Windows 7/Windows 8.1?

Permalänk
Medlem

Windows 7/Windows 8.1?

Hej!
Ska köpa en dator för gaming och undrar vad som är bäst, Windows 7 eller Windows 8.1. Man kan väl också ändra inställningar på 8.1 så det blir som 7?

Windows 8.1
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/operativsystem/m...

Windows 7 Home Premium
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/operativsystem/m...

Windows 8.1 OEM
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/operativsystem/m...

Ps, ska man köpa 8.1 med OEM eller utan? Vad är skillnaden?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

finns windows 8.1 för 550 kr på microsofts hemsida om du är studerande.

OEM VS retail
du kan bara installera på ett moderkort och måste köpa nytt eller be microsoft låsa upp koden om du vill använda den på en annan dator. på retail kan du använda koden på flera gånger utan att behöva kontakta microsoft.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

finns windows 8.1 för 550 kr på microsofts hemsida om du är studerande.

OEM VS retail
du kan bara installera på ett moderkort och måste köpa nytt eller be microsoft låsa upp koden om du vill använda den på en annan dator. på retail kan du använda koden på flera gånger utan att behöva kontakta microsoft.

Ska köpa en helt ny dator, vilken ska jag köpa? OEM versionen eller vanliga? Har ingen aning. Ska köpa alla komponenter och bygga sj och sedan installera windows.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av KeyBoard:

Ska köpa en helt ny dator, vilken ska jag köpa? OEM versionen eller vanliga? Har ingen aning. Ska köpa alla komponenter och bygga sj och sedan installera windows.

OEM är billigast, jag skulle köra med det. http://www.mecenat.se/studentrabatter/datorer-och-telefoni/mj... fett värt om du är studerande, det är pro variant och du kan använda koden flera gånger.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

OEM är billigast, jag skulle köra med det. http://www.mecenat.se/studentrabatter/datorer-och-telefoni/mj... fett värt om du är studerande, det är pro variant och du kan använda koden flera gånger.

Det var billigt, men tyvärr :(. Ska köpa från Netonnet och det är ju bara 80:- skillnad mellan. OEM och vanliga. Är det inte bättre med vanliga då så jag kan installera den på flera datorer?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av KeyBoard:

Det var billigt, men tyvärr :(. Ska köpa från Netonnet och det är ju bara 80:- skillnad mellan. OEM och vanliga. Är det inte bättre med vanliga då så jag kan installera den på flera datorer?

okej :(((( it breaks my heart to hear it...

ta vanlig om skillnaden är så pass liten. du kan inte ha den installerad på flera olika datorer samtidigt. men om ditt moderkort går sönder eller om du vill byta till ett bättre så behöver du inte oroa dig om koden.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

okej :(((( it breaks my heart to hear it...

ta vanlig om skillnaden är så pass liten. du kan inte ha den installerad på flera olika datorer samtidigt. men om ditt moderkort går sönder eller om du vill byta till ett bättre så behöver du inte oroa dig om koden.

Ska köpa den från NetOnNet, får ju en skiva? Då kan jag väl installera om? Är inte skillnaden bara att man kan installera flera gånger med OEM? Har läst lite och står att OEM är när man har en helt ny dator.

Permalänk
Medlem

En OEM-licens för Windows 7 och 8.1 är knuten till det moderkort där den först installeras, får inte installeras i en dator som redan haft en Windows-installation enligt licensvillkoren samt att man inte kan få support från Microsoft, men det går bra att ominstallera den hur många gånger som helst så länge som det är samma moderkort.

En full-licens (retail) får flyttas till annan dator/moderkort så länge den bara är installerad i en dator åt gången, inga restriktioner när det gäller tidigare installationer i datorn och man kan få support från Microsoft.

Observera att sidorna du länkar till har priser utan moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

En OEM-licens för Windows 7 och 8.1 är knuten till det moderkort där den först installeras, får inte installeras i en dator som redan haft en Windows-installation enligt licensvillkoren samt att man inte kan få support från Microsoft, men det går bra att ominstallera den hur många gånger som helst så länge som det är samma moderkort.

En full-licens (retail) får flyttas till annan dator/moderkort så länge den bara är installerad i en dator åt gången, inga restriktioner när det gäller tidigare installationer i datorn och man kan få support från Microsoft.

Observera att sidorna du länkar till har priser utan moms.

Då förstår jag, tack. Köper då vanliga utan OEM. Märkte inte utan moms, tackar