Hur återställer man sin dator till "fabriksny"? utan skiva!

Permalänk
Medlem

Hur återställer man sin dator till "fabriksny"? utan skiva!

Hej!

Nu är det så att jag känner att jag skulle vilja återställa min hårddisk och allt annat som det var när det var nytt, men jag förstår inte riktigt hur man gör så tänkte därför fråga er här på sweclockers, finns det något sätt att bara ominstallera alltihop utan en windows-skiva? eller måste man ha en skiva? tror jag har en men är inte helt 100 så vågar inte riskera det just nu!
Sitter på windows 7 för den som undrar!

Tack på förhand!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Starta "disk manager" eller "diskhanteraren" och kolla om du har en partition som heter någonting i stil med "recovery" eller så. Då kan du ringa till supporten för den som sålde datorn, HP, Dell eller så, och fråga hur man gör Man brukar kunna trycka på en knapp när datorn startar så bootar den in i ett speciellt återställningsläge.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta funkar klockrent:
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Dock så kan det vara värt att tänka på att eftersom du får en helt fräsch installation så kan det vara bra att ha laddat ner diverse drivrutiner för bla nätverk redo på ett usb-minne innan du installerar ifall det skulle behövas.

Permalänk
Medlem

Är det en märkes dator?
I så fall vilken?

Såna har ett sätt men det varierar mellan olika märken och ibland också mellan modeller av samma märken.