Problem med dator som stänger av sig efter ett viss antal sekunder!

Permalänk
Medlem

Problem med dator som stänger av sig efter ett viss antal sekunder!

tjenare jag har en dator som jag inte får att fungera som den ska!
Det är så att när jag startar datorn så dör den efter typ 10 sec. Och så håller den på så!
efter att provat att ta ur alla kablar samt kompeneter. I datan och sedan kopplat i dom igen
startade datorn och funkade som den ska! men efter att den ståt i ungefär 1 vecka utan ström i kopplat uppstår samma problem igen och
Datan dör igen efter 10 sec!

Kan det vara så att PSU är dålig eller är det något annat ?

Förslag på lösnignar Uppskatas

Permalänk
Medlem

När du säger "så dör den" menar du att allt slocknar utan någon som helst omstart eller menar du att din datorn startar om eller att du får en "bluescreen". Går det att starta i felsäkert läge utan att den "dör"? Kommer du in i OS överhuvudtaget?
Vad har du för komponenter: PSU, CPU, GPU?

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Den stänger av sig helt och då får jag trycka igång den igen! det är Ett Psu be quiet 650W grafikkort är jag osäker på! cpu intel core duo 2 2.9hz har fått denna dator av en bekant för att han inte fik den att funka ! får ta en koll på grafikkortet och se vad det heter!

Permalänk
Medlem

Undrar om du kan exempelvis ha datorn på i bios? Dör den då efter 10 sekunder? Om inte, så kan du kanske testa ditt CPU, RAM genom ultimate boot cd, länk: https://www.ultimatebootcd.com/
Om den dör även i boot-miljö kan du testa ditt PSU m.h.a. denna video: https://www.youtube.com/watch?v=5FWXgQSokF4
Detta kan dock inte avgöra helt om ditt PSU är bra eller dålig eftersom du har en låg belastning (fläktar) men ibland kan det räcka för att avgöra om ett PSU är dålig. Ibland krävs det högre belastning för att avgöra detta.

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro