The Pirate Bay i intervju efter tillslaget – inga planer på comeback

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Netflix, HBO, Spotify etc...

Det finns massor av alternativ nu för tiden!

Dom flesta av dessa har mest gammalt material, och mycket av det som finns är i tveksam kvalitet.
Vad många vill ha är 1080P i hög bitrate, samt DTS ljud i 5.1, samt se färska avsnitt (en eller två dagar gamla) av ens favoritserier.
Så dessa är inga speciellt bra alternativ faktiskt.

Själv undviker jag dessa numera PGA tveksam kvalitet, och att det då och då buffrar och har sig....
Och framför allt att det inte finns vad jag vill se, och när jag vill se det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hur gör du när allehanda hårdvaruföretag släpper produkter i olika regioner? Blir det då rätt att "stjäla" produkten från något lager?

Ex, ett brädspel har släppts i USA, jag skulle vilja köpa det nu men det finns inte i Sverige, detta är mer eller mindre standard. Vad är då rätt? Kan jag få stjäla produkten för att lära producenterna\utgivarna hut som inte levererar till min dörr på premiärdagen? Nej självklart inte, man får försöka slita sig från sina barnfasoner och vänta på sin tur.

Varför ska man behöva vänta? Antar att det finns logiska anledningar till det, ex rättigheter, logistik, översättning, lagar, certifieringar m,m.

Visst kan man tycka att filmbranschen borde hänga med i tekniken men då måste man också ställa sig själv frågan, vad hade varit en bättre lösning som faktiskt hade kunnat fungera? Hade en netflix lösning kunnat fungera? Min erfarenhet av netflix är att de har ett ganska tunt och gammalt utbud för oss i Sverige och detta är vad vi får för våra 89 kr månaden. Dessutom är kvalitén ingen höjdare, blu-ray är MÅNGA gånger bättre. Säg istället att vi skulle få allt som produceras ögonen by i rimlig blu-ray kvalité(hur nu detta skulle lösas över nätet), vad skulle en sådan tjänst kosta i månaden? 500 kr? 1000 kr? Även om det hade varit ett rimligt pris så hade det troligen varit få som betalat(antar jag?).

Visst man kan sitta o säga att det är övervärderat men sätt dig ner några minuter och fundera på vad som kan vara rimligt värde. Hur mycket jobb krävs det verkligen för att producera en film eller serie? Hur många är involverade? Gör gärna en jämförelse med spelbranschen, de är en bråkdel av deltagarna men ändå kostar ett spel minst dubbla och ibland trippla priset.

Slutligen, om du verkligen har stort intresse för film och serier så är det i ditt eget intresse att köpa materialet. Som de flesta vet så läggs serier oftast ner på grund av dåliga siffror och väljer folk att ladda ner så blir siffrorna botten direkt. Om man nu absolut måste ha materialet kort efter premier så antar jag att man kan importera som med de flesta andra produkter.

Jag använder själv Netflix, Spotify, Steam och iTunes för att köpa respektive media. Men att jämföra en fysisk produkt som brädspelet med en digital fil håller inte fullt ut. Det kostar inget att skicka en fil över internet, möjligen serverhall med strömförsörjning. Fortfarande billigare än att skeppa fysiskt. Och lättare att underhålla. Att kopiera filen kostar inget, att tillverka fler brädspel gör dock det. Dessutom kan man med bittorrent distribuera filerna, så ingen serverpark krävs. Du skulle slippa streaming och laggig video med bittorrent, då man laddar ner hela filen och sen tittar på den, istället för att ladda ned och titta samtidigt. Jag tror säkert att folk skulle ge åtminstone 300kr/mån för detta. Troligen mer än vad folk lägger på att köpa en fysisk skiva, som är inlåst och kräver särskild hårdvara för att ens kunna spelas upp.

Spel kanske kostar mindre att producera, men du kan ha mycket mer glädje av ett köpt spel jämfört med en köpt film. Spelet är interaktivt och går att utforska i detalj. Filmen är vad den är, inte mer.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Använder Popcorn time för det mesta, när Netflix eller något annat liknande kan erbjuda nyare filmer då blir det intressant och då skulle jag gärna betala en månadskostnad på 100kr eller kanske lite till

Itunes och Googles filmtjänst gör det. På Itunes så finns alla filmer direkt när de släpps på dvd/blu ray. På Itunes kan man välja att antingen hyra en film som man kan se i 24H(kostar runt 35kr) eller köpa dem, vilket är dyrare. Skulle definitivt kosta mer än 100kr/månaden för att tillhandahålla en tjänst som har alla nya filmer. Det är väldigt lite pengar för något sånt. Anledningen till att Netflix och liknande kan vara så billiga är för att de mest har lite äldre saker, även om de har en hel del relativt nytt också.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Information wants to be free...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Nu blev jag lite nyfiken, men har du några fakta på att serier läggs ner pga piratkopiering? Min uppfattning är att serier oftast läggs ner för att de antingen kört så länge att tittarna börjar tröttna och tittarsiffrorna (som jag antar är beräknade baserat på "reguljärt" TV-tittande främst) dalar. Eller för att en serie helt enkelt inte håller upp förväntade tittarsiffror. Många serier som faktiskt gått plus/har flera miljoner tittare läggs ner för att bolagen istället vills satsa på något nytt som förhoppningsvis drar in mer pengar på samma sändningstider.

GoT är väl en av de mest piratkopierade serierna, men jag tror inte att de skulle lägga ner serien med argumentet att de pga piratkopieringen inte drar in tillräckligt mycket.

Men det är bara min uppfattning, har du fakta så bring em

Orkar inte leta upp fakta, vet dock att tittarsiffror är ganska viktigt då detta också oftast pekar på hur bra en serie går. Du kan med säkerhet anta att en serie som piratkopieras mycket även har höga tittarsiffror.

Skrivet av Rozzor:

Jag använder själv Netflix, Spotify, Steam och iTunes för att köpa respektive media. Men att jämföra en fysisk produkt som brädspelet med en digital fil håller inte fullt ut. Det kostar inget att skicka en fil över internet, möjligen serverhall med strömförsörjning. Fortfarande billigare än att skeppa fysiskt. Och lättare att underhålla. Att kopiera filen kostar inget, att tillverka fler brädspel gör dock det. Dessutom kan man med bittorrent distribuera filerna, så ingen serverpark krävs. Du skulle slippa streaming och laggig video med bittorrent, då man laddar ner hela filen och sen tittar på den, istället för att ladda ned och titta samtidigt. Jag tror säkert att folk skulle ge åtminstone 300kr/mån för detta. Troligen mer än vad folk lägger på att köpa en fysisk skiva, som är inlåst och kräver särskild hårdvara för att ens kunna spelas upp.

Spel kanske kostar mindre att producera, men du kan ha mycket mer glädje av ett köpt spel jämfört med en köpt film. Spelet är interaktivt och går att utforska i detalj. Filmen är vad den är, inte mer.

Laddar du ner en film så skäl du de pengar som du annars fått lägga för att få sen filmen(hyra eller bio), skäl du en fysisk kopia så skäl du det värde som det kostat att tillverka just den kopian(minus vinst). Visst går de att jämföra men på olika nivåer.

Vad du föreslår är att filmbranchen själva ska gå över till bittorrent och låta folk ladda hem filmer på förhand under kontrollerade förhållanden? Självklart finns det problem här, hur fungerar det mer Rättigheter? Vem ska anordna allt detta? Hur ska man se till så att inte de nerladdade filerna bara delas vidare på andra trackers sen? Hur ska folk med "normalt" internet(antar att det är typ 2 Mbit ner eller något) hantera detta om man är flera i familjen? Skulle man betala per film\avsnitt eller per månad? Hur skulle en rimlig prisbild se ut? Vilken Svensson har hårdvara till att spela upp filmerna i vardagsrummet? Detta är troligen mer komplext än vad man kan tänka sig.

Jag skulle gissa på att 300 kr / månaden inte skulle räcka långt. Generellt kostar det 200 kr att köpa en ny blu-ray film och säg att du vill se iallafall 1 film per helg, det är ca 800 kr bara där. Sen vill du iallafall se 3 avsnitt av någon serie per vecka och en DVD box kostar ca 400 kr så ca 55 kr / veckan i en månad blir 220 kr. Totalt ca 1000 kr / månaden, låter det rimligt?

Visst kan man tänka sig någon typ av lösning där filen försvinner efter en viss tid men troligen är det svårt att göra det helt hacker safe.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggustavsson:

Dom flesta av dessa har mest gammalt material, och mycket av det som finns är i tveksam kvalitet.
Vad många vill ha är 1080P i hög bitrate, samt DTS ljud i 5.1, samt se färska avsnitt (en eller två dagar gamla) av ens favoritserier.
Så dessa är inga speciellt bra alternativ faktiskt.

Själv undviker jag dessa numera PGA tveksam kvalitet, och att det då och då buffrar och har sig....
Och framför allt att det inte finns vad jag vill se, och när jag vill se det.

+1 på detta. Lagligla tjänster idag är helt uteslutet alternativ för mig. Vill också ha äkta bluray streaming av alla filmer i världen och bluray serie kvalite streaming
Borde finnas en månadstjänst för en hundring per månad där man kan få detta och månadsavgiften distribueras ut till respektive film/serie. Då hade iaf jag sluppit känna att jag gått miste om massa samt kvalite om jag använder mig av en sådan tjänst.

Permalänk
Medlem

kommer bara dröja ännu längre tills det kommer ett bra alternativ nu då TPB går i ide.

Tack vare TPB har vi ju fått tjänster som Spotify och Netflix...

Dem behöver bara få till en bra tjänst för film och serier, om man kunde ha en stor site som typ Netflix MEGA där alla olika filmdistributörer så som HBO med flera kan ansluta sig till, så att allt material finns på samma plats, sedan om man kollar på HBOs film/serie så får dem streaming pengarna för det, om man kollar på någon annans så får dem pengarna, bara att allt ligger samlat för en månadskostnad under samma ställe, så att konsumenten inte behöver ha 5+ olika tjänster för att få tillgång till dem serierna den kollar på och de olika serierna från de olika bolagen.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Om man tittar på löner till skådespelare och pengar som artister tjänar så tycker jag faktiskt inte att de ska gnälla.
Släpps en bra film så är ofta hela kostnaden för projektet inspelat under första veckan, och det är bara i USA. Resten av tiden som filmen visas, det säljs spel som görs på filmen och plastgubbar som görs från filmen är alltså bara plus.
Skulle jag ha ett företag som bara kunde räkna pengar i fickan två veckor efter lansering så skulle jag skratta hela vägen till banken.

Är det rimligt att en skådespelare tjänar 500 miljoner/år, är det rimligt att en artist tjänar 500 miljoner/år. Nej är mitt svar.

Därför lånar jag en del gratismaterial på nätet.

Nu är det ju ytterst få som tjänar de summorna.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

TV-serier är stortsett den mest populära produkten för tillfället inom piratkopiering. Finns inga internationella lagar som kan fälla folk utanför USA/Kanada som laddar upp Amerikanska TV-serier.

Netflix skulle vara räddningen men icke, utbudet är rent pinsamt i Europa. Och de Amerikanska TV-näten har inte fattat att regionsblockering på deras egna tjänster bara skadar deras verksamhet. Hade de öppnat för internationella tittare så hade fildelandet av TV-serier upphört, plus de får reklamintäkter. Win-win helt enkelt.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Låter precis som när Napster blev dömda, tror ni inte behöver oroa er, det kommer alltid finnas möjligheter att sno det någon annan gjort

Permalänk

Utan piratkopieringen hade vi inte haft alla streamintjänster och liknande idag, that's a fact! Jag tror t.o.m att alla "Rikard Rättrådig" personer här inte kan förneka detta (även om alla idiotiska jämförelser med fysisk stöld gör en mörkrädd)! Så småningom så kommer vi att hamna där vi har ett vettigt utbud till humana priser och piratkopieringen kommer mer eller mindre bli en underground rörelse och ett icke-problem för storbolagen. Dessvärre känns det inte som om vi riktigt är där än, det behövs mer press på marknaden, detta med regioner och fördröjda releaser är ju ett tydligt tecken på att storbolagen fortfarande känner att de har makt över konsument och konkurrenskrafter.

Permalänk
Medlem

Efter att läst hela tråden en gång till, så verkar det som att facit är att öppna en tjänst som kan: (som vi inte alla visste det)

  • Visa alla premiärer samtidigt globalt.

  • Med hög bitrate, samt DTS ljud.

Fyll gärna på listan

(Fixa dom villkoren, och du kommer att bli mångmiljardär)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Kan hålla med om att det jag skrev först var hyckleri. Uppdaterade mitt ursprungliga inlägg, men skriver även här. Kollade igenom min download mapp och märkte att jag faktiskt inte hade laddat ner någon serie det senaste året. Hade fått för mig att jag gjort det. Men det var senast i våras jag följde någon serie som jag inte kollade igen i efterhand på netflix, så hade glömt hur jag såg dem. Kom på att de program jag följt har gått att se antingen på kanalens hemsida, eller via någon tjänst som netflix eller hbo nordic. Sen väntar jag ofta med att se serier tills de kommer till Netflix. Så även alla tv-serier jag kollar på betalar jag för.

Första inlägget blev fel då det var lite svårt att skriva och tänka efter, medans jag höll på att bräna mandlar i mängder för jobbet.

Jag tror inte någon riktigt bryr sig när du försöker bevisa att du inte har laddat ner något. Du är pat*tisk som försöker "rentvå" dig på ett internetforum där alla mer eller mindre någon gång begått mer eller mindre "oetiska" saker.

Jag hoppas att Thepiratebay kommer tillbaka, inte riktigt för att jag laddar ner filmer längre utan för att jag mer ser det som ett virtuellt arv.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Efter att läst hela tråden en gång till, så verkar det som att facit är att öppna en tjänst som kan: (som vi inte alla visste det)

  • Visa alla premiärer samtidigt globalt.

  • Med hög bitrate, samt DTS ljud.

Fyll gärna på listan

(Fixa dom villkoren, och du kommer att bli mångmiljardär)

Det är tyvärr det som aldrig (som dagsläget ser ut) kommer att kunna hända. Det skulle kunna ske om alla filmer producerades av samma filmbolag. Eller om alla filmbolag kunde få ut lika stora vinster genom att sända premiärfilmer och andra filmer på ett och samma medium.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Laddar du ner en film så skäl du de pengar som du annars fått lägga för att få sen filmen(hyra eller bio), skäl du en fysisk kopia så skäl du det värde som det kostat att tillverka just den kopian(minus vinst). Visst går de att jämföra men på olika nivåer.

Vad du föreslår är att filmbranchen själva ska gå över till bittorrent och låta folk ladda hem filmer på förhand under kontrollerade förhållanden? Självklart finns det problem här, hur fungerar det mer Rättigheter? Vem ska anordna allt detta? Hur ska man se till så att inte de nerladdade filerna bara delas vidare på andra trackers sen? Hur ska folk med "normalt" internet(antar att det är typ 2 Mbit ner eller något) hantera detta om man är flera i familjen? Skulle man betala per film\avsnitt eller per månad? Hur skulle en rimlig prisbild se ut? Vilken Svensson har hårdvara till att spela upp filmerna i vardagsrummet? Detta är troligen mer komplext än vad man kan tänka sig.

Jag skulle gissa på att 300 kr / månaden inte skulle räcka långt. Generellt kostar det 200 kr att köpa en ny blu-ray film och säg att du vill se iallafall 1 film per helg, det är ca 800 kr bara där. Sen vill du iallafall se 3 avsnitt av någon serie per vecka och en DVD box kostar ca 400 kr så ca 55 kr / veckan i en månad blir 220 kr. Totalt ca 1000 kr / månaden, låter det rimligt?

Visst kan man tänka sig någon typ av lösning där filen försvinner efter en viss tid men troligen är det svårt att göra det helt hacker safe.

Bara för att man laddade ned en film betyder det inte att man skulle köpt den om den inte fanns gratis. Det finns en chans, men inte en garanti. Så man kan inte säga att "alla piratkopior är en förlust".

