blåskärm, DPC_WATCHDOG_VIOLATION - hjälp

Permalänk
Medlem

blåskärm, DPC_WATCHDOG_VIOLATION - hjälp

Någon som kanske vet och skulle kunna förklara och hjälpa med det som helt plötsligt startade.

Allt funkade perfekt, sen nån vecka sen så började datorn frysa helt plötsligt (när jag starta den, eller väckte den), och så får jag blåskärm med meddelandet "Ett problem har uppstått på datorn. Den måste startas om. Först kommer felinformation att samlas in och sedan utförs omstart automatiskt (x % slutfört)"

"Om du vill ha mer information kan du söka efter det här felet online senare: "DPC_WATCHDOG_VIOLATION""

Jag har sökt online efter ”DPC_WATCHDOG_VIOLATION” – men vanligaste jag har fått upp är det som jag känner till och kört är ”sfc/scannow” samt ”chkdsk /f” under Kommandotolken sen kört alla alternativ under ”Troubleshooting” (förutom fabriksåterställning). Ändrat små inställningar som fanns/hittade på YouTube.

Sen har jag kört Microsoft FixIt, Felkontroll även Optimera och defragmentera enhet.

Inget hjälpte så jag fabriksåterställde den, allt funkade bra några dagar, men sen kom det upp igen.
Då när jag kör ”chkdsk /f” då kan datorn gå i strömspar- och viloläge en gång, men sen andra gången jag väcker den då kommer blåskärmen upp igen.

Jag har kontaktat Sony, men svaret de gav mig är att de inte vet om det är mjukvarufel så de kan inte hjälpa mig och så "tipsade" de mig att återställa den (igen?)

Finns det något sätt att fixa detta förutom att behöva fabriksåterställa? (tänkte att jag redan har gjort det, och inget ändrades).

Specs:
Sony VAIO PRO 13 SVP1321C5E
Win. 8.1, 64-bit
Inte Core i7-4500U, 1.80 GHz
Intel HD 4400 Graphic
8GB Ram
256GB SSD

Mod kan flytta tråden om den ligger fel eller om den passar in någon annanstans/rätt avdelning angående detta.

Tack så mycket för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adotb:

Någon som kanske vet och skulle kunna förklara och hjälpa med det som helt plötsligt startade.

Allt funkade perfekt, sen nån vecka sen så började datorn frysa helt plötsligt (när jag starta den, eller väckte den), och så får jag blåskärm med meddelandet "Ett problem har uppstått på datorn. Den måste startas om. Först kommer felinformation att samlas in och sedan utförs omstart automatiskt (x % slutfört)"

"Om du vill ha mer information kan du söka efter det här felet online senare: "DPC_WATCHDOG_VIOLATION""

Jag har sökt online efter ”DPC_WATCHDOG_VIOLATION” – men vanligaste jag har fått upp är det som jag känner till och kört är ”sfc/scannow” samt ”chkdsk /f” under Kommandotolken sen kört alla alternativ under ”Troubleshooting” (förutom fabriksåterställning). Ändrat små inställningar som fanns/hittade på YouTube.

Sen har jag kört Microsoft FixIt, Felkontroll även Optimera och defragmentera enhet.

Inget hjälpte så jag fabriksåterställde den, allt funkade bra några dagar, men sen kom det upp igen.
Då när jag kör ”chkdsk /f” då kan datorn gå i strömspar- och viloläge en gång, men sen andra gången jag väcker den då kommer blåskärmen upp igen.

Jag har kontaktat Sony, men svaret de gav mig är att de inte vet om det är mjukvarufel så de kan inte hjälpa mig och så "tipsade" de mig att återställa den (igen?)

Finns det något sätt att fixa detta förutom att behöva fabriksåterställa? (tänkte att jag redan har gjort det, och inget ändrades).

Specs:
Sony VAIO PRO 13 SVP1321C5E
Win. 8.1, 64-bit
Inte Core i7-4500U, 1.80 GHz
Intel HD 4400 Graphic
8GB Ram
256GB SSD

Mod kan flytta tråden om den ligger fel eller om den passar in någon annanstans/rätt avdelning angående detta.

