Rensade vinden hittade massa gamla prylar, undrar värde!

Permalänk

Rensade vinden hittade massa gamla prylar, undrar värde!

Hej Hej! Min familj va nyss uppe och rensade i vinden och hittade massa disk's och flexible disks. samt lite andra grejer som jag inte har någon anning vilket värde de har om något alls. Lägger upp ett par bilder som jag tar i farten.

Om ni ser något som har värde eller något ni är intresserade av är det bara o skriva!

http://imgur.com/a/470KN

Påsen med massa disks har inga bilder på dem. Asså de har bara skrivit vad det är för något på, finns runt 100-150 i påsen alla olika spela.

Vid bättre bilder är det bara o fråga

Hittade oxå Super mario 3 till Nintendo ES

Permalänk
Medlem

Vad är det för tangetbord på bilden? Ett ibm hade ju varit sweet! Kan du ta en närmare bild, och en på undersidan?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Vad är det för tangetbord på bilden? Ett ibm hade ju varit sweet! Kan du ta en närmare bild, och en på undersidan?

tror att det är en amiga dator faktiskt.

ser ut att vara en amiga 600 eller liknande modell.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk

Commodoer 128 personal computer, samt en 1571 disk drive av commodore (helt ny i paketet).

Är det inget här som har värde för er retro killar förutom tangentbordet :/?

Permalänk

Om du inte får napp här på SC då finns det en härlig facebookgrupp som heter typ "Retrodatorer säljes/bytes/köpes" där det säkert finns intresserade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack så mycket! Undrar också bara om det har något generellt värde, eller om det bara är o kasta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythfusion:

Tack så mycket! Undrar också bara om det har något generellt värde, eller om det bara är o kasta!

Samlarvärde finns absolut, särskilt hos Commodoren. Du får nog runt 2000 för den.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem

NES är värda en del. Kolla på Blocket!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

jävlar vilken skattgömma sjukt kul ju synd att ens egna släktingar är lite tråkiga på sin höjd kan ja väl skrapa fram några gamla hocky skridskor eller annat mög ingen som vart specielt elektronik intresserad

Permalänk
Medlem

Ja vilket fynd! Du får säkert ut en bra peng för både commodor och NES. Mitt tips med sådana saker är, ha tålamod för att hitta rätt köpare till rätt pris.

Tangenbord är det alltid stor efterfråga på. Framförallt ibm model m eller liknande med den supersköna switchen buckling spring. Brukar gå på 1000- 1800kr.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE

Permalänk

Tack för svar :)! Hur är det med Disk driven? Något o spara? disk drive kartongen är perfekt, tror jag va den första som öppna den, 128 kartongen har lite skador. Men allt verkar funka, testade det precis!

Permalänk

hmm commadoren var inte billig november 1985
NAME C128 - C128D
MANUFACTURER Commodore
TYPE Home Computer
ORIGIN U.S.A.
YEAR 1985
END OF PRODUCTION Unknown
BUILT IN LANGUAGE Basic
KEYBOARD Complete full-stroke keyboard with separated numeric keypad
CPU 8502 + Zilog Z80
SPEED 1/2 mHz (for the 8510), 1.022 MHz (for C64 mode), ~2.5 MHz (Z80)
CO-PROCESSOR SID (sound), VDC & VIC-II (video)
RAM 128 KB
VRAM 16 KB
ROM 48 KB
TEXT MODES 40 or 80 chars. x 25 lines
GRAPHIC MODES several, most used : 160x200 / 320 x 200 / 640 x 200
COLOrsc 16
SOUND 3 voices / 6 octaves
I/O PORTS RGB, Video Composite, Joystick (2), Cardridge, Tape, User Port (RS232 compatible), TV, serial
BUILT IN MEDIA C128D : 1571 disk-drive
OS C128 mode, C64 mode or CP/M
POWER SUPPLY C128 : External PSU
C128D : Built-in PSU
PRICE 6495 SEK (nov. 85, Sweden)

Permalänk
Medlem

Nes spelen och tillbehören kan inbringa en del, zappern ser man inte alltför ofta. Din bästa chans är att gå via Tradera tycker jag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Mythfusion:

Tack för svar :)! Hur är det med Disk driven? Något o spara?

Om det är den jag tror du menar så är det väl den som gör att man kan spela på C128:an, dvs den är en del av den datorn... Ser ingen annan diskettstation på någon av dina bilder...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Har nes snes c64 kvar sen barndommen.

kommer aldrig göra mej av me de. ha nes kväll med polarna o dricka bir e underbart

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Samlarvärde finns absolut, särskilt hos Commodoren. Du får nog runt 2000 för den.

