Permalänk
Medlem

Strul vid uppstart av dator.

hejsan, har under senare tid haft problem med min datorn under uppstarten.

När jag väl startar upp datorn kommer en svart sida upp där det står "No boot device found" Reboot and select proper Bood device or insert boot media in selected boot device. (se länk)

Jag HAR en ssd hårddisk inkopplad som fungerar som den skall, Windows är korrekt installerat men ändå vill det sig inte.
Där emot, om jag vid detta tillfälle "clearar CMOS" genom knappen på mitt moderkort och sedan startar om datorn fungerar det som normalt kommer in i Windows utan problem.
Sen när/om jag startar om datorn ploppar samma svarta bild upp igen och samma process måste genomföras.

Vad kan detta bero på, med tanke på att det bara helt plötsligt under senaste dagarna börjat strula.
Systemet har under 1 års tid rullar perfekt utan några problem och ingen modifiering har gjorts eller liknande.

https://www.google.se/search?q=no+bootable+device+insert+boot...

Setup.

Operativsystem : Windows 7 64but
Moderkort : MSI Z87-G45
GPU : Geforce 770
CPU : Intel i5-4670k
Minne : 8192MB
Nätagg : Corsair CM 750W

Operativ systemet är installerat på en 250 gig SSD disk från Samsung.

Permalänk
Medlem

Eftersom det fungerat tidigare så är detta kanske ute ur bilden, men har du din ssd med OS på som första handsval vid uppstart? Har du det i BIOS?

Visa signatur

Graffekort: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC
CPU: Intel Core i7-13700KF
RAM: Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Moderkort: ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI
Nätagg: Corsair RMe 850e 850W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConnyxD:

Eftersom det fungerat tidigare så är detta kanske ute ur bilden, men har du din ssd med OS på som första handsval vid uppstart? Har du det i BIOS?

Ja, SSD'n med mitt OS ligger som första boot i BIOS