Behöver man ett ljudkort om man ska köpa bra hörlurar?

Permalänk
Medlem

Behöver man ett ljudkort om man ska köpa bra hörlurar?

Hej!

Tänkte önska mig ett par AKG K242 i julklapp av familjen. Saken är den att jag bara har en bärbar dator. Kommer jag märka någon skillnad på de hörlurarna jämfört med de dåliga jag har nu? Hur stor skillnad gör egentligen ett dedikerat ljudkort? Är det värt att investera i ett externt ljudkort?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Just ett ljudkort gör inte så mycket (det är mest att du tror att det gör det). Om det är så att ditt integrerade kort inte räcker till så märker du det att du får inte ut tillräckligt med volym. Vänta och se om du behöver ett ljudkort. Behöver du ett så köp ett externt sen (de är på 50ohm så de kan vara på gränsen).

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Tar inte ljudkortet hand något om kvalitén och bara volymen? Eller vad menar du med "Om det är så att ditt integrerade kort inte räcker till så märker du det att du får inte ut tillräckligt med volym."

Tack för det snabba svaret!

Permalänk
Medlem

Jag menar att de flesta integrerade ljudkort är såpass bra kvalitetsmässigt att man i blindtest inte kan skilja på dem mot ett nytt men att de kanske inte klarar att driva hörlurarna och då får man köpa nytt i vilket fall. Men att köpa ett 1000kr ljudkort för kvalitetens skull är enligt mig onödigt och pengarna passar bättre på att lägga på att köra ännu dyrare hörlurar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Det kan vara ljudmässigt värt att köpa ett bättre ljudkort men i sådana fall partar vi om en DAC (alltså helt enkelt ett extern ljudkort). Jag tycker lite som infigo sa att det beror nog mest på om det inbyggda orkar driva lurarna fullt ut.

Med riktiga HiFi hörlurar hade det varigt värt att skaffa en DAC alla gånger men nu är det tveksamt eftersom den då kanske hade kostat 3ggr lurarna du har. Vilket gör det mycket tveksamt om du inte funderar på att uppgradera lurarna igen i framtiden.

Jag tror att du gör bäst i att vänta och om du bestämmer dig för att skaffa en DAC, så ta med lurarna till butiken och helt enkelt lyssna om det verkar vara värt priset.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är värt priset, jag tycker man får bättre ljud om man istället för att lägga pengar på ljudkort lägger mer pengar på hörlurar eller högtalare ganska långt upp i prisklasserna.

Permalänk
Medlem

Grattis till ett par trevliga hörluar
Har själv ägt AKG 242 och gillade dem.
Jag körde mina med en NuForce uDAC2 - min uDAC2 funkade som den skulle vilket en del har haft problem med, men den kombon var mycket trevlig.
Om du skall ha ljudkort för musik så tycker jag du skall titta på externa helt klart.

Till din fråga - du kommer förmodligen att upptäcka en bra skillnad - helt beroende på vad du har för något nu.

När det kommer till slutgiltiga upplevelsen så ger pengar investerade i hörlurarna den största tydliga skillnaden. Men när du kommer uppåt en bit så kommer ett rejält ljudkort/DAC med AMP att göra en allt större skillnad.

Om du vill testa kolla om du kan låna eller besöka en butik och kolla vad som händer om du använder en billigare DAC från nuFORCE eller FiiO eller dylikt.
EDIT note: Kom på att för bara liten större peng kan du nog hitta en sådan här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2399328
Anses vara en av de bästa små DAC:ar du kan få tag på i den prisklassen.

Permalänk
Avstängd

Jag provade en kompis ljudkort (ngt asus) och var ingen skillnad alls mot mitt integrerade...
Iofs så spelar jag bara men ändå
Viktigare att ha bra hörlurar IMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBoX:

Det kan vara ljudmässigt värt att köpa ett bättre ljudkort men i sådana fall partar vi om en DAC (alltså helt enkelt ett extern ljudkort). Jag tycker lite som infigo sa att det beror nog mest på om det inbyggda orkar driva lurarna fullt ut.

Med riktiga HiFi hörlurar hade det varigt värt att skaffa en DAC alla gånger men nu är det tveksamt eftersom den då kanske hade kostat 3ggr lurarna du har. Vilket gör det mycket tveksamt om du inte funderar på att uppgradera lurarna igen i framtiden.

Jag tror att du gör bäst i att vänta och om du bestämmer dig för att skaffa en DAC, så ta med lurarna till butiken och helt enkelt lyssna om det verkar vara värt priset.

DAC är en förkortning på Digital-to-analog converter och finns således på interna samt externa ljudkort. Det är ett chip inte ett "externt ljudkort".

Permalänk

Det du framförallt behöver är en hörlursförstärkare, det är där laptopen kommer att svika dig.

