Permalänk
Medlem

Jobbdator, skärmstorlek?

Vad rekommenderas för skärmstorlek för en jobbdator? 13" för litet? 17 för otympligt å tungt? 15?

Tar gärna emot tips, budget ca 7-11 000. Ips önskas, kanske även ssd å lite grafik. Kul om man kan spela. Så lätt som möjligt. Så bra kvalitet som möjligt.

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag Folio-serien från HP. Tror de är på 14".
Finns att konfa lite hur man vill.

Permalänk
Medlem

Det beror alldeles på användningsområde, skall du programmera kan en liten skärm räcka men om du t ex behöver tillgång till Bloomberg plus andra system där du kan övervaka marknadsinformation vill du ha så mycket skärmyta som möjligt. Jag gissar att du klarar dig med 15" men om den behöver vara så portabel som möjligt är väl 13" att föredra, speciellt om du skall bära den varje dag. Skärmens storlek beror ju på upplösning, och upplösning på användningsområde eller nåt.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk

60 tum 4k näh skoja bara själv kör jag 24 tum

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

Ska du släpa med dig den ofta och har tillgång till annan skärm på kontoret så ta en 13". Ska du jobba på den hela tiden men inte ha med den så ofta så är 17" att föredra. Satsa på så hög upplösning som möjligt oavsett.

Personligen tycker jag 15" fungerar att programmera på, men det blir lätt trångt.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Arbetsuppgiften är väldigt viktig att veta

En arbetsdator för mig skulle vara en 4k 32" med en 1440p-skärm i porträttläge bredvid, men vi är alla olika.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Analytics, Adwords, enklare hemsideuppdateringar, lite photoshop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

60 tum 4k näh skoja bara själv kör jag 24 tum

På en bärbar?

Forum > Datorer och system > Bärbara datorer > Bärbara datorer: Köpråd

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lövet:

Vad rekommenderas för skärmstorlek för en jobbdator? 13" för litet? 17 för otympligt å tungt? 15?

Tar gärna emot tips, budget ca 7-11 000. Ips önskas, kanske även ssd å lite grafik. Kul om man kan spela. Så lätt som möjligt. Så bra kvalitet som möjligt.

Som sagt beror på användningsområde. Men det som är gott med 15" är rejal storlek på tgb.
När du sitter på kontoret så anslut till en extern skärm, finns ingen som sitter mot laptop-skärm på kontor idag.
Tar du datorn med dig ofta så köp en som går att docka. Dell och HP är kungar på dockning.
Tänk även på att du måste ha Windows i Pro-version för att ansluta till domän.

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

På en bärbar?

Forum > Datorer och system > Bärbara datorer > Bärbara datorer: Köpråd

Lol oj trodde han menade ett mini itx system typ

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Skrivet av lövet:

Vad rekommenderas för skärmstorlek för en jobbdator? 13" för litet? 17 för otympligt å tungt? 15?

Tar gärna emot tips, budget ca 7-11 000. Ips önskas, kanske även ssd å lite grafik. Kul om man kan spela. Så lätt som möjligt. Så bra kvalitet som möjligt.

Om det inte handlar om stora Photoshop bilder så går vilken storlek som helst. Personligen favoriserar jag stora skärmar för det är lättare på ögonen sent in på timmarna

SSD är trevligt då de är snabba och tåliga, ger en systemet en snabb känsla utifall Windows + programmen är installerade på den.

Ska du ha grafik så poopa på integrerade HD lösningar och kolla med en som kommer med en AMD eller NVIDIA i systemet.

Permalänk
Medlem

Bilderna är oftast kring 800x800 el tex 980x120. Tack för alla råd hittills, fortsätt gärna