Kinesiska hackare knäcker det kritiserade kopieringsskyddet Denuvo

Permalänk
Medlem

Sedan star-force tiden då jag köpte flertal spel som inte gick att spela utan crack så köper jag inte spel med drm längre.
Bland det värsta var ju när man kontaktade supporten flertalet gånger och de utlovade lösning, deras lösning var att lägga upp ett crack på deras hemsida tillsammans med patcharna . Cracket var från en känd release-grupp.
Blir inget köp om de har drm helt enkelt.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Hurra! De som betalar och gör "rätt" för sig belönas med krascher och prestandaproblem medans de som låter bli kan njuta av ett felfritt spe. Allt i sin ordning.

Öhm, eller just det.. "Det är jävla piraternas fel för om ala bara var snela skule vi inte behövva kopijerings skydd så de så!!"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag köper inte ett spel för mer än ~200kr utan att testa det först. På grund av drm'en har jag inte kunnat testa spelet, så jag har inte varit intresserad.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Då blir det konstigt väldigt snabbt då man binder sig till allt möjligt konstigt på all mjukvara och alla typer av tjänster. Hur kan de då ha EULA lite här och var när några av grejerna i just många avtal är olagliga om man inte skulle gå med på det eller skriva på. Tänker på saker som Google och Apple med deras spårningar osv.

Edit: Tänker mest på hur konstigt det lär bli då du inte ska kunna bli straffad för något du inte kan gå med på men ändå ska du klicka "OK" och samtidigt hur ska dem kunna göra saker mot dig som kräver ditt godtycke när du inte kan gå med på det?

Egentligen ska det ju vara så att tjänsten du har godkänt via EULA, om du bryter den, så har du inte längre någon rätt att använda den. Företaget kan stänga ute dig från tjänsten. Det är så det ska fungera. Men idag fungerar det ju inte riktigt så pga pengar...pengar...pengar...

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Om du bara visste hur många av dessa individer som inte har råd att köpa nya spel. Jag säger inte att det rättfärdigar det, men det är inte konstigt att folk piratkopierar.

Gör du inbrott hos grannen också för att du inte har råd? Eller tycker du att stöld digitalt och IRL inte är samma sak?

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Egentligen ska det ju vara så att tjänsten du har godkänt via EULA, om du bryter den, så har du inte längre någon rätt att använda den. Företaget kan stänga ute dig från tjänsten. Det är så det ska fungera. Men idag fungerar det ju inte riktigt så pga pengar...pengar...pengar...

Men en EULA kan inte tvinga en till något som man har laglig rätt att göra.

Här blir följande text intressant:

26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.

Alltså är det inget fel i att kringgå kopieringsskydd om det innebär att ett spel blir spelbart. Men som vanligt är folk dåligt insatta och tror att man via avtal kan förhandla bort lagstadgade rättigheter men så är det absolut aldrig någonsin.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Du förhåller dig alltså till frågan på samma sätt som ISIS gör till sin agenda...känns vettigt!

Goodwins lag har utvecklats märker jag...

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Vad gött
nu kan EA patcha bort det och vi som vill köpa spelet får en lika bra upplevelse som piraterna

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av backfeed:

Vet inte specifikt hur krascherna ter sig, men jag hör svordomar om det ett par gånger varje kväll.

i7 3770K, 290X, 16GB ram.

Men visst, det kan bero på annat än Denuvo.

Överklockning?
DAI är liksom BF4, väldigt känsligt för överklockning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Den lilla tidsfristen kan dock vara tillräcklig för att från utvecklarnas sida motivera införandet av kopieringsskydd, eftersom den stora merparten av försäljningen äger rum vid lanseringen. När det kommer till Lords of the Fallen och Fifa 15 har Denuvo lyckats desto bättre och hitintills hållit piraterna på behörigt avstånd i en respektive två månader.

Om detta nu är ursäkten... kan de då släppa dem med skyddet och sedan ta bort det 6 mån senare, så de som köpt spelet kan spela utan problem 6 mån senare (när alla beta test buggarna är fixade ändå)

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Om detta nu är ursäkten... kan de då släppa dem med skyddet och sedan ta bort det 6 mån senare, så de som köpt spelet kan spela utan problem 6 mån senare (när alla beta test buggarna är fixade ändå)

Sjukt bra idé. Då skulle bolagen troligtvis få se två säljpeaker. Första veckan av lanseringen och första veckan av DRM-fria lanseringen.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om detta nu är ursäkten... kan de då släppa dem med skyddet och sedan ta bort det 6 mån senare, så de som köpt spelet kan spela utan problem 6 mån senare (när alla beta test buggarna är fixade ändå)

Dessa buggar ska väl ändå vara fixade under betatiden? annars är det oerhört onödigt med en beta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Överklockning?
DAI är liksom BF4, väldigt känsligt för överklockning.

Vill rätta dig där. Det är inte så att det är känsligare än något annat för överklockning, det är snarare så att en mer krävande grafikmotor visar bristerna i ens egen överklockning. Dvs. den som har problem pga överklockning har helt enkelt inte en stabil sådan från första början.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

EA - inte direkt företaget som är kännt för att ta hand om sina kunder. Finns många exempel... Hellgate London där du förlorade hela din utrustning om du tog en break och slutade betala månadsavgiften exempelvis... EA lär ses som ett av de absolut sämsta företagen på marknaden för en gamer. De kanske tänker fritt, men de tänker jävligt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du får inga repor för att du kör skivan i CD/DVD läsare, var har du fått sådana dumheter ifrån?

Offtopic:
Skulle nog inte säga att det är vanligt men samlar man och vill ha dem i mint så är det en risk, även om i mitt fall det nog är större risk att jag tappar skivan.
Men hade en Music skiva i min bärbara för ett antal år sedan som jag inte tryckt till ordentligt gentemot fästet runt motorn, den satt lite snett. (liknade fästet i en PS2 slim)
Efter 4h konstant lyssnande var skivan riktigt repig. Ska tillägas att det var en bränd mix och inte en tryckt skiva. Men det var ett märke som var kända för att hålla bra.

Ontopic:
Ska bli intressant att följa.
Minna problem med dragon age, ser ut som radom buggar samt att jag vet att mitt grafikkort inte mår bra.
Känns som det lika gärna skulle kunna vara buggar med frostbyte.
Som tidigare nämnts så har jag inte sett någon ovanlig hög diskaktivitet.

Men om det skulle visa sig att de installerat ett rootkit skulle jag bli mer än sur. Har svårt att glömma starforce samt securerom. (minns inte vilken som körde rootkit av dem eller om det var båda)

Edit1:

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du får inga repor för att du kör skivan i CD/DVD läsare, var har du fått sådana dumheter ifrån?

Jasså, ta och titta om du hittar en cd/dvd skiva som är repfri. Om du har några?
Sen inte tal på långa laddningstider, oväsen etc...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Jasså, ta och titta om du hittar en cd/dvd skiva som är repfri. Om du har några?
Sen inte tal på långa laddningstider, oväsen etc...

Det är kanske något annat som har gjort att du fått repor....

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av elajt_1:

Vill rätta dig där. Det är inte så att det är känsligare än något annat för överklockning, det är snarare så att en mer krävande grafikmotor visar bristerna i ens egen överklockning. Dvs. den som har problem pga överklockning har helt enkelt inte en stabil sådan från första början.

Ja, det var det jag menade även om jag inte skrev det.
En stabil överklockning skall givetvis vara stabil oavsett man vad man använder grafikkortet till.

Förutom vissa spel ser man ju ofta samma fenomen när nya optimerade drivrtunier släpps, dessa gör att korten används mer till fullo, resultat blir att de med instabill överklock får en massa krasher, tyvärr skyller många detta på drivrutinerna i stället för att sänka sin överklockning.

Jag tycker att det är ganska irriterande med alla dessa trådar, där TS ber om hjälp mot installibitet, utan att gjort sig besväret att ens testa utan överklock.
Blev lite allmänt gnäll där mot slutet, men förhoppningsvis läser någon av dessa detta och bättrar sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Gör du inbrott hos grannen också för att du inte har råd? Eller tycker du att stöld digitalt och IRL inte är samma sak?

Fast det är inte samma sak.

Jag är själv inom IT och tycker att piratkopierande är helt okey i de flesta fall. Anledningen är att de inte erbjuder nog billiga eller enkla lösningar.

Och att stjäla något som finns i obegränsat lager, dvs digitalt, är inte samma sak som att stjäla något som finns begränsat, som man betalar för att köpa in, frakta, lagra osv.

Bara för jag laddar ner ett spel olagligt, betyder inte det att de har förlorat en köpare.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Det är något helt annat, men det jag svarade på löd "för slippa ha CD/DVD inne i DVD läsaren och få repor på skivan.".

Bara att köpe en, kostar inte mycket och denna duger gott. Reparationsmaskin CD/DVD

Klart som fan att det blir en massa bytandes eller har du en cd läsare per spel i din dator? Sen är ju en cd läsare inte perfekt utan har sina skavanker som förr eller senare kommer att repa skivan.

Har sätt såna där tidigare, skulle inte lita på dem för allt i världen, lämnar skumma märken och har en tendens att paja skivor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Gör du inbrott hos grannen också för att du inte har råd? Eller tycker du att stöld digitalt och IRL inte är samma sak?

Det är väldigt stor skillnad på inbrott och digital "stöld" - att likställa dem är ett tragikomiskt skämt - och kopiering är inte samma sak som stöld. Men den diskussionen hör till en annan tråd.

Nej, jag förespråkar inte piratkopiering. Ja, jag betalar alltid för allt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Överklockning?
DAI är liksom BF4, väldigt känsligt för överklockning.

Helt överklockningsfritt. Hon är en gamer men saknar hårdvaruintresset.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Sjukt bra idé. Då skulle bolagen troligtvis få se två säljpeaker. Första veckan av lanseringen och första veckan av DRM-fria lanseringen.

Man kanske kan får den uppfattningen genom att läsa på swec men jag tror att vi kraftigt överskattar antalet som bojkottar DRM. Jag tror att Lords helt enkelt är ett riktigt bugigt spel från början oavsett DRM eller inte. DAI har rullat på fint i det stora hela av vad jag förstått. Fifa har jag inte hört något om men det betyder väl att det fungerar bra.

Det är kul med hur många som kastar skit på DRM... tänk om de istället lagt energin på att motarbeta piratkopiering. Då hade kanske DRM försvunnit av sig själv.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Men en EULA kan inte tvinga en till något som man har laglig rätt att göra.

Här blir följande text intressant:

26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.

Alltså är det inget fel i att kringgå kopieringsskydd om det innebär att ett spel blir spelbart. Men som vanligt är folk dåligt insatta och tror att man via avtal kan förhandla bort lagstadgade rättigheter men så är det absolut aldrig någonsin.

Nja kolla på patent bara, klart det går, är lite drygt bara men det går att förhandla bort det mesta om du har pengar. Dock tvivlar jag att de kommer lyckas med EULA men man vet aldrig. =P

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av backfeed:

Helt överklockningsfritt. Hon är en gamer men saknar hårdvaruintresset.

Jag har själv tappat intresset för överklockning, tycker inte att det är värt besväret.
Nu sitter jag och väntar på att DAI skall patchas, jag är inte riktigt nöjd med dess nuvarande UI, vi får hoppas att detta även löser de problem med installibitet, som många har.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av TuHack:

Man kanske kan får den uppfattningen genom att läsa på swec men jag tror att vi kraftigt överskattar antalet som bojkottar DRM. Jag tror att Lords helt enkelt är ett riktigt bugigt spel från början oavsett DRM eller inte. DAI har rullat på fint i det stora hela av vad jag förstått. Fifa har jag inte hört något om men det betyder väl att det fungerar bra.

Det är kul med hur många som kastar skit på DRM... tänk om de istället lagt energin på att motarbeta piratkopiering. Då hade kanske DRM försvunnit av sig själv.

Ska vi motarbeta piratkopiering medans bolagen ska få flumma runt med lösningar som inte löser saker utan försämrar produkten för slutkund? Ska inte de ha något ansvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Nja kolla på patent bara, klart det går, är lite drygt bara men det går att förhandla bort det mesta om du har pengar. Dock tvivlar jag att de kommer lyckas med EULA men man vet aldrig. =P

Mjukvarupatent är gud ske pris inte giltiga i Sverige, så det är inte relevant i sammanhanget, men det är klart att om lobbyistsvinen köper tillräckligt mycket sprit och choklad till våra "kära" politiker så lär ju ovan nämnda paragraf ryka, men än sålänge har den som har köpt ett spel laga stöd när denne kringgår kopieringsskyddet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Det är min åsikt och jag tänker inte ändra den oavsett argument

Du tror på Gud med va?

OnT: Hoppas det här leder till att vi slipper denuvo i GTA V men det är
Väl optimistiskt att tro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimzi:

Dessa buggar ska väl ändå vara fixade under betatiden? annars är det oerhört onödigt med en beta.

Har du inte lärt dig att den stora betatiden börjar EFTER release? :/

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Du tror på Gud med va?

OnT: Hoppas det här leder till att vi slipper denuvo i GTA V men det är
Väl optimistiskt att tro...

GTA V lär väl få SecuROM som kopieringsskydd vilket inte är helt populärt heller bland betalande kunder...