Permalänk
Inaktiv

Vill du köra XPenology native finns en tråd modell större här om det: http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=6&sid=4aa6b97f...

Grattis till ett bra köp! Själv är jag ganska glad att de tog slut rätt fort. Var rätt sugen på att köpa en till nämligen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vill du köra XPenology native finns en tråd modell större här om det: http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=6&sid=4aa6b97f...

Grattis till ett bra köp! Själv är jag ganska glad att de tog slut rätt fort. Var rätt sugen på att köpa en till nämligen..

Du kommer inte undan då det nu går att lägga i kundvagnen som beställningsvara.
Jag hann inte heller köpa innan dom tog slut i lager men lade en order nu när det fungerade.
https://www.dustinhome.se/product/5010795910/proliant-microse...

Edit: Nu går det inte att lägga i kundvagnen längre tydligen.

Simma lugnt

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall Dustin kommer få in fler under helgen? Har inte direkt lust att betala 2000kr för HPn. (missade precis att köpa en tidigare idag tyvärr.)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av seal33:

Du kommer inte undan då det nu går att lägga i kundvagnen som beställningsvara.
Jag hann inte heller köpa innan dom tog slut i lager men lade en order nu när det fungerade.
https://www.dustinhome.se/product/5010795910/proliant-microse...

Simma lugnt

Nej, jag ser inget....

Skrivet av gårdemyr:

Någon som vet ifall Dustin kommer få in fler under helgen? Har inte direkt lust att betala 2000kr för HPn. (missade precis att köpa en tidigare idag tyvärr.)

Skickades från m.sweclockers.com

Se inlägget ovanför en minut innan ditt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nej, jag ser inget....

Se inlägget ovanför en minut innan ditt.

Tack för ditt inlägg men kan fortfarande inte lägga den i varukorgen tyvärr Men funkar det för er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gårdemyr:

Tack för ditt inlägg men kan fortfarande inte lägga den i varukorgen tyvärr Men funkar det för er?

Det gick tidigare, nu verkar det inte gå längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seal33:

Det gick tidigare, nu verkar det inte gå längre.

Får hålla utkik, kanske ändras igen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gårdemyr:

Får hålla utkik, kanske ändras igen

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, konstigare saker har hänt.
Som när jag tidigare idag uppdaterade den produktsidan efter att den var slut i lager och så att helt plötsligt fanns det 1, sen 2 och sen var det 7 i lager.
Så jag trodde jag hade all tid i världen att lägga en order, sen helt plötsligt var det slut igen och gick inte att beställa.
Sen nu på kvällen så var den plötsligt beställningsvara och det gick att lägga en order och betala, vilket jag gjorde.
Verkar vara lite svajigt på Dustin... :annoyed:

Den som lever får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seal33:

Jo, konstigare saker har hänt.
Som när jag tidigare idag uppdaterade den produktsidan efter att den var slut i lager och så att helt plötsligt fanns det 1, sen 2 och sen var det 7 i lager.
Så jag trodde jag hade all tid i världen att lägga en order, sen helt plötsligt var det slut igen och gick inte att beställa.
Sen nu på kvällen så var den plötsligt beställningsvara och det gick att lägga en order och betala, vilket jag gjorde.
Verkar vara lite svajigt på Dustin... :annoyed:

Den som lever får se.

Haha ja det hela låter lite märkligt. Men kul att du fick en Förhoppningsvis så blir det beställningsvara igen så jag också kan klicka hem en!

Permalänk
Skrivet av seal33:

Jo, konstigare saker har hänt.
Som när jag tidigare idag uppdaterade den produktsidan efter att den var slut i lager och så att helt plötsligt fanns det 1, sen 2 och sen var det 7 i lager.
Så jag trodde jag hade all tid i världen att lägga en order, sen helt plötsligt var det slut igen och gick inte att beställa.
Sen nu på kvällen så var den plötsligt beställningsvara och det gick att lägga en order och betala, vilket jag gjorde.
Verkar vara lite svajigt på Dustin... :annoyed:

Den som lever får se.

Lite så var det för mig med. Det fanns några kvar i saldot först då jag kollade. Klickade på köp och började en beställning. Internet på mobilen bråkade lite så det gick segt och innan jag skulle betala var saldot noll och alla var slutsålda.

Surade lite över att jag missade den och kollade på annat några minuter. Då jag skulle stänga dustin-fliken i webläsaren så testade jag uppdatera fliken vara för att. Plötsligt då fanns det en i saldot och jag knep den direkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vill du köra XPenology native finns en tråd modell större här om det: http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=6&sid=4aa6b97f...

Grattis till ett bra köp! Själv är jag ganska glad att de tog slut rätt fort. Var rätt sugen på att köpa en till nämligen..

Native som i ej virtualiserat? Jag är som sagt ny på det här med servrar

Bör man köra virtualisering istället? Jag kan som sagt inte komma på några fler användningsområden än just NAS...

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Native som i ej virtualiserat? Jag är som sagt ny på det här med servrar

Bör man köra virtualisering istället? Jag kan som sagt inte komma på några fler användningsområden än just NAS...

Du behöver inte virtualisera om du inte har något behov av det. Om du ska använda den som en NAS så kan du exempelvis köra FreeNAS, XPenology eller valfri linux-dist med samba, beroende på vilka funktioner du söker.

All lycka!

EDIT:

Jag själv har kört det mesta på denna HP N54L. EXSI med 3-4 OS, Ubuntu med kvm. Just nu kör jag Ubuntu där jag kör filserver, ftp, crashplan och deluge.

Köpte en till nu denna rea som jag tänkt använda som ren NAS med antaligen Ubuntu som OS.

Lev&Må!

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

Finns som beställningsvara nu igen på Dustin. (990kr). https://www.dustinhome.se/product/5010795910/proliant-microse...

Klickade precis hem en

Edit: Nu är det bara dags att köpa nya diskar och sätta sig in i hur man enklast/bäst använder servern. (Ska användas som NAS hade jag tänkt)

Permalänk
Skrivet av gårdemyr:

Finns som beställningsvara nu igen på Dustin. (990kr). https://www.dustinhome.se/product/5010795910/proliant-microse...

Klickade precis hem en

Edit: Nu är det bara dags att köpa nya diskar och sätta sig in i hur man enklast/bäst använder servern. (Ska användas som NAS hade jag tänkt)

Grattis till ett riktigt kul/bra köp!

Min N54L jag har sedan en tid är absolut bland mina bästa tekniska investeringar. Så pass bra att jag var tvungen att köpa en till sin kopia av min nuvarande och ställa på annan ort.

Kan tipsa om att installera Xpenology som är Synologys erkänt bra NAS-operativsystem. Du får då kraften av servern istället för en vanlig NAS, men behåller användarvänligheten. Mycket behändigt!

Jag testade nas4free först men var inte helt nöjd, fick dessutom lägre överföringshastigheter än med xpenology så för mig var valet lätt.

Det finns en utmärkt tråd om xpenology här på forumet, samt http://xpenology.nl som resurs för filerna och instruktioner du behöver om du vill testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Grattis till ett riktigt kul/bra köp!

Min N54L jag har sedan en tid är absolut bland mina bästa tekniska investeringar. Så pass bra att jag var tvungen att köpa en till sin kopia av min nuvarande och ställa på annan ort.

Kan tipsa om att installera Xpenology som är Synologys erkänt bra NAS-operativsystem. Du får då kraften av servern istället för en vanlig NAS, men behåller användarvänligheten. Mycket behändigt!

Jag testade nas4free först men var inte helt nöjd, fick dessutom lägre överföringshastigheter än med xpenology så för mig var valet lätt.

Det finns en utmärkt tråd om xpenology här på forumet, samt http://xpenology.nl som resurs för filerna och instruktioner du behöver om du vill testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack Tror jag kommer bli mer än nöjd med mitt köp!

Ja jag har läst lite om Xpenology, kör just nu en Synology NAS så att fortsätta med samma operativsystem hade inte varit helt fel. Ska ta och läsa tråden om Xpenelogy både härifrån och från holländska sidan

Permalänk
Medlem

Kan glatt meddela till er som nyss blackfriday:at till er en enhet, att följande RAM verkar hittas och fungerar bra än så länge:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1180122

Permalänk

Skaffade en sådan här liten skönhet under Black Friday.
Jag har tänkt köra Windows server 2012, inga konstigheter.
Min fråga är om det kommer innebära några problem om jag flyttar över mina lagringsdiskar (mer eller mindre fulla) från min stationära datorn direkt in i microservern. Kommer datan att gå förlorad etc? Skulle uppskatta om jag kan ha burken avstängd och komma åt alla filer från servern i framtiden istället.
Tacksam för svar

Permalänk
Skrivet av BennyBöna:

Skaffade en sådan här liten skönhet under Black Friday.
Jag har tänkt köra Windows server 2012, inga konstigheter.
Min fråga är om det kommer innebära några problem om jag flyttar över mina lagringsdiskar (mer eller mindre fulla) från min stationära datorn direkt in i microservern. Kommer datan att gå förlorad etc? Skulle uppskatta om jag kan ha burken avstängd och komma åt alla filer från servern i framtiden istället.
Tacksam för svar

Kolla i tråden; det ÄR problem med 2012, men så tusan heller om jag kommer ihåg exakt vad.
Angående din fråga: ja, om det är normala NTFS-diskar utan kryptering. Men själv skulle jag ALDRIG göra en sån manöver utan backup.

Permalänk
Skrivet av peterhjalmarsson:

Kolla i tråden; det ÄR problem med 2012, men så tusan heller om jag kommer ihåg exakt vad.
Angående din fråga: ja, om det är normala NTFS-diskar utan kryptering. Men själv skulle jag ALDRIG göra en sån manöver utan backup.

Rättades inte problemen med WS2012 med en firmwareuppdatering i N54L? Detta avser ett problem (om jag inte minns helt galet) att köra OS'et direkt på hårdvaran, inte via en hypervisor.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Delarium.:

Rättades inte problemen med WS2012 med en firmwareuppdatering i N54L? Detta avser ett problem (om jag inte minns helt galet) att köra OS'et direkt på hårdvaran, inte via en hypervisor.

Stämmer, fixades med ny uppdatering 15 november 2013: http://n40l.wikia.com/wiki/Bios

Permalänk
Medlem

Nu är servern uppe och snurrar med 8TB lagring och all data är överflyttad från förra NASen! Tog bara ca 20 timmar... Får mycket bra hastigheter iaf, runt 100-112 MB/s. Stor förbättring från min gamla DS211j. Jätte kap för 1000kr denna server!

En fråga som dök upp när jag var inne i bios, "Disk write cache" ska man ha det enabled? Eller sköts det av operativsystemet? Har installerat XPEnology.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Köpte en N54L under Black Friday när Dustin hade kampanj på servern.

Fick detta mail idag av Dustin

"Hej,

Ni har beställt artikel 5010795910 HP ProLiant MicroServer G7 AMD N54L 4GB men den har dessvärre utgått och är inget vi kan få tag på längre.

Vi ber givetvis om ursäkt för detta och er order är nu makulerad samt återbetalad om ni hade en betalning på ordern."

Hyfsat surt! Vad gör jag nu? Några alternativ till N54Len?

Permalänk
Skrivet av gårdemyr:

Köpte en N54L under Black Friday när Dustin hade kampanj på servern.

Fick detta mail idag av Dustin

"Hej,

Ni har beställt artikel 5010795910 HP ProLiant MicroServer G7 AMD N54L 4GB men den har dessvärre utgått och är inget vi kan få tag på längre.

Vi ber givetvis om ursäkt för detta och er order är nu makulerad samt återbetalad om ni hade en betalning på ordern."

Hyfsat surt! Vad gör jag nu? Några alternativ till N54Len?

Riktigt riktigt trist! Du kan ju kolla om det ligger några ute på blocket eller här i marknaden. Kika även efter N36L och N40L som är likadana fast med lite klenare specifikationer än N54L. Fast ska man bara köra dem som NAS så tror jag det kommer duga gott.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Riktigt riktigt trist! Du kan ju kolla om det ligger några ute på blocket eller här i marknaden. Kika även efter N36L och N40L som är likadana fast med lite klenare specifikationer än N54L. Fast ska man bara köra dem som NAS så tror jag det kommer duga gott.

Känns riktigt tråkigt faktiskt. Men tack för tipset marmeladov!

Edit: Hittade denna annonsen här på Sweclockers
http://www.sweclockers.com/annons/105238-hp-proliant-microser...
Gäller N36L med utökat minne till 8gb + 1 styck 4tb WD Red.

Skulle det kunna vara något? Hur skiljer sig N36L mot N54L i resterande hårdvara?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gårdemyr:

Köpte en N54L under Black Friday när Dustin hade kampanj på servern.

Fick detta mail idag av Dustin

"Hej,

Ni har beställt artikel 5010795910 HP ProLiant MicroServer G7 AMD N54L 4GB men den har dessvärre utgått och är inget vi kan få tag på längre.

Vi ber givetvis om ursäkt för detta och er order är nu makulerad samt återbetalad om ni hade en betalning på ordern."

Hyfsat surt! Vad gör jag nu? Några alternativ till N54Len?

Fick nyss samma svar jag också, riktigt tråkigt.
Blir väl att bygga ihop en egen så småningom.

Visa signatur

__________________
lll Chassi: Corsair 750D | Kylning: Corsair H100i | Cpu: i7-4770K @ 4,6GHz| Gpu: Asus GTX 780Ti | Ram: Corsair Vengeance Pro 16GB 2400MHz | Mobo: ASUS Maximus VI Extreme | PSU: Corsair AX860i | Skärm: Acer G24 | OS: Windows 8.1 Pro 64bit | SSD: Samsung 840 Pro 256GB RAID0 | HDD: WD Black 2TB | G19 | G500s lll

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyJoe:

Fick nyss samma svar jag också, riktigt tråkigt.
Blir väl att bygga ihop en egen så småningom.

Mm väldigt tråkigt!

Ja det kanske man skulle göra istället. Finns det någon bra tråd om server/NAS bygge?

Permalänk
Skrivet av gårdemyr:

Känns riktigt tråkigt faktiskt. Men tack för tipset marmeladov!

Edit: Hittade denna annonsen här på Sweclockers
http://www.sweclockers.com/annons/105238-hp-proliant-microser...
Gäller N36L med utökat minne till 8gb + 1 styck 4tb WD Red.

Skulle det kunna vara något? Hur skiljer sig N36L mot N54L i resterande hårdvara?

Jag har aldrig ägt en N36L eller N40L så kan inte riktigt uttala mig om skillnaderna är så märkbara mot N54L. Jag har för mig att det egentligen mest är mängden RAM och processor-hastigheten som skiljer, tror det i princip är likadana i övrigt. Men reserverar mig för fel.

Du kan kika på http://n40l.wikia.com/wiki/Base_Hardware och jämföra hårdvaran lite mer.
N46L = AMD Athlon II Neo N36L (1.3 Ghz)
N40L = AMD Turion II Neo N40L (1.5 Ghz)
N54L = AMD Turion II Neo N54L (2.2 Ghz)

Hittade denna på blocket med du kan kolla upp, en N40L för en tusenlapp - http://www.blocket.se/stockholm/Hp_proliant_n40l_microserver_...

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Jag har aldrig ägt en N36L eller N40L så kan inte riktigt uttala mig om skillnaderna är så märkbara mot N54L. Jag har för mig att det egentligen mest är mängden RAM och processor-hastigheten som skiljer, tror det i princip är likadana i övrigt. Men reserverar mig för fel.

Du kan kika på http://n40l.wikia.com/wiki/Base_Hardware och jämföra hårdvaran lite mer.
N46L = AMD Athlon II Neo N36L (1.3 Ghz)
N40L = AMD Turion II Neo N40L (1.5 Ghz)
N54L = AMD Turion II Neo N54L (2.2 Ghz)

Hittade denna på blocket med du kan kolla upp, en N40L för en tusenlapp - http://www.blocket.se/stockholm/Hp_proliant_n40l_microserver_...

Tack igen marmeladov!

Läste på lite om de olika servrarna (de nu nämner) och precis som du skriver skiljer det sig mellan dom i ramminne och processorhastighet.
Frågan är om 1.3Ghz räcker om man bara ska köra som ren NAS? (Tänker på N36L som säljs här på forumet).

Ska ta och kolla upp den, tack! Känns bara så trist att en begagnad server kostar mer än Dustins pris för en helt ny. Men ska ta och kolla upp den.
Har dock ingen brådska, har tänkt pula lite med ny NAS i början av nästa år

Permalänk
Skrivet av gårdemyr:

Tack igen marmeladov!

Läste på lite om de olika servrarna (de nu nämner) och precis som du skriver skiljer det sig mellan dom i ramminne och processorhastighet.
Frågan är om 1.3Ghz räcker om man bara ska köra som ren NAS? (Tänker på N36L som säljs här på forumet).

Ska ta och kolla upp den, tack! Känns bara så trist att en begagnad server kostar mer än Dustins pris för en helt ny. Men ska ta och kolla upp den.
Har dock ingen brådska, har tänkt pula lite med ny NAS i början av nästa år

Inga problem

Du kan ju alltid jämföra riktiga NAS från synology och jämföra dess processorer med n36l eller n40l samt läsa lite recensioner om dem/de Synology NASarna vad de har för presterande och kapacitet. Då kan du ju få en grov uppskattning om hur mycket kraften räcker till i n36 och n40. RAM är ju inte lika "viktigt", det kan du ju alltid uppgradera.

Om jag vore du så skulle jag avvakta till mellandagsrean kommer. Det kan dyka upp något om du har tur

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Det finns väl flera andra som har N54L i lager?