Köpa gammal iPad för simpelt användande

Permalänk
Medlem

Köpa gammal iPad för simpelt användande

Tjena!
Som fattig student tänkte jag köpa mig en billig ipad 2. Den kommer användas för pdfer, surfande samt navigering i en båt. Därför ska jag ha 3G versionen. (plus att jag har ett simkort över). Den är ju som sagt ganska gammal och antagligen väldigt seg med iOS 8. Men är den ändå acceptabel rent prestandamässigt? Så man inte börjar gråta över att den är så seg?

Permalänk
Medlem

Jag har en iPad2 3G version som jag kört som surf/sociala medier-platta under en tid. Den rullade på iOS 7.0.2 men funkade kanon.
Visst kan vissa appar chrasha ibland men ja, för lättare användning funkar den bra.

En polare använder en likadan till precis samma som du. Navigering i båt.
Ett tips är att köpa ett vattentätt gärna flytande cover för några hundra.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Inaktiv

Jag har också en iPad2 3G som jag använder dagligen till surf/plex osv. Den kör ios 8, det går segt och ibland måste man starta om den. Men annars fungerar det bra, imponerad då jag köpte den 2010. Batteriet är också klockrent, håller hur länge som helst.

Permalänk

Om jag varit dig hade jag köpt en ipad 3 har en 2a i skolan och den är så in i fanders seg då har jag ett spel och det mesta som tar upp utrymme är sådant som man använder till skolan samt anteckningar så om du vill slippa det sega om du ska navigera med den i en båt så tippsar jag om en 3a om man nu inte kan få bort ios 8 ifrån 2an då kommer den funka perfa eftersom det är ios 8 som gör den så seg...

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
99:e percentilen

Kan inte göra annat än att rekommendera iPad 3/4 istället, inte bara för prestandan utan också för skärmen, som är så ofantligt mycket bättre, särskilt för dig som ska läsa PDF:er.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag har en iPad2 3G version som jag kört som surf/sociala medier-platta under en tid. Den rullade på iOS 7.0.2 men funkade kanon.
Visst kan vissa appar chrasha ibland men ja, för lättare användning funkar den bra.

En polare använder en likadan till precis samma som du. Navigering i båt.
Ett tips är att köpa ett vattentätt gärna flytande cover för några hundra.

Helt och hållet min plan

Skrivet av john00133:

Om jag varit dig hade jag köpt en ipad 3 har en 2a i skolan och den är så in i fanders seg då har jag ett spel och det mesta som tar upp utrymme är sådant som man använder till skolan samt anteckningar så om du vill slippa det sega om du ska navigera med den i en båt så tippsar jag om en 3a om man nu inte kan få bort ios 8 ifrån 2an då kommer den funka perfa eftersom det är ios 8 som gör den så seg...

3an är väl inte så mycket snabbare? Bara bättre skärm, gpu och mer ram. Samma processor bland annat.

Skrivet av Alling:

Kan inte göra annat än att rekommendera iPad 3/4 istället, inte bara för prestandan utan också för skärmen, som är så ofantligt mycket bättre, särskilt för dig som ska läsa PDF:er.

Är skärmen verkligen värd den extra kostnaden? Blir en rejäl kostnadsökning till ipad 3/4. Jag kommer inte läsa pdfer konstant på den.

Ett frågetecken som har dykt upp dock: Ipad 2 har inte GLONASS. Kommer min navigering påverkas för mycket pågrund av avsaknad av glonass? Agps är ju inte mycket att hänga i granen. Edit: Ipad mini har ju glonass och samma hårdvara som ipad 2. Så det kanske är något att ha?

Edit2: Ju mer jag funderar på det så smartare verkar en ipad mini. Den är ju lättare, smidigare, har glonass, har bluetooth 4.0, har dålig skärm och dålig prestanda. Låter ju helt perfekt för mig