paypal för de kommer inte att stjäla pengar utan om förtroendet för säljaren och det påverkas inte av betalmetoden, en säljare som inte vill visa upp varan hade jag undvikit totalt oavsett om han vill ha betalt via Paypal, kontanter, direktöverföring via bank, postväxel eller Guldtackor, det spelar ingen roll i det fallet.

Rubriken är fel ser jag nu. Det jag undrade är om det visar sig vara en bluff, är det krångligt/tar lång tid innan jag får tillbaka pengarna?

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Skulle man kunna få en kommentar av Admin/moderator varför denna "jolletc" har blivit avstängd på under en halvtimme?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skulle man kunna få en kommentar av Admin/moderator varför denna "jolletc" har blivit avstängd på under en halvtimme?

Vi kommenterar inte enskilda modereringsåtgärder publikt; det hade snabbt blivit ohållbart.

Generellt vanliga anledningar till att ett nyregistrerat konto direkt skulle stängas av är att det skrivit något ytterst olämpligt (personangrepp, ren spam, etc.), har opassande användarnamn så att de får komma med förslag om nytt användarnamn innan vi låser upp eller för att vi har starka indikationer på att det rör sig om en tidigare avstängd användare som återregistrerat sig. Anledningen till en sådan initial avstängning kan vara olika saker utifrån de regler forumet har, vilka inkluderar exempelvis spam, personangrepp, misstänkta bedrägerier, etc.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av phz:

Vi kommenterar inte enskilda modereringsåtgärder publikt; det hade snabbt blivit ohållbart.

Generellt vanliga anledningar till att ett nyregistrerat konto direkt skulle stängas av är att det skrivit något ytterst olämpligt (personangrepp, ren spam, etc.), har opassande användarnamn så att de får komma med förslag om nytt användarnamn innan vi låser upp eller för att vi har starka indikationer på att det rör sig om en tidigare avstängd användare som återregistrerat sig. Anledningen till en sådan initial avstängning kan vara olika saker utifrån de regler forumet har, vilka inkluderar exempelvis spam, personangrepp, misstänkta bedrägerier, etc.

Okej, då skall jag icke fråga igen. Har nu ett hum om hur det fungerar iaf. Tack.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Har det inte blivit vanligare med bedrägerier via paypal? Har hört talas om bedrägerier där köparen i sin tur lägger ut en likadan annons som din. Han får ett erbjudande som matchar det han skall betala dig men ber istället sin köpare att sätta in pengarna på ditt konto. Du får pengar på ditt konto och skickar glatt produkten till din köpare. Kruxet är att den andre köparen aldrig får någon vara och kan kräva tillbaka pengarna från dig. Då sitter du sedan utan vare sig pengar eller produkt. Hoppas det inte blev alltför rörigt nu

Permalänk
Medlem

Herregud. Låter exakt som samma person som kontaktade mig på min köpes annons för någon månad sedan.
Han var från Jönköping. Det hela slutade med att jag läste igenom allt på paypal sedan ringde jag dem till och med för att försäkra mig om att jag hade någon slags skydd från dem vid en eventuell bedrägeri. Dem sa att allt var lugnt.

Så jag skickade killen pengarna via Paypal. Sekunden efter sa han. "Ojj nu har mitt konto blivit låst". Du får begära tillbaka pengarna.
Vilket jag gjorde. Sedan svarade han inget mera. Jag skickade sedan ett par allvarliga hot. Inget jag är stolt över men ingen tar fan pengar från mig. Det hela slutade med att jag fick tillbaka pengarna efter 14 dagar. Han hade nämligen gått med på mitt Begär på Paypal.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Herregud. Låter exakt som samma person som kontaktade mig på min köpes annons för någon månad sedan.
Han var från Jönköping. Det hela slutade med att jag läste igenom allt på paypal sedan ringde jag dem till och med för att försäkra mig om att jag hade någon slags skydd från dem vid en eventuell bedrägeri. Dem sa att allt var lugnt.

Så jag skickade killen pengarna via Paypal. Sekunden efter sa han. "Ojj nu har mitt konto blivit låst". Du får begära tillbaka pengarna.
Vilket jag gjorde. Sedan svarade han inget mera. Jag skickade sedan ett par allvarliga hot. Inget jag är stolt över men ingen tar fan pengar från mig. Det hela slutade med att jag fick tillbaka pengarna efter 14 dagar. Han hade nämligen gått med på mitt Begär på Paypal.

Helvete, visste väl att det var för bra för att vara sant!

Samma sak hände mig nu i veckan...

Ligger back 5000kr men har betalat genom PayPal som tur är!

Han säger samma som du skriver NZT att han konto är låst men jag maila paypal och dom sa att så var inte fallet, han kan bara klicka på återköp och mina pengar kommer tillbaka till mig.

Ingen tar pengar från mig heller du gjorde helt rätt!

Jag fick hans namn när jag betalade genom Paypal och han ska bo i Jönköping enligt Hitta.se och Facebook.
Stackaren har t.o.m Badoo

Ska neråt i Sverige i veckan så jag funderar på att svänga förbi...

Edit* Mailar med han i skrivande stund.

Visa signatur

| i5 10600k @5,2Ghz | Asus ROG Strix Z490-G Gaming| Asus RTX 3070 ROG Strix OC | G.Skill 32GB RGB | M.2 OCZ RD400 512GB | Corsair AX 1200i | ASUS ROG Strix LC 240 RGB | Fractal Design C Mini TG | Corsair K70 MX-Red | Asus Swift PG278Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Herregud. Låter exakt som samma person som kontaktade mig på min köpes annons för någon månad sedan.
Han var från Jönköping. Det hela slutade med att jag läste igenom allt på paypal sedan ringde jag dem till och med för att försäkra mig om att jag hade någon slags skydd från dem vid en eventuell bedrägeri. Dem sa att allt var lugnt.

Så jag skickade killen pengarna via Paypal. Sekunden efter sa han. "Ojj nu har mitt konto blivit låst". Du får begära tillbaka pengarna.
Vilket jag gjorde. Sedan svarade han inget mera. Jag skickade sedan ett par allvarliga hot. Inget jag är stolt över men ingen tar fan pengar från mig. Det hela slutade med att jag fick tillbaka pengarna efter 14 dagar. Han hade nämligen gått med på mitt Begär på Paypal.

Det är ju bara han skickar varorna ändå, du ansvarar ju inte för hans paypal konto. Men han är väl en bedragare.

Permalänk
Medlem

Hade aldrig köpt av honom. Avstängd direkt och verkar allmänt skum och ej medlem.
Betala via paypal har jag inga problem med men återstår alltid problemet om personen bakom är seriös.
Därför köper jag bara saker här från folk med historik eller att vi kan mötas och på blocket gäller bara möten. Tradera köper jag med från folk med historik, men fått trasiga saker 2ggr. Ena fick jag pengarna tillbaka och andra anmälde jag och tror andra gjorde det med så han blev avstängd.
Roliga var att han som blev avstängd öppnade nytt konto i ngn annans namn. Man såg direkt på annonserna att det var han så anmälde kontona ett efter ett som de kom upp lol. Och tradera stängde ner dem när jag presenterade bevisen på typ identiska annonser. Så fick stängt ner 3st konton för honom sen jagade jag inte honom mer men iaf 3 personuppgifter mindre som han kan använda sig av i framtiden.
Har han stor släkt kanske han kan fortsätta ett tag till. Så onödigt med det handlade om några hundralappar, varför luras och hålla på för sådana småsummor och få sitt konto nedstängt?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync