Permalänk
Medlem

Någon som har tips på energisnålt grafikkort till Microserver?

Funderar på att byta skärm och vill inte begränsa mig till enbart de skärmar som fortfarande har VGA-ingång men samtidigt inte ha något grafikkort som drar en massa eftersom jag har bytt till en pico-PSU.

En till fundering, slår ett extern grafikkort också av sig såsom det interna gör i en microserver? Tänker på inställningen man kan gör som gör att skärmen stänger av efter en stunds inaktivitiet, har märkt att den drar mindre ström då trots att man inte har skärm inkopplad (tips till er som inte ställt in det ännu).

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Någon som har tips på energisnålt grafikkort till Microserver?

Funderar på att byta skärm och vill inte begränsa mig till enbart de skärmar som fortfarande har VGA-ingång men samtidigt inte ha något grafikkort som drar en massa eftersom jag har bytt till en pico-PSU.

En till fundering, slår ett extern grafikkort också av sig såsom det interna gör i en microserver? Tänker på inställningen man kan gör som gör att skärmen stänger av efter en stunds inaktivitiet, har märkt att den drar mindre ström då trots att man inte har skärm inkopplad (tips till er som inte ställt in det ännu).

Är inte helt 100 på vad du menar, det finns ett gäng skärmar som har VGA-anslutning fortfarande. Dessa har oftast några eller alla av dessa också: DVI, Displayport eller HDMI (och olika storeleksvarianterna av dessa).
Om du stoppar i ett externt grafikkort så lär det dra lite extraström, även om du drar ut bildskärmskabeln från servern.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Har fått igång min N54L nu med openmediavault och 3x3TB WD RED.

Någon som använder det och vad för hastigheter får ni?
SMB gav runt 50MB/s, AFP runt 60MB/s, NFS har jag inte fått att fungera.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har nu tänkt utöka lagringen på min N36L (som jag köpte rätt nyligen), just nu sitter det i en 4tb WD Red.
Har tänkt köpa ytterligare 3 stycken. Tänkte höra är det bara plug&play eller behöver jag köpa några skruvar, sladdar
etc för det ska funka?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av gårdemyr:

Har nu tänkt utöka lagringen på min N36L (som jag köpte rätt nyligen), just nu sitter det i en 4tb WD Red.
Har tänkt köpa ytterligare 3 stycken. Tänkte höra är det bara plug&play eller behöver jag köpa några skruvar, sladdar
etc för det ska funka?

Gör om gör rätt ^^ och jag tror det är plug n play.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gårdemyr:

Har nu tänkt utöka lagringen på min N36L (som jag köpte rätt nyligen), just nu sitter det i en 4tb WD Red.
Har tänkt köpa ytterligare 3 stycken. Tänkte höra är det bara plug&play eller behöver jag köpa några skruvar, sladdar
etc för det ska funka?

Vet inte hur det är på N36L, men på N54L sitter det skruvar i dörren.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vet inte hur det är på N36L, men på N54L sitter det skruvar i dörren.

Dags att kolla synen för min del, självklart satt det massa skruvar i dörren. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gårdemyr:

Dags att kolla synen för min del, självklart satt det massa skruvar i dörren. Tack!

Missade dem själv, fick leta i lådorna efter skruvar när första disken skulle i

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Missade dem själv, fick leta i lådorna efter skruvar när första disken skulle i

Haha ok, skönt att det inte bara är jag

Permalänk
Medlem

När man köper denna står det att den är perfekt för det lilla företaget. Har länge funderat på vilken typ av företag som köper en sån här, och idag såg jag faktiskt en sådan när jag har var hos tandläkaren. Det var kul.

Permalänk
Skrivet av trexake:

När man köper denna står det att den är perfekt för det lilla företaget. Har länge funderat på vilken typ av företag som köper en sån här, och idag såg jag faktiskt en sådan när jag har var hos tandläkaren. Det var kul.

Det står ett par hos ett par mig närstående mindre konsultföretag också :-). Fungerar i största allmänhet alldeles utmärkt till file/print/web/litet ekonomisystem, vilket väl är vad de flesta småföretag kan tänkas köra på egna servrar, om man nu inte kör helt i molnet förstås, men det är svårt vad gäller filarkiv för många - molnlagring är fortfarande rätt dyrt med många användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kygen:

Köpte just ett hp remote access kort 615095-B21, som erbjuder ilo-liknande funktioner till n36l, n40l och n54l, för ~550:- med frakt från hp's egna sida. Det kostar egentligen 780:- men kupongkoden TACK30 ger 30% rabatt.

Fungerar fortfarande, beställde idag

Permalänk
Medlem

Jag har lite problem med att min n54l hänger sig frekvent.