Jag menade inte att man kör piratebay som betalversion, utan att det finns bättre alternativ till streaming. Säg att man kör Apple TV fast med bittorrent av filmer och fast månadsavgift istället för pay-per-view eller köp av film till fullpris. Eller digital-tv-box. Inte uTorrent på en HTPC. Det krävs att filmbolag går samman helt enkelt, och det lär ju aldrig hända. Så jag tänkte mer fantasi än verklighet. Man skulle kunna ha en månadsavgift som är för x antal filmer/avsnitt per månad, och så får man köpa till extra om det behövs. Som du säger så kollar de flesta inte på film oftare än några gånger per månad. Normalt internet idag är ju åtminstone 8Mbit, vilket räcker till detta. Om man inte har normalt internet tror jag inte att man kör varken piratkopiering eller netflix ändå.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0lex:

Det är tyvärr det som aldrig (som dagsläget ser ut) kommer att kunna hända. Det skulle kunna ske om alla filmer producerades av samma filmbolag. Eller om alla filmbolag kunde få ut lika stora vinster genom att sända premiärfilmer och andra filmer på ett och samma medium.

Nu kom jag att tänka på en grej; hur fungerar det med biografer? Vad är det för organisation som ser till att filmer går på bio? Är det SF själva som köper in filmer?

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk

Jag laddar inte ner så mycket grejer längre. Har laddat ner ett par spel men typ 3 spel dom senaste 2 åren. Av dom 3 spelen har jag senare köpt 3/3. Jag laddar bara ner spel som ser lovande ut men vill alltid kolla lite närmare innan jag lägger 600 spänn på något som kan ha varit skit. Det enda jag egentligen laddar ner i stor grad är TV-serier. Jag skiter i om jag får straff för det, jag ska ha game of thrones sekunden det släpps och tänker inte vänta ett år på att det ska komma till sverige.

Permalänk
Medlem

Men men men nääe, den som va så smidig tyckte jag

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Den är redan "axlad" och har varit det i många år. Det är bara låtsaspirater som inte vet om det än.

Om den stora massan inte vet om det, är ju knappast rollen axlad av nån annan ännu, eller hur? För det var ju TPB's storhet. ALLA visste att den fanns, och du kunde i stort sett hitta vad som helst, i nån form. Jag använde inte heller TPB särskilt mycket, då det som du säger finns andra vägar att gå, men då och då gick jag på en nit och var tvungen att ta till TPB, för att det jag sökte helt enkelt inte fanns nån annanstans.

Det värsta är ju att folk använde TPB för att dela stora mängder helt lagtligt material, som nu måste vända sig någon annanstans efter att medialobbyn svingat med storklubban och fått sin vilja igenom. Usch och fy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozzor:

Bara för att man laddade ned en film betyder det inte att man skulle köpt den om den inte fanns gratis. Det finns en chans, men inte en garanti. Så man kan inte säga att "alla piratkopior är en förlust".

Det där kan jag delvis förstå om vi pratar om spel där man vill utvärdera innan köp men en film eller serie fungerar inte på det viset. Vill du se de så ska du betala något till producenterna och detta oavsett hur litet ditt intresse egentligen är. Det finns trailers i mängder på nätet om man inte känner sig säker på sitt intresse(och ja spel är annorlunda även om det finns reviews).

Det är trotts allt illegalt att lada ner ÄVEN om du inte planerat köpa.

Undra hur detta tankesätt hade fungerat inom andra kategorier ex fysiska ting.

En enkelt grej är att sätta sig själv i producentens sits. Du har varit med och producerat något som taget dig en hel del tid, säg 1 år iallafall. När du släpper det så är det en stor del som tankar hem det för att de ändå inte hade tänkt köpa, hur hade du reagerat på det?

Självklart kan piratkopiering ibland fungera som någon form av reklam men då förlitar man sig oftast på att moralen hos de som tankar ner är hög nog att de faktiskt köper om de gillar produkten. Hur bra detta verkligen fungerar vet jag inte men moralen är väl en typisk grej som egentligen bara går ner för varje år som går när man inser hur resten av världen fungerar?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du menar typ Tribler?

Tanken är fin, men sist jag testade var det segt så in i helvete, plus att nätverket verkar krylla av barnporr och virus.

Eller typ Project Maelstrom. Men vilken specifik teknik det blir är mindre intressant, det är främst konceptet jag tror kommer bli aktuellt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Om alla blev kompis med alla så skulle man kunna ha helt laglig kopiering om en kompis har originalet. Så kallad privatkopiering.

Permalänk
Medlem

Jag är kopimist. Inte får väl Rättighetsalliansen stänga ner min motsvarighet till kyrka?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Neon:

Det där kan jag delvis förstå om vi pratar om spel där man vill utvärdera innan köp men en film eller serie fungerar inte på det viset. Vill du se de så ska du betala något till producenterna och detta oavsett hur litet ditt intresse egentligen är. Det finns trailers i mängder på nätet om man inte känner sig säker på sitt intresse(och ja spel är annorlunda även om det finns reviews).

Det är trotts allt illegalt att lada ner ÄVEN om du inte planerat köpa.

Undra hur detta tankesätt hade fungerat inom andra kategorier ex fysiska ting.

En enkelt grej är att sätta sig själv i producentens sits. Du har varit med och producerat något som taget dig en hel del tid, säg 1 år iallafall. När du släpper det så är det en stor del som tankar hem det för att de ändå inte hade tänkt köpa, hur hade du reagerat på det?

Självklart kan piratkopiering ibland fungera som någon form av reklam men då förlitar man sig oftast på att moralen hos de som tankar ner är hög nog att de faktiskt köper om de gillar produkten. Hur bra detta verkligen fungerar vet jag inte men moralen är väl en typisk grej som egentligen bara går ner för varje år som går när man inser hur resten av världen fungerar?

Dina jämförelser är så sjukt kassa att jag blir mörkrädd. Om du mot förmodan vill jämföra piratkopiering med fysiska ting, ta ditt brädspel som exempel:

Jag laddar ner ett spel, EN KOPIA, inte ett exemplar som någon betalat för att det ska tryckas upp och distribueras hem till mig. Ska vi jämföra det med ditt brädspel så är det som att jag laddar ner en cad-fil till min 3d-printer. En fil som någon ute i världen gjort genom att måtta av ett originalspel. Sen printar jag ut egen spelplan, gubbar och allt som kommer med för att kunna spela hemma.

För att fortsätta på dina liknelser med fysiska ting. Om jag bygger min egen IKEA-möbel är det olagligt? Det kanske är en uppenbar kopia, men inte kommer någon bry sig så länge jag bara har en stående i vardagsrummet. Jag kan säkert till och med börja med gratis kvällskurser där jag lär ut hur man gör utan att kunna råka illa ut eftersom jag fortfarande inte tjänar några pengar på det. Är det olagligt på nätet bara för att det är för lätt?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Som med det mesta annat här i världen så brukar folk vilja ha betalt för det jobb de gör. Så även med media.

Du tror inte seriemakarna vill ha betalt också eller? Att du inte laddat ned någon serie på ett år har väl föga betydelse då du förmodligen gjort det förut och du resonerar ju fortfarande att det man inte kan få tag på, får man piratkopiera. Med samma barnsliga resonemang kan jag ju hävda att det jag inte har råd med får jag ladda ned, för jag annars inte hade laddat ned det iaf.

Permalänk
Medlem

Piratpartiet 2015!!!!

Permalänk
Medlem

Sedan jag fått fast inkomst har jag i princip betalat för alla spel jag spelat. Dock ofta genom att först ha "provspelat" genom en ickeköpt version. Tpb var lättnavigerat, till skillnad från annat man provat. Demos och öppna betor eller trial periods är ett bra alternativ som inte nyttjas i tillräckligt stor utsträckning imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Lite sorligt ändå. Men på senare tid har det blivit mindre och mindre piratkopiering från eget håll. Det främsta man drar ner är nya serier då man inte orkar vänta i månader på att bingolotto land ska få tummen ur och släppa avsnitten.

Men program köps mer och mer nuförtiden. Trots att man kan få tag på crackade tämligen enkelt. Men när utvecklarna tillhandahåller något bra för en fjuttig peng tycker jag absolut dom ska ha betalt för det så utveckling och support går framåt.
DisplayFusion och Start8 är verkligen värd sina små slantar.

Sen händer det ju att man drar ner ett program eller spel just för att testa innan, tex hur ett spel presterar med ens hårdvara.
Men helt ärlig kommer man väl aldrig bli, inte innan tjänsterna som erbjuds är såpass bra så dom är värda att betala för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av )ExecutoR(:

Dina jämförelser är så sjukt kassa att jag blir mörkrädd. Om du mot förmodan vill jämföra piratkopiering med fysiska ting, ta ditt brädspel som exempel:

Jag laddar ner ett spel, EN KOPIA, inte ett exemplar som någon betalat för att det ska tryckas upp och distribueras hem till mig. Ska vi jämföra det med ditt brädspel så är det som att jag laddar ner en cad-fil till min 3d-printer. En fil som någon ute i världen gjort genom att måtta av ett originalspel. Sen printar jag ut egen spelplan, gubbar och allt som kommer med för att kunna spela hemma.

För att fortsätta på dina liknelser med fysiska ting. Om jag bygger min egen IKEA-möbel är det olagligt? Det kanske är en uppenbar kopia, men inte kommer någon bry sig så länge jag bara har en stående i vardagsrummet. Jag kan säkert till och med börja med gratis kvällskurser där jag lär ut hur man gör utan att kunna råka illa ut eftersom jag fortfarande inte tjänar några pengar på det. Är det olagligt på nätet bara för att det är för lätt?

Hahaha va? Nu får du nog uppgradera hjärnan lite, du försöker förfina piratkopiering som om inte någon far illa av den.

Vad jag syftar till är självklart ersättningen för ett jobb som är utfört oavsett om det är ett fysiskt ting eller inte. Det krävs resurser till alla former av produktion, när det gäller film och spel så handlar det främst om arbetskraft av olika former inte av material, båda kostar dock i regel pengar.

Men efter som du inte verkar så skarp så låt mig förklara mer specifikt :

Team 1 ska göra ett brädspel, de består totalt av 5 personer. Första halvåret går åt till att fundera ut en bra spel idé, det tar sen ytterligare 1 år att ta fram regler samt speltesta. Slutligen investerar de pengar i produktion, logistik och viss reklam.

Om person A stjäl ett exemplar så lär det trolige vara från en butik och då är det främst butiken som får ta skada men säg att denne skulle stjäla ett exemplar direkt från tillverkarna innan det skeppas ut. Då går de miste om dels produktionskostnaden men även vinsten som de hade räknat med.

Team 2 ska göra en film, Första året lägger ett par av dem tid på manus, script m,m, man rekryterar folk och kommer upp i si sådär 100 talet medverkande(d.v.s resurser) på ett eller annat vis. Man påbörjar inspelning som även den innebär en hel del investering ex resor, rekvisita, effekter av olika slag och massa annat. Filmen är färdig och man pumpar ut lite reklam i samband med distributionen.

Som med alla andra filmer så hamnar även denna på internet. Person A väljer att ladda ner filmen efter som det faktiskt är bekvämt och gratis. Det innebär att teamet bakom filmen förlorar hela den summa som Person A annars betalat för filmen.

Slutligen, båda teamen har investerat olika typer av resurser i sina projekt och därmed förlorar de också båda på Person A´s agerande.

Självklart kan man argumentera om att Person A inte taget filmen om denne inte kunnat ladda ner den gratis men då pratar vi om överkonsumtion.

Hoppas det kan gå upp ett ljus i liljeholmen nu

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Du tror inte seriemakarna vill ha betalt också eller? Att du inte laddat ned någon serie på ett år har väl föga betydelse då du förmodligen gjort det förut och du resonerar ju fortfarande att det man inte kan få tag på, får man piratkopiera. Med samma barnsliga resonemang kan jag ju hävda att det jag inte har råd med får jag ladda ned, för jag annars inte hade laddat ned det iaf.

Vilket de, som jag sa, får av mig för jag betalar av all media jag tar till mig(som kostar). Men det är gulligt att du orkar följa mig genom tråden.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell