Hur vet jag om grafikkortet klarar två skärmar?

Permalänk
Inaktiv

Hur vet jag om grafikkortet klarar två skärmar?

Jag har en HP Pavillion, ca 2009, med ett grafikkort som i Windows beskrivs som "Standard VGA bildskärmskort". Det är grafikkortet som följde med datorn från början - jag vet inte modellbeteckning. Det finns två VGA-utgångar på datorn; en direkt på kortet och en ansluten till moderkortet. Jag har provat att koppla in en andra bildskärm, men under "Kontrollpanelen\Utseende och anpassning\Bildskärm\Skärmupplösning" finns bara en skärm.

Hur tar jag reda på om det går att driva en andra skärm med grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Du kan ju antingen
a) Testa
eller b) Googla modellen
Du kan inte använda moderkortets videoutgångar om du inte aktiverar dem i BIOS.

I vilket fall borde du installera grafikdrivrutiner. Det låter som att du inte har några installerade.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

Tack. Hur gör man för att installera grafikdrivrutiner? När jag googlar på det får jag bara upp tips om hur man "uppdaterar". Har gjort det, och systemet säger att de är uppdaterade.

Permalänk
Inaktiv

Jag har testat, och det funkar på följande sätt: jag kan i BIOS välja vilket bildskärmskort jag ska köra - det som är inbyggt på moderkortet eller det som sitter i PCI Express-kortplatsen. Men jag får det inte att funka med båda samtidigt.

Permalänk
Medlem

Med vissa konfigurationer kan du behöva ha två skärmar kopplade till datorn redan vid boot för att datorn ska hitta dem, men mer troligt är det att det är drivrutiner som saknas.
Kolla upp vad du har för grafikkort med GPU-Z, googla fram drivrutinerna, ladda ner, installera, starta om och se om det fungerar då.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv

Lösning var väldigt simpel: på det grafikkort som är inbyggt i moderkortet kan man köra både VGA och DVI. Jag hade utgått från att jag skulle köra båda skärmarna i VGA-mod, men det räckte alltså med att anskaffa en DVI-kabel och köra båda från samma kort, så funkade det.