Permalänk
Medlem

Projektlogg "CUBIC 74.6"

Hej och välkommen till projekt ”CUBUC 74.6”

Det här kommer bli mitt första chassi jag bygger. Det började med att jag tänkte modda ett Antec 902, med det slutade med att jag plockade bort moderkortsplåten+bakstycket. Jag satt mig och började fila på lite idéer i sketchup men lyckades inte få till någon bra ram till moderkortsplåten. Sen av en slump så testade jag att ställa mobo-plåten under ett litet avlastningsbord och den passade perfekt till den ramen. Namnet CUBIC 74.6 fick jag från att det rymmer 74.6 dm3.

Tillbaka till sketchup och börja spåna idéer och detta är vad jag kommit fram till.
Desigenen är minimalistisk och består utav borstad aluminium och frostad plexi. Samt ett litet fönster för att se komponenterna. Något färgtema har jag ännu inte kunna bestämma mig för så det återstår att se, kanske ni har något bra förslag?
Projektet är i slutet av planeringsfasen och det som saknas för att komma igång ordentligt är lite pengar (strul med CSN)

Här står delar av ramen och diverse prylar och väntar på att få bli en snygg burk

Dold text

Saker som skall göras
Finjustera ritningarna till plåtarna som skall skäras.
Beställa diverse material till ramen.
Beställa färdigskurna aluminiumplåtar

Stuff i already have
Moderkortsplåt + bakstycke
Moderkort: ASUS sabertooth Z77
CPU: Intel I5-3570k
RAM-minnen: Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz 8Gb (2x4)
GPU: SAPPHIRE HD 7970 OC 3GB GDDR5
SSD: Corsair Force 3, 128GB
HDD: 2x750, 1x1TB
PSU: Silver Power 600w (temporärt)

Inköpslista
3st 40x3mm aluminium platstång (500mm)
2 st 20x3mm aluminium platstång (1000mm)
2st 20x20mm fyrkantsrör aluminium (500mm)
M4x12 insexskruv
Frost film
Plexi
Start Knapp
Usb3.0 +mic/hörlurar front
RGB list
140mm fläktfilter
140mm fläktar
Sleav
Nytt nätagg (low prio)
Ny processor kylare (low prio)
”förstärkare” fötter

Projektet borde komma igång på allvar runt årsskiftet. Det är som sagt mitt första chassi så alla tips är otroligt välkommna och är det något ni undrar så svarar jag mer än gärna!

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut!
Måste bara fråga, om du tänkt köra en tvåkammardesign, varför behålla gamla psu-hålet? Personligen hade jag kapat ned chassit på höjden en aning - fast det är kanske bara jag som är så minimalistisk av mig.
Förstår även att detta förslag hade förstört namnet på projektet

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Ser riktigt bra ut!
Måste bara fråga, om du tänkt köra en tvåkammardesign, varför behålla gamla psu-hålet? Personligen hade jag kapat ned chassit på höjden en aning - fast det är kanske bara jag som är så minimalistisk av mig.
Förstår även att detta förslag hade förstört namnet på projektet

Grejen är att halva ramen redan är fixad. Sen har jag fått lite andra tankar efter att ha tänkt på det hela väldigt mycket och kommit fram till att resultatet troligtvis inte kommer att bli så bra som jag vill. Och det kommer kosta en hel del att bygga. Så min andra tanke är att köpa ett chassi och modda det men med just den här designen i tanken.

Permalänk
Medlem

Projektet är lagt på is pga. ekonomiska problem.