Men du är delvis inne på rätt spår, flera externa ljudkort innehåller en kompetent förstärkare. Alla lär dock inte göra det, så det finns säkert flertalet ljudkort som bara är marginelt bättre än laptopen.

Jag började använda mina AKG 240 på ett externt litet studiokort med klen förstärkare, och bytte sedan till en hifilösning med bra förstärkare, och det blir ett väldigt bra lyft på just dom lurarana.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Jag tycker inte det är värt priset, jag tycker man får bättre ljud om man istället för att lägga pengar på ljudkort lägger mer pengar på hörlurar eller högtalare ganska långt upp i prisklasserna.

Vad ska man med bra lurar till om man inte har nåt att driva dom med? Min erfarenhet av de analoga utgångarna på Realtek-chip är allt annat än positiva när det gäller att få ut bra ljud. Går verkligen inte att jämföra med ett bra ljudkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Vad ska man med bra lurar till om man inte har nåt att driva dom med? Min erfarenhet av de analoga utgångarna på Realtek-chip är allt annat än positiva när det gäller att få ut bra ljud. Går verkligen inte att jämföra med ett bra ljudkort.

Det är intressant att dessa erfarenheter skiljer sig så mycket.
Vissa säger att det gör väldigt liten skillnad och vissa säger att skillnaden är enorm.

Ofta är det helt enkelt volymen som är lägre på realtek kretsarna så när man jämför med samma inställningar så tycker man det andra låter mycket bättre. Som bland annat detta test visar mycket tydligt:
http://www.tomshardware.com/reviews/high-end-pc-audio,3733.ht...

Men det är som sagt olika, du säger att det är jättestor skillnad, jag säger att det inte är särskilt stor skillnad.
Man får prova själv helt enkelt och se vad man själv tycker.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Det är intressant att dessa erfarenheter skiljer sig så mycket.
Vissa säger att det gör väldigt liten skillnad och vissa säger att skillnaden är enorm.

Ofta är det helt enkelt volymen som är lägre på realtek kretsarna så när man jämför med samma inställningar så tycker man det andra låter mycket bättre. Som bland annat detta test visar mycket tydligt:
http://www.tomshardware.com/reviews/high-end-pc-audio,3733.ht...

Men det är som sagt olika, du säger att det är jättestor skillnad, jag säger att det inte är särskilt stor skillnad.
Man får prova själv helt enkelt och se vad man själv tycker.

Vilket nice test, då kan man snart förpassa alla externa enheter ner till förrådet då.

Det hade dock vart intressant om dom hade kompletterat testet med samma ljudchipp på billigt moderkort också.
För i tiden så var dom integrerade chippen bara en liten del i ljudkedjan, och allt hängde på vilka övriga komponenter dom vart integrerade med på moderkortet. Men dom kanske är än mer fristående idag, det brukar inte synas lika mycket komponenter på den delen av moderkorten längre.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Vilket nice test, då kan man snart förpassa alla externa enheter ner till förrådet då.

Det hade dock vart intressant om dom hade kompletterat testet med samma ljudchipp på billigt moderkort också.
För i tiden så var dom integrerade chippen bara en liten del i ljudkedjan, och allt hängde på vilka övriga komponenter dom vart integrerade med på moderkortet. Men dom kanske är än mer fristående idag, det brukar inte synas lika mycket komponenter på den delen av moderkorten längre.

Ja, och provat med fler olika hörlurar.
Och högtalare.
Och lyssnare.
Känns som ett väldigt intressant test som dom borde utökat mer, dom säger ju också att dom tänkt göra det men jag har inte sett någon uppdatering iaf.

Permalänk
Medlem

Jag har ett annat/liknande problem, Köpte precis ett par Sennheiser Momentum och allt är frid och fröjd.
Kör dom direkt från moderkortet på datorn (asus z-97m plus) och det var ett jäkla uppsving från mina gamla Siberia..

Problemet är följande; sladden är någon meter för kort för att jag ska kunna röra mig utan att riskera att rycka i den, så jag köpte mig en förlängningssladd helt enkelt. Det skulle jag inte gjort, det tappas ljud och sprakar så det står härliga till.

Jag har aldrig haft några problem med att nya 3,5mm uttag ska glappa, även om kabeln inte kostade mer än 150 pix och kvittot slängde jag så fort jag kunde.

Prylbögen i mig köper gärna nya grejjer, men jag har ganska fullt på skrivbordet..

tldr: Dyrare kabel eller en DAC ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynkrygg:

Jag har ett annat/liknande problem, Köpte precis ett par Sennheiser Momentum och allt är frid och fröjd.
Kör dom direkt från moderkortet på datorn (asus z-97m plus) och det var ett jäkla uppsving från mina gamla Siberia..

Problemet är följande; sladden är någon meter för kort för att jag ska kunna röra mig utan att riskera att rycka i den, så jag köpte mig en förlängningssladd helt enkelt. Det skulle jag inte gjort, det tappas ljud och sprakar så det står härliga till.

Jag har aldrig haft några problem med att nya 3,5mm uttag ska glappa, även om kabeln inte kostade mer än 150 pix och kvittot slängde jag så fort jag kunde.

Prylbögen i mig köper gärna nya grejjer, men jag har ganska fullt på skrivbordet..

Jag har en kabel som jag köpte för 15 kronor, 2-3 meter, och har inte alls dom problemen du beskriver. Jag tror knappast en dyrare sladd är lösningen iaf.

Permalänk
Medlem

heh, jag kände mig tvungen att testa igen, det var kabeln som var skit, viker man den åt rätt håll funkar den "bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynkrygg:

Du äger redan en DAC, realtek heter det chippet på ditt moderkort.

Permalänk
Skrivet av Ynkrygg:

Du har väl löstagbar kabel på lurarna? Prylbögen i dig vill leta redan på en längre ersättningskabel!

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Du äger redan en DAC, realtek heter det chippet på ditt moderkort.

Kom inte här med fakta när jag vill handla
Förstärkare hade kanske varit bättre att skriva dock..

Skrivet av n_sandstrom:

Du har väl löstagbar kabel på lurarna? Prylbögen i dig vill leta redan på en längre ersättningskabel!

Så roligt ska vi inte ha, nu googlade jag bara lite snabbt men av svaren att döma finns ingen kabel som passar mina lurar (Bajonettfattning på kabeln).

Permalänk

Hörlursförstärkare eller ej: behövs det?

Svaret är att det beror på hörluren: om du har ett par monster beats pro, med en impedans på 64 Ohm eller så, så klarar en mobiltelefon att driva den, och troligen också din laptop
Skaffar du däremot en riktig HiFi-lur, som Sennheiser HD700/800, Beyerdynamics T70 eller liknande, så har dessa lurar ett motstånd på bortåt 300 Ohm, och då behöver du en hörlursförstärkare, annars låter ljudet platt och livlöst.

Frågan blir då: måste du skaffa en extern hörlursförstärkare för allt mellan 6 och 20 tusen införskaffad i valfri snobbig HiFi-butik?

Ett par killar ställde sig den frågan, och genomförde ett blindtest, med en riktig audiofil och en genomsnittlig lyssnare, och testade om de kunde höra någon skillnad mellan svindyr HiFi-utrustning, och ett bra internt ljudkort för PC.

testet finns här: http://www.tomshardware.com/reviews/high-end-pc-audio,3733.html

Det visade sig (vilket bekräftade mina fördomar om audiofiler), att audiofilen inte kunde höra skillnaden. Hur han än ansträngde sig.

Ljudkortet som testades var en släkting till det här: http://www.inet.se/produkt/6321010/asus-essence-stxii-7-1 . Detta ska enligt specarna klara 600 Ohm

Det finns tyvärr fruktansvärt mycket ovetenskapligt mumbo-jumbo och hysteriskt överprissatta produkter i HiFi-svängen; det är lätt att bli blåst, helt enkelt. Ovanstående lösning: med internt ljudkort och ett par bra lurar, är nog det som ger mest "bang for the buck". Gissar jag, utan att göra anspråk på att vara allvetare.

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finurliig:

Hörlursförstärkare eller ej: behövs det?

Svaret är att det beror på hörluren: om du har ett par monster beats pro, med en impedans på 64 Ohm eller så, så klarar en mobiltelefon att driva den, och troligen också din laptop
Skaffar du däremot en riktig HiFi-lur, som Sennheiser HD700/800, Beyerdynamics T70 eller liknande, så har dessa lurar ett motstånd på bortåt 300 Ohm, och då behöver du en hörlursförstärkare, annars låter ljudet platt och livlöst.

Frågan blir då: måste du skaffa en extern hörlursförstärkare för allt mellan 6 och 20 tusen införskaffad i valfri snobbig HiFi-butik?

Ett par killar ställde sig den frågan, och genomförde ett blindtest, med en riktig audiofil och en genomsnittlig lyssnare, och testade om de kunde höra någon skillnad mellan svindyr HiFi-utrustning, och ett bra internt ljudkort för PC.

testet finns här: http://www.tomshardware.com/reviews/high-end-pc-audio,3733.html

Det visade sig (vilket bekräftade mina fördomar om audiofiler), att audiofilen inte kunde höra skillnaden. Hur han än ansträngde sig.

Ljudkortet som testades var en släkting till det här: http://www.inet.se/produkt/6321010/asus-essence-stxii-7-1

Det finns tyvärr fruktansvärt mycket ovetenskapligt mumbo-jumbo och hysteriskt överprissatta produkter i HiFi-svängen; det är lätt att bli blåst, helt enkelt. Ovanstående lösning: med internt ljudkort och ett par bra lurar, är nog det som ger mest "bang for the buck". Gissar jag, utan att göra anspråk på att vara allvetare.

Akg k7/q7/k8xxx med 62ohm är ej att rekommendera utan förstärkare. T70 finns i två varianter den ena har P efter i beteckningen som står för portabel och är på 32ohm medan den utan p är på 250ohm. Det testet kan man hiva rätt i sjön.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Det testet kan man hiva rätt i sjön.

Vad är dina invändningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad är dina invändningar?

Om du menar angående testet så dök det upp många frågetecken första gången jag läste däremot kommer jag inte på dem för tillfället.

Själv använder jag USB till H80 så jag använder knappt det interna längre. Innan körde jag USB till en dacmagic+

Till TS kanske det bara räcker med extern dac. Jag vet knappt vad för budget som finns till för fogande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Om du menar angående testet så dök det upp många frågetecken första gången jag läste däremot kommer jag inte på dem för tillfället.

Ok, jag behöver lite mer saklig kritik för att jag ska kunna ta till mig någonting.

Permalänk
Skrivet av ilforn:

Hej!

Tänkte önska mig ett par AKG K242 i julklapp av familjen. Saken är den att jag bara har en bärbar dator. Kommer jag märka någon skillnad på de hörlurarna jämfört med de dåliga jag har nu? Hur stor skillnad gör egentligen ett dedikerat ljudkort? Är det värt att investera i ett externt ljudkort?

Tack på förhand!

Tja! När/om du får hem hörlurarna kolla så att du har senste ljud drivrutinerna installerade eller gör det redan nu:P. Detta kan gör rätt så stor skillnad på ljudet man får ut!
Jag själv sitter med det inbyggda i min (Dock är min stationär) och efter att fått hem mina drivare så blev det som dag och natt

(när man ställt in lite på equlizern då detta inte gick innan man hade fått hem drivarna...)

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Skrivet av Ynkrygg:

Så roligt ska vi inte ha, nu googlade jag bara lite snabbt men av svaren att döma finns ingen kabel som passar mina lurar (Bajonettfattning på kabeln).

Jag för för mig att vanliga sladdar ska passa om kontaktkåpan bara är smal nog, bajonetten är bara till för att låsa fast den lite extra.

Men vill du handla något (klart man vill) så är det alltid kul att spana på "O2-ODAC" kombon. Finns i ett gäng olika utföranden, från kit man löder själv till färdiga .

Jättelagom på alla sätt och vis. Får plats på skrivbordet, bättre ljudåtergivning än man egentligen behöver för konsumentlurar, smidga drivrutiner till DAC-en och så.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem

Jag personligen märker en jäkla skillnad emot de integrerade ljudkortet både vid spel och musik/film. Kanske inte ett 300kronors, men när de börjar närma sig 5-600kr och uppåt så gör de ganska så ordentlig skillnad. I spel kommer de där lilla extra fram. Du kan lokalisera lättare vart ljud kommer ifrån osv. I musik så blir de en helt annan dynamik. Basen du inte trodde fanns i dina lurar kommer plötsligt fram och ger ett ganska acceptabelt tryck. Samma med övriga register. Blir en ordentlig skillnad som sagt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Off Tpic:
Angående tester som alla gillar att länka till för att verifiera sitt eget tycke...

http://www.head-fi.org/t/486598/testing-audiophile-claims-and...

Tar upp saker och ting från båda sidorna.
Det finns också en hel del myter som faktiskt har bevisats av de flesta (vissa Black Knights håller kvar vid olika teser)
http://sound.westhost.com/articles/myths.html

On Topic:
Om du skall ha en DAC skall den vara extern för att göra så att du kan slippa ev. missljud som kan uppstå med integrerade. Bästa är att ha en DAC/AMP som också ger mer boost till hörlurarna och kan ge en bra match med dina hörlurar. Kalla hörlurar kan ibland behöva en DAC/AMP som ger lite mer värme och varma hörlurar kan behöva en kallare renare DAC/AMP. I ditt fall tror jag att en tämligen neutral lösning funkar alldeles utmärkt och då behöver du inte knäcka din plånbok för något extraordinärt.

Permalänk
Medlem

En dac kan helt klart vara värt det för att bli av med störningar från all annan elektronik i datorn.
Själv får jag ibland när datorn känner för det ett härligt hizzande ljud från det interna ljudkortet när jag rör på musen t.ex.
Men upplever man inga missljud eller brus från ljudkortet är det enligt min upplevelse att det gör väldigt lite jämfört att lägga pengarna på bättre hörlurar.
Dock som nämnts tidigare är det viktigt att ljudkortet/dac:en orkar driva hörlurarna vilket många bärbara datorer kan ha problem med och då kan det vara värt att leta bättre lösningar.