Tack så mycket för svar!

http://i.imgur.com/5hXoxC3.jpg

Kan vara så att din SSD's firmware är utdaterad. Kan även bero på att till exempel ditt ljudkorts drivrutiner inte är kompatibel med Windows 8,1. Uppdatera alla drivrutiner.

Kolla även på "action center" om du har några felmeddelanden.

Visa signatur

Om du inte citerar mig, så kommer jag aldrig hitta tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliasyy:

Kan vara så att din SSD's firmware är utdaterad. Kan även bero på att till exempel ditt ljudkorts drivrutiner inte är kompatibel med Windows 8,1. Uppdatera alla drivrutiner.

Kolla även på "action center" om du har några felmeddelanden.

Har kollat upp drivrutinerna (under enhetshanteraren), och alla är uppdaterade*. Sen så visar den inget under "Action Center". Körde "dxdiag" under kör, och där får jag upp "inga problem påträffades". Ljuddrivrutin = RTKVHD64.sys

Finns det kanske nå program som kollar upp allt lite extra (firmware, drivrutiner etc.)

*
De bästa drivrutinerna för enheten är redan installerade
Enheten använder den senaste versionen av drivrutinen

Permalänk
Medlem
Skrivet av adotb:

Har kollat upp drivrutinerna (under enhetshanteraren), och alla är uppdaterade*. Sen så visar den inget under "Action Center". Körde "dxdiag" under kör, och där får jag upp "inga problem påträffades". Ljuddrivrutin = RTKVHD64.sys

Finns det kanske nå program som kollar upp allt lite extra (firmware, drivrutiner etc.)

*
De bästa drivrutinerna för enheten är redan installerade
Enheten använder den senaste versionen av drivrutinen

Enhetshanteraren visar endast Microsoft senaste drivrutiner och inte alltid tillverkarens drivrutiner. Du får gå till diverse tillverkare för ladda ner senaste drivrutiner och uppdatera.
Eller använd SlimDrivers free och skanna igenom drivrutinerna. Sen manuellt gå till diverse sida för ladda ner senaste drivrutin, om det finns nån nyare.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Enhetshanteraren visar endast Microsoft senaste drivrutiner och inte alltid tillverkarens drivrutiner. Du får gå till diverse tillverkare för ladda ner senaste drivrutiner och uppdatera.
Eller använd SlimDrivers free och skanna igenom drivrutinerna. Sen manuellt gå till diverse sida för ladda ner senaste drivrutin, om det finns nån nyare.

Sorry att man svara nu, men var bortrest.

Jag har testat på det, t.ex. det visade att grafikkortet ska uppdateras (det enda) - så jag kollar på Intels sida, men den senaste som de har att ladda ner är de som jag redan har. Så vad jag gör är att jag försöker uppdatera genom programmet, och det laddas och laddas, men sen kommer det upp att denna uppdatering inte är för min dator och att jag ska besöka Intels sida, och när jag väl gör det så står det att jag ska kolla efter uppdateringar exakt som jag gör.

1. Enhetshanteraren
2. Expandera bildskärmskort
3. Dubbelklicka på Intel visningsenhet
4. Väl fliken Drivrutiner
5. Uppdatera drivrutin**

om uppdateringen inte funkar, då ska man istället "ändra" punkt 5 till återställ tidigare drivrutin - men saken är den att jag inte kan välja det.

** Som jag tidigare skrev (svaret jag får)
”De bästa drivrutinerna för enheten är redan installerade”
Enheten använder den senaste versionen av drivrutinen”

Samt så använder jag "Intel® Driver Update Utility" men den hittar inget.

Sen Sony svarade (äntligen) och vad de skrev igen var att jag ska återställa datorn igen, för Windows Update måste funkar - men har skrivit att det funkar, allt funkar, förutom att jag får "DPC_WATCHDOG_VIOLATION" - de är verkligen okunniga, och sämsta.