datorn dör för att sedan startas igen, på senare tid

Permalänk
Medlem

datorn dör för att sedan startas igen, på senare tid

Hej,
Min dator har vid senare tid börjat uppföra sig konstigt vid uppstart.
När jag väl trycker på power knappen så startats datorn som den skall men efter 1-2 sekunder bara dör den inget pip eller något, sen tar det ytterligare 2-3 sek så startas den igen automatiskt och fungerar precis som den skall.
Vad kan detta bero på? Har kör samma system i snart 1 år utan problem, därför tvivlar jag på att strömförsörjningen är problemet.

Någon som kan tänkas veta svaret eller haft samma problem?

Permalänk
Medlem

Det kan vara allt ifrån dåligt nätagg till trasiga komponenter heller för hög överklock.
Utan mer info som datorns delar dvs moderkort/cpu/osv men även nätagg och då märke/modell/ålder och om du klockar nåt om ja HUR osv,osv så är det nästintill omöjligt att svara på vad som kan orska det.

Det kan tex vara nätagget som börjar ge upp och ger ut felström vid startögonblicket vilket moderkortet känner av och startar om sen när nätagget väl varit igån några sek så ger det ut ström som datorn kan använda.

Det kan även vara att du klockat och du har för låg volt till tex cpu/minne/etc som gör att klockningen misslyckas med en omstart som följd.
Många nyare moderkort har en sorts skydd för detta och går till default efter ett misslyckat "startförsök" när det gäller klockning och med starförsök menar jag om datorn startar om innan den lämnat bios/uefi dvs INNAN os börjar laddas.
Sen hur dessa moderkort gör efter detta är olika vissa kommer alltid använda sig av den valda profilen dvs alltid försöka överklocka vid första försöket, andra kommer efter detta att använda default.
Så är detta ditt fel så har du ett kort som alltid försöker klocka vid första starten dock så brukar det bli ett pip när klockningen misslyckas så i ditt fall lutar det mer åt dåligt nätagg gissar jag på.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!