Sann optimism. Tradera, 500-1000 spänn beroende på utrustning som medföljer. Ny, i o-öppnad kartong kunde den säkert betingat mer, på eBay, men kraftigt gulnad, utan åäö, och med begränsat med kringutrustning, är det svårt... Ingen bandare, och bara ett fåtal 5.25'or med mjukvara och spel på gör ju att det blir jobbigt...
Men var är Amigan? Det finns ju ett par floppy-diskar till den, så det borde finnas en sådan med.
Annars är nog NES enheterna det som har störst potential, om de inte ärgat sönder kontakterna alldeles så man måste lägga för mycket tid på att få spelen att starta när man stoppat i dem. Och är det några svårigheter på den fronten, så BLÅS INTE, varken rakt in i konsolen, eller i kassetterna. Fukten får för all del spelet att fungera just då, men det gör bara problemet färre på sikt.

Jag hade sparat grejerna och använt dem för mitt eget höga nöjes skull, men vill du sälja dem, och de fungerar som de ska, så är blocket / tradera ditt bästa alternativ. Annars finns det folk som köper och säljer de här, och köper in enheter som fungerar sämre, för att fixa till dem och ge dem nytt liv, hos någon annan. Då får man så klart mindre del av den totala vinsten...
Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Här är lite fler bilder på datorn! Samt en katt som bonus

http://imgur.com/a/fflZW

Permalänk
Medlem

Det behövs inte fler bilder. Du har en Commodore 128, och en tillhörande 1571 floppy-drive. Det var klart från de första bilderna. De "brukade" komma med kassettbandspelare, på gott och ont har du en lite "finare". Tyvärr är banden mer attraktiva i dagsläget eftersom de fortfarande går att få tag på relativt enkelt, och är skitlätt att flytta ut mjukvara till. Och som sagt, din leksak är väldigt gul. Inget som inte går att åtgärda, men lite synd i alla fall, då det sänker priset du kan förväntas få för den, om du tänker sälja den. Jag är lite avundsjuk på stickorna dock, det är min favorit joystick, och de ser fan rent nya ut.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mythfusion:

Här är lite fler bilder på datorn! Samt en katt som bonus

http://imgur.com/a/fflZW

Det är 2 st Wico command control joysticks du har där.
Det går att tvätta plasten om den gulnat, sök på retrobrite eller retrobright så hittar du både hur du blandar ihop det och använder det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Retr0bright

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går att tvätta plasten om den gulnat, sök på retrobrite eller retrobright så hittar du både hur du blandar ihop det och använder det.

Inte tvätta, bleka. Jag förutsätter att det är bromeringsmedlet som fått den att gulna, och inte rökning... Och i så fall är retrobright rätt lösning, men det är nog så långt bort från "tvätt" man kan komma.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är en Commodore 128 på bilden, vilket är en dator. Storebrodern till Commodore 64 och inte alls lika vanlig. Nästan alla spel till C64'an funkar på 128:an också. Den kan också köra CP/M (föregångaren till MS-DOS) och köra i dubbel CPU-hastighet mot C64:an men det användes den nästan aldrig för.

Disk-driven bör också vara efterfrågad.

Commodore brukade använda plast som var rätt beige från början: jämför med undersidorna på grejerna som inte utsatts för solen. Det är mest bara tangenterna som gulnat.

Skrivet av ggwp:

Framförallt ibm model m eller liknande med den supersköna switchen buckling spring. Brukar gå på 1000- 1800kr.

Nja, det vore lite mycket för en vanlig Model M. 500-1000 kr på den svenska marknaden, skulle jag säga. Mycket biligare internationellt. Men det beror på modell, förstås.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythfusion:

Skrivet av Mythfusion:

Tack för svar :)! Hur är det med Disk driven? Något o spara? disk drive kartongen är perfekt, tror jag va den första som öppna den, 128 kartongen har lite skador. Men allt verkar funka, testade det precis!

Jag tar hellre grejerna än att de kastas. Jag har Commodore 64 som jag faktiskt använder ibland.
Däremot så får du nog mer om du sätter ut de på tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Nja, det vore lite mycket för en vanlig Model M. 500-1000 kr på den svenska marknaden, skulle jag säga. Mycket biligare internationellt. Men det beror på modell, förstås.

Kan inte du skicka meddelande till mig om du hittar ett model m för under 800kr? Jag trollar inte. Vill köpa ett, men hittar aldrig under tusenlappen tyvärr!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Bara spelet Chip & Dale RR ger några hundringar.. 300kr kanske utan kartong och manual.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mini-z1994:

tror att det är en amiga dator faktiskt.

ser ut att vara en amiga 600 eller liknande modell.
http://www.starekompy.pl/a600.jpg

Syns ganska tydligt att det är en Commodore 128

EDIT: Såg att TS redan kommenterat det på raden under

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.