Tidigare har jag kört esxi5.5 från USB-minne, haft några virtuella maskiner på den medföljande 250GB-disken och sedan haft vmdk-filer utspridda på en 1TB WD Green och två 2TB WD Green. Förutom att jag upplevde prestanda som rätt dålig, framförallt diskprestanda och att jag hade problem med att få usb-anslutna tillbehör att fungera över tiden (vilket är ett problem som ligger i esxi) så har allt fungerat klockrent. Pga prestandaproblemen och önskan om att få usb-tillbehören att fungera tillfredsställande så valde jag att slänga ut esxi och istället installera Windows Server 2012 R2 på 250GB-disken. I samma veva kastade jag ut den äldsta disken på 1TB och tryckte i en ny 3TB WD Red-disk istället. De bägge 2TB-diskarna fick sitta kvar.

I Windows skapade jag mha Storage Spaces en virtuell disk om drygt 3TB (3+2+2 i Parity-läge i diskpoolen och ReFS som filsystem).

Jag kör den som domänkontrollant och webbserver och har en skrivare kopplad till den, så rollerna AD. print server och IIS är installerade tillsammans.
Förutom det har jag TFS 2013 Express, SQL Express 2014 och uTorrent installerat samt CrashPlan för säkerhetskopiering till deras molntjänst.

Problemet jag har är att servern hänger sig ofta. Det känns som om det är knutet till lagringen då det ofta uppstår när jag startar utforskaren och går till min virtuella disk, men det räcker ibland med att jag ansluter via fjärrskrivbord och sedan loggar ut. I det senare fallet så står det att den väntar på "system event notification service" och där står den till jag tröttar och helt enkelt rycker strömmen. Efter att jag bootar upp den kan den snurra ett tag och fungera felfritt. Inga skumma händelser i loggboken som kan sprida ljus över problemet.
När utforskaren hänger sig kan det ibland hända att det lossnar efter 10-15 minuter så det verkar inte vara en totalhängning.
CrashPlan körs inte (stängt av tjänsten) då det rapporterats att CrashPlan kan få maskinen att uppföra sig illa då den inte hanterar strömsparfunktioner för nätverkskort i Windows, men annars har jag inte petat på den.

Har haft ful-BIOS installerad för att få tillgång till hotswap och full fräs på alla sata-portar, men gått tillbaka till senaste officiella HP-BIOS för att se om det hade med den att göra. Har AHCI-läge på diskarna, men annars tror jag att alla BIOS-inställningar är original.

Nästa steg är att köra maskinen helt utan Storage Spaces-diskarna och bara köra operativet för att se hur den uppför sig, och sedan är nästa steg att inte köra Auto på SATA-portarna utan styra dem till SATA-II/3Gbps.

Är det någon som varit med om något liknande eller har förslag på lösning så tages det tacksamt emot. Att gå tillbaka till esxi och virtualisera maskinen är ett alternativ jag gärna undviker då jag inte i nuläget har lagringsyta för det som ligger i diskpoolen...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Kan ju svara mig själv då jag tror att jag har hittat problemet... Jag ställde om BIOS från att köra AHCI på diskarna till IDE som en sista åtgärd och då fungerar det som det är tänkt (peppar, peppar). Har även låst portarna till 3Gbps, men med AHCI hade det ändå ingen effekt. Servern var instabil även om man inte hade diskarna med Storage Spaces monterade så det var inte knutet just till den funktionen heller.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Kör idag bara xpenology på min n54l men har funderinga på köpa till ett grafikkort och köra kodi på servern också. Men vet inte om de finns tillräcklig kraft för att göra det.
Tänkte först att man skulle köra esxi xpenology och openelec. Men vet sist ja försökte med EsXi så va de struligt när man inte har något raidkort.
Så min tanke va Windows 7 eller Windows server.
Vad tror ni skulle fungera bäst?
Vilket grafikkort passar och klarar av 1080p.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid

Absolut billigast för dig att köra Kodi är nog att dra igång en RaspBerry Pi 2.

