Datorn använder dedikerat virtuellt minne istället för det fysiska RAM-minnet
Jag har ett problem med datorn när jag spelar vissa spel/program som är minneskrävande, ibland så stängs det bara ner och jag får en varning om att jag har för lite minne kvar. Jag har för nuvarande 8gb RAM-minne installerat i 1600MHz (två stickor). Nu är jag inte särskilt kunnig men jag öppnade aktivitetshanteraren medan jag hade ett program igång och såg då att det dedikerade virtuella minnet används istället för mitt fysiska RAM-minne, ska det inte vara tvärt om eller har jag fel? Jag trodde nämligen att det virtuella dedikerade minnet används först när RAM-minnet är fullt? För på bilden jag bifogat är ju inte RAM-minnet fullt medan det dedikerade minnet nästan är det..
Värt att nämna är att när jag installerade windows 8.1 på datorn ändrade jag växlingsfilen på min ssd till att max vara 1024MB men när jag nu låter windows själv bestämma storleken verkar spelen/programmen inte krascha lika ofta, vilket antagligen beror på att den max tillåtna storleken för det dedikerade virtuella minnet ändras efter behov nu, vilket jag ser när jag har aktivitetshanteraren öppen. Men faktum kvarstår att det minnet används "före" RAM-minnet blir fullt. Ska det verkligen vara så? RAM-minnet borde ju vara mycket snabbare så man tycker det borde användas först.
http://www.ladda-upp.se/bilder/bungdqevukqijo/
Min fråga är väl om allting står rätt till i mitt system eller om det är något som är fel?