Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Installera om Windows 8 OEM

Permalänk

Installera om Windows 8 OEM

Hejsan!

Har nu införskaffat en SSD och vill ha mitt windows 8 OEM på den. Om jag har förstått det rätt så skall windows 8 OEM gå att installera på en hårddisk utan att det skall bli problem men det jag har tänkt göra är att formatera min hdd som windows ligger på just nu.

Nu till första frågan, om jag vill ha min hdd till "fabriksny" hur gör jag detta? Har läst att man kan trycka windowsknappen + x -> diskformatering -> höger klicka på disken ->formatera

Kommer detta funka för att formatera om hela disken?

Nu till andra frågan. När jag nu skall installera OS på min SSD är det bara att koppla ur hdd koppla in SSD och sedan skicka in windows skivan för att därefter använda samma produktnyckel som vid första installation? Eller måste jag avaktivera windows för att sedan aktivera windows vid denna installation?

Tacksam för svar!

Permalänk

Om jag var du. skulle jag först installera ditt Nya win på den nya ssd disken, ifall nåt går fel har du i alla fall operativ systemet kvar på den gamla. när du väl sedan fått det gjort och allt fungerar med din nya ssd, så koppla in den gammla hdd som lagringsdisk och formatera den sedan inne i windows, högerklicka på disken i "my computor" o välj formatera.

Tänk på att med ssd kan hända du först måste gå in i bios o ändra sata controllern till AHCI

sedan är det precis som du sa, använd skivan o installera ditt OS.

liten enkel guide här att följa

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.418878/sa-byter-du-till-ssd-och-far-en-snabbare-dator

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Om jag var du. skulle jag först installera ditt Nya win på den nya ssd disken, ifall nåt går fel har du i alla fall operativ systemet kvar på den gamla. när du väl sedan fått det gjort och allt fungerar med din nya ssd, så koppla in den gammla hdd som lagringsdisk och formatera den sedan inne i windows, högerklicka på disken i "my computor" o välj formatera.

Tänk på att med ssd kan hända du först måste gå in i bios o ändra sata controllern till AHCI

sedan är det precis som du sa, använd skivan o installera ditt OS.

liten enkel guide här att följa

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.418878/sa-byter-du-till-ssd-och-far-en-snabbare-dator

Låter sunt.

Permalänk
Skrivet av Blacksheep:

Om jag var du. skulle jag först installera ditt Nya win på den nya ssd disken, ifall nåt går fel har du i alla fall operativ systemet kvar på den gamla. när du väl sedan fått det gjort och allt fungerar med din nya ssd, så koppla in den gammla hdd som lagringsdisk och formatera den sedan inne i windows, högerklicka på disken i "my computor" o välj formatera.

Tänk på att med ssd kan hända du först måste gå in i bios o ändra sata controllern till AHCI

sedan är det precis som du sa, använd skivan o installera ditt OS.

liten enkel guide här att följa

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.418878/sa-byter-du-till-ssd-och-far-en-snabbare-dator

Tack för snabbt svar! Testar detta imorgon! Det jag funderar på är om det verkligen funkar att installera det bara direkt med tanke på att det är OEM version och "använt" på hdd disken. Men det kanske inte spelar någon rol

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dragon_Ball:

Tack för snabbt svar! Testar detta imorgon! Det jag funderar på är om det verkligen funkar att installera det bara direkt med tanke på att det är OEM version och "använt" på hdd disken. Men det kanske inte spelar någon rol

Det gör det, men du måste aktivera den nya installationen i efterhand.