Permalänk
Medlem

Har kört de innan på tven men den gillar inte när raspberryn är ansluten tar ca 2min och byta hdmi kanal då och ibland hänger sig tven typ. Min nas står vid tven så beställde ett radeon R5 230 idag.Får se hur bra de kommer funka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Eawo:

Har kört de innan på tven men den gillar inte när raspberryn är ansluten tar ca 2min och byta hdmi kanal då och ibland hänger sig tven typ. Min nas står vid tven så beställde ett radeon R5 230 idag.Får se hur bra de kommer funka

Vekar fungera fint, iaf enligt denna: http://n40l.wikia.com/wiki/Graphics_Cards

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Jag har två sådana här maskiner och de lirar på fint. Den ena har jag uppdaterat till ett custom BIOS (Någonting här: http://n40l.wikia.com/wiki/Bios). Jag har stoppat in en Icy dock duo (https://www.dustin.se/product/5010774772/cremax-icy-dock-duos...) också. Någonting jag märker nu är att processorn på den ena är betydligt varmare. Även fastän inte hårddiskarna i icy docken används är processorn betydligt varmare på den maskinen. Jag antar att det har med BIOS att göra.

Nu som har slängt in ett annat än HPs BIOS, upplever ni samma sak?

Permalänk

Kör också custom BIOS men har inte noterat någon höjning av temperaturen. Jag bytte iofs BIOS omgående så har inget direkt att jämföra med tyvärr. Detta låter intressant dock, hoppas vi får fler inputs.

Köpte min i februari 2014 och har snurrat på felfritt med xpenology sedan dess.

Har för övrigt exakt samma setup som dig då, har en likadan icydock i min med. Riktigt smidigt!
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Stoppa som sagt ett grafikkort i min och har kört windows server 2012 r2 nu i 159 dagar. De har funkat bra men lite småkrångligt. Använder den som filserver och kodi främst lite streaming.

Min gratis testperiod går ut i morgon och de blir nog inte å köpa då ja borde kunna ha något gratis os. Körde tidigare xpenology och var nöjd. Men med de så går de inte använda kodi.

Har en win 7 licens borde kunna få in win 10. Men vet inte hur de är med fil server delen i de.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Eawo:

Stoppa som sagt ett grafikkort i min och har kört windows server 2012 r2 nu i 159 dagar. De har funkat bra men lite småkrångligt. Använder den som filserver och kodi främst lite streaming.

Min gratis testperiod går ut i morgon och de blir nog inte å köpa då ja borde kunna ha något gratis os. Körde tidigare xpenology och var nöjd. Men med de så går de inte använda kodi.

Har en win 7 licens borde kunna få in win 10. Men vet inte hur de är med fil server delen i de.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är inte helt med på vad det är du undrar över?

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Vad finns de för bra OS med kodi stöd lättdrivet och nas funktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eawo:

Vad finns de för bra OS med kodi stöd lättdrivet och nas funktion

Kodibuntu?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Jag har klantat mig.

De två nycklarna till min N54L har försvunnit för mig. Letat som en dåre men hittar dem inte.
Det verkar mig veterligen vara samma nyckel till N46L, N40L och N54L.

Är det någon har ett tips på hur var jag kan köpa en. Vad jag kan se finns det inte som reservdel hos HP åt servern och hittar det inte heller på ebay, ali express eller liknande. Känner inte för att bryta upp låset med en skruvmejsel heller, varpå jag vänder mig hit.

§9 /moderator
Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marmeladov:

Jag har klantat mig.

De två nycklarna till min N54L har försvunnit för mig. Letat som en dåre men hittar dem inte.
Det verkar mig veterligen vara samma nyckel till N46L, N40L och N54L.

Är det någon som kanske har ett tips på hur var jag kan köpa en. Vad jag kan se finns det inte som reservdel hos HP åt servern och hittar det inte heller på ebay, ali express eller liknande. Känner inte för att bryta upp låset med en skruvmejsel heller, varpå jag vänder mig hit.

Jag ska se om jag har två nycklar när jag kommer hem. Jag tror det. Isf kan jag lägga en på posten.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av marmeladov:

De två nycklarna till min N54L har försvunnit för mig.

Iom att du har letat "överallt" - de sitter inte i en nyckelring på baksidan av chassit?

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Jag ska se om jag har två nycklar när jag kommer hem. Jag tror det. Isf kan jag lägga en på posten.

Stort tack! Har skickat dig ett PM.

Skrivet av hasenfrasen:

Iom att du har letat "överallt" - de sitter inte i en nyckelring på baksidan av chassit?

Haha, bra tips men det var det första stället jag kikade på. Jag vet att jag hade den ena nyckeln kvar där på sin original-plats, men den andra hade jag löst liggande intill servern. Nu är dock båda borta och jag fattar ingenting

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Är nycklarna verkligen likadana?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Är nycklarna verkligen likadana?

Det ska de vara enligt den info jag fått fram. Mest troligt är det dessutom samma nycklar till N36L, N40L och N54L. Det är ju väldigt enkla lås som man utan problem kan bryta upp med en vanlig skruvmejsel/pincett, men jag undviker det helst då man riskerar att skada låset eller dörren till